Singapore-gate

Gestart door Tim C, 30 augustus 2009 - 18:37:35

« vorige - volgende »

KVDracer

Dit incident geeft een wrang gevoel bij het F1 gebeuren. Er hebben zich vroeger waarschijnlijk al erger zaken voorgedaan dan dit, zaken waardoor wereldkampioenschappen gewonnen zijn. Alleen vind ik nu dat ze Renault niet meer moeten straffen of desnoods financieel. De "bedenkers", in mijn ogen, zijn weg en Renault op zich heeft hier niets mee te maken. Alonso heeft hier ook niets mee te maken, ze zullen deze afspraak wel tegen hem gezegd hebben, maar ik denk niet dat iemand zich daartegen zal verzetten als hij in Alonso zijn plaats had geweest. En piquet, dien jongen heeft ook maar de orders opgevolgd in een vlaag van naïviteit. De zege kunnen ze een jaar na datum ook niet afnemen, dit is buiten de termijn vind ik. De FIA had verleden jaar zijn vermoedens, maar hebben blijkbaar toen hun huiswerk niet goed gemaakt.

scho0634

Citaat van: meatball op 16 september 2009 - 20:24:41
Geen enkel probleem mee om al die epo zondaars voorgoed uit de sport te verwijderen,vroeger was ik ook hevig wielersuporter,nu na al die zever geef ik er niets meer om .
Okee, maar waarom veroordeel en berecht je iemand met een levenslange schorsing, waarvan nog geen enkele serieuze suggestie is gewekt dat hij schuldig is? Dat vat ik niet.

flupke3

Eerst afwachten maar de kans lijkt me toch groot dat Alonso er van wist!
En renault moet de f1 niet meer gestraft worden maar wel Briatore en  symonds
want die gaven de opdracht!Dat mag gerust voor een gewone rechtbank komen
want ze hebben opzettelijk een situatie veroorzaak die voor andere correurs gevaarlijk was!

scho0634

Citaat van: flupke3 op 16 september 2009 - 22:06:05
Eerst afwachten maar de kans lijkt me toch groot dat Alonso er van wist!
En renault moet de f1 niet meer gestraft worden maar wel Briatore en  symonds
want die gaven de opdracht!Dat mag gerust voor een gewone rechtbank komen
want ze hebben opzettelijk een situatie veroorzaak die voor andere correurs gevaarlijk was!

Wat wil je dan in een gewone rechtbank gaan beweren dan? Dat je mensen in gevaar brengt? Een rechter lacht je uit. Je hebt het over met 300 km per uur in kunstlicht door Singapore razen. Als je in zo'n auto stapt weet je dat dat gevaarlijk kan zijn. Ga je de volgende keer dat iemand een ander door het gras dwingt weer naar de rechter?

Buiten dat was het niet zo heel gevaarlijk natuurlijk. Er was niemand in de buurt, en zijwaarts in de muur is niet echt levensbedreigend, zoals ook in dat artikel van Tim stond.

Jasper

Gaan we nu beweren dat een crash in de F1 geen gevaarlijke situatie is? :-\ Zullen we dan ook ineens maar de safety car gewoon afschaffen als die toch niks toevoegt?

Dit is duidelijk wel het opzettelijk creëren van een gevaarlijke situatie hoor, dat staat volgens mij niet eens ter discussie. Misschien niet eens in de eerste plaats voor Piquet zelf, maar dan wel voor de andere coureurs en vooral voor de marshalls.

Bovendien kan competitievervalsing in sommige gevallen ook door de burgerrechter behandeld worden, en van competitievervalsing is er toch ook echt wel sprake.

RadioActiveMan

Vind ik ook, je creëert niet enkel een gevaar voor jezelf maar ook voor je collega's en de baanposten. Onvergeeflijk, ik hoop dat alle betrokkenen er niet enkel met een ontslag vanaf komen.
Waar ik me nu ook over verwonder is dat Piquet werd buiten gepest na dit voorval en dat Flavio nooit heeft voorzien dat dit wel eens naar buiten kon komen.

Jasper

Wat ik raar vind is dat Briatore en Symonds op zo'n manier opstappen terwijl Renaults schuld nog niet eens bewezen is. Je zou bijna denken dat er achter de schermen nog meer aan de gang is dat we niet mogen weten. Maar dat zijn complottheorieën zeker? :)

janke

Citaat van: 0634 op 16 september 2009 - 21:58:58
Citaat van: meatball op 16 september 2009 - 20:24:41
Geen enkel probleem mee om al die epo zondaars voorgoed uit de sport te verwijderen,vroeger was ik ook hevig wielersuporter,nu na al die zever geef ik er niets meer om .
Okee, maar waarom veroordeel en berecht je iemand met een levenslange schorsing, waarvan nog geen enkele serieuze suggestie is gewekt dat hij schuldig is? Dat vat ik niet.
Zou Renault die 2 gasten aan de kant hebben gezet zonder enig bewijs?? Tuurlijk niet. $$$$
Some things are too important to be left in the past.

zeph

Tja, ik denk dat het in grote lijnen wel zal kloppen dan. Briatore en Symonds gaan natuurlijk niet zomaar weg. Wel wil ik nog ff kwijt dat ik Nelsinho de naam van zijn vader onwaardig vindt. Wat een laffe wezel. Goed dat hij weg is uit de F1.

meatball

Ik vind dit ook 10 maal erger dan die spionagezaak.Stel nu dat ForceIndia door spionage zo snel is geworden dan geven ze mij als racefan toch maar mooi een spannende race met een wagen die Ferrari en de rest vlot kan volgen.Maar ik wil niet naar een race kijken als er kerels met opzet tegen muren beginnen rijden om hun teammaat de overwinning te schenken,dat is geen sport meer maar show net als bv stuntrijders.Daar pas ik voor,als hier niet de zwaarste straf ooit op volgd dan mogen ze van mij de hele f1 steken waar de zon niet schijnt.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

scho0634

Citaat van: Jasper op 16 september 2009 - 22:37:25
Gaan we nu beweren dat een crash in de F1 geen gevaarlijke situatie is? :-\ Zullen we dan ook ineens maar de safety car gewoon afschaffen als die toch niks toevoegt?

Dit is duidelijk wel het opzettelijk creëren van een gevaarlijke situatie hoor, dat staat volgens mij niet eens ter discussie. Misschien niet eens in de eerste plaats voor Piquet zelf, maar dan wel voor de andere coureurs en vooral voor de marshalls.

Bovendien kan competitievervalsing in sommige gevallen ook door de burgerrechter behandeld worden, en van competitievervalsing is er toch ook echt wel sprake.
De SC komt op de baan omdat er overal troep ligt. Ik zie de relevantie niet.

Natuurlijk is een crash wel gevaarlijk. Maar ik reageerde op de stelling dat er maar naar de burgerrechter moet worden gestapt omdat andere coureurs in gevaar zijn gebracht. Wie dan? Vertel me dat dan eens.

Van competitievervalsing is inderdaad sprake, net als bij Stepneygate. Maar een burgerrechter verwijst je gewoon terug naar de FIA daarvoor. Kom nou toch.

scho0634

Citaat van: Jasper op 16 september 2009 - 22:53:15
Wat ik raar vind is dat Briatore en Symonds op zo'n manier opstappen terwijl Renaults schuld nog niet eens bewezen is. Je zou bijna denken dat er achter de schermen nog meer aan de gang is dat we niet mogen weten. Maar dat zijn complottheorieën zeker? :)
Als Renault zelf inmiddels heeft uitgvonden dat het een opzettelijke crash was, hebben ze alsvast maatregelen genomen en die twee de laan uitgestuurd.

Renault zal wellicht geweten hebben geen kans te hebben voor de WMSC. Dan distantieer je jezelf ervan en stem je de WMSC wellicht iets milder.

Zoiets zal het wel geweest zijn. Geen complottheorie dit keer, helaas ;).

Eric

Citaat van: 0634 op 17 september 2009 - 07:14:42
Citaat van: Jasper op 16 september 2009 - 22:37:25
Gaan we nu beweren dat een crash in de F1 geen gevaarlijke situatie is? :-\ Zullen we dan ook ineens maar de safety car gewoon afschaffen als die toch niks toevoegt?

Dit is duidelijk wel het opzettelijk creëren van een gevaarlijke situatie hoor, dat staat volgens mij niet eens ter discussie. Misschien niet eens in de eerste plaats voor Piquet zelf, maar dan wel voor de andere coureurs en vooral voor de marshalls.

Bovendien kan competitievervalsing in sommige gevallen ook door de burgerrechter behandeld worden, en van competitievervalsing is er toch ook echt wel sprake.
De SC komt op de baan omdat er overal troep ligt. Ik zie de relevantie niet.

Natuurlijk is een crash wel gevaarlijk. Maar ik reageerde op de stelling dat er maar naar de burgerrechter moet worden gestapt omdat andere coureurs in gevaar zijn gebracht. Wie dan? Vertel me dat dan eens.

Van competitievervalsing is inderdaad sprake, net als bij Stepneygate. Maar een burgerrechter verwijst je gewoon terug naar de FIA daarvoor. Kom nou toch.


Ik denk zelfs dat dit kan aangeklaagd worden als opzettelijke slagen en verwondingen in een burger rechtbank, dus denk ik niet dat een rechter effe met je gaat lachen als je als F1 piloot deze zaak moet komen verklaren.
Maar ik heb geen rechten gestudeerd, dus wie ben ik he? ...

RadioActiveMan

Citaat van: 0634 op 17 september 2009 - 07:23:59
Citaat van: Jasper op 16 september 2009 - 22:53:15
Wat ik raar vind is dat Briatore en Symonds op zo'n manier opstappen terwijl Renaults schuld nog niet eens bewezen is. Je zou bijna denken dat er achter de schermen nog meer aan de gang is dat we niet mogen weten. Maar dat zijn complottheorieën zeker? :)
Als Renault zelf inmiddels heeft uitgvonden dat het een opzettelijke crash was, hebben ze alsvast maatregelen genomen en die twee de laan uitgestuurd.

Renault zal wellicht geweten hebben geen kans te hebben voor de WMSC. Dan distantieer je jezelf ervan en stem je de WMSC wellicht iets milder.

Zoiets zal het wel geweest zijn. Geen complottheorie dit keer, helaas ;).

Renault heeft toegegeven dat er vuil spel gespeeld is door beide heren en zullen de aantijgingen van de FIA en de straf die volgt dan ook niet aanvechten. Ik vraag me af of ze zelf geen klacht neerleggen tegen Briatore en Symonds wegens het beschadigen van de goede naam van Renault.

scho0634

#164
Citaat van: Eric op 17 september 2009 - 07:30:02
Ik denk zelfs dat dit kan aangeklaagd worden als opzettelijke slagen en verwondingen in een burger rechtbank, dus denk ik niet dat een rechter effe met je gaat lachen als je als F1 piloot deze zaak moet komen verklaren.

Maar om een zaak te hebben voor zo'n kwestie moet je een slachtoffer hebben. En welke coureur is in gevaar gebracht dan? Wie is er een slachtoffer? Wie is er met opzet in gevaar gebriacht?

Competitievervalsing zou kunnen, maar dat heeft volgens mij ook geen enkele kans. Wat wil je dan zeggen? Teamorders zijn verboden ja, maar niet door de wet. "Tegen de geest van de sport in handelen' is ook niet iets waar een rechter iets mee kan. Er zijn verder geen door de overheid opgelegde regels of wetten overtreden. Slechts FIA regels. Middels het concorde verdrag heeft Renault zich daaraan gecommitteerd, maar als je dan die regels overtreedt is het aan de FIA om een straf op te leggen.

Ferrari had McLaren wellicht kunnen aanklagen voor bedrijfsspionage, want dat is wel wettelijk verboden.

Maar begrijp me niet verkeerd: ik zit Renault niet te verdedigen. Wat ze gedaan hebben is schadelijk voor de sport en ze dienen te worden gestraft. Punt. Maar wel gewoon door de FIA.