GP van Bahrein

Gestart door Supermariobros, 06 maart 2010 - 09:06:13

« vorige - volgende »

RadioActiveMan

Geen regels en restricties op motoren kan je in deze tijd niet meer verantwoorden. Dat heeft niets met "global warming" te maken, maar alles met het verspillen van de aanwezige rijkdommen hier op aarde. Voor de meeste is het een ver van mijn bed show, maar binnen dit en een aantal jaar zitten we zonder. Als het dan toch over milieu moet gaan, het is niet omdat de opwarming van onze aardkloot redelijk overdreven wordt door jan en alleman dat we moeten verder doen zoals we bezig zijn. De vervuiling rond het circuit is misschien vele malen groter, maar het zijn de grote jongens die het goeie voorbeeld moeten geven.

Inderdaad, hef die bevriezing van de motoren op en leg hen verbruiksrestiricties op. Als je ziet hoe BMW bijvoorbeeld beig is met hun Effiency Dynamics programma, zoiets moet toch ook in de autosport kunnen. Ga verder in het verhaal van herwonnen energie, KERS kan op een heel andere manier worden uitgewerkt dan dat knopje. Leg misschien een soort van chassis freeze op, scheelt hem ook weer op kosten qua windtunnelgebruik en dergelijken. Ik spreek niet enkel over F1 maar alle takken van de gemotoriseerde sport. Alles kan beter en het is tijd dat het anders moet.

Bart VD

Citaat van: Marc_Vl op 16 maart 2010 - 11:56:02
Geen regels en restricties op motoren kan je in deze tijd niet meer verantwoorden. Dat heeft niets met "global warming" te maken, maar alles met het verspillen van de aanwezige rijkdommen hier op aarde. Voor de meeste is het een ver van mijn bed show, maar binnen dit en een aantal jaar zitten we zonder. Als het dan toch over milieu moet gaan, het is niet omdat de opwarming van onze aardkloot redelijk overdreven wordt door jan en alleman dat we moeten verder doen zoals we bezig zijn. De vervuiling rond het circuit is misschien vele malen groter, maar het zijn de grote jongens die het goeie voorbeeld moeten geven.

Inderdaad, hef die bevriezing van de motoren op en leg hen verbruiksrestiricties op. Als je ziet hoe BMW bijvoorbeeld beig is met hun Effiency Dynamics programma, zoiets moet toch ook in de autosport kunnen. Ga verder in het verhaal van herwonnen energie, KERS kan op een heel andere manier worden uitgewerkt dan dat knopje. Leg misschien een soort van chassis freeze op, scheelt hem ook weer op kosten qua windtunnelgebruik en dergelijken. Ik spreek niet enkel over F1 maar alle takken van de gemotoriseerde sport. Alles kan beter en het is tijd dat het anders moet.

Ik denk dat ongelimiteerde ontwikkelingen aan de motoren net heel goed te verantwoorden zijn.  Veel van die evoluties stromen door naar de gewone autoindustrie en brengen daar in termen van grondstoffen en vervuiling een gigantisch veelvoud op van wat ze gekost hebben.
This space for rent

campos

Citaat van: Bart VD op 16 maart 2010 - 12:07:25
Citaat van: Marc_Vl op 16 maart 2010 - 11:56:02
Geen regels en restricties op motoren kan je in deze tijd niet meer verantwoorden. Dat heeft niets met "global warming" te maken, maar alles met het verspillen van de aanwezige rijkdommen hier op aarde. Voor de meeste is het een ver van mijn bed show, maar binnen dit en een aantal jaar zitten we zonder. Als het dan toch over milieu moet gaan, het is niet omdat de opwarming van onze aardkloot redelijk overdreven wordt door jan en alleman dat we moeten verder doen zoals we bezig zijn. De vervuiling rond het circuit is misschien vele malen groter, maar het zijn de grote jongens die het goeie voorbeeld moeten geven.

Inderdaad, hef die bevriezing van de motoren op en leg hen verbruiksrestiricties op. Als je ziet hoe BMW bijvoorbeeld beig is met hun Effiency Dynamics programma, zoiets moet toch ook in de autosport kunnen. Ga verder in het verhaal van herwonnen energie, KERS kan op een heel andere manier worden uitgewerkt dan dat knopje. Leg misschien een soort van chassis freeze op, scheelt hem ook weer op kosten qua windtunnelgebruik en dergelijken. Ik spreek niet enkel over F1 maar alle takken van de gemotoriseerde sport. Alles kan beter en het is tijd dat het anders moet.

Ik denk dat ongelimiteerde ontwikkelingen aan de motoren net heel goed te verantwoorden zijn.  Veel van die evoluties stromen door naar de gewone autoindustrie en brengen daar in termen van grondstoffen en vervuiling een gigantisch veelvoud op van wat ze gekost hebben.
dan gaan de budgetten weer omhoog en haken er nog meer fabrikanten af. Voor evolutie van de autoindustrie hebben we echt geen F1 nodig, zeker niet als het gaat om alternatieve brandstoffen ed.
Het verschil in rondetijden is er wel, alleen de inhaalmogelijkheden niet. Het motorregelement heeft hier weinig mee te maken, maar vooral de aerodynamica en in mindere mate misschien de race en kwalificatie regels.

tune

Citaat van: Marc_Vl op 16 maart 2010 - 11:56:02
Geen regels en restricties op motoren kan je in deze tijd niet meer verantwoorden. Dat heeft niets met "global warming" te maken, maar alles met het verspillen van de aanwezige rijkdommen hier op aarde. Voor de meeste is het een ver van mijn bed show, maar binnen dit en een aantal jaar zitten we zonder. Als het dan toch over milieu moet gaan, het is niet omdat de opwarming van onze aardkloot redelijk overdreven wordt door jan en alleman dat we moeten verder doen zoals we bezig zijn. De vervuiling rond het circuit is misschien vele malen groter, maar het zijn de grote jongens die het goeie voorbeeld moeten geven.

Inderdaad, hef die bevriezing van de motoren op en leg hen verbruiksrestiricties op. Als je ziet hoe BMW bijvoorbeeld beig is met hun Effiency Dynamics programma, zoiets moet toch ook in de autosport kunnen. Ga verder in het verhaal van herwonnen energie, KERS kan op een heel andere manier worden uitgewerkt dan dat knopje. Leg misschien een soort van chassis freeze op, scheelt hem ook weer op kosten qua windtunnelgebruik en dergelijken. Ik spreek niet enkel over F1 maar alle takken van de gemotoriseerde sport. Alles kan beter en het is tijd dat het anders moet.
Chassis freeze wilt dan zeggen dat als iemand een "slecht" chassis heeft , hij dit niet meer kan verbeteren.
Of bedoel je elk team met hetzelfde chassis? En dan nog verbruiksrestricties, het gaat hier volgens mij toch allemaal in tegen de geest van F1... en daarom dat het volgens mij nooit meer zo goed zal worden als vroeger. Ik denk dat je nog beter naar gp2 kan kijken daar valt dan nog iets te beleven.
To finish first, first you need to finish

RadioActiveMan

#154
Citaat van: tune op 16 maart 2010 - 12:57:38
Chassis freeze wilt dan zeggen dat als iemand een "slecht" chassis heeft , hij dit niet meer kan verbeteren.
Of bedoel je elk team met hetzelfde chassis? En dan nog verbruiksrestricties, het gaat hier volgens mij toch allemaal in tegen de geest van F1... en daarom dat het volgens mij nooit meer zo goed zal worden als vroeger. Ik denk dat je nog beter naar gp2 kan kijken daar valt dan nog iets te beleven.

Ik heb gezegd een soort van. Je kan op dat vlak gerust bepaalde restricties opleggen waardoor elk jaar een comleet nieuwe wagen bouwen overbodig wordt. Daarmee ondermijn je ook niet het technologische aspect dat de F1 zou moeten uitstralen.
Waarom zou zorgzamer omspringen met brandstof tegen de geest van de F1 indruisen? Ik wist niet dat het hier ging om het wereldkampioenschap om ter meeste benzine door mijn pijp jagen.


tune

Citaat van: Marc_Vl op 16 maart 2010 - 13:36:34
Citaat van: tune op 16 maart 2010 - 12:57:38
Chassis freeze wilt dan zeggen dat als iemand een "slecht" chassis heeft , hij dit niet meer kan verbeteren.
Of bedoel je elk team met hetzelfde chassis? En dan nog verbruiksrestricties, het gaat hier volgens mij toch allemaal in tegen de geest van F1... en daarom dat het volgens mij nooit meer zo goed zal worden als vroeger. Ik denk dat je nog beter naar gp2 kan kijken daar valt dan nog iets te beleven.

Ik heb gezegd een soort van. Je kan op dat vlak gerust bepaalde restricties opleggen waardoor elk jaar een comleet nieuwe wagen bouwen overbodig wordt. Daarmee ondermijn je ook niet het technologische aspect dat de F1 zou moeten uitstralen.
Waarom zou zorgzamer omspringen met brandstof tegen de geest van de F1 indruisen? Ik wist niet dat het hier ging om het wereldkampioenschap om ter meeste benzine door mijn pijp jagen.


Tot nu toe heeft bijna geen enkele verandering voor meer sensatie gezorgd. Het enige wat het nog een beetje spannender maakt was de puntentelling tot vorig jaar. Kers in zeker mate omdat niet iedereen het had.

Het gaat er ook niet over om zoveel mogelijk benzine er door te jagen, maar het gaat er ook niet over van er zo weinig mogelijk door te jagen. De essentie is nog altijd racen, niet zo zuinig mogelijk zijn. Ik zeg niet dat het geen goede zaak is (milieugewijs gezien) alhoewel dat het volgens mij ook niet veel meer zal uithalen...

Ik zeg gewoon dat de f1 niet meer is wat hij vroeger was. F1 was vroeger racen en is nu meer een uithangbord geworden...plus dan nog is B.E. die er probeert zoveel mogelijk geld uit te kloppen als mogelijk is (alsof hij er nog niet genoeg heeft).

Ik wil zeker niet beginnen in de aard van... en vroeger was het veel beter :-)).
Maar dit jaar is het toch wel echt saai, maar dat vond ik tijdens het jaar dat ze geen banden mochten wisselen ook.
To finish first, first you need to finish

RadioActiveMan

Tuurlijk heeft geen enkele verandering meer sensatie gebracht. maar zonder die veranderingen had het misschien nog saaier geweest. Het is allemaal begonnen door de aerodynamische ontwikkelingen die de wagen ondergingen de laatste 15 jaar. De FIA wil daar iets aan doen, maar de teams moeten mee willen. Ik vrees dat daar het schoentje nog altijd wringt. Neem nu die wieldeksels, verbannen voor dit seizoen, wat doet Ferrari een velg ontwikkelen met een soort ingebouwd deksel. Dubbele diffusers, hielpen de veranderingen van vorig jaar ook snel richting vuilbak. Etc...

Als je een zuinige motor hebt moet je niet zuinig rijden zoals ze eergisteren hebben gedaan. Racen met een motor die van zichzelf weinig vervruikt blijft ook racen. Al reden ze allemaal 2u op zonneenergie tegen 320km/h, als ze maar tegen 320km/h rijden.

Het seizoen is 1 race oud en je hebt al een oordeel klaar alsof er al 10 races zijn gepasseerd. Laten we ten minste nog even wachten, er zijn ten minste nog 18 races te gaan.

flupke3

dat ze beginnen met meer bandenstops in te voeren zo snel mogelijk
en kijkken wat dat oplevert!

RadioActiveMan

of banden van een veel slechtere kwaliteit te maken.

Enzo

In ieder geval banden die sneller slijten zodat ze wel een 2 stopper moeten maken.
Dit zal het strategisch wel iets interessanter maken, al zal het inhalen nog steeds moeilijk zijn door de vuile luchtstromen van de auto voor je.
Het beperken van het aantal toeren, het invoeren van een verbod op bijtanken, het standaardiseren van de versnellingsbakken, de komst van een bandenmonopolie, de testlimiet. Het is er allemaal niet beter op geworden, ik denk dat ze de verkeerde weg in zijn geslagen.
KERS was zo'n slecht idee nog niet, wie weet kunnen ze op biologische brandstof rijden of iets met Solarpanels om energie boosts mee te creeren.
Er zijn een hoop mogelijkheden die ze zouden kunnen implementeren die zowel prestatiebevorderend als milieu verantwoord zijn, zonder dat het ten kosten gaat van de beleving van de toeschouwers. De race in Bahrein was gewoon teleurstellend en schandalig dat ze dit niet van tevoren hadden ingeschat.
Ik zie het als een erfenis van Max Mosley en hoop dat Jean Todt er een positieve draai aan weet te geven.
De "Overtaking Working Group" die twee jaar geleden is ingesteld heeft nul resultaten behaald tot dusver, had daar ook wel wat anders van verwacht.
Al met al hebben ze een hoop werk te verrichten om de F1 weer een gezond bedrijf te maken.

Ferrari 2010

Citaat van: campos op 16 maart 2010 - 10:01:43
Citaat van: Makke op 16 maart 2010 - 07:16:10
Citaat van: zeph op 15 maart 2010 - 22:33:25
En niet meer tanken is volgens mij een goede zaak. Zo dwing je de fabrikanten om de motoren zo efficient (zuinig) mogelijk te maken.

Zoals McLaren_über_alles al zei, je kan de motoren niet zuiniger maken zolang de motoren bevroren zijn. Maar dan nog, als we dat vergeten kan men de motoren zuiniger maken én groener maken dan vroeger zonder het tanken te verbieden. Je kan toch een maximum vastleggen wat de benzine betreft. Elke piloot mag maar over een x-aantal liter benzine beschikken tijdens een race/weekend. Als je dan nog met één verplichte tankbeurt werk dan heb je toch weer dat strategische effect. Trouwens de sport wordt nog groener, aangezien er met minder benzine gestart wordt. Een lager gewicht is een lager verbruik.
als het toch zo nodig groen moet zijn, dan kunnen ze het het beste laten zoals het nu is. Hoe saaier, hoe minder publiek er op af komt. Best leuk en aardig dat je een paar liter brandstof per race kunt besparen, de vervuiling om zo'n race heen is en blijft vele malen groter.
Schaf alle sporten af en de wereld zal een pak groener zijn inderdaad :) En neem alle beurzen en concerten ook weg :)

Ik denk dat vragen om groenere motoren en bijvoorbeeld eerder zeggen van hoeveel liter men voor een race meekrijgt ipv de specificaties van de motor te bepalen, een zeer goede invloed zou hebben op de groenheid van niet alleen de sport, maar ook de hele autoindustrie. Stel men zegt: maximum 200 liter benzine, maar doe ermee wat je wil. Dus als je wil steek je er een V10 in, of een V8, V6, whatever, volledige vrijheid. Ook op vlak van cilinderinhoud vrijheid. Het enige dat ik daarbij vrees is dat de verschillen groter zouden worden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Citaat van: campos op 16 maart 2010 - 10:01:43
Citaat van: Makke op 16 maart 2010 - 07:16:10
Citaat van: zeph op 15 maart 2010 - 22:33:25
En niet meer tanken is volgens mij een goede zaak. Zo dwing je de fabrikanten om de motoren zo efficient (zuinig) mogelijk te maken.

Zoals McLaren_über_alles al zei, je kan de motoren niet zuiniger maken zolang de motoren bevroren zijn. Maar dan nog, als we dat vergeten kan men de motoren zuiniger maken én groener maken dan vroeger zonder het tanken te verbieden. Je kan toch een maximum vastleggen wat de benzine betreft. Elke piloot mag maar over een x-aantal liter benzine beschikken tijdens een race/weekend. Als je dan nog met één verplichte tankbeurt werk dan heb je toch weer dat strategische effect. Trouwens de sport wordt nog groener, aangezien er met minder benzine gestart wordt. Een lager gewicht is een lager verbruik.
als het toch zo nodig groen moet zijn, dan kunnen ze het het beste laten zoals het nu is. Hoe saaier, hoe minder publiek er op af komt. Best leuk en aardig dat je een paar liter brandstof per race kunt besparen, de vervuiling om zo'n race heen is en blijft vele malen groter.

Voor mij hoeft de sport echt niet groener te worden dan een blad dat zijn eerste levenslicht ziet tijdens de lente. Ik ging enkel verder op wat de vorige poster zei, die had het over zuinige wagens. Nuja, dat is ook de bedoeling van dat tankverbod, de sport groener maken of althans toch dat beeld ophangen voor de buitenwereld. Uiteraard blijft de vervuiling buiten de racerij/sport vele malen groter.

Maar soit van mij mag de sport heus wel wat groener worden dan vroeger. Maar dat mag niet ten koste gaan van de sport. F1 blijft dé topklasse van de autosport en voor een stuk ook de raceklasse waarin allerlei technieken uitgetest worden die later in wagens gebruikt kunnen worden. Groen is hét thema van de afgelopen 2 jaar, terecht of onterecht dat laat ik in het midden. Dat dit in de F1 geïntroduceerd wordt vind ik dan ook helemaal geen schande. Met het KERS systeem bijvoorbeeld was niets mis, met een maximum wat de benzine betreft heb ik ook geen probleem. Dat tankverbod is imo dan weer iets anders. Dat draagt, net als de non-circuits zoals Valencia, toe aan de 'versaaiïng' van de sport. Ik ben er zeker van dat vele motorsport fans afgehaakt hebben. Als de sport niet aantrekkelijker gemaakt wordt zie ik binnen afzienbare tijd enkel de die-hards nog overblijven. Ik kan als McLaren-fan nog steeds genieten van een race die gewonnen wordt door pakweg Vettel. Zolang er dan natuurlijk ook iets te zien is natuurlijk. Als bijvoorbeeld de Red Bull's elke race zouden domineren en er verder in het veld ook niets te beleven valt, dan zal mijn interesse in de F1 ook wegebben ookal heb ik de laatste jaren geen enkele race gemist. Ik kan natuurlijk niet voor de andere spreken, maar ik vermoed dat ik niet de enige ben met die gedachtegang. 

SDG

Gisteren de nieuwe Formule1.nl in de winkel gehaald en daar hebben ze er een originele draai aan gegeven om hun ongenoegen over de saaie wedstrijd te uiten. Op de plaats waar normaal gezien het traditionele raceverslag te lezen is staat er nu een uitgebreid artikel over het eerste Grand Prix-weekend van het nieuwe  Lotus-team. De eigenlijke strijd aan de kop van het veld wordt besproken in twee korte kaderstukjes.

meatball

Citaat van: SDG op 19 maart 2010 - 13:01:42
Gisteren de nieuwe Formule1.nl in de winkel gehaald en daar hebben ze er een originele draai aan gegeven om hun ongenoegen over de saaie wedstrijd te uiten. Op de plaats waar normaal gezien het traditionele raceverslag te lezen is staat er nu een uitgebreid artikel over het eerste Grand Prix-weekend van het nieuwe  Lotus-team. De eigenlijke strijd aan de kop van het veld wordt besproken in twee korte kaderstukjes.
De strijd aan de kop van het veld ? Welke strijd ?   ;)
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Rudi N

Citaat van: meatball op 19 maart 2010 - 18:48:47
Citaat van: SDG op 19 maart 2010 - 13:01:42
Gisteren de nieuwe Formule1.nl in de winkel gehaald en daar hebben ze er een originele draai aan gegeven om hun ongenoegen over de saaie wedstrijd te uiten. Op de plaats waar normaal gezien het traditionele raceverslag te lezen is staat er nu een uitgebreid artikel over het eerste Grand Prix-weekend van het nieuwe  Lotus-team. De eigenlijke strijd aan de kop van het veld wordt besproken in twee korte kaderstukjes.
De strijd aan de kop van het veld ? Welke strijd ?   ;)

Ja zondag, mensen toch, wat een saaie boel weer. Dan wordt het nieuwe seizoen op BBC aangekondigd als "the most exiting season start ever" en Schumi hier en Schumi daar en dan komt de start en....en... zzzzz   ::)

Het veld moet korter op elkaar zitten. De wagens moeten aerodynamisch minder efficiënt worden, met bv een andere puntentelling denk ik niet dat de actie op de baan beter gaat worden.
Ik denk eerder aan uniforme vleugels die veel kleiner zijn (de sponsors zullen het wel niet zo leuk vinden), uniform motormanagement (good bye launch control, hello smoking tyres bij start) en een gewichtshandicap. Wat baat het immers dat je de wagens aanpast zodat ze elkaar makkelijker kunnen inhalen, als ze mekaar op seconden of minuten rijden. Tanken? Voor mij niet gelaten hoor, dat gaf vorig jaar toch een paar keer wat drama in de pits (zolang er geen gekwetste vallen vind ik het allemaal goed).
En laat de teams hun astronomische budgetten spenderen aan weet ik veel wat. Als ze te veel vooraan rijden krijgen ze extra gewicht en zakken ze vanzelf weer terug. En dat het hogere gewicht een veiligheidsprobleem zou kunnen zijn? De huidige formule met 160 kg brandstof aan boord is toch ook een vrij gewichtige bedoening.

OK, is dat wel fair? en de beste moet toch kunnen winnen enz maar we willen toch een strijd zien en inhaalbewegingen en actie, toch niet een saaie bedoening zoals zondag.