Grand Prix van Europa, Valencia Street Circuit

Gestart door Enzo, 20 juni 2010 - 04:27:17

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Wizard op 27 juni 2010 - 18:46:14
Ik had al begrepen hoe je de tekst kunt interpreteren dus je kon mijn post negeren.
Ik zie het. Kruiste elkaar ;)

0634

Citaat van: Enzo op 27 juni 2010 - 18:59:30
Hier staat wat Brawn over Valencia te zeggen heeft.
Citaat"Today's race was a disappointing outcome to our weekend in Valencia. The car was reasonable today but again we suffered from our qualifying performance which is an issue that we need to get on top of quickly. Nico got caught up at the start therefore we made an early pit stop which was unfortunately compromised when the safety car came out and we lost any benefit. From there, Nico's race was about consolidating his position as we had some concerns over brake wear which he did an excellent job to manage. With Michael, we were looking to benefit strongly from the safety car. As the leaders had not been picked up, Michael was waved through and that gave us a golden opportunity to make his pit stop as our predictions were that the option tyre would hold up for the remainder of the race. However, when Michael came to exit the pits, the red light was showing which cost him a significant amount of time. In our view, the regulations are clear that the exit light should not go red until the line of cars has formed behind the safety car, and we would like the FIA to look into this. There was no line formed and over 18 seconds between Hamilton and Kobayashi when Michael came in. It was a good effort from Michael to try and recover from there but ultimately a very frustrating afternoon."

Al met al veel kritiek op de raceleiding, Ferrari boos, Mercedes boos.
Veel straffen uitgedeeld en de meeste pakte zeer ongelukkig uit.
Ik zeg, dat moet beter volgende keer!! ::)

Ik snap eigenlijk ook niet waarom dat licht op rood stond. Iemand?

Enzo

#107
http://www.f1pits.net/nieuws/gp_europa_uitslag_na_meerdere_tijdstraffen/

Hier de definitieve uitslag na al het slaag wat nog uitgedeeld moest worden.

Folkert

Citaat van: Enzo op 27 juni 2010 - 18:59:30
Hier staat wat Brawn over Valencia te zeggen heeft.
Citaat"Today's race was a disappointing outcome to our weekend in Valencia. The car was reasonable today but again we suffered from our qualifying performance which is an issue that we need to get on top of quickly. Nico got caught up at the start therefore we made an early pit stop which was unfortunately compromised when the safety car came out and we lost any benefit. From there, Nico's race was about consolidating his position as we had some concerns over brake wear which he did an excellent job to manage. With Michael, we were looking to benefit strongly from the safety car. As the leaders had not been picked up, Michael was waved through and that gave us a golden opportunity to make his pit stop as our predictions were that the option tyre would hold up for the remainder of the race. However, when Michael came to exit the pits, the red light was showing which cost him a significant amount of time. In our view, the regulations are clear that the exit light should not go red until the line of cars has formed behind the safety car, and we would like the FIA to look into this. There was no line formed and over 18 seconds between Hamilton and Kobayashi when Michael came in. It was a good effort from Michael to try and recover from there but ultimately a very frustrating afternoon."
vind opzich wel geinig dat Ferrari en Brawn nu ook is keer aan de negatieve kant staan van FIA beslissingen. Wat ik me wel afvraag: waarom Hamilton en Vettel wel doorlaten? Terwijl Alonso er vlak achter reed? Zij zouden best wel een onterechte voordeel hebben gehad. En dat moet niet kunnen en daar heeft Alonso helemaal gelijk in.
Al met al veel kritiek op de raceleiding, Ferrari boos, Mercedes boos.
Veel straffen uitgedeeld en de meeste pakte zeer ongelukkig uit.
Ik zeg, dat moet beter volgende keer!! ::)
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Volkomen logisch dat Alonso furieus is. Zijn race werd verneukt en een mede-titelkandidaat mag vrolijk tweede worden terwijl Alonso netjes wacht en Hamilton een SC inhaalt...

Ergens klopt er dan iets niet.

ibileon

release van de SC was gewoon schandalig slecht getimed !
Meer valt daar ni over te zeggen  :-\

meatball

Citaat van: 0634 op 27 juni 2010 - 21:50:55
Volkomen logisch dat Alonso furieus is. Zijn race werd verneukt en een mede-titelkandidaat mag vrolijk tweede worden terwijl Alonso netjes wacht en Hamilton een SC inhaalt...

Ergens klopt er dan iets niet.
Die situatie heeft in elk geval de race voor beide Ferrari's flink verknalt,totaal idiote beslissingen deze race.Wat voor zin heeft een straf als het totaal niets veranderd.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

0634

Citaat van: ibileon op 27 juni 2010 - 22:53:12
release van de SC was gewoon schandalig slecht getimed !
Meer valt daar ni over te zeggen  :-\
Mee eens. Maar dan mag je hem nog steeds niet inhalen. Het rode licht voor de neus van Schumacher sloeg ook nergens op. Maar hij blijft wel terecht staan.

Niels_

Tss. Van die momenten kan ik echt de muren oplopen. Kan die FIA nu echt eens geen deftige beslissing nemen. Wat voor een klotestraf is dit nu eigenlijk, hier schiet niemand wat mee op. Vind het echt ongelofelijk dat iemand die reglementen niet volgt 2e wordt en iemand die netjes doet wat hij moet doen als 8e finisht. En dat terwijl ze nog geen 2 meter uit elkaar reden! Alonso ziet alweer 10 punten door zijn neus geboord.

Wat zijn in godsnaam 5 seconden nu, in de wetenschap dat een deel van die coureurs dikwijls niet meer jagen tot de laatste bocht en zo automatisch nog 2 of 3 seconden cadeau geven.

robbert

ja de fia heeft weer getoond dat ze ultraslim zijn kuch kuch.
Hamilton haaldt een safetycar en een medicalcar in onder gele vlag. En een drive trough???? een stop and go had beter geweest.
De FIA heeft de race gemaakt, net een film

TurboBoost

Citaat van: ibileon op 27 juni 2010 - 22:53:12
release van de SC was gewoon schandalig slecht getimed !
Meer valt daar ni over te zeggen  :-\
Ze kunnen wel niet voorspellen wanneer er iemand crasht ofzo.
Er gebeurt een ongeval dan word de SC uitgestuurd, niemand weet dan waar hij de baan gaat opkomen, maar IEDEREEN weet wel dat hij gaat komen, dus IEDEREEN vertragen en opletten.
Lijkt me nogal eenvoudig en duidelijk.

Als ik nu een rijder was en er rijd de volgende race een SC voor me dan steek ik hem voorbij, sluit achteraan aan, ga eventjes door de pitlane rijden (als "straf") om daarna de race te winnen.

meatball

Citaat van: TurboBoost op 28 juni 2010 - 00:38:20
Citaat van: ibileon op 27 juni 2010 - 22:53:12
release van de SC was gewoon schandalig slecht getimed !
Meer valt daar ni over te zeggen  :-\
Ze kunnen wel niet voorspellen wanneer er iemand crasht ofzo.
Er gebeurt een ongeval dan word de SC uitgestuurd, niemand weet dan waar hij de baan gaat opkomen, maar IEDEREEN weet wel dat hij gaat komen, dus IEDEREEN vertragen en opletten.
Lijkt me nogal eenvoudig en duidelijk.

Als ik nu een rijder was en er rijd de volgende race een SC voor me dan steek ik hem voorbij, sluit achteraan aan, ga eventjes door de pitlane rijden (als "straf") om daarna de race te winnen.
Ja op die manier kan je gelijk iedereen op en ronde zetten. ;D
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

_Makke_

Citaat van: 0634 op 27 juni 2010 - 21:50:55
Volkomen logisch dat Alonso furieus is. Zijn race werd verneukt en een mede-titelkandidaat mag vrolijk tweede worden terwijl Alonso netjes wacht en Hamilton een SC inhaalt...

Ergens klopt er dan iets niet.

Nee, Alonso mag inderdaad teleurgesteld zijn. Maar het mag duidelijk zijn dat Hamilton dit niet met opzet deed, hij was overduidelijk aan het twijfelen. Uiteindelijk maakte hij de verkeerde keuze door de SC toch in te halen. Als Hamilton niet afremt dan geraakt hij de SC zonder problemen voorbij, Alonso misschien ook, Massa volgens mij helemaal niet.

Maar aangezien Alonso nu begint te roepen dat  de race gemanipuleerd is, frons ik toch mij wenkbrauwen. Nog niet zo heel lang geleden heeft hij zelf een echt gemanipuleerde race gewonnen.
Citaat van: meatball op 27 juni 2010 - 22:59:12
Citaat van: 0634 op 27 juni 2010 - 21:50:55
Volkomen logisch dat Alonso furieus is. Zijn race werd verneukt en een mede-titelkandidaat mag vrolijk tweede worden terwijl Alonso netjes wacht en Hamilton een SC inhaalt...

Ergens klopt er dan iets niet.
Die situatie heeft in elk geval de race voor beide Ferrari's flink verknalt,totaal idiote beslissingen deze race.Wat voor zin heeft een straf als het totaal niets veranderd.

Die straf leek me volkomen terecht. Hamilton maakt daar een fout, maar dat is helemaal geen extreem grote. Een straf moet altijd in verhouding staan met de overtreding. Of dat hij daar nu uiteindelijk een plaats mee verliest of niet kan en mag niet meespelen in de beoordeling. Als morgen nog iemand zulk een fout maakt, krijgt die dezelfde straf. Het veranderde trouwens wel iets aan de situatie. Zonder die straf had Hamilton zonder enige twijfel het gevecht kunnen aangaan met Vettel.

Kan je perfect vergelijken met bijvoorbeeld het boetesysteem in Belgiƫ. Wanneer je 60 rijdt in een zone 70 betaal je 50 euro. Of je nu 5 miljoen op de bankrekening hebt, of 10 000 euro. De straf blijft dezelfde, ookal voelt de ene partij het veel harder dan de andere partij.

0634

Blijft fier overeind dat de straf pas werd uitgedeeld toen het niks meer uitmaakte. Daar heeft Alonso gewoon een punt. De hele wereld had allang gezien dat Hamilton de SC inhaalde, express of niet express doet er niet toe, maar de stewards doen er 25 minuten over om een herhaling te zien. Toen was de DT geen straf meer.Dat kan natuurlijk niet. En Alonso en Massa? Die hadden pech. Ik snap de frustratie perfect. Zeker als je in ogenschouw neemt dat Hamilton nu weer enorm wegloopt van ze in het WK.

Franky R.

Citaat van: Makke op 28 juni 2010 - 06:51:21
Citaat van: 0634 op 27 juni 2010 - 21:50:55
Volkomen logisch dat Alonso furieus is. Zijn race werd verneukt en een mede-titelkandidaat mag vrolijk tweede worden terwijl Alonso netjes wacht en Hamilton een SC inhaalt...

Ergens klopt er dan iets niet.

Nee, Alonso mag inderdaad teleurgesteld zijn. Maar het mag duidelijk zijn dat Hamilton dit niet met opzet deed, hij was overduidelijk aan het twijfelen. Uiteindelijk maakte hij de verkeerde keuze door de SC toch in te halen. Als Hamilton niet afremt dan geraakt hij de SC zonder problemen voorbij, Alonso misschien ook, Massa volgens mij helemaal niet.

Maar aangezien Alonso nu begint te roepen dat  de race gemanipuleerd is, frons ik toch mij wenkbrauwen. Nog niet zo heel lang geleden heeft hij zelf een echt gemanipuleerde race gewonnen.
Citaat van: meatball op 27 juni 2010 - 22:59:12
Citaat van: 0634 op 27 juni 2010 - 21:50:55
Volkomen logisch dat Alonso furieus is. Zijn race werd verneukt en een mede-titelkandidaat mag vrolijk tweede worden terwijl Alonso netjes wacht en Hamilton een SC inhaalt...

Ergens klopt er dan iets niet.
Die situatie heeft in elk geval de race voor beide Ferrari's flink verknalt,totaal idiote beslissingen deze race.Wat voor zin heeft een straf als het totaal niets veranderd.

Die straf leek me volkomen terecht. Hamilton maakt daar een fout, maar dat is helemaal geen extreem grote. Een straf moet altijd in verhouding staan met de overtreding. Of dat hij daar nu uiteindelijk een plaats mee verliest of niet kan en mag niet meespelen in de beoordeling. Als morgen nog iemand zulk een fout maakt, krijgt die dezelfde straf. Het veranderde trouwens wel iets aan de situatie. Zonder die straf had Hamilton zonder enige twijfel het gevecht kunnen aangaan met Vettel.

Kan je perfect vergelijken met bijvoorbeeld het boetesysteem in Belgiƫ. Wanneer je 60 rijdt in een zone 70 betaal je 50 euro. Of je nu 5 miljoen op de bankrekening hebt, of 10 000 euro. De straf blijft dezelfde, ookal voelt de ene partij het veel harder dan de andere partij.


Zeer goed gezegd, Makke!!!

Wat willen ze dan bij Ferrari?! Dat zij gaan bepalen welke straf Hamilton had moeten krijgen? Wie bepaald eigenlijk wanneer een straf te laag is??? De FIA en de stewards toch?
Hamilton is gestraft en dat kostte hem wellicht een kans om de race te winnen! Laten we het daarover hebben! Hamilton had idd. sneller moeten anticiperen op deze situatie en die SC-wagen voor de witte streep moeten inhalen en was er niets aan de hand geweest.

Maar aangezien Alonso nu begint te roepen dat  de race gemanipuleerd is, frons ik toch mij wenkbrauwen. Nog niet zo heel lang geleden heeft hij zelf een echt gemanipuleerde race gewonnen... ::)

Volgens de regels zijn de acties perfect verlopen: Hamilton krijgt een straf voor zijn overtreding. Iedereen wilt nu op dit moment klagen dat de straf veel te laat kwam, terwijl dat late straffen bijna schering en inslag is in de Formule 1 en daar hoor je nooit iemand over spreken. Sorry Alonso-fannetjes, maar dat heet opportunisme.

En ik vind het nu best raar dat men nu zo heftig reageert, terwijl men destijds over het gevecht tussen Kimi en Lewis op Spa (2008) de straf van Lewis wel best vond?