De Grand Prix van Autodromo Nazionale Monza, Italië.

Gestart door Enzo, 01 september 2009 - 21:27:21

« vorige - volgende »

zeph

Citaat van: Beco op 13 september 2009 - 20:46:30
Wat een gezever, "Kampioen onwaardig". Hij heeft een hele race perfect gereden, dat een klein foutje hem de race kost door te pushen verandert daar niks aan.
Is er eindelijk nog eens iemand die elke race aangaat alsof het zijn laatste kan zijn wordt er daar weer over geklaagd. Vroeger noemde men dat spektakel!
Dit verdient een dikke middelvinger.  >:( De manier waarop hij het begin van het seizoen aanging, wetende dat hij een zo'n schijtbak had gekregen, en hoe hij naar buiten toe positief bleef en altijd een glimlach klaar had maakt hem een groot en waardig kampioen.


In de laatste ronde een podiumplek verspelen door een niet-afgedwongen fout is een kampioen onwaardig. In de voetballerij heet dat een strafschop missen, geloof ik...

scho0634

En dat overkomt iedere voetballer wel eens. Zo'n slippertje van LH is dom, maar kan gebeuren hoor. Wees blij dat iemand eens pushed tot het end.

Folkert

Citaat van: zeph op 14 september 2009 - 06:32:25
Citaat van: Beco op 13 september 2009 - 20:46:30
Wat een gezever, "Kampioen onwaardig". Hij heeft een hele race perfect gereden, dat een klein foutje hem de race kost door te pushen verandert daar niks aan.
Is er eindelijk nog eens iemand die elke race aangaat alsof het zijn laatste kan zijn wordt er daar weer over geklaagd. Vroeger noemde men dat spektakel!
Dit verdient een dikke middelvinger.  >:( De manier waarop hij het begin van het seizoen aanging, wetende dat hij een zo'n schijtbak had gekregen, en hoe hij naar buiten toe positief bleef en altijd een glimlach klaar had maakt hem een groot en waardig kampioen.


In de laatste ronde een podiumplek verspelen door een niet-afgedwongen fout is een kampioen onwaardig. In de voetballerij heet dat een strafschop missen, geloof ik...
Dus in 59 jaar is er dus geen waardige kampioen geweest? Of een rijder geweest die een kampioenonwaardige fout maakte Het is juist mooi dat er een rijder is die niet als een zakhooi achter zijn voor loper aan rijd, maar gewoon knalt. Ook al was de kans klein dat hij het zou halen en waren er niet veel inhaal pogingen meer, maar hij had bij curva del vialone iets kunnen proberen of misschien genoeg snelheid mee nemen dat hij op de slipstream er voor bij komt. Kans was klein, maar het was gewoon mooi om hem te zien stampen. Hij rijd dit jaar mee voor de poedelprijs en is van ver gekomen. Dan vind ik het helemaal geweldig als hij gewoon gas blijft geven om zo hoog mogenlijk te eindigen.
Trotse vader van Rosalie(L)

sloggerke

Het valt maar te bezien uit welk standpunt je het bekijkt....
Als een Montoya of een Villeneuve vroeger zo'n actie hadden gedaan waren het sukkels.
Nu is het "een wereldkampioen die zich geeft tot het einde".
Hij had zichzelf die crash, en zijn team duizenden euro's, kunnen besparen door minder onbezonnen te zijn.

Net als het Toyota duel.
Volgens mij kon de teamleiding daar eveneens allerminst mee lachen.

Tim C

Aangezien het om P12 en P13 (bij wijze van spreken) ging denk ik dat ze daar niks om gaven ;)

Folkert

Citaat van: sloggerke op 14 september 2009 - 11:44:33
Het valt maar te bezien uit welk standpunt je het bekijkt....
Als een Montoya of een Villeneuve vroeger zo'n actie hadden gedaan waren het sukkels.
Nu is het "een wereldkampioen die zich geeft tot het einde".
Hij had zichzelf die crash, en zijn team duizenden euro's, kunnen besparen door minder onbezonnen te zijn.

Net als het Toyota duel.
Volgens mij kon de teamleiding daar eveneens allerminst mee lachen.
Ik zelf zou ook Villeneuve en Montoya geen sukkels hebben gevonden als ze dat deden, vond het super. Zo'n rijstijl vind ik mooi om te zien.

Volgens mij was dat duel van Toyota meer Trulli die pissig was omdat Nakajima hem aan tikte en hij de plek aan Glock ook verloor.
Trotse vader van Rosalie(L)

RadioActiveMan

Citaat van: sloggerke op 14 september 2009 - 11:44:33
Het valt maar te bezien uit welk standpunt je het bekijkt....
Als een Montoya of een Villeneuve vroeger zo'n actie hadden gedaan waren het sukkels.
Nu is het "een wereldkampioen die zich geeft tot het einde".
Hij had zichzelf die crash, en zijn team duizenden euro's, kunnen besparen door minder onbezonnen te zijn.

Net als het Toyota duel.
Volgens mij kon de teamleiding daar eveneens allerminst mee lachen.

Dat is het misschien voor sommigen, maar niet voor mij. Senna en vader Villeneuve deden hun hele carrière niets anders dan de limiet opzoeken en er dan af en toe over gaan. Het heeft hen overwinningen, wereldtitels en in Villeneuves geval zijn leven gekost, maar het zijn wel rijders die men zich herinnert. Meer berekende coureurs ook natuurlijk, maar het zal minder zijn om hun prestaties dan om hun resultaten.
Ik vond de actie nu niet echt onbezonnen, iets te veel insturen en met het achterwiel over de curb het gras op. De sponsor van McLaren is toch maar mooi een paar keer extra in beeld geweest, die zal dat ongeval zeker niet zo erg gevonden hebben en dus zijn die enkele duizenden euro's wel gerechtvaardigd lijkt me.  :)

F_A_Diaz

Citaat van: zeph op 14 september 2009 - 06:32:25
In de laatste ronde een podiumplek verspelen door een niet-afgedwongen fout is een kampioen onwaardig.

Nu ja, hij doet toch niet meer mee voor de titel.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Citaat van: Forza Ferrari op 13 september 2009 - 18:40:53
Citaat van: Jasper op 13 september 2009 - 17:40:44
Zijn rijders stonden op dezelfde strategie als 15 van de 18 andere rijders. Wat is daar briljant aan?

Omdat het een risico is je zwaarder te kwalificeren. Ze hadden zich evengoed licht kunnen kwalificeren en dan hadden ze wellicht op 1 en 2 gestaan. Maar wat is 1 en 2 als je bij de start toch voorbij gestoken gaat worden door de KERS-wagens achter je? Ross Brawn z'n strategie was om de KERS-wagens te kloppen door 1 pitstop minder te hebben (aldus zwaarder te kwalificeren). Hierdoor hadden ze evengoed P9 & P10 kunnen eindigen. Dus daarom... briljant gepland!

De Brawns stonden op de standaardstrategie. Het waren die 3 anderen die een risico namen door iets anders te proberen, wat uiteindelijk niet gelukt is. Brawn deed gewoon hetzelfde als al de rest. Het waren de mannen op 2 stops die even goed op P9 of P10 hadden kunnen eindigen, niet de mannen op 1 stop. ::)

scho0634

Sutil, Kimi, Lewis etc. zaten simpelweg op de verkeerde tactiek en werden door Brawn daardoor verslagen. Het is niet anders. Het is leuk om te zien dat anderen wat probeerden, maar het werkte niet. Als Lewis op dezelfde tactiek was weggegaan, had ik nog maar moeten zien of de Brawns sneller waren geweest... Geen idee eigenlijk.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 14 september 2009 - 15:52:14
Sutil, Kimi, Lewis etc. zaten simpelweg op de verkeerde tactiek en werden door Brawn daardoor verslagen.
Dat zou ik niet zomaar durven zeggen, het valt totaal niet te staven dat hun strategie de tragere was. Kijk bijvoorbeeld maar naar Heiki... Ze waren trager dan de Brawns, maar of hun strategie voor hun slechter was, dat weet ik zo nog niet.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Citaat van: Schumi 2009 op 14 september 2009 - 15:55:33
Citaat van: 0634 op 14 september 2009 - 15:52:14
Sutil, Kimi, Lewis etc. zaten simpelweg op de verkeerde tactiek en werden door Brawn daardoor verslagen.
Dat zou ik niet zomaar durven zeggen, het valt totaal niet te staven dat hun strategie de tragere was. Kijk bijvoorbeeld maar naar Heiki... Ze waren trager dan de Brawns, maar of hun strategie voor hun slechter was, dat weet ik zo nog niet.

Ben ik het mee eens, het schol hem nadat iedereen zijn pitstops had afgewerkt amper 2 seconden. Als het wat had tegengezeten met het verkeer ofzo hadden de Brawns achter Hamilton gereden na de stops. gegokt en verloren zeggen we dan, maar verkeerd vond ik het niet.

scho0634

#117
Citaat van: Beco op 14 september 2009 - 15:59:20
Citaat van: Schumi 2009 op 14 september 2009 - 15:55:33
Citaat van: 0634 op 14 september 2009 - 15:52:14
Sutil, Kimi, Lewis etc. zaten simpelweg op de verkeerde tactiek en werden door Brawn daardoor verslagen.
Dat zou ik niet zomaar durven zeggen, het valt totaal niet te staven dat hun strategie de tragere was. Kijk bijvoorbeeld maar naar Heiki... Ze waren trager dan de Brawns, maar of hun strategie voor hun slechter was, dat weet ik zo nog niet.

Ben ik het mee eens, het schol hem nadat iedereen zijn pitstops had afgewerkt amper 2 seconden. Als het wat had tegengezeten met het verkeer ofzo hadden de Brawns achter Hamilton gereden na de stops. gegokt en verloren zeggen we dan, maar verkeerd vond ik het niet.

Oh, ik neem het ze ook niet kwalijk dat ze voor een tweestopper gingen hoor. Je kan niet alles vantevoren weten. Maar het scheelde overigens veel meer als 2 seconden na de tweede pitstop. Het scheelde iets van 2 op Button maar die reed toen 5 sec achter Rubens. Kimi en Sutil zat daar nog verder achter. Tijdens de wedstrijd kwam het steeds meer naar de Brawns toe. Hamilton kon nooit voldoende afstand nemen. Met een 1-stopper wellicht wel, MAar ik ben het ermee eens dat dat achteraf gelul is ;). Maar het is inderdaad moelijk te zeggen waar ze anders waren uitgekomen. Gevoelsmatig denk ik dat ze sneller waren geweest.

Je kan wel zeggen dat Brawn het perfect voor elkaar had. ALs je als 5e en 6e vertrekt, je concurrenten in de pits inhaalt en als 1-2 finished heb je een tactische overwinning behaald, zoals Brawn in zijn best jaren bij Ferrari het ook vaak goed bedacht. Dat blijft een heerlijk wapen voor een team.

Forza F1

Citaat van: Jasper op 14 september 2009 - 14:31:45
Citaat van: Forza Ferrari op 13 september 2009 - 18:40:53
Citaat van: Jasper op 13 september 2009 - 17:40:44
Zijn rijders stonden op dezelfde strategie als 15 van de 18 andere rijders. Wat is daar briljant aan?

Omdat het een risico is je zwaarder te kwalificeren. Ze hadden zich evengoed licht kunnen kwalificeren en dan hadden ze wellicht op 1 en 2 gestaan. Maar wat is 1 en 2 als je bij de start toch voorbij gestoken gaat worden door de KERS-wagens achter je? Ross Brawn z'n strategie was om de KERS-wagens te kloppen door 1 pitstop minder te hebben (aldus zwaarder te kwalificeren). Hierdoor hadden ze evengoed P9 & P10 kunnen eindigen. Dus daarom... briljant gepland!

De Brawns stonden op de standaardstrategie. Het waren die 3 anderen die een risico namen door iets anders te proberen, wat uiteindelijk niet gelukt is. Brawn deed gewoon hetzelfde als al de rest. Het waren de mannen op 2 stops die even goed op P9 of P10 hadden kunnen eindigen, niet de mannen op 1 stop. ::)

Da's ZEVER!

Het was briljant omwille van wat ik hierboven zei. Het is niet meer dan logisch dat de piloten  in Q3 en Q2 ook zwaar geladen zijn en voor 1 stop gaan, dat is altijd al zo geweest. Het heeft geen zin voor zulke auto's om heel licht van start te gaan als ze vastzitten achter verkeer. Dat beetje zou je nu toch al van F1 mogen weten hé  ::)

"Brawn deed gewoon hetzelfde als al de rest"
=> Oh nee, ze reden ook op harde en zachte banden!  :o
::)

_Makke_

Citaat van: Forza Ferrari op 14 september 2009 - 19:19:36
Da's ZEVER!

Het was briljant omwille van wat ik hierboven zei. Het is niet meer dan logisch dat de piloten  in Q3 en Q2 ook zwaar geladen zijn en voor 1 stop gaan, dat is altijd al zo geweest. Het heeft geen zin voor zulke auto's om heel licht van start te gaan als ze vastzitten achter verkeer. Dat beetje zou je nu toch al van F1 mogen weten hé  ::)

"Brawn deed gewoon hetzelfde als al de rest"
=> Oh nee, ze reden ook op harde en zachte banden!  :o
::)


Helemaal geen zever. Brawn heeft gebruik gemaakt van de meest voor de hand liggende pitstrop strategie in Monza. Sutil, Raikkonen, Hamilton hebben gekozen voor een andere ( 'risico volle') strategie. Het lijkt me echter niet briljant om de meest voor de hand liggende strategie te gebruiken eerlijk gezegd.