Main Menu

F1 in 2013

Gestart door 0634, 08 september 2010 - 08:01:40

« vorige - volgende »

0634

Zoals bekend schijnt grondeffect terug terug te komen en ook de turbo's. De 1,6 L, 4 cilinder turbo's zouden zuiniger moeten worden om het groene imago van F1 te stimuleren. Ze mogen 10000 toeren draaien.

Verder zal KERS een grotere rol gaan spelen, zij het in een wat doorontwikkelde vorm. Ook visueel verandert er wat want de sidepods gaan naar voren ivm de vieligheid van de rijders.

Dat zijn althans de plannen, waar de meeste teams al mee ingestemd hebben. Persoonlijk vraag ik mij af in welke vorm het grondeffect terugkomt, want het is verboden door de radicale bochtensnelheden en grote gevragen. Raak je de boden eventjes in een bocht, dan verlies je compleet de controle. Ik kan met niet voorstellen dat dat de bedoeling is...

Wat vinden we ervan?

janke

En die "side skirts" zullen ook niet terugkomen, daar is ook al menig coureur mee gecrashed na het vast gaan zitten of afbreken van die dingen.
Some things are too important to be left in the past.

Folkert

Ik hoorde ook dat er plannen waren dat de motoren nu maximaal 5 keer mogen worden vervangen zonder straf.

Ik weet neit, 10000 toeren maar? wel erg weinig.
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

Die 10000 toeren zal wel iets met de turbo's te maken hebben...
Daarnaast proberen ze de F1 groener te maken en betaalbaarder.
Ook al strijkt dit wel tegen de haren in van menig F1 fan, het is wel de toekomst en dus onvermijdelijk.

0634

Citaat van: Burorri op 08 september 2010 - 11:09:04
Ik hoorde ook dat er plannen waren dat de motoren nu maximaal 5 keer mogen worden vervangen zonder straf.

Ik weet neit, 10000 toeren maar? wel erg weinig.

Klopt ja. Vijf motoren per rijder.

JimmySPA

Nee geen turbo icm viercilinder troep. Had dan 6 cilinder gedaan. Dit is zo zwak.
Volgens mij gaat het dan meer op motorfietsmotoren lijken als dat van een automotor. Koppel van niks natuurlijk. Hoge RPM...
Grote wastegate er dan maar op!!! Lekker afblazen.
Juist is het nu mega gaaf dat als je op 3 a 4 km van de pits staat, nog de auto kan horen starten. Pits uit rijden, pit limiter uit, en dan knallen naar eau rouge!!!!
Nee ik ben geen voorstander...  >:(

Groener maken? Ja dag, volgens mij is elke chevy small block op de wereld nog beter voor het milieu als die nieuwe groene auto. Voor katalysatoren te maken schijnt in Rusland een gebied zo groot als NL onwoonbaar te zijn. Nog niet over de accu's van een hybride auto gesproken... :-X Allemaal blabla politiek.
O ja en roetfilters? Na een bepaalde periode komt deze vol te zitten. Wat doet je dealer dan? Ze laten je auto wat rijker lopen waardoor het alsnog verbrand!!!

@FrankypankyV8 jij als aanstaant FIA president, zorg ervoor dat we weer een V12 krijgen. En dat de bandenstapels vervangen worden door al die milieuhippie's  ;)

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Franky R.

Citaat van: 0634 op 08 september 2010 - 08:01:40
Zoals bekend schijnt grondeffect terug terug te komen en ook de turbo's. De 1,6 L, 4 cilinder turbo's zouden zuiniger moeten worden om het groene imago van F1 te stimuleren. Ze mogen 10000 toeren draaien.

Verder zal KERS een grotere rol gaan spelen, zij het in een wat doorontwikkelde vorm. Ook visueel verandert er wat want de sidepods gaan naar voren ivm de vieligheid van de rijders.

Dat zijn althans de plannen, waar de meeste teams al mee ingestemd hebben. Persoonlijk vraag ik mij af in welke vorm het grondeffect terugkomt, want het is verboden door de radicale bochtensnelheden en grote gevragen. Raak je de boden eventjes in een bocht, dan verlies je compleet de controle. Ik kan met niet voorstellen dat dat de bedoeling is...

Wat vinden we ervan?

Een beetje "Back to the future"...In de jaren 80 was dit nml. de normale gang van zaken...Dit 1.6 motoren zijn het punt niet, het is eerder het gebrek aan vrijheid en dus onderscheid tussen verschillende fabrikanten.

Franky R.

Citaat van: JimmySPA op 08 september 2010 - 20:11:51
@FrankypankyV8 jij als aanstaant FIA president, zorg ervoor dat we weer een V12 krijgen. En dat de bandenstapels vervangen worden door al die milieuhippie's  ;)

"Keep the hope alive"... ;)

janke

Citaat van: JimmySPA op 08 september 2010 - 20:11:51
Nee geen turbo icm viercilinder troep. Had dan 6 cilinder gedaan. Dit is zo zwak.
Volgens mij gaat het dan meer op motorfietsmotoren lijken als dat van een automotor. Koppel van niks natuurlijk. Hoge RPM...
Grote wastegate er dan maar op!!! Lekker afblazen.
Juist is het nu mega gaaf dat als je op 3 a 4 km van de pits staat, nog de auto kan horen starten. Pits uit rijden, pit limiter uit, en dan knallen naar eau rouge!!!!
Nee ik ben geen voorstander...  >:(

Nou dat valt ook wel weer mee. Die 4-cil. BMW motor met 1500cc inhoud had geen probleem om 1000 en meer pk's te leveren.Met het koppel was ook niets mis mee. Piquet werd er in 1983 wereldkampioen mee.
En die kon je ook in de verste verte horen aankomen.
Some things are too important to be left in the past.

JimmySPA

#9
@ Janke
Die motoren zijn denk ik verre van vergelijkbaar met wat nu gebruikt zou gaan worden. Turbo's draaiden 4 bar overdruk en waren op na een kwali ronde!!!!
Is dit trouwens die motor die ze ook in andere FIA kampieonschappen willen gebruiken??? Of bouwen de fabrikanten zelf nog hun motor???

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Franky R.

Citaat van: JimmySPA op 09 september 2010 - 18:39:18
@ Janke
Die motoren zijn denk ik verre van vergelijkbaar met wat nu gebruikt zou gaan worden. Turbo's draaiden 4 bar overdruk en waren op na een kwali ronde!!!!
Is dit trouwens die motor die ze ook in andere FIA kampieonschappen willen gebruiken??? Of bouwen de fabrikanten zelf nog hun motor???

Tja, er is idd. wel een verschil tussen een 1500cc die 1000 pk levert (het record staat op naam van Renault; 1525 pk in qualificatie-trim... :D) en een 1600 cc die ca. 650 a 700 pk moet leveren.

En idd. is het de bedoeling dat de WRC, Formule2 (?) en nog een andere klasse ook gebruik maken van deze motor. Ergens is er wat voor te zeggen. Immers hoeft een fabrikant maar 1 motor te maken, die vervolgens voor verschillende raceklassen kan worden gebruikt.

Aan de andere kant is het jammer dat diezelfde fabrikant, de mogelijk ontnomen wordt om zijn eigen configuratie door te voeren. Zo wilt Ferrari graag een V6, terwijl Volkswagen geïnteresseerd is in een 4 in lijn... Het onderscheid valt steeds meer weg, dus wordt het erg moeilijk om dan nog fabrikanten aan te trekken.




janke

#11
Citaat van: JimmySPA op 09 september 2010 - 18:39:18
@ Janke
Die motoren zijn denk ik verre van vergelijkbaar met wat nu gebruikt zou gaan worden. Turbo's draaiden 4 bar overdruk en waren op na een kwali ronde!!!!
Is dit trouwens die motor die ze ook in andere FIA kampieonschappen willen gebruiken??? Of bouwen de fabrikanten zelf nog hun motor???
Die zijn inderdaad vergelijkbaar. Turbo's zoals de BMW die draaiden met 5,5 bar bij de kwali. Dat M10/M12 (gietijzeren) blok was gewoon uit de 1600 serie. BMW gebruikte toen bij Brabham gebruikte onderblokken. Want daar was alle spanning al uit. Maar Peugeot/BMW hebben nu een 1600 cc met turbo die in de straatversie 200 pk op hoest. Dan is in racetrim 500-700 pk mogelijk met een paar bar meer en aangepaste motormanagement. Dan zijn ze redelijk betrouwbaar. Maar ook 1000 pk is mogelijk. Maar ook anno 2010 zullen zulke motoren het geen 5 races volhouden. Ik zie dan ook geen verschil tussen het  turbo begin en nu. Alleen dan de evolutie van een turbo door de jaren heen. Het "turbogat'"  zoals die er vroeger was is er (bijna) niet meer. Motor electronica is door de jaren heen sterk verbeterd. Een moderne race 4-cil turbo zal niet onderdoen aan de huidige f1 racemotoren. Maar het zijn de regels die de FIA opsteld wat wel en niet mag. Van alles en nog wat begrenzen of verbieden. Daar gaat de sport mee ten onder. Autoracen onder een groen label kan wel, maar dan is het niet puur meer. Je kunt/mag er dan niet meer uithalen wat mogelijk is.
Some things are too important to be left in the past.

JimmySPA

Citaat van: janke op 10 september 2010 - 02:58:37
Die zijn inderdaad vergelijkbaar. Turbo's zoals de BMW die draaiden met 5,5 bar bij de kwali. Dat M10/M12 (gietijzeren) blok was gewoon uit de 1600 serie. BMW gebruikte toen bij Brabham gebruikte onderblokken. Want daar was alle spanning al uit. Maar Peugeot/BMW hebben nu een 1600 cc met turbo die in de straatversie 200 pk op hoest. Dan is in racetrim 500-700 pk mogelijk met een paar bar meer en aangepaste motormanagement. Dan zijn ze redelijk betrouwbaar. Maar ook 1000 pk is mogelijk. Maar ook anno 2010 zullen zulke motoren het geen 5 races volhouden. Ik zie dan ook geen verschil tussen het  turbo begin en nu.
Volgens mij was dat van een beemer 2002, maar goed dat terzijde. Het enige wat daarvan gebruikt werd is het motorblok, het draaidend gedeelte zal echt niet standaard zijn geweest.  Ik zit nu bij een bedrijf waar we Corvette GT3 motoren maken en dat is al serious shit, verre weg van orgineel...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

janke

#13
Citaat van: JimmySPA op 11 september 2010 - 18:41:42
Citaat van: janke op 10 september 2010 - 02:58:37
Die zijn inderdaad vergelijkbaar. Turbo's zoals de BMW die draaiden met 5,5 bar bij de kwali. Dat M10/M12 (gietijzeren) blok was gewoon uit de 1600 serie. BMW gebruikte toen bij Brabham gebruikte onderblokken. Want daar was alle spanning al uit. Maar Peugeot/BMW hebben nu een 1600 cc met turbo die in de straatversie 200 pk op hoest. Dan is in racetrim 500-700 pk mogelijk met een paar bar meer en aangepaste motormanagement. Dan zijn ze redelijk betrouwbaar. Maar ook 1000 pk is mogelijk. Maar ook anno 2010 zullen zulke motoren het geen 5 races volhouden. Ik zie dan ook geen verschil tussen het  turbo begin en nu.
Volgens mij was dat van een beemer 2002, maar goed dat terzijde. Het enige wat daarvan gebruikt werd is het motorblok, het draaidend gedeelte zal echt niet standaard zijn geweest.  Ik zit nu bij een bedrijf waar we Corvette GT3 motoren maken en dat is al serious shit, verre weg van orgineel...
Mijn excuus, maar het basis blok kwam van een 1600, dat blok heeft vele coureurs winnaars gemaakt. Ook in de DRM, Formule 2 enz. De 2002 heeft hier niets mee te maken..Dat is een model die veel later kwam als de bijv. 1600. Ga naar de site, en je leest het hele verhaal over de M10/M12 motoren. Ik weet best wel waar ik over praat. Al jaren BMW medewerker zijn in Duitsland (electronica) dat al meer dan 22 jaar. De geschiedenis ken ik van binnen en b.... Met alle ups en downs. En down dat was 2009 wel. En wat blok aangaat moet je maar eens terug lezen. Ik heb het over het onderblok. Waar de krukas, drijfstangen en zuigers zijn/ hun  best doet/doen. En inderdaad je hebt helemaal gelijk wat het draaiend gedeelte betreft, dat was echt niet standaard.
Some things are too important to be left in the past.

JimmySPA

Ja maar dat is bij veel raceblokken zo volgens mij. Die Corvette's van ons zijn ook zo, van buiten zou je nog een "normale" herkennen. Maar binnen het hart is het toch iets extremer.

Volgens mij heb ik ook nog ooit eens gehoord dat ze op die blokken pisten in de pauze omdat het blok door een bepaalde stof hierdoor sterker werd!  ??? Bij bmw dan he! :P

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"