Main Menu

Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Wings

Volgens mij bestrijd je nu het enige dat als feit staat bestempeld in het verhaal. Er is bewezen voordeel. En op basis daarvan wordt Mercedes bestraft. De interpretatie en intentie zijn bepalend voor de zwaarte. Dat sluit het voordeel niet uit maar tekent een verkeerde interpretatie van regels. Of ja, de vermeende verkeerde interpretatie.

Tenslotte, een overwinning vind ik niet per sé tekenend voor voordeel. Je zou het moeten kunnen afzetten tegen de prestaties zonder voordeel. Nu waren ze 3 en 5, wellicht zonder voordeel 4 en 6. Dus, al was het voordeel niet bewezen, zelfs dan was je argument omstootbaar.

0634

#1561
Citaat van: Wings op 22 juni 2013 - 12:13:19
Natuurlijk is het wel spannend. Mercedes geniet immers van bewezen voordeel. En de straf daarvoor is beneden de maat.
Wow, bewezen voordeel? Waar is het bewijs daarvan dan? Of bedoel je het testen zelf als voordeel?

Natuurlijk, het is tegen de geest van het testverbod, dus tja, sjiek is het niet. Maar goed, in de tijd dat er volop getest mocht worden testte ieder team ook niet evenveel. Toch won het meest testende team ook niet alles. Zo verschrikkelijk veel voordeel is er ook weer niet.

Ik heb het ook niet goed genoeg gevolgd om te kunnen oordelen of Merc en Pirelli het netjes gespeeld hebben om eerlijk te zijn. Of de andere teams uitgenodigd waren en zo. Was dat wel zo, dan verdienen ze geen straf, was dat niet zo lijkt de huidige straf me op zijn plaats. We moeten het ook neit overdrijven verder.

Maikel0230

#1562
Citaat van: Kootje op 21 juni 2013 - 20:49:45
CitaatEr is een reden waarom de job van Whiting nu open voor kandidatuur is.

Klopt ... en die reden is dat hij Mercedes toestemming heeft gegeven. ::)

Euhm nee, er is hellemaal geen toestemming gegeven door whitmarsh, enkel een advies en zelf dat kwam niet van hem maar van juridische directeur  Sebastien Bernard  ::)

Citaat van: keith collantineMercedes sporting director Ron Meadows asks Charlie Whiting "whether Mercedes was permitted to participate in the Pirelli test, using a 2013 car". Ross Brawn makes the same inquiry on the same day. Whiting exchanges emails with FIA legal director Sebastien Bernard who says "we could take this position that it is Pirelli's initiative to carry out such testing sessions, and not an undertaking from the competitors. However I think this is always subject to Pirelli complying strictly with its obligation to treat equally all competitors as per clause 4.2 of the supply agreement. This means that Pirelli shall invite all competitors to participate in such tests, and be able at any time to demonstrate that it has done so." Pirelli motorsport director Paul Hembery confirmed to Whiting that "all the teams would be given a similar opportunity to test and that he would confirm that all of the teams had been informed once that had been done."

En dat is dus wat er niet gebeurd is. Niet alle teams zijn geinformeerd over het houden van de test. Ze zijn wel gevraagd maar hebben niet toegezegd maar zij hadden wel op de hoogte moeten gebracht worden over de Mercedes test.

En als dit een Pirelli test was waarom ontving Mercedes daarvoor dan een verslag

CitaatOn Friday 17th May 2013 Mercedes conduct a test for Pirelli at the Circuit de Catalunya using their current car, the W04. Lewis Hamilton and Nico Rosberg both drive during the test and do not use their regular race helmets. A "track side engineering report" emailled from Pirelli to Mercedes following the conclusion of the test is marked as having "high importance" and "confidential sensitivity".

Sorry voor de late reactie kootje maar ik ben dit weekend niet thuis geweest.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Edwin90

Red Bull zou nu ook een 'illegale' bandentest willen houden omdat de straf te laag is. Ze laten dan liever de rookietest schieten. En zo gaat het verhaaltje nog weer even door. Misschien was het beter geweest als de FIA gewoon de rookietest had vrijgegeven voor alle rijders en Mercedes uitsluiten. Dan hebben ze helemaal niets meer te klagen.

Ik ben deze soap wel een beetje zat.

robbert

Citaat van: Edwin90 op 24 juni 2013 - 14:47:36
Red Bull zou nu ook een 'illegale' bandentest willen houden omdat de straf te laag is. Ze laten dan liever de rookietest schieten. En zo gaat het verhaaltje nog weer even door. Misschien was het beter geweest als de FIA gewoon de rookietest had vrijgegeven voor alle rijders en Mercedes uitsluiten. Dan hebben ze helemaal niets meer te klagen.

Ik ben deze soap wel een beetje zat.

dit had ik nu wel verwacht, dat er enkele teams zijn dat een privétest zullen uitvoeren. Redbull zal heus niet alleen zijn, ik zie ferrari ook nog volgen

Kootje

#1565
Citaat van: Maikel0230 op 24 juni 2013 - 11:28:12
Citaat van: Kootje op 21 juni 2013 - 20:49:45
CitaatEr is een reden waarom de job van Whiting nu open voor kandidatuur is.
Klopt ... en die reden is dat hij Mercedes toestemming heeft gegeven. ::)
Euhm nee, er is hellemaal geen toestemming gegeven door whitmarsh, enkel een advies en zelf dat kwam niet van hem maar van juridische directeur  Sebastien Bernard  ::)


In het vonnis van het straftribunaal staat toch echt dat Whiting, zij het achteraf gezien onterecht, toestemming heeft gegeven. Dit idd nadat hij advies had in gewonnen bij de juridisch directeur.

Citaatthe actions taken on behalf of FIA by Charlie Whiting (having taken advice from the legal department of FIA) were taken in good faith and with the intention of assisting the parties and consistant with sporting fairness




Citaat van: keith collantineMercedes sporting director Ron Meadows asks Charlie Whiting "whether Mercedes was permitted to participate in the Pirelli test, using a 2013 car". Ross Brawn makes the same inquiry on the same day. Whiting exchanges emails with FIA legal director Sebastien Bernard who says "we could take this position that it is Pirelli's initiative to carry out such testing sessions, and not an undertaking from the competitors. However I think this is always subject to Pirelli complying strictly with its obligation to treat equally all competitors as per clause 4.2 of the supply agreement.

Dit komt regelrecht uit het procesverslag en onderstreept juist dat CW advies heeft ingewonnen, niet dat de daadwerkelijke toestemming door Dhr. Bernard gegeven is. Zou je de voorgaande 2 alinea's en de daaropvolgende alinea ook lezen dan zou je dit weten.


Citaat
CitaatThis means that Pirelli shall invite all competitors to participate in such tests, and be able at any time to demonstrate that it has done so." Pirelli motorsport director Paul Hembery confirmed to Whiting that "all the teams would be given a similar opportunity to test and that he would confirm that all of the teams had been informed once that had been done."
En dat is dus wat er niet gebeurd is. Niet alle teams zijn geinformeerd over het houden van de test. Ze zijn wel gevraagd maar hebben niet toegezegd maar zij hadden wel op de hoogte moeten gebracht worden over de Mercedes test.

Ja .... en!? ???
Kun je het Mercedes aanrekenen dat Pirelli dat na heeft gelaten?
Er staat duidelijk dat het Pirelli's verantwoordelijkheid is dat te doen, niet die van Mercedes. ::)


Citaat
CitaatEn als dit een Pirelli test was waarom ontving Mercedes daarvoor dan een verslag
CitaatOn Friday 17th May 2013 Mercedes conduct a test for Pirelli at the Circuit de Catalunya using their current car, the W04. Lewis Hamilton and Nico Rosberg both drive during the test and do not use their regular race helmets. A "track side engineering report" emailled from Pirelli to Mercedes following the conclusion of the test is marked as having "high importance" and "confidential sensitivity".

Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven, kan alleen maar gissen. Ik denk iig dat het vrij normaal is dat wanneer je zaken test, dat je hier dan ook 'n verslag van krijgt. Het lijkt me ook vrij normaal dat deze info als CONFIDENTIAL gemarkeerd zal worden. Zonder te weten wat de desbetreffende info inhield, kan ik iig geen oordeel vellen. Het FIA tribunaal heeft deze info wel en zegt er het volgende over:

CitaatMercedes did obtain some material advantage (even if only by way of confirmation what had not gone wrong as a result of the testing, which, at least potentially, gave it an unfair sporting advantage in the knowledge and with the intention of Pirelli. In the light  of the data which Pirelli did in fact pass to Mercedes by way of the cofidential email referred to under paragraph 37,8 above, it is plain beyond sensible argument that Pirelli had intended confidentially to pass data to Mercedes which Pirelli expressly regarded as being of high importance, even if, as we accept, it was in fact of limited value to Mercedes because it was unaware of the tyre(s) the report related.

Hieruit valt toch wel op te maken dat deze test niet bedoeld was vóór Mercedes. Dat ze er wellicht hun voordeel mee hebben gedaan, dat geloof ik direct. Maar de "zéér belangrijke" en "uiterst betrouwbare" info gaf ze dat voordeel iig niet.

Kootje

Citaat van: robbert op 24 juni 2013 - 16:55:53
Citaat van: Edwin90 op 24 juni 2013 - 14:47:36
Red Bull zou nu ook een 'illegale' bandentest willen houden omdat de straf te laag is.

dit had ik nu wel verwacht, dat er enkele teams zijn dat een privétest zullen uitvoeren. Redbull zal heus niet alleen zijn, ik zie ferrari ook nog volgen


Ik ben benieuwd of de FIA dan ook weer zo mild zal zijn. Zoals ik al eerder zei is er 'n groot verschil tussen moedwillig de regels breken of niet. Bij Mercedes viel die moedwil, als die er al was, niet te bewijzen. Maar bij teams die nu volgen lijkt dat me niet zo'n probleem meer.

Sabai

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Eerst zegt Horner in een interview dat RBR zich neerlegt bij de uitspraak van het hof.Laat het ze daar nou maar lekker bij houden en zich met racen bezig houden.

Maikel0230

Wie dacht dat het bandenverhaal gepasseerd was is ver mis. Pirelli maakt nu plannen bekent om toch weer met de experimentele harde band te testen tijden de Britse Grand Prix van het aanstaande weekend.

http://motorsportstalk.nbcsports.com/2013/06/24/pirelli-bring-experimental-hard-tire-to-silverstone-again/

Maarja je mag testen zolang je wil zolang Lotus en Ferrari nee zeggen komen die banden er niet.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Fabian

Denk dat deze soap nog wel een tijdje gaat duren...

Franky R.

Citaat van: Kootje op 24 juni 2013 - 17:20:15
Citaat van: robbert op 24 juni 2013 - 16:55:53
Citaat van: Edwin90 op 24 juni 2013 - 14:47:36
Red Bull zou nu ook een 'illegale' bandentest willen houden omdat de straf te laag is.

dit had ik nu wel verwacht, dat er enkele teams zijn dat een privétest zullen uitvoeren. Redbull zal heus niet alleen zijn, ik zie ferrari ook nog volgen


Ik ben benieuwd of de FIA dan ook weer zo mild zal zijn. Zoals ik al eerder zei is er 'n groot verschil tussen moedwillig de regels breken of niet. Bij Mercedes viel die moedwil, als die er al was, niet te bewijzen. Maar bij teams die nu volgen lijkt dat me niet zo'n probleem meer.
Dat zeker niet, maar Marko ontkent nu dat RBR een bandentest zou willen doen.
http://www.gppits.net/nieuws/marko_ontkent_bandentest_red_bull/

Jehoentelaar

Op Autosport.com stond nog een heel verhaal waarin de situatie tot op de bodem is uitgelegd, maar dat was wel een Plus-artikel.

Enzo

Wat een kut banden weer van Pirelli...

Franky R.

Citaat van: Enzo op 30 juni 2013 - 15:59:08
Wat een kut banden weer van Pirelli...
Vorig jaar deden ze het goed, maar die banden die ze nu gebruiken... ::) . Wat nu voorviel deed mij erg denken aan Indy 2005...Al die lekke banden bij het uitkomen van Wellington


Fabian

Dit was toch wel het dieptepunt...