Williams 2010

Gestart door Miek, 23 mei 2010 - 11:43:29

« vorige - volgende »

Miek

Ik zou het even willen hebben over Williams.

Even dacht ik dat ze echt keihard werkten om weer de tijden van de jaren 90 te herleven, maar ze zijn nog slechter bezig dan vorig jaar. Vorig jaar waren McLaren en Ferrari (in het begin van het jaar) een ramp en waarschijnlijk ook daardoor scoorden ze regelmatig 4de en 5de plaatsen. Rosberg leek in Singapore op weg naar een podium maar maakte een fout toen hij over de streep van de pit exit reed.

Even over 2010. Williams lijkt weer een aardige auto te hebben gebouwt maar dat tikkeltje ontbreekt gewoon. De puzzelstukjes van die FW32 passen gewoon niet in elkaar. Negen hondersten van de pace is nog altijd veel. Barrichello haalt het uiterste uit de auto maar Hulkenberg enzo zijn beiden teleurstellend. Cosworth motors zijn nog een slechtere keuze geweest, alleen nieuwe teams rijden ermee. Een Renault motor zou hen weer naar boven moeten tillen. Of een VW, maar onder de naam Porsche, ronduit magisch.

Barrichello was goed gestart na een negende positie. De Braziliaan kwalificeerde zich als 9de en was daarmee al heel tevreden (?! wat een verandering vergeleken met vorig jaar??) Hij maakte een super start en was al snel 6de voor Schumacher. Daarna door een putdeksel viel hij uit... Hulkenberg viel ook uit door tegen de tunnel te botsen.


Wat Williams bewijst is dat ze niet zonder een partnership kunnen (Renault, BMW). Als eigen team Williams, hebben ze moeite om voor de punten te strijden... Wie doet er mee met de discussie? Wat wordt er van Williams in 2010? Wat wordt er van hen in de toekomst?

meatball

Williams heeft momenteel gewoon het buget niet om met de top mee te doen,ook hun rijders zijn niet echt top denk ik Barichello is op zijn retour en Hulkenberg mist gewoon nog veel ervaring.Ik denk ook dat je om echt mee te rijden aan de top geen klantenmotor moet hebben maar het nr1 team van een fabrikantenmotor moet zijn.De nabije toekomst zie ik dan ook niet echt rooskleurig in,lage middenmoot de volgende jaren vrees ik.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

flupke3

Het probleem lijkt me ook het budget.
Een grote sponser kan het team uit het dal halen
zodat ze van die klantenmoter af geraken en rijders
contracteren die bij de top 5 zitten.Het testverbod
speelt ook in hun nadeel denk ik om terug aansluiting
bij de subtop te krijgen.Als ze de zaken goed voor elkaar
hebben met dat unieke KERS systeem (enige team met vliegwiel)
voor volgend jaar kunnen ze misschien nieuwe sponsers vastleggen.
Niet opgeven want een andere keuze hebben ze ook niet.










gloudiesaurus

Vind Barrichello en Hulkenberg nog niet zo'n slecht combi. Barrichello haalt het maximale nog wel uit de auto en Hulkenberg moet nog vooral leren... En tsjah Williams moet gewoon proberen om volgend jaar een Renault motor in de auto te krijgen, voor een redelijke prijs. Dan maken ze al een stap voorwaarts want denk dat Cosworth op dit moment toch wel de zwakste F1 motor is.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Miek

Citaat van: gloudiesaurus op 24 mei 2010 - 11:51:42
Vind Barrichello en Hulkenberg nog niet zo'n slecht combi. Barrichello haalt het maximale nog wel uit de auto en Hulkenberg moet nog vooral leren... En tsjah Williams moet gewoon proberen om volgend jaar een Renault motor in de auto te krijgen, voor een redelijke prijs. Dan maken ze al een stap voorwaarts want denk dat Cosworth op dit moment toch wel de zwakste F1 motor is.

Dat vind ik ook. Alleen had ik al meer verwacht van Hulkenberg. Ik vind het stom dat iedereen zegt dat Barri geen toprijder is enzo... Is Vettel dan wel een toprijder? Ja, dat is zo, al bijna iedere keer pole. Maar Barrichello heeft 11 overwinningen en sommigen hebben het al moeilijk om een overwinning te behalen. En ik weet wel dat Barrichello altijd loopt te zeuren dat Ferrari zijn carrière in de weg heeft gestaan door Schumi maar vergeet niet dat Barrichello al enkele keren 2de en 3de in het kampioenschap heeft gestaan en hij al veel overwinningen heeft gescoord, sinds vorig jaar niet alleen bij Ferrari (voor de wijsneuzen die beweren dat hij alleen maar kon winnen bij Ferrari) maar ook bij Brawn.

Cosworth lijkt een zwakke motor als je ook ziet welke motor de kleinere nieuwe teams gebruiken. Dwz dat de Cosworth motor redelijk goedkoop is voor beginnende teams en er ook meer voor bestemd is, denk ik. Williams heeft jammer genoeg het budget niet voor een betere motor...

Wie kritiek heeft op de rijders: wat vinden jullie dan van Toro Rosso? Twee onervaren rijders die klooien met de auto. Bij Williams is het dan juist beter: Ervaring (Barri) versus Ambitie (Hulkenberg)

gloudiesaurus

Ja de combinatie van Willliams qua coureurs is mooi al heeft Hulkenberg tot nu tot nu toe niet heel veel laten zien. Maar hij heeft natuurlijk pas een paar Grand-Prix ervaring, je moet hem ook de tijd geven. Ik  Hulkenberg nog altijd heel hoog zitten.

Wat Williams ook parten speelt is de grote van het team (afhankelijk van het budget natuurlijk), ze hadden in Monaco nieuwe voorvleugels maar door de crashes van Barrichello en Hulkenberg zijn deze al verloren gegaan. Door het kleine team kan er niet tijdig worden gerepareerd dus rijdt het team in Turkije weer met de oude voorvleugel... Bij een teams zoals McLaren of Ferrari was dit toch niet gebeurd denk ik.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Enzo

De potentie en kennis is er wel bij Williams, ze missen alleen het vermogen daarnaar te handelen.
Ze zullen een serieuze partner moeten zoeken willen ze echt weer voor de prijzen gaan strijden.
Misschien samen met Volkswagen?

Jasper

Williams had in de jaren '90 een groot budget, daar waar ze nu tientallen miljoenen lenen om wat ademruimte te hebben, en ze hadden Adrian Newey die de WK-winnende auto's van '92, '93, '94 en '96 heeft ontworpen. Alleen in 1997 pakten ze nog de titel zonder Newey.

In het BMW-tijdperk konden ze nog min of meer meedoen voorin maar die motor was superieur aan de rest en sinds ze die motor ook kwijt zijn, hebben ze niks meer gepresteerd (zelfs in de laatste jaren met BMW ging het al slecht).

Williams heeft dus én de mensen niet, én het geld niet om nog wat te betekenen in de formule 1 van vandaag. Om een topteam te zijn, heb je allebei nodig. Dus er zal ook pas verandering in komen als ze een grote geldschieter vinden en weer goeie mensen kunnen aantrekken. Dat kan volgend jaar zijn maar even goed over 5 jaar pas, of nooit meer...

flupke3

En wie zouden ze dan moeten aantrekken?
Moeilijk hoor op het gebied van ontwerpers...

Jasper

Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is, ik denk gewoon dat Adrian Newey in de jaren '90 een groot verschil heeft gemaakt bij Williams en dat ze daar veel aan te danken hadden.

Puur budget blijft natuurlijk ook een probleem, als je minder ingenieurs in dienst kunt nemen dan zul je dat ook terugzien in de prestaties.

gloudiesaurus

Qua ontwerpers zit het bij Williams nog wel goed denk ik, ze reden vorig jaar ook als een van de eersten met een dubbele diffuser rond bijv. Maar ze hebben echt een hoofdsponsor en fabrieksondersteuning nodig. Volkswagen? Tsjah als ik Volkswagen was zou ik nu eerder voor bijv. Red Bull kiezen :)

De Williams in de jaren '90 was een combinatie van de Renault motor, het budget, en het ontwerp van Adrian Newey...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jasper

Die dubbele diffuser, tja. Ze hebben dus iemand gehad die het gat in de regels had gevonden, maar de uitvoering viel dan weer tegen want ze waren langzamer dan sommige teams die geen dubbele diffuser hadden. Dus toch weer een gebrek aan de goede mensen?

janke

Citaat van: gloudiesaurus op 28 mei 2010 - 11:41:51
Qua ontwerpers zit het bij Williams nog wel goed denk ik, ze reden vorig jaar ook als een van de eersten met een dubbele diffuser rond bijv. Maar ze hebben echt een hoofdsponsor en fabrieksondersteuning nodig. Volkswagen? Tsjah als ik Volkswagen was zou ik nu eerder voor bijv. Red Bull kiezen :)

De Williams in de jaren '90 was een combinatie van de Renault motor, het budget, en het ontwerp van Adrian Newey...
Volkswagen gaat een samenwerkingsverband aan met Proton (Lotus) voor de serie modellen. Lijkt me dan eerder dat Volkswagen/Audi wat met Lotus gaan doen.
Some things are too important to be left in the past.

.Henry

Citaat van: janke op 28 mei 2010 - 19:29:20
Volkswagen gaat een samenwerkingsverband aan met Proton (Lotus) voor de serie modellen. Lijkt me dan eerder dat Volkswagen/Audi wat met Lotus gaan doen.
Maar in Le Mans heeft Porsche, wat een VAG onderdeel is,  weer een connectie met Williams. Porsche rijd in Le Mans met een hybride rond, die uitgerust is met een kers/vliegwiel systeem van Williams.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 28 mei 2010 - 19:29:20
Citaat van: gloudiesaurus op 28 mei 2010 - 11:41:51
Qua ontwerpers zit het bij Williams nog wel goed denk ik, ze reden vorig jaar ook als een van de eersten met een dubbele diffuser rond bijv. Maar ze hebben echt een hoofdsponsor en fabrieksondersteuning nodig. Volkswagen? Tsjah als ik Volkswagen was zou ik nu eerder voor bijv. Red Bull kiezen :)

De Williams in de jaren '90 was een combinatie van de Renault motor, het budget, en het ontwerp van Adrian Newey...
Volkswagen gaat een samenwerkingsverband aan met Proton (Lotus) voor de serie modellen. Lijkt me dan eerder dat Volkswagen/Audi wat met Lotus gaan doen.
Het Lotus team in de F1 is 100% onafhankelijk van de Lotus-fabrikant! Het F1 team heeft enkel het recht om de naam te gebruiken, aangezien die jaren geleden verkocht is geweest. Verder is er geen band tussen Lotus F1 en Lotus serie wagens.

Mij lijkt het eerder dat ze niet naar de F1 komen, ze zitten in de Le Mans LMP1 en zijn er succesvol. Waarom zouden ze dan naar de F1 komen?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.