Rechter: Briatore terug in F1

Gestart door Martin, 05 januari 2010 - 17:15:42

« vorige - volgende »

Martin

Rechter: Briatore terug in F1

Een Franse rechter heeft de levenslange ban van Flavio Briatore in de F1 onderuitgehaald. De FIA had de teambaas van Renault geschorst wegens de inmiddels beruchte 'crashgate'. "De bewijslast is te dun en de getuigen waren anoniem", oordeelde de rechtbank.

Bij de GP van Singapore van het seizoen 2008 gaf de teamleiding van Renault coureur Nelsinho Piquet de opdracht om te crashen. Fernando Alonso, de kopman van de Franse renstal, kon daardoor profiteren van een safetycarsituatie en de race winnen. Piquet maakte de zaak uiteindelijk openbaar bij de FIA. Hij klapte uit de school nadat hij halverwege het seizoen 2009 door Renault ontslagen was.

'Crashgate' leidde tot het directe ontslag van Briatore bij Renault en een zware straf van de FIA. De teambaas ging in beroep bij de Franse rechter. Hij vond de straf belachelijk zwaar en beweerde dat persoonlijke wraak van toenmalig FIA-voorzitter Max Mosley de strafmaat had bepaald.


Enzo

Toch zien we hem echt niet meer terug in de F1, misschien als toeschouwer maar that's it...

meatball

Maar hierdoor kan hij natuurlijk wel manager van f1 piloten blijven en dat is wel van belang voor hem.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Ferrari 2010

En waarom zouden we hem niet terug zien in de F1? Het mag dan wel een rotzak zijn geweest, zijn palmares blijft. Hij zou voor menig team een bruikbaar persoon zijn. In de F1 gaat men over lijken, het gaat er niet om wat je allemaal al slecht hebt gedaan, al wat telt, is wat je goed hebt gedaan.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Enzo

Voor mij heeft Briatore anders wel een nieuwe dimensie aan het woord valsspelen gegeven.
In dit geval was er geen sprake van " het spelen op het scherp van de snede" of "zich in een grijs gebied begeven".
Wat Flavio (ea) daar in singapore heeft geflikt was gewoon echt "not done", echt schandalig!  >:(
Ik verwacht en hoop dat geen enkele coureur/constructeur met hem in zee wil gaan.

Martin

Citaat van: Martin op 05 januari 2010 - 17:15:42
Schorsing Briatore en Symonds opgeheven
Door Mario Manhaeghe

De Franse rechtbank heeft de levenslange schorsing van Flavio Briatore ongedaan gemaakt. De voormalig Renault-teambaas mag dus actief blijven in de autosport.

De Italiaan kreeg deze straf omdat hij Nelson Piquet Jr. in 2008 de opdracht had gegeven om opzettelijk te crashen tijdens de Grand Prix van Singapore, zodat Fernando Alonso de race kon winnen. De crash leidde uiteindelijk tot de beruchte crashgate waarin toenmalig teambaas Briatore en toenmalig hoofdingenieur Pat Symonds als hoofdschuldigen werden aangewezen.

Briatore werd voor altijd verbannen uit de autosport, legde zich niet neer bij deze straf en spande een rechtszaak aan. De rechter heeft nu de levenslange schorsing ongedaan gemaakt. Ook Pat Symonds, die voor vijf jaar werd geschorst, mag weer aan de slag in de Formule 1 en krijgt een schadevergoeding van 5.000 euro. Briatore krijgt een schadevergoeding van 15.000 euro, ook al had hij 1 miljoen geëist.

De FIA overweegt nog om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de Parijse rechter.

Edit: Stond ook hier op de site

Niet voordat ik het bericht plaatse, dus laat mijn berichten met rust. >:( >:( >:( >:(

Tim C


sloggerke

Ik zou het niet erg vinden als hij terug zou komen.
De man staat voor de glamour die bij het wereldje van de F1 hoort.
Een geile gladde gluiperd met een vleugje rock and roll.

Ofwel schorsen ze en Piquet én Briatore levenslang, ofwel geen van beide..
Maar zo een "verklikkersgratie" zoals Piquet genoten heeft is helemaal niets.

Strikt juridisch gezien heeft hij wel een punt denk ik. Het kan niet dat de FIA én rechter én partij is.

En ach... er zijn ooit ergere dingen gebeurd in de F1: vervalsingen van rondetijden, mechaniekers van Tyrell die zich lieten insluiten bij Lotus, spionage in het algemeen enz..

Bij spionage (zoals destijds door Tyrell) wordt er overigens een heel jaar vervalst... terwijl dit slechts één race was.
En dan wil ik nog niet weten wat er allemaal gebeurde zonder dat iemand het ooit te weten kwam.
Topsport is rot.

Waarmee ik overigens niets wil goedpraten.
Ook al klinkt het zo.

RadioActiveMan

Noem jij nu voor gevaar op de baan zorgen minder erg dan rondetijden vervalsen?
Ik was blij met zjn schorsing, niet meer dan juist. Piquet had echter van hetzelfde mogen krijgen.

Enzo

Nu wil Briatore de Piquet's weer gaan aanklagen... ???
Beter laat hij het nu gewoon rusten...

Folkert

Citaat van: Enzo op 06 januari 2010 - 14:51:02
Nu wil Briatore de Piquet's weer gaan aanklagen... ???
Beter laat hij het nu gewoon rusten...
Dat is denk ik wel beter, anders blijft de hele kermis aan de gang. En ik denk dat er achter de schermen nog veel meer "schandelijke" praktijken zich hebben afgespeeld. Briatore is alleen door de mand gevallen.
Als je het vergelijkt met Senna's opzettelijke crash in Japan, zou je hem ook hebben moeten schorsen. Ok, andere tijden andere regels en mensen, maar dan nog. F1 gaat er soms best hard aan toe.
Niet dat ik het goed keur wat hij gedaan heeft, maar levenslange schorsing was echt wel overdreven.

Ik denk dat men nog aardig zal opkijken als alles van alle teams bekent zou worden. Ferrari, Mclaren, Lotus, Benneton, Williams zullen ook best wel smerige streken hebben uitgehaald. Al twijfel ik wel bij Williams, want heb Williams altijd "Het brave jongetje van de klas" gevonden.
Trotse vader van Rosalie(L)

_Makke_

Citaat van: Burorri op 06 januari 2010 - 18:43:31
Als je het vergelijkt met Senna's opzettelijke crash in Japan, zou je hem ook hebben moeten schorsen. Ok, andere tijden andere regels en mensen, maar dan nog. F1 gaat er soms best hard aan toe.

Que? Overdrijf anders. Dan zou je er héél veel moeten schorsen. Senna was op dat moment sneller dan Prost, was overmoedig bij die actie en Prost smeet de deur toe. End of story. Daarna deed hij een identiek manoeuvre en lukte het wel. Uitvallen kostte hem meteen de wereldtitel. Die diskwalificatie was trouwens je reinste onzin. Nog erger dan de diskwalificatie van Hamilton in de GP van België.

Folkert

Citaat van: Makke op 07 januari 2010 - 10:21:31
Citaat van: Burorri op 06 januari 2010 - 18:43:31
Als je het vergelijkt met Senna's opzettelijke crash in Japan, zou je hem ook hebben moeten schorsen. Ok, andere tijden andere regels en mensen, maar dan nog. F1 gaat er soms best hard aan toe.

Que? Overdrijf anders. Dan zou je er héél veel moeten schorsen. Senna was op dat moment sneller dan Prost, was overmoedig bij die actie en Prost smeet de deur toe. End of story. Daarna deed hij een identiek manoeuvre en lukte het wel. Uitvallen kostte hem meteen de wereldtitel. Die diskwalificatie was trouwens je reinste onzin. Nog erger dan de diskwalificatie van Hamilton in de GP van België.
Ik heb het over zijn actie Japan 90;) waar hij bij de start doelbewust prost er uit ramde. Jij hebt het waarschijnlijk over 89?
Hamilton is trouwens niet gedisqualificeerd, maar met 25seconde bestraft ;).
Trotse vader van Rosalie(L)

_Makke_

Citaat van: Burorri op 07 januari 2010 - 10:31:04
Citaat van: Makke op 07 januari 2010 - 10:21:31
Citaat van: Burorri op 06 januari 2010 - 18:43:31
Als je het vergelijkt met Senna's opzettelijke crash in Japan, zou je hem ook hebben moeten schorsen. Ok, andere tijden andere regels en mensen, maar dan nog. F1 gaat er soms best hard aan toe.

Que? Overdrijf anders. Dan zou je er héél veel moeten schorsen. Senna was op dat moment sneller dan Prost, was overmoedig bij die actie en Prost smeet de deur toe. End of story. Daarna deed hij een identiek manoeuvre en lukte het wel. Uitvallen kostte hem meteen de wereldtitel. Die diskwalificatie was trouwens je reinste onzin. Nog erger dan de diskwalificatie van Hamilton in de GP van België.
Ik heb het over zijn actie Japan 90;) waar hij bij de start doelbewust prost er uit ramde. Jij hebt het waarschijnlijk over 89?
Hamilton is trouwens niet gedisqualificeerd, maar met 25seconde bestraft ;).

Aja, ik ging er inderdaad meteen vanuit dat je het over 1989 had, omdat Senna toen bestraft is geweest. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat Senna geen straf kreeg na dat incident in '90. Senna ging daar in de fout, maar een schorsing was ook hier ferm overdreven. Nogmaals, dan moesten er nog veel geschorst worden.

En die straf voor Hamilton voelde aan als een diskwalificatie!  ;) Hij verdiende enkel de 1ste en kreeg maar de 3de. Gelukkig kostte hem dat de titel niet.

flupke3

Toch even opmerken dat Senna een jaar later zelf bekende dat hij opzettelijk Prost (in 90)
van de baan ramde uit wraak omdat hij vond dat in 88 onnodig gedisqwalificeerd was en zo de titel verloor!
En volgens mij is dat de enige keer dat een correur dat toegaf.Piquet stond onder druk van het team en al is dat geen exuses om zo iets te doen maar ik wil maar zeggen dat Senna zeker een straf verdiende!