Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Enzo

FF een voorbeeldje;

De teams testen in Barcelona en komen tot de conclusie dat de banden een drop-off hebben van een seconde per lap. Tijd om de data door de computer te halen en te berekenen wat de snelste manier is om een race af te leggen. De conclussie is dat de rijder per stint 1, 2 misschien wel 3 seconden per lap onder zijn persoonlijk maximaal kunnen moet gaan rijden om de banden heel te laten, ook wel een lap-delta genoemd. Puur omdat als de rijder wel het maximale uit zijn auto probeert te halen, de banden te snel aan gort gaan en hij over een hele race veel vaker zal moeten stoppen. Echt talent om snel te kunnen rijden wordt niet meer beloond op deze manier en het helpt daarmee voor mij de sport naar de klote.

Natuurlijk is het altijd een onderdeel van de sport geweest om goed met de banden om te gaan, maar nog nooit in deze maten. Dus de vergelijking met het verleden gaat gewoon niet op in deze. 

Wings

Natuurlijk wel. En ik lees dat meerderen jou dat al hebben geprobeerd te verduidelijken maar je wilt er gewoon niet aan. De jaren waaraan jij refereert waren juist de jaren waarin rijders strategisch reden en niet voluit konden. Zelfs de kwalificatie was een strategische oorlog. Inhalen geschiedde veelal door een ronde langer buiten te blijven niet door te vechten. En naar dat moment werd een stint lang toe gereden. Banden en benzine zoveel mogelijk sparen om 1 superlap eruit te rijden en voor je voorganger, die een ronde eerder naar binnen kwam, weer de baan op. Als je praat over non-racing is dat wel het strategisch tijdperk. Nu kan men weer racen en strijden om podia en zeges. Kampioenschappen worden op de baan uitgevochten niet meer in de pitstraat. Dit is nu waar het om gaat en draait in de autosport. Bovendien is de vorm niet verandert van het racen. Wat nu voorkomt, kwam begin deze eeuw ook voor alsook in de nineties. Mensen (ik bedoel niet specifiek jou, Enzo) die zeuren, zeuren vaak om te zeuren met vaak tegensprekende argumenten (daar bedoel ik jou wel mee, Enzo).

Enzo

Prima Wings, ik heb dit gesprek idd al vaker gevoerd hier op het forum. Hoewel het me niks uit maakt, weet ik ook dat ik niet alleen sta in mijn mening.
Ik stel voor dat wij het hier voor nu even bij laten.  :)

Wings

#993
Ik betwist je mening niet hé! Die mag je hebben. Het is de onderbouwing die -even kort door de bocht- niet klopt. Je refereert namelijk aan een tijdperk waarin voluit rijden helemaal niet aan de orde was. Dat is het zelfde als ik het tennis van 10 jaar geleden leuker vind dan het huidige tennis omdat er toen een net hing in het midden. ;) Vandaar ook de eye-opener door even door te pakken op de jaartallen waaraan jij refereert.

[edit] 

CitaatIk stel voor dat wij het hier voor nu even bij laten. :)

Jij mag het hier bij laten hoor. ;) No offence.

robbert

het is ook de kunst om met je verstand te rijden, en dan hoort het sparen van de banden er ook bij.

Wings

Tactieken en strategiën zijn inherent aan de autosport maar mogen niet overheersen. Dat was begin deze eeuw wel het geval vandaar de ingreep van de FIA. Nu hebben rijders het in de hand. Gaan ze jagen, vechten en trappen als een debiel, dan gaat het rubber er aan ja. Dus zelf even aftasten en afwegen. Ik vind dat mooi. Mooier dan begin deze eeuw waar Ferrari letterlijk zei wat Schumacher voor een rondetijden moest draaien en wanneer hij 2 superlaps eruit moest persen om voor Kimi/Mika de baan op te rijden na het pitten.

Enzo

Citaat van: Wings op 23 februari 2013 - 17:20:08
Tactieken en strategiën zijn inherent aan de autosport maar mogen niet overheersen. Dat was begin deze eeuw wel het geval vandaar de ingreep van de FIA. Nu hebben rijders het in de hand. Gaan ze jagen, vechten en trappen als een debiel, dan gaat het rubber er aan ja. Dus zelf even aftasten en afwegen. Ik vind dat mooi. Mooier dan begin deze eeuw waar Ferrari letterlijk zei wat Schumacher voor een rondetijden moest draaien en wanneer hij 2 superlaps eruit moest persen om voor Kimi/Mika de baan op te rijden na het pitten.

Juist mooi voorbeeld idd. Weet nog een race waarin Schumacher de opdracht kreeg om 15 qualilaps achter elkaar te rijden om de strategie te laten werken. Dat zijn de momenten waarop een coureur zich echt kan onderscheiden, dat is racen op het scherpst van de snede.  8)

Wings

De rest van de race mocht hij dus besparen en kon hij niet voluit. Net als nu!

0634

Citaat van: Enzo op 23 februari 2013 - 18:42:26
Citaat van: Wings op 23 februari 2013 - 17:20:08
Tactieken en strategiën zijn inherent aan de autosport maar mogen niet overheersen. Dat was begin deze eeuw wel het geval vandaar de ingreep van de FIA. Nu hebben rijders het in de hand. Gaan ze jagen, vechten en trappen als een debiel, dan gaat het rubber er aan ja. Dus zelf even aftasten en afwegen. Ik vind dat mooi. Mooier dan begin deze eeuw waar Ferrari letterlijk zei wat Schumacher voor een rondetijden moest draaien en wanneer hij 2 superlaps eruit moest persen om voor Kimi/Mika de baan op te rijden na het pitten.

Juist mooi voorbeeld idd. Weet nog een race waarin Schumacher de opdracht kreeg om 15 qualilaps achter elkaar te rijden om de strategie te laten werken. Dat zijn de momenten waarop een coureur zich echt kan onderscheiden, dat is racen op het scherpst van de snede.  8)
Nee want het is geen racen het is slechts rondjes rijden. Daar vind ik geen hol aan om naar te kijken. Ik zie liever een gevecht waarbij ze drie sec langzamer gaan dan 15 kwali rondjes. Daar zie ik de lol niet van.

Niels_

Feit is wel dat ik ook vind dat er nog maar weinig met tactiek gespeeld kan worden. Vroeger kon dat nog met benzine, was het altijd een raadsel wat nu juist de strategie van sommige rijders was. Maar ik heb het altijd spijtig gevonden dat dit afgeschaft is en voor mijn part mag het meteen terugkomen. Tot dit jaar had je dan nog types als Perez die met een 1-stop strategie konden verrassen terwijl de rest minstens 2 of 3 stops nodig had. Maar ook dat lijkt niet meer mogelijk met die nieuwe banden. Dat is gewoon spijtig. Uiteindelijk is het voor iedereen hetzelfde, maar dat is nu net wat ik niet leuk vind eraan.

Iceman2012

Men schrijft veels teveel positieve dingen toe aan de Pirelli's. Dr zijn de afgelopen jaren heel veel andere veranderingen doorgevoerd waardoor het racen beter is geworden. Waarom vergelijken met 2000-2005??? je kunt het beste vergelijken met 2010, het laatste jaar dat er met Bridgestone's gereden werd. Hoe leuk jullie t nu ook vinden met de Pirelli's, dat wil niet zeggen dat er niet nog heel veel beter kan.

0634

Dat betwist niemand.

Iceman2012


0634

Dat is zo. Het lijkt me niet dat er hier iemand is die meent dat het niet beter kan.

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 24 februari 2013 - 12:45:34
Dat is zo. Het lijkt me niet dat er hier iemand is die meent dat het niet beter kan.
nou, dat idee heb ik wel. Als er nl maar iemand klaagt over de Pirelli's, dan beginnen er een aantal direct weer over treintje rijden etc, alsof dat het enige alternatief is.