Renault semi exit?!

Gestart door Enzo, 22 oktober 2009 - 17:19:50

« vorige - volgende »

janke

Van wie heb jij gehoord dat Renault en Toyota wel degelijk plannen maken?? Wat ik lees komt van site's en kranten. Ik heb nog niiets gelezen van die 2 in een zegmaar persconferentie.
Some things are too important to be left in the past.

F_A_Diaz

Plannen maken om te stoppen? Als je gaat stoppen maak je toch juist geen plannen meer?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 27 oktober 2009 - 09:38:58
Plannen maken om te stoppen? Als je gaat stoppen maak je toch juist geen plannen meer?
Je kan niet zomaar een team stoppen hé, je moet ook plannen wat je met al je personeel en materiaal enzo gaat doen hé ;) Het zijn uiteraard wel andere plannen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Schumi 2009 op 27 oktober 2009 - 12:40:33
Citaat van: F_A_Diaz op 27 oktober 2009 - 09:38:58
Plannen maken om te stoppen? Als je gaat stoppen maak je toch juist geen plannen meer?
Je kan niet zomaar een team stoppen hé, je moet ook plannen wat je met al je personeel en materiaal enzo gaat doen hé ;) Het zijn uiteraard wel andere plannen :)
Inderdaad, want ook met stoppen komt heel veel kijken, want wat gebeurt er dan met Kubica. Dat moeten ze ook plannen om hem niet zomaar te naaien.
Trotse vader van Rosalie(L)

janke

Citaat van: Burorri op 27 oktober 2009 - 15:28:58
Citaat van: Schumi 2009 op 27 oktober 2009 - 12:40:33
Citaat van: F_A_Diaz op 27 oktober 2009 - 09:38:58
Plannen maken om te stoppen? Als je gaat stoppen maak je toch juist geen plannen meer?
Je kan niet zomaar een team stoppen hé, je moet ook plannen wat je met al je personeel en materiaal enzo gaat doen hé ;) Het zijn uiteraard wel andere plannen :)
Inderdaad, want ook met stoppen komt heel veel kijken, want wat gebeurt er dan met Kubica. Dat moeten ze ook plannen om hem niet zomaar te naaien.
Kubica wordt uitbetaald en de rest mag naar het arbeidsburo of uitkeringsinstantie. Valt weinig te plannen, als alleen een standaard ontslagbrief maken. :)
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 27 oktober 2009 - 18:21:45
Citaat van: Burorri op 27 oktober 2009 - 15:28:58
Citaat van: Schumi 2009 op 27 oktober 2009 - 12:40:33
Citaat van: F_A_Diaz op 27 oktober 2009 - 09:38:58
Plannen maken om te stoppen? Als je gaat stoppen maak je toch juist geen plannen meer?
Je kan niet zomaar een team stoppen hé, je moet ook plannen wat je met al je personeel en materiaal enzo gaat doen hé ;) Het zijn uiteraard wel andere plannen :)
Inderdaad, want ook met stoppen komt heel veel kijken, want wat gebeurt er dan met Kubica. Dat moeten ze ook plannen om hem niet zomaar te naaien.
Kubica wordt uitbetaald en de rest mag naar het arbeidsburo of uitkeringsinstantie. Valt weinig te plannen, als alleen een standaard ontslagbrief maken. :)
Afwegen kosten en baten van een terugtrekking misschien? Wat met de machines, wat met het team, wat met het personeel, andere functie binnen de contrsucteur? Als je zo'n dingen goed plant, houdt je aan het einde misschien veel meer geld over.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Als ze willen stoppen dan stoppen ze gewoon, ze gaan daar niet langdurig onderzoek naar doen. Formule 1 kost altijd geld, binnen zo'n groot concern is er altijd wel een potje met geld waarvan ze kunnen racen. Als ze in de hoogtij dagen 400 miljoen kunnen uitgeven dan kunnen ze in de mindere dagen zeker nog wel 200 miljoen missen.

Het gaat erom of de grote bazen in Boulogne-Billancourt door willen gaan of niet. En dat is een afweging die niet veel met de kosten te maken heeft maar des te meer met imago perikelen.
Zie bijvoorbeeld ook Honda vorig jaar. Honda betaalt dit jaar nog steeds vrijwel alle rekeningen van Brawn omdat ze eigenlijk nog contractueel verplicht waren (Concorde Agreement) deel te nemen aan het WK. Toch kappen ze er mee, ook al betalen ze nog steeds. Het is gewoon een strategie wijziging van het bestuur in Tokio.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 28 oktober 2009 - 11:12:11
Als ze willen stoppen dan stoppen ze gewoon, ze gaan daar niet langdurig onderzoek naar doen. Formule 1 kost altijd geld, binnen zo'n groot concern is er altijd wel een potje met geld waarvan ze kunnen racen. Als ze in de hoogtij dagen 400 miljoen kunnen uitgeven dan kunnen ze in de mindere dagen zeker nog wel 200 miljoen missen.

Het gaat erom of de grote bazen in Boulogne-Billancourt door willen gaan of niet. En dat is een afweging die niet veel met de kosten te maken heeft maar des te meer met imago perikelen.
Zie bijvoorbeeld ook Honda vorig jaar. Honda betaalt dit jaar nog steeds vrijwel alle rekeningen van Brawn omdat ze eigenlijk nog contractueel verplicht waren (Concorde Agreement) deel te nemen aan het WK. Toch kappen ze er mee, ook al betalen ze nog steeds. Het is gewoon een strategie wijziging van het bestuur in Tokio.
Met die afwegingen ben je ook zeker aan het plannen. Kijken of het wel of niet moet en hoe ze het gaan aanpakken om te stoppen. Ze hebben inderdaad nog contractuele verplichtingen en dat moeten ze ook plannen hoe ze dat gaan oplossen. Om te kijken of het dan niet handiger is om door te gaan of om te stoppen.
Trotse vader van Rosalie(L)

janke

Ze hebben een nieuwe (Hollandse) sponsor binnen voor 3 jaar. Dus ze zullen wel doorgaan lijkt me. Je houdt immers toch geen sponsor voor de gek?
Some things are too important to be left in the past.

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 28 oktober 2009 - 13:43:15
Citaat van: F_A_Diaz op 28 oktober 2009 - 11:12:11
Als ze willen stoppen dan stoppen ze gewoon, ze gaan daar niet langdurig onderzoek naar doen. Formule 1 kost altijd geld, binnen zo'n groot concern is er altijd wel een potje met geld waarvan ze kunnen racen. Als ze in de hoogtij dagen 400 miljoen kunnen uitgeven dan kunnen ze in de mindere dagen zeker nog wel 200 miljoen missen.

Het gaat erom of de grote bazen in Boulogne-Billancourt door willen gaan of niet. En dat is een afweging die niet veel met de kosten te maken heeft maar des te meer met imago perikelen.
Zie bijvoorbeeld ook Honda vorig jaar. Honda betaalt dit jaar nog steeds vrijwel alle rekeningen van Brawn omdat ze eigenlijk nog contractueel verplicht waren (Concorde Agreement) deel te nemen aan het WK. Toch kappen ze er mee, ook al betalen ze nog steeds. Het is gewoon een strategie wijziging van het bestuur in Tokio.
Met die afwegingen ben je ook zeker aan het plannen. Kijken of het wel of niet moet en hoe ze het gaan aanpakken om te stoppen. Ze hebben inderdaad nog contractuele verplichtingen en dat moeten ze ook plannen hoe ze dat gaan oplossen. Om te kijken of het dan niet handiger is om door te gaan of om te stoppen.

Nee, ze stoppen of ze stoppen niet. Dat heeft niets te maken met wat handiger is. Ik leg dat net compleet uit aan de hand van het voorbeeld met Honda maar jij hebt as usual weer een plaat voor je kop.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 28 oktober 2009 - 15:22:52
Citaat van: Burorri op 28 oktober 2009 - 13:43:15
Citaat van: F_A_Diaz op 28 oktober 2009 - 11:12:11
Als ze willen stoppen dan stoppen ze gewoon, ze gaan daar niet langdurig onderzoek naar doen. Formule 1 kost altijd geld, binnen zo'n groot concern is er altijd wel een potje met geld waarvan ze kunnen racen. Als ze in de hoogtij dagen 400 miljoen kunnen uitgeven dan kunnen ze in de mindere dagen zeker nog wel 200 miljoen missen.

Het gaat erom of de grote bazen in Boulogne-Billancourt door willen gaan of niet. En dat is een afweging die niet veel met de kosten te maken heeft maar des te meer met imago perikelen.
Zie bijvoorbeeld ook Honda vorig jaar. Honda betaalt dit jaar nog steeds vrijwel alle rekeningen van Brawn omdat ze eigenlijk nog contractueel verplicht waren (Concorde Agreement) deel te nemen aan het WK. Toch kappen ze er mee, ook al betalen ze nog steeds. Het is gewoon een strategie wijziging van het bestuur in Tokio.
Met die afwegingen ben je ook zeker aan het plannen. Kijken of het wel of niet moet en hoe ze het gaan aanpakken om te stoppen. Ze hebben inderdaad nog contractuele verplichtingen en dat moeten ze ook plannen hoe ze dat gaan oplossen. Om te kijken of het dan niet handiger is om door te gaan of om te stoppen.

Nee, ze stoppen of ze stoppen niet. Dat heeft niets te maken met wat handiger is. Ik leg dat net compleet uit aan de hand van het voorbeeld met Honda maar jij hebt as usual weer een plaat voor je kop.
Compleet? beetje kort niet, 6 regeltjes om uit te leggen wat Honda allemaal gedaan heeft voor ze gaan stoppen. Maar ik neem aan dat jij er bij was toen de beslissing werd gemaakt om te stoppen? Wat ze allemaal besproken hebben, onderzocht hebben of allemaal voor alternatieven hebben bedacht?
En omdat Honda het vorig jaar zo heeft aangepakt, pakt elk ander team het zo aan? Dat is beetje kort door de bocht. Lijkt nu net als over 1 nachtje slapen word besloten: we stoppen er mee.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Honda stopt toch terwijl ze gewoon door betalen? Dus dan heeft die beslissing om te stoppen ook niets met geld te maken. Zo moeilijk is het toch niet...
Daarvoor hoef ik niet in Tokio bij het bestuur te zitten. Het antwoord zit in de beslissing opgesloten.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 28 oktober 2009 - 16:55:41
Honda stopt toch terwijl ze gewoon door betalen? Dus dan heeft die beslissing om te stoppen ook niets met geld te maken. Zo moeilijk is het toch niet...
Daarvoor hoef ik niet in Tokio bij het bestuur te zitten. Het antwoord zit in de beslissing opgesloten.
Maar jij weet niet wat ze allemaal besproken hebben. En dat is ook allemaal deel van een planning. Want wanneer stoppen ze? per direct? over 5 maanden? na dit seizoen? Dat is allemaal planning.
Trotse vader van Rosalie(L)

bruintje

Mondiale fabrieksteams kunnen stoppen wanneer ze willen.
Ik vind het ook echt wel jammer en vorig seizoen ben ik serieus geschrokken van het plotse terugtrekken van Honda.
In één pennetrek trok men er een streep onder en Button en Barrichello stonden onder contract. Hoe is dat nu mogelijk denk je dan.
Het antwoord is eenvoudig en ook wel hard.
De aandeelhouders en de beheerraad beslissen. Wanneer de verkoop tegenvalt en wanneer men fabrieken moet sluiten is het helaas einde verhaal.
Dan kijkt men niet of Button nog onder contract ligt of wie dan ook. Laat me duidelijk zijn. Honda moest nog een serieuse afkoopsom betalen aan Brawn GP. Ik schat dat Brawn minstens 700 miljoen Bfr kreeg om dit seizoen te kunnen afwerken. Brawn had nauwelijks sponsoren in het begin van het seizoen. Hoe laat je dan een renstal draaien. Honda betaalde de rekeningen of toch een groot stuk. Volgend seizoen is het denk ik gedaan.

Wat BMW betreft ben ik ook wel geschrokken en hun beslissing getuigd van weinig inzicht in de sport.
BMW wilde in een periode van drie jaar wereldkampioen worden. Zot idee en vrijwel totaal onrealistisch. Dit is in principe niet mogelijk.
Het eerste jaar was behoorlijk, tweede jaar was zeer goed met een overwinning van Kubica maar dit seizoen werd de bal totaal verkeert geslaan.
Opdoeken die handel dachten de Duister. Ongelofelijk en ik snap dit nog altijd niet. Ik verwacht zeker niet dat Quadback zelf ooit aan de start zal komen. Het verhaal klopt namelijk aan geen kanten en verschillende renstallen zijn tegen de intrede van de nieuwe renstal. Williams zit trouwens achter de Petronas sponsor en mocht ik Petronas zijn, ik had al lang getekend bij de Britse renstal.

Wat Toyota betreft ben ik absoluut nog niet zeker van hun keuze. De aandeelhouders en de beheerraad maakt pas in November hun keuze bekend en tot die tijd is het bang afwachten. Zowel Glock als Trulli wachten geduldig af. Het staat nu al vast dat het budget nog gaat zakken naar volgend seizoen maar dit mag geen probleem vormen. De Japanners hadden de grootste budgetten van allemaal samen met Ferrari.
Ik hoop natuurlijk dat de Japanners blijven maar de heren binnen de beheerraad van een mondiale onderneming als Toyota denken aan andere termen.
Ze denken aan geld, aan aandelen, hoe kunnen ze hun investeerders tevreden houden en hoe kunnen ze geld besparen.
Het is de harde wereld van de economie.

Wat Renault betreft klopt het bericht dat ze nieuwe sponsoren hebben en dat is natuurlijk positief nieuws. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de Fransen zullen blijven maar ook hier beslist de beheerraad. Zaak is wel dat Renault wil blijven in de F1 als motorenleverancier. Dat is vrijwel zeker.
Hun fabrieksteam staat misschien wel te koop. Ik denk wel dat ze de zaak aan het onderzoeken zijn en aan het kijken zijn wat dit zou moeten kosten en welke kandidaten interesse tonen. Wel is het zo dat Renault bijzonder actief is in de autosport. In principe kunnen ze moeilijk de stekker uittrekken.
Denk maar aan de World Series van Renault. Renault F2.0 en de 3.5 liters of de Megane cup. Dat is een aparte wereld op zich met een eigen industrie waar honderden banen van af gangen met een grote commerciele waarde. De Fransen gaan dit niet laten schieten. Gelukkig maar zou ik zeggen.
Vandaar dan ook dat ik denk dat Renault gewoon in de F1 blijft. In het beste geval als fabrieksteam. In het slechtste geval als motorenleverancier.
Wat Kubica betreft en zijn contract. Het is vrij simpel hoor. Mocht Renault stoppen als fabrieksteam, dan betalen ze het loon van de Pool uit zonder dat de Pool een meter moet rijden. Zo simpel is het.

Toch nog even deze bedenking. De F1 evolueert de komende jaren naar een race series met vooral private renstallen. Waarom die private renstallen denk je dan. Het antwoord is vrij simpel. Vanuit economisch standpunt kunnen de constructeurs moeilijk hun F1 project verdedigen naar hun aandeelhouders. Zeker als men personeel op straat moet zetten. Dat gaat men het commerciele luik als eerste bekijken en daar vallen ook de eerste besparingen. Een tweede antwoord is van een totaal andere orde. Dit seizoen zijn de private renstallen doorgestoten naar de top. Denk maar aan Red Bull, Brawn GP en waarom niet Force India. Private renstallen die beter zijn dan fabrieksteams met hun vaak torenhoge budgetten. Hoe ga je dat verdedigen aan de beheerraad. Het klinkt vrij stom allemaal maar het is zeker een punt om over na te denken.


F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 28 oktober 2009 - 17:17:20
Citaat van: F_A_Diaz op 28 oktober 2009 - 16:55:41
Honda stopt toch terwijl ze gewoon door betalen? Dus dan heeft die beslissing om te stoppen ook niets met geld te maken. Zo moeilijk is het toch niet...
Daarvoor hoef ik niet in Tokio bij het bestuur te zitten. Het antwoord zit in de beslissing opgesloten.
Maar jij weet niet wat ze allemaal besproken hebben. En dat is ook allemaal deel van een planning. Want wanneer stoppen ze? per direct? over 5 maanden? na dit seizoen? Dat is allemaal planning.

Nu moet je niet veranderen waar het om ging. Jij zei dat Renault moest overwegen wat goedkoper was, stoppen of doorgaan.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."