flexibele vleugels van Red Bull legaal??

Gestart door rafael25, 12 oktober 2010 - 15:21:42

« vorige - volgende »

Kootje

Lijkt me ietwat vergezocht ,maar je hebt gelijk.....in theorie zou dat kunnen.

Jozef

Het is inderdaad vergezocht. :P Voor alle duidelijkheid, mijn punt is niet dàt het zo is, maar wel dat je niet van beeldmateriaal kunt afleiden of een vleugel onder het "reference plane" komt. Daarom kan de FIA geen sanctie opleggen. Wat ze wel kunnen doen, zoals al een paar keer gezegd in dit topic, is de statische test verbeteren. Bijvoorbeeld door de kracht nog meer te verhogen, door ook een kracht naar achteren uit te oefenen (om de luchtweerstand te simuleren), etc.

Misschien is Charlie Whiting daar ook wel mee bezig achter de schermen, daar hebben we het raden naar.

Kootje

Begreep ik al  ;D

En inderdaad ,hopelijk zijn ze ermee aan de gang om dit aan te kunnen pakken.
Want voor mij is wel duidelijk dat er iets niet in de haak is.
Maar ja ,zolang de testen de illegaliteit niet aantonen........  ::) :-\

rafael25



Als je afgaat op de winglet op de neus, dan lijkt die een beetje te zakken.
Hoe dan ook, hij is door de test geraakt, dus legaal.

Jozef

Ik had blijkbaar toch een beetje gelijk met mijn verhaal dat het reference plane aan de voorkant heel laag kan liggen omdat het chassis aan de voorkant lager kan liggen dan aan de achterkant: http://www.autosport.com/news/report.php/id/90537

Amid ongoing controversy about the way that Red Bull Racing's front wing runs much lower to the ground than other cars, the reigning world champion has defended its approach by claiming that its situation is helped by it simply choosing to run with more rake than rivals.

(rake = hoe schuin de onderkant van de auto ligt)

rafael25

#50

Edwin90


0634

Het is op zich wel handig om foto's te verkleinen voor je ze plaatst.  ;)

rafael25

Er gaan nu geruchten dat de draadjes bij de auto van Vettel (die je ziet aan de voorkant, op de 1e foto van Lelt kan je ze ook net zien. Op de 2e trouwens ook wel, maar heel onduidelijk.) stroomdraadjes zijn die er voor zorgen dat de voorvleugel zo flexibel is. Het lijken sowieso inderdaad op stroomdraadjes en misschien gebruiken ze het om de voorvleugel te verwarmen, om op die manier voor de flex te zorgen die erin zit.

Ik heb er verder niet zo veel verstand van, maar kan het niet zo zijn dat ze daar KERS voor gebruikt hebben? Dat ze de stroom van het KERS-systeem gebruiken om de voorvleugel zo te kunnen laten bewegen? Ik heb geen idee of het klopt, maar ik dacht daar vanmiddag ineens aan. Wie weet dat het daarom niet goed/gedeeltelijk werkte bij Red Bull.

Jo Bauer schijnt trouwens al bezig te zijn met een onderzoek naar de Red Bull. Als Red Bull inderdaad zo'n soort systeem gebruikt, dan is dat wel illegaal. Volgens de regels mag je volgens mij geen elektrische hulpmiddelen gebruiken verder om dingen te verstellen/veranderen aan de auto. Dit kan trouwens wel verklaren waarom Red Bull steeds gewoon door de test kwam, maar op de baan toch zo'n flexibele voorvleugel leek te hebben


http://i047.radikal.ru/1105/11/45f645abd098.png
http://www.motorsport-magazin.com/im...on/0324271.jpg

Kootje

Goed gevonden Rafael !!!  ::)

Nu weet ik niet of het verboden is om electrische hulpmiddelen te gebruiken ,zoals jij beweerd ,maar als door het verwarmen de vleugel onder het ''referance plane'' komt ,dan is het sowieso illegaal.
Het zou iig wel verklaren waarom ze wel door de FIA test heen komen.

Dat door verwarming het materiaal van de vleugel flexibeler wordt ,is iig 'n feit ,dus......
De vraag was alleen : Hoe verwarmen ze het dan ??
Dit zou weleens het antwoord kunnen zijn.

??? ::) :-\

ben benieuwd naar de uitkomst van 't onderzoek.

Enzo

Het kunnen ook draadjes zijn van de onboard camera's oid?
Maar het moet wel even onderzocht worden idd, zullen we later wel meer van horen... ::)

Folkert

Vraag me af of het waar is. Lijkt me ver gezocht. Zou anders wel veel verklaren waarom de auto door de testen kwam.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Citaat van: Enzo op 09 mei 2011 - 22:27:35
Het kunnen ook draadjes zijn van de onboard camera's oid?

Och jee... dat kan inderdaad ook ,en zo zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken. ???
Maar ik vind het wel frappant dat er 'n onderzoek ingesteld wordt.
Geeft voor mij aan dat het niet gangbaar is dat daar draden lopen. ::)

Maar goed ,misschien is het niet illegaal om je vleugel te verwarmen ?? ;)
Alleen ben ik dan wel van mening dat de FIA deze vleugel test op flexibiliteit terwijl hij verwarmd is.
Vraag me af of ze dan ook slagen ?? ???
Er vanuitgaande dat het 'n verwarmingssysteem is natuurlijk.
Want dat moet eerst nog maar eens blijken.
:-X

Franky R.

CitaatEr gaan nu geruchten dat de draadjes bij de auto van Vettel (die je ziet aan de voorkant, op de 1e foto van Lelt kan je ze ook net zien. Op de 2e trouwens ook wel, maar heel onduidelijk.) stroomdraadjes zijn die er voor zorgen dat de voorvleugel zo flexibel is. Het lijken sowieso inderdaad op stroomdraadjes en misschien gebruiken ze het om de voorvleugel te verwarmen, om op die manier voor de flex te zorgen die erin zit

Man, jij kan zo in de F1 gaan werken... ;D ;D ;D Heel goed gevonden!

CitaatNu weet ik niet of het verboden is om electrische hulpmiddelen te gebruiken ,zoals jij beweerd ,maar als door het verwarmen de vleugel onder het ''referance plane'' komt ,dan is het sowieso illegaal. Het zou iig wel verklaren waarom ze wel door de FIA test heen komen

Het is niet eens verboden om de vleugels te verwarmen, idd!!!
En die referance plate geldt in zowel stilstaand als  rijdende toestand, maar die dommeriken van de FIA hebben er niet bij stilgestaan HOE men dat nu weer wil controleren! ::)

CitaatHet kunnen ook draadjes zijn van de onboard camera's oid?

Dan zouden er ook draadjes over de motorkap lopen, aangezien er boven de auto ook een cam hangt. Of op de achtervleugel. Dus nee, geen draden van de cam. BTW, een auto die ook draden had was de Benetton B189...Maar dat diende als versterking van de vleugels. Het werkte als een soort demper...



Prachtige wagen BTW...Zag er laatst een te koop voor een ton (in euro's met onderdelen)! Had h'm meteen gekocht als ik het geld had!