Grand Prix van Europa, Valencia Street Circuit

Gestart door Enzo, 20 juni 2010 - 04:27:17

« vorige - volgende »

robbert

#120
nee de straf is niet te licht, maar volgens mij moest er een stop and go geweest zijn. Maar waarom moest dat zo lang duren?? Daardoor maakte het voor hamilton niks uit dat hij nog een straf kreeg.

_Makke_

Citaat van: 0634 op 28 juni 2010 - 06:57:04
Blijft fier overeind dat de straf pas werd uitgedeeld toen het niks meer uitmaakte. Daar heeft Alonso gewoon een punt. De hele wereld had allang gezien dat Hamilton de SC inhaalde, express of niet express doet er niet toe, maar de stewards doen er 25 minuten over om een herhaling te zien.

Als ik me niet vergis maakten ze bij de BBC gewag van 9 minuten. Dat scheelt toch wel best wat. De stewards zijn het pas beginnen onderzoeken na de klacht van Ferrari, je moet zulk een feit ook opmerken vooraleer je er iets aan wil doen. Dat voorval is helemaal niet in beeld gebracht voor de klacht van Ferrari, het is dus best mogelijk dat de stewards dat niet opgemerkt hadden. Ik wil graag nog eens herhalen dat die straf hem wel een eventuele zege ontnam. Vettel stond na die straf eigenlijk amper nog onder druk en kon 'rustig' verder rijden. Anders maakte Hamitlon sowieso een (kleine) kans op de zege, wanneer Vettel echt zou aangevallen worden moet hij ook aggresiever gaan rijden, lees aggresiever schakelen. Dat zal zijn gearbox alles behalve leuk gevonden hebben.

_Makke_

Citaat van: robbert op 28 juni 2010 - 07:17:22
nee de straf is niet te licht, maar volgens mij moest er een stop and go geweest zijn. Maar waarom moest dat zo lang duren?? Daardoor maakte het voor hamilton niks uit dat hij nog een straf kreeg.

Is hier iemand die de straf te licht vind? Ik denk het niet eh... Trouwens een stop-and-go seg, nu overdrijf je toch wel. Dat zeg je volgens mij puur omdat hij dan achter Alonso was komen te zitten, waar door de Spanjaard meer kon scoren dan Hamilton. En daar gaat het nu net niet om, het gaat erom dat je een straf geeft naargelang een situatie. De situatie was lang niet erg genoeg om met een stop-and-go af te komen. Hoe lang is dat trouwens al niet geleden, dat geven ze echt niet zomaar en was zodoende ook nu helemaal niet nodig.

Franky R.

Citaat van: robbert op 28 juni 2010 - 07:17:22
nee de straf is niet te licht, maar volgens mij moest er een stop and go geweest zijn. Maar waarom moest dat zo lang duren?? Daardoor maakte het voor hamilton niks uit dat hij nog een straf kreeg.

Robbert,

Lees de FIA-reglement even door, voordat je de feiten zit te verbuigen;

"Op het inhalen van de safety car staat een drive-through penalty"

Als Hamilton net een metertje verder was geweest had hij helemaal GEEN straf gehad.
Je kunt overmatig gaan zeiken dat iemand anders nog net mazzel heeft, maar dat is toch verder compleet kansloos? Daar help je jezelf helemaal niets mee.

Zaphod_Beeblebrox

#124
Dat inhaalmaneuvre van Hamilton was volgens mij een nipte hoor. Safetycar reed nog binnen de lijnen toen Hamilton weer op het gas ging staan, ik denk dat het daarom zo lang duurde om een beslissing te pakken. Als ze snel een beslissing nemen krijg je discussie, nemen ze de tijd om het deftig te onderzoeken krijg je weer discussie. Zo zal het natuurlijk nooit goed zijn. Als Hamilton het express heeft gedaan is het inderdaad enorm onsportief, maar ik ken weinig sportieve kampioenen. Schumacher, Senna, Prost, Piquet, Mansell, Alonso zelf en nog een hoop anderen hebben allemaal wel eens iemand gekloot om hem als concurrent op achterstand te zetten, het toont enkel de winnersmentaliteit van deze mensen. Alonso moet dus nu niet gaan lopen zeiken over Hamilton, hij zou het zelf ook niet nalaten (remember Hongarije 2007).

Duitsland vs Engeland op zondag 27 juni 2010, uitslag 2-0. Op het voetbalveld was er wel veel meer te zien dan op de baan in Valencia.De race was er één als vanouds als het op Valencia aankomt, als je al over 'als  vanouds' kan spreken natuurlijk. Een goeie openingsronde, crash van Webber en hier en daar een akkefietje.
Over de crash met Kovalainen en Webber kan ik kort zijn. Er staat nergens in "het grote boek met formule 1 regels" dat een tragere voorligger zomaar aan de kant moet gaan. De strijd was er één voor positie en hoewel de Lotus duidelijk veel trager is had Kovalainen het recht zijn positie te verdedigen, het is dan aan Webber om er maar voorbij te geraken.  Verder een heel simpele zege voor Vettel, beste man van het pak gisteren. Cruisend op het gemak naar de eindmeet, maar trapte toch weer het gas in toen het nodig was en liet zien dat hij en niet Hamilton er voor zorgde dat deze laatste z'n achterstand kon halveren. Kobayashi liet zien aan uitsekend bandemanagement te kunnen doen gisteren. Naar het einde toe moest hij niet bepaald onderdoen voor de rondetijden van Hamilton en Vettel. Dat hij op nieuwe, zachte banden, banden dan de laatste 4 ronden Alonso en Buemi nog kon inhalen was helemaal mooi . Tactisch heel slimme zet van het Sauber team. De achterliggers waren gisteren wel een heel storende factor, vooral de heren Glock en Senna maakten er een enorm potje van. Op naar een hopelijk volgende GP waar meer te beleven valt.

Enzo

In mijn ogen was de straf in verhouding met de overtreding, maar het pakte in de race situatie ongelukkig uit.
Ze hadden hem inderdaad eerder moeten geven, het was iets van 20 rondjes voordat ze hem gaven.
Dit terwijl de helikopter beelden geen ruimte voor discussie lieten.
Maar ach, het gebeurd wel vaker dat de één benadeeld word t.o.v. de ander, ik vind dat Schumacher ook benadeeld is deze race.

Gerard

Ik kan me in dit geval niet voorstellen dat Lewis expres heeft "gewacht" totdat hij op het gas ging.

Ik denk dat hij twijfelde wat hij moest doen en op het moment dat hij op het gas ging was hij ervan overtuigd dat hij  nog vòor de SC reed

In dit gevalkun je je ook afvragen of het team Lewis genoeg heeft begeleid?

Wat betreft de straf.. Hij kreeg een drive through, maar omdat hij een grote voorsprong had, leverde hij geen positie in...
Tsja, moet je het Hamilton aanrekenen dat hij zever weggereden is bij Kobayashi?? kdenk het niet..
En wat Zaphod_Beeblebrox terecht opmerkte... Als ze snel een beslissing nemen krijg je discussie, nemen ze de tijd om het deftig te onderzoeken krijg je weer discussie. Zo zal het natuurlijk nooit goed zijn


0634

Citaat van: Gerard op 28 juni 2010 - 10:32:08
Ik kan me in dit geval niet voorstellen dat Lewis expres heeft "gewacht" totdat hij op het gas ging.

Ik denk dat hij twijfelde wat hij moest doen en op het moment dat hij op het gas ging was hij ervan overtuigd dat hij  nog vòor de SC reed

In dit gevalkun je je ook afvragen of het team Lewis genoeg heeft begeleid?

Ik denk ook dat het vertwijfeling bij Hamilton was, en niet express. Maar goed, daarmee overtreedt je toch een regel.

CitaatWat betreft de straf.. Hij kreeg een drive through, maar omdat hij een grote voorsprong had, leverde hij geen positie in...
Tsja, moet je het Hamilton aanrekenen dat hij zever weggereden is bij Kobayashi?? kdenk het niet..
En wat Zaphod_Beeblebrox terecht opmerkte... Als ze snel een beslissing nemen krijg je discussie, nemen ze de tijd om het deftig te onderzoeken krijg je weer discussie. Zo zal het natuurlijk nooit goed zijn
Die grote voorsprong kon hij alleen opbouwen door het getreuzel van de FIA. Dus ja, daar was wel wat aan te doen geweest.

Kijk, heb je een crash dan vergt een onderzoek meer tijd. Maar nu is het heel duidelijk. Een herhaling zien, letten op de witte lijn en je weet of het een overtreding was of niet. In het reglement staat heel duidelijk dat inhalen van de SC een DT straf oplevert. Dus de lange bedenktijd was nu totaal niet nodig.

JimmySPA

Saaie race. En vaag qua straffen...
Vroegah kreeg je toch ook een waarschuwing oid als je een idiote actie deed op de baan? Webber heeft namelijk nog niks gehad, wat een mafkees he!
Enige positieve aan de Gp van Europa is dat we weer in Europa zijn met 5 klassiekers qua races op een rij!!  :)

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

supersteven

een heel stom vraagske maar moet de sc niet wachten op de leider om de baan op de gaan want ik dach dat vettel aan het leiden was en niet hamilton of alonso
let the sunshine shine in your heart

ibileon

Zoals alonso zelf verklaarde reed hij een meter achter hamilto toen de sc de baan op kwam
Hamilton twijfelt en steekt hem voorbij. Als hij niet twijfelt is hij de sc voorbij zonder dat er gezeverd kan worden
Moest hij beslist hebben om vol in de ankers te gaan,had alonso er mss achterop gereden en had ferrari weer kunnen zeveren dat hamilton ni kan rijden.
Tis altijd wel iets met ferrari als het niet loopt zoals het hoort  ::) dat is mijn visie van het verhaal

dami

Citaat van: ibileon op 28 juni 2010 - 17:44:45
Zoals alonso zelf verklaarde reed hij een meter achter hamilto toen de sc de baan op kwam
Hamilton twijfelt en steekt hem voorbij. Als hij niet twijfelt is hij de sc voorbij zonder dat er gezeverd kan worden
Moest hij beslist hebben om vol in de ankers te gaan,had alonso er mss achterop gereden en had ferrari weer kunnen zeveren dat hamilton ni kan rijden.
Tis altijd wel iets met ferrari als het niet loopt zoals het hoort  ::) dat is mijn visie van het verhaal

typisch Ferrari, als het nie loopt zoals het moet, zoeken ze van alles om te kunnen klagen, nog nooit bij Mclaren gehoord. ;D

Wizard

Citaat van: ibileon op 28 juni 2010 - 17:44:45
Zoals alonso zelf verklaarde reed hij een meter achter hamilto toen de sc de baan op kwam
Hamilton twijfelt en steekt hem voorbij. Als hij niet twijfelt is hij de sc voorbij zonder dat er gezeverd kan worden
Moest hij beslist hebben om vol in de ankers te gaan,had alonso er mss achterop gereden en had ferrari weer kunnen zeveren dat hamilton ni kan rijden.
Tis altijd wel iets met ferrari als het niet loopt zoals het hoort  ::) dat is mijn visie van het verhaal


Hamilton gaat ineens op het gas en haalt de SC in, iets waar hij vervolgens voor bestraft wordt. Ondertussen is wel Alonso's race verziek door deze illegale actie van Lewist. Ik kan me voorstellen dat je dit niet toejuicht en mensen die dit zeveren vinden moeten zich eens in de schoenen van Alonso verplaatsen. Alsof er ook maar één iemand is die zou zeggen: "Nou ja, mijn race wordt verziekt door een illegale actie van mijn concurent, mijn titelkansen slinken, maar wat enig dat hij dat deed. Ik stuur hem morgen een kaart". Misschien eerst eens goed nadenken voordat je zoiets neerzet als 'altijd wat te zeuren hebben als het eventjes niet meezit'.

0634

Citaat van: supersteven op 28 juni 2010 - 17:43:45
een heel stom vraagske maar moet de sc niet wachten op de leider om de baan op de gaan want ik dach dat vettel aan het leiden was en niet hamilton of alonso
Theoretisch heb je gelijk. Maar in de praktijk kan ik me niet herinneren dat dat ze ooit gelukt is.

Maar dat maakt voor de regel verder ook niks uit: De SC mag je niet inhalen. Punt.

McLaren_über_alles

#134
Citaat van: Wizard op 28 juni 2010 - 18:27:25
Citaat van: ibileon op 28 juni 2010 - 17:44:45
Zoals alonso zelf verklaarde reed hij een meter achter hamilto toen de sc de baan op kwam
Hamilton twijfelt en steekt hem voorbij. Als hij niet twijfelt is hij de sc voorbij zonder dat er gezeverd kan worden
Moest hij beslist hebben om vol in de ankers te gaan,had alonso er mss achterop gereden en had ferrari weer kunnen zeveren dat hamilton ni kan rijden.
Tis altijd wel iets met ferrari als het niet loopt zoals het hoort  ::) dat is mijn visie van het verhaal


Hamilton gaat ineens op het gas en haalt de SC in, iets waar hij vervolgens voor bestraft wordt. Ondertussen is wel Alonso's race verziek door deze illegale actie van Lewist. Ik kan me voorstellen dat je dit niet toejuicht en mensen die dit zeveren vinden moeten zich eens in de schoenen van Alonso verplaatsen. Alsof er ook maar één iemand is die zou zeggen: "Nou ja, mijn race wordt verziekt door een illegale actie van mijn concurent, mijn titelkansen slinken, maar wat enig dat hij dat deed. Ik stuur hem morgen een kaart". Misschien eerst eens goed nadenken voordat je zoiets neerzet als 'altijd wat te zeuren hebben als het eventjes niet meezit'.

Het is natuurlijk wel een groot verschil om los de SC voorbij te vlammen, of de actie die LH uithaalde zondag. Blijft hij gewoon doorrijden, is er geen vuiltje aan de lucht. Hij twijfelt echter, en beslist gans op het einde, in een fractie van een seconde om er toch voor te gaan. Fout? Ja, natuurlijk. Zware fout? Absoluut niet. Het is gewoon een moment van twijfel, en plots neem je een beslissing, en zie je de lijn toch iets dichter dat je had verwacht had, of zit de SC toch een meter verder dan je dacht...

Al bij al vind ik dit toch een absolute KUTREGEL. Dit betekent in principe dat, als je het leep speelt, je naast de SC kan rijden, en net voor de lijn kan accelereren zodat jij er voorbij bent, en je achterligger niet...

En om af te sluiten, iets wat we de laatste tijd ergert en dit weekend WEDEROM werd bevestigd:
- Over Alonso: Alonso mag dan wel 2x wereldkampioen geworden zijn, als persoon op zich is het een héél, héél kleine meneer. Meneer zit mee in het complot met Piquet, meneer blokt z'n rookie teamgenoot in Hongarije, en komt nu wat klagen over de "regels" en "ethiek". WTF  :D
- Over Ferrrari: Een team van dit niveau, met zo'n uitstraling over de ganse wereld, zou toch ook wel een beetje moeite mogen doen om die klasse in elke actie dat ze doen te tonen. Hun uitspraken van dit weekend, net als die belachelijke uithalen naar de nieuwe teams (tot 2x toe), zien echt wel zielig voor zo'n team...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.