Lotus dertiende team in Formule 1

Gestart door Martin, 15 september 2009 - 10:59:05

« vorige - volgende »

Martin

De internationale autosportfederatie FIA heeft Lotus als dertiende team toegang verschaft tot het nieuwe formule 1-seizoen.

Lotus, dat eerder tussen 1958 en 1994 meedeed in de Formule 1, neemt de plek over van BMW Sauber. BMW Sauber, met de coureurs Nick Heidfeld en Robert Kubica, kondigde in augustus aan na dit seizoen uit de Formule 1 te stappen. Teameigenaar Peter Sauber probeert nog investeerders te vinden om het raceteam te behouden. De FIA gaf aan wel een goed aanbod van BMW te hebben ontvangen.

Voor het wereldkampioenschap Formule 1 in 2010 hebben zich nu dertien renstallen ingeschreven, inclusief de nieuwkomers Manor GP, US F1 en Campos. Voor de plek van BMW Sauber waren ook Prodrive en Epsilon Euskadi kandidaat.

BMW is nu team nummer veertien, eerste reserve.

Bron: de Telegraaf

RadioActiveMan

#1
Is de teamnaam "Lotus" niet gekocht door één of andere maatschappij die onder die naam de F1 in willen en waarschijnlijk zo sponsors proberen aan te trekken?

*edit*
Litespeed dus.

Martin

De achtergrond van team Lotus ben ik na 1994 niet meer gaan volgen. Ik heb geen antwoord op je vraag Beco. :(

Ferrari 2010

Citaat van: Beco op 15 september 2009 - 11:03:42
Is de teamnaam "Lotus" niet gekocht door één of andere maatschappij die onder die naam de F1 in willen en waarschijnlijk zo sponsors proberen aan te trekken?

*edit*
Litespeed dus.

Had ook zoiets opgevat, en daarbij dat Lotus niet wilde dat de naam ervoor gebruikt wordt. Maar zij staan in mijn ogen machteloos, ze hadden die naam dan maar niet moeten verkopen...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

#4
Nochtans spreken ze wel degelijk over de autoconstructeur op andere nieuwssites. Ben eens benieuwd.

Ferrari 2010

De tijd zal het uitwijzen zeker :) Ik weet er ook niet voldoende over om het met zekerheid te zeggen. Leuk overigens dat de FIA bereidt is om plaats te houden voor een eventuele overnemer van BMW, wat 28 wagens zou kunnen betekenen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Idd, kunnen we alleen maar toejuichen. Hoe meer zielen...

janke

Citaat van: Schumi 2009 op 15 september 2009 - 11:19:41
Citaat van: Beco op 15 september 2009 - 11:03:42
Is de teamnaam "Lotus" niet gekocht door één of andere maatschappij die onder die naam de F1 in willen en waarschijnlijk zo sponsors proberen aan te trekken?

*edit*
Litespeed dus.

Had ook zoiets opgevat, en daarbij dat Lotus niet wilde dat de naam ervoor gebruikt wordt. Maar zij staan in mijn ogen machteloos, ze hadden die naam dan maar niet moeten verkopen...
De merknaam Lotus en al hun bedrijven is opgekocht door het bedrijf Proton uit Malaysia. Eens kijken wat die brengen. En of Gascoyne er een goede auto neer kan zetten. Je hebt daar natuurlijk wel de goede medewerkers voor nodig.
Some things are too important to be left in the past.

KVDracer

Het zal in ieder geval volgend jaar terug wat interessantere races opleveren. Alle nieuwe teams gaan geen topteams zijn, maar  de middenmoot zal toch plezant zijn. Ik heb de indruk dat we terug naar half jaren negentig aan het gaan zijn, een periode met veel privé teams en waar er al eens geregeld een team van eigenaar veranderde.
Maar ik vraag me af in hoeverre de FIA het 14e team er door gaat krijgen. Want hiervoor hebben ze, als ik me niet vergis, de medewerking van alle huidige teams nodig die al ingeschreven zijn en vermits Ferrari al heeft aangegeven met drie wagens te willen rijden, omdat ze de komst van de nieuwe teams niet echt zien zitten. En ik denk de kleinere teams een uitbreiding ook niet echt zullen zien zitten, zullen ze toch meet goede troeven moeten afkomen om dit team toe te laten.

Jasper

Ik vind het ongelooflijk dat de FIA Lotus verkiest boven BMW Sauber... Ik hoop maar dat ze hun plan van 14 teams op de grid er door krijgen.

scho0634

Citaat van: Jasper op 15 september 2009 - 18:53:22
Ik vind het ongelooflijk dat de FIA Lotus verkiest boven BMW Sauber... Ik hoop maar dat ze hun plan van 14 teams op de grid er door krijgen.
Yep, mee eens.

Ferrari 2010

Ook ik ben het volledig met Jasper eens. Ik vind het trouwens vreemd dat ze dat zelfs maar net voor de aankondiging van de overname, bekend maken. Dat wil zeggen dat ze waarschijnlijk toch al wel op de hoogte zullen zijn geweest van de overname, ze zullen toch wel contact hebben gehad met BMW? Ik begrijp dat ze niet eeuwig konden wachten, Lotus moet immers ook nog de tijd hebben om een wagen te bouwen, maar als BMW hen meld dicht bij een deal te zitten, is even wachten toch geen overbodige luxe. Als er nu toch geen 14de team komt, heeft de FIA een hoop ontslagen op zijn geweten.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

KVDracer

Citaat van: Schumi 2009 op 15 september 2009 - 19:49:56
Ook ik ben het volledig met Jasper eens. Ik vind het trouwens vreemd dat ze dat zelfs maar net voor de aankondiging van de overname, bekend maken. Dat wil zeggen dat ze waarschijnlijk toch al wel op de hoogte zullen zijn geweest van de overname, ze zullen toch wel contact hebben gehad met BMW? Ik begrijp dat ze niet eeuwig konden wachten, Lotus moet immers ook nog de tijd hebben om een wagen te bouwen, maar als BMW hen meld dicht bij een deal te zitten, is even wachten toch geen overbodige luxe. Als er nu toch geen 14de team komt, heeft de FIA een hoop ontslagen op zijn geweten.
Ze creeeren dan wel jos bij het nieuwe F1 team. Ze konden wachten op BMW, maar ik weet niet of er een deadline was en anders is een deadline een deadline.

RadioActiveMan

De deadline voor BMW was al lang verstreken, augustus of juli ergens, en een naam als Lotus klinkt als een bel voor elke F1 liefhebber die Lotus nog heeft weten rijden.
Ze zullen die 14 teams er wel door krijgen als Bernie wat centen op tafel gooit.  :)

gloudiesaurus

Lotus is in handen van Maleisische overheid, AirAsia, en Proton. Het team wordt gevestigd in Engeland maar de auto zal getest worden in Maleisie en zal ook deze nationaliteit dragen...Mike Gasccoyne wordt ontwerper en de teamleiding wordt ook Maleisisch.

Leuk dat er een team bij is maar jammer dat het nog weinig met het originele Lotus van doen heeft... Had het team dan Force Maleisie genoemd ofzo ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is