Kan Schumacher het nog?

Gestart door Enzo, 18 juni 2010 - 02:06:18

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Jeroen op 15 september 2011 - 19:15:22
http://www.gppits.net/nieuws/kritiek_button_op_schumacher/
Wat Button zegt boeit niet zo veel, ik vind het verhaal van de stewards opmerkelijker: Schumacher is niet bestraft omdat de steward het niet gezien hebben. :-/

Dan snap ik eigenlijk ook niet waarom ze hem niet na de race nog een straf van 25 seconden geven.

0634

Dat is inderdaad opmerkelijk. Of spreekt Daly gewoon op persoonlijke titel en vonden de overige stewards niet dat MS bestraft had moeten worden. De andere kant: hij week inderdaad wel twee keer van zijn lijn...

Schumiiii

Hoogtijd om die regel te versoepelen van eens van je lijn afwijken.

0634

Eensch. Zolang je niet als een malloot heen en weer slingert heb ik er ook geen problemen mee.

Jozef

Als je die regel overboord gooit, wordt het ten eerste wel heel moeilijk om ooit nog iemand in te halen zonder kleerscheuren, en ga je ze ten tweede heel vaak zien crashen denk ik.

Vieze baas

die regel is pas paar jaar geleden ingevoerd toch? daarvoor waren er ook niet abnormaal veel crashes

0634

Precies. Je zag nooit heen en weer slingerende wagens, wordt allemaal zo overdreven. Vooral nu met DRS zou je als verdediger gewoon iets meer mogelijkheden hebben om jezelf te verdedigen.

Wizard

Nou, Senna kon er toch wat van. ;)

0634

Nee hoor, al zal er vast wel een voorbeeld te vinden zijn. Maar verder is het een overdreven regel die blijkbaar ook nog eens niet consequent wordt beoordeeld.

Wizard

Mwa, hoe staat het letterlijk omschreven? Want 1 keer van de lijn af houd toch niet per definitie in dat je niet terug naar de racelijn mag? Of juist wel? Voorbeeld is om iemands actie uit te verdedigen en weer de racelijn neemt. Waarvoor de regel bedoelt is, is om te voorkomen dat coureurs gaan zigzaggen. Sommige nemen de regel wel erg letterlijk. Maar goed, nu geef ik wel een eigen interpretatie aan de regel.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 16 september 2011 - 17:27:11
@Wizard

Button wil gewoon niet voor langere tijd zichzelf vastleggen. Hij zei laatst dat hijzelf moet kunnen bepalen wanneer hij wil stoppen.

Misschien wil hij ook weten hoe het af gaat lopen met de motoren van McLaren. Ik weet niet tot hoe lang de deal met mercedes loopt.

Zou zomaar kunnen.

0634

Citaat van: Wizard op 17 september 2011 - 11:57:25
Mwa, hoe staat het letterlijk omschreven? Want 1 keer van de lijn af houd toch niet per definitie in dat je niet terug naar de racelijn mag? Of juist wel? Voorbeeld is om iemands actie uit te verdedigen en weer de racelijn neemt. Waarvoor de regel bedoelt is, is om te voorkomen dat coureurs gaan zigzaggen. Sommige nemen de regel wel erg letterlijk. Maar goed, nu geef ik wel een eigen interpretatie aan de regel.
Naja, als Daly zegt dat MS eigenlijk bestraft had moeten worden, maar de FIA dat achteraf toch niet doet, houdt in dat er nogal wat onduidelijkheid is.

Onduidelijke regels moeten verdwijnen of verduidelijkt worden. In dit geval neig ik naar het eerste. Want ik vond wat MS deed op Monza geen enkel probleem.

Wizard

Spreekt Daly uit de naam van de wedstrijdleiding of persoonlijke titel? Dat haal ik er namelijk niet uit. Het kan niet zo zijn dat ze beelden van Webber bekijken en meer dan 20 ronden race even missen. Slap gelul! Want de wedstrijdleiding heeft duidelijk een signaal afgegeven richting 'kamp Mercedes'. Dat doe je aan de hand van wat je ziet. Dus zijn de beelden bekeken. Om achteraf te roepen dat misschien te mild is opgetreden of het afschuiven op het bekijken van de slowmo beelden van Webber/Massa vind ik een zwaktebod. Maar goed, zou je het reglement letterlijk loslaten op de actie(s) van Schumacher had hij wellicht bestraft kunnen worden maar in dit geval vond ik het binnen het mogen en kunnen. En ik dacht dat de wedstrijdleiding daarover eens was. Zo mag je ook niet buiten de lijnen rijden wat ook herhaaldelijk gebeurde. Zo zie je maar dat regels grijzer zijn dan wij denken. En maar goed ook.

0634

Het is natuurlijk wat lastig om binnen de witte lijnen te blijven als Schumacher of Alonso je in het gras duwt he. ;) Onmogelijke regel dus.

Dit staat er over van lijn veranderen:

CitaatManoeuvres liable to hinder other drivers, such as more than one change of direction to defend a position,
deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are
not permitted.

Helder. Geen ruimte voor speculatie dus: meer dan een keer van richting veranderen is niet toegestaan.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 17 september 2011 - 12:47:43
Het is natuurlijk wat lastig om binnen de witte lijnen te blijven als Schumacher of Alonso je in het gras duwt he. ;) Onmogelijke regel dus.

Ik heb het over uitkomen Variante Ascari (richting Parabolica). Daar ging veel coureurs buiten de lijnen om snelheid mee te pakken. In 2010 zagen we nog dat 'netjes binnen de lijnen' geraced moest worden.

2010:
2011:

Vandaar dat ik zeg, regels zijn niet zo zwart-wit als ze lijken.

Citaat
Helder. Geen ruimte voor speculatie dus: meer dan een keer van richting veranderen is niet toegestaan.

Één keer van positie veranderen om je positie te verdedigen. Zodra je teruggaat naar de racelijn doe je dit om de bocht fatsoendelijk aan te snijden, niet om te verdedigen. Je mag dus 1 keer van de racelijn af. Roept u maar! ;)