Singapore-gate

Gestart door Tim C, 30 augustus 2009 - 18:37:35

« vorige - volgende »

RadioActiveMan

Ondertussen wordt David Richards genoemt als mogelijke opvolger.
http://www.sport.be/nl/autosport/?Article_ID=389613

dj Peter

Dit is  100 keer, wat? 1000 keer erger dan de teamorders van Ferrari destijds... wat Briatore en Symonds uitgespookt hebben tart elke verbeelding: je rijder moedwillig mogelijk de dood injagen.. tjonge jonge!  Zo'n figuren horen in de gevangenis thuis.

Ferrari 2010

Citaat van: dj Peter op 17 september 2009 - 09:32:14
Dit is  100 keer, wat? 1000 keer erger dan de teamorders van Ferrari destijds... wat Briatore en Symonds uitgespookt hebben tart elke verbeelding: je rijder moedwillig mogelijk de dood injagen.. tjonge jonge!  Zo'n figuren horen in de gevangenis thuis.
Ook niet overdrijven hé, de muur ingaan met een hedendaagse F1 is niet dodelijk (althans niet op deze manier). Ik ben het er wel mee eens dat het erger is dan de teamorders. Met teamorders kan je 2 plaatsen beïnvloeden: die van je eigen rijder. Met wat Renault deed, verander je heel de wedstrijd.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: dj Peter op 17 september 2009 - 09:32:14
Dit is  100 keer, wat? 1000 keer erger dan de teamorders van Ferrari destijds... wat Briatore en Symonds uitgespookt hebben tart elke verbeelding: je rijder moedwillig mogelijk de dood injagen.. tjonge jonge!  Zo'n figuren horen in de gevangenis thuis.
Piquet stuurt zelf de muur in, he. Die is net zo schuldig als die andere twee.

Folkert

Citaat van: meatball op 16 september 2009 - 20:16:12
Citaat van: 0634 op 16 september 2009 - 20:07:54
Dus je hebt liever dat Mclaren ook uitgesloten was?

Of andere notoire valsspelers als Tyrrell destijds? Zoals eerder gemeld, we weten waarschijnlijk nog geen 10% van alle valsspelerij in de sport.

Ik vind dat de schuldigen absoluut straf verdienen, maar blijf het wel in zijn perspectief zien.

En nogmaals; Alonso moet weer weg van je? Waarom wacht je niet met je conclusies tot 21 september? Dan zal duidelijk worden wat er naar boven is gekomen over Alonso tijdens het onderzoek. Tot dusverre heeft niemand van de betrokken partijen enige rol van Alonso kunnen aantonen, maar toch besluit jij dat hij wegmoet? Daar kan ik dus echt niet bij met mijn pet.
Dus jij denk dat Alonso een dommerik is ? Iemand van het gehalte van Alonso die praat echt voor de race de strategie wel even door hoor.Zeg Fernando wat denk je zullen we er niet eens op gokken dat er in de 19e ronde een sc situatie komt.Wat een toeval zeg nu rijdt Piquet toch wel tegen de muur zeker,waarop Alonso dan antwoordt ,wat een topstrategen zijn jullie toch  ::) Geloof je dat zelf ?
Het verschil met Schumacher (wat overigens ook fout was en bestraft is geweest) is dat het toen in een fraktie van een seconde tijdens het heets van de strijd om het wk werd beslist,dom maar ik kan erinkomen net zoals iemand die van zijn lijn afwijkt of met een los voorwiel toch probeerd om de pits te bereiken,maar iemand die totaal niet meespeelt voor de titel op voorand de race laten winnen is toch iets totaal anders
Fractie van een seconde? Ik heb het idee dat hij er langer over nadacht dan een fractie. Schumacher had dan ook levenslang uit de F1 mogen verdwijnen. Het opzettelijk creëren van een gevaarlijke situatie. Zoals 0634 al aan gaf, is er helemaal niks bekent over de betrokken heid van FA. Jij wilt hem al veroordelen zonder dat er ook maar enig bewijs is? Dat vind ik een beetje flauw. En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?
Trotse vader van Rosalie(L)

_Makke_

Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 10:20:02
En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?

Nog ene.... Allé, vanaf wanneer mag Renault dan wel gestraft worden? Hoeveel personen moeten het plan dan mee beraamt hebben?

Jij vergeet dat Briatore teambaas is, met andere woorden het hoofd van Renault F1. Zo iemand draagt een verantwoordelijkheid, als die iets misprutst dan heeft het team iets misprutst.

Michel D.

Ik heb niet dit hele topic doorgenomen, en dus is het mogelijk dat ik in herhaling val.

Vooreerst vind ik dit valsspelen van Renault inderdaad veel erger dan de spionage-affaire van McLaren 2 jaar geleden.

Waarom ?

In de spionage-affaire is het duidelijk dat er fouten gebeurd zijn, niet van in het begin door McLaren zelf, wel van medewerkers van het team enerzijds, en een wraaklustig teammember van Ferrari anderzijds. Het werd echter nooit bewezen dat deze spionage op één of andere wijze invloed heeft gehad op de resultaten van McLaren in 2007. Voor mij is dit een doorslaggevende reden om te beweren dat de toen uitgesproken straf veel te zwaar was.

In de Singapore-gate is dit uiteraard een heel ander geval. De crash van Piquet zorgde ervoor dat de safetycar op de baan moest komen waardoor teamgenoot Alonso, die net voor de crash zijn pitstop had afgewerkt, enorm bevoordeeld werd. Immers, alle andere auto's dienden hun pitstop af te werken tijdens deze safetycar-ronden waardoor zij allemaal achter Alonso dienden aan te sluiten. Gevolg : Alonso wint de race.

Het is dus voor iedereen duidelijk dat de crash van Piquet een rechtstreekse invloed gehad heeft op de overwinning van Alonso. Als nu blijkt dat Piquet deze crash veroorzaakt heeft in opdracht van Briatore en Symmonds, dan is het klaar dat deze besliessing niet meer en niet minder het beïnvloeden is van de raceuitslag.

Het lijkt mij dus logisch dat de straf aan Renault ook veel zwaarder zou moeten zijn dan die van McLaren in 2007. Een uitsluiting uit het WK lijkt mij een minimum, een zware geldboete lijkt logischerwijs op haar plaats.

Maar, door haar uitspraak loopt de FIA het risico dat Renault het mes in het varken steekt en het hele team opdoekt. Geen onlogische beslissing in deze crisistijd.

Anderzijds zou dit voor de Formule 1 op middellange termijn niet slecht zijn. Het zijn immers de fabrieksteams die voor een stuk de oorzaak zijn van de malaise in de F1. Teams zoals Williams krijgen absoluut geen kans meer om aan de top mee te draaien omdat alle private teams op dit ogenblik door de fabrieksteams worden weggedrukt. Vroeger waren alle teams in de F1 echte pioniers . En dit lijkt me een veel betere situatie om naar terug te keren : teams zijn meer aan elkaar gewaagd, spannendere races en meer spektakel. En dat is het juist waarom wij allen F1 kijken.
Michel D.
Genk (Belgium)

Folkert

Citaat van: Makke op 17 september 2009 - 10:33:45
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 10:20:02
En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?

Nog ene.... Allé, vanaf wanneer mag Renault dan wel gestraft worden? Hoeveel personen moeten het plan dan mee beraamt hebben?

Jij vergeet dat Briatore teambaas is, met andere woorden het hoofd van Renault F1. Zo iemand draagt een verantwoordelijkheid, als die iets misprutst dan heeft het team iets misprutst.
Dat is waar, en het is een moeilijke situatie. Want Renault heeft die 2 inderdaad aangesteld, maar er moet natuurlijk wel onderscheid worden gemaakt. Als iemand iets doet wat absoluut tegen de regels en motto van het team in druist, dan lijtk het me logisch dat alleen de daadwerkelijke mensen die er bij betrokken waren worden gestraft. Alonso en Renault zullen hun overwinning en punten moeten inleveren. verder moet je Renault niet straffen vind ik.


Bedenk ik me net iets: Wat als Massa vorig jaar WK was geworden? Dan was hij na deze affaire WK af denk ik.
Trotse vader van Rosalie(L)

dj Peter

Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 11:58:38
Citaat van: Makke op 17 september 2009 - 10:33:45
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 10:20:02
En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?

Nog ene.... Allé, vanaf wanneer mag Renault dan wel gestraft worden? Hoeveel personen moeten het plan dan mee beraamt hebben?

Jij vergeet dat Briatore teambaas is, met andere woorden het hoofd van Renault F1. Zo iemand draagt een verantwoordelijkheid, als die iets misprutst dan heeft het team iets misprutst.
Dat is waar, en het is een moeilijke situatie. Want Renault heeft die 2 inderdaad aangesteld, maar er moet natuurlijk wel onderscheid worden gemaakt. Als iemand iets doet wat absoluut tegen de regels en motto van het team in druist, dan lijtk het me logisch dat alleen de daadwerkelijke mensen die er bij betrokken waren worden gestraft. Alonso en Renault zullen hun overwinning en punten moeten inleveren. verder moet je Renault niet straffen vind ik.


Bedenk ik me net iets: Wat als Massa vorig jaar WK was geworden? Dan was hij na deze affaire WK af denk ik.
Je kan het ook anders bekijken:  Is de titel van Hamilton nu wel gerechtvaardigd ?

Folkert

Citaat van: dj Peter op 17 september 2009 - 12:56:17
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 11:58:38
Citaat van: Makke op 17 september 2009 - 10:33:45
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 10:20:02
En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?

Nog ene.... Allé, vanaf wanneer mag Renault dan wel gestraft worden? Hoeveel personen moeten het plan dan mee beraamt hebben?

Jij vergeet dat Briatore teambaas is, met andere woorden het hoofd van Renault F1. Zo iemand draagt een verantwoordelijkheid, als die iets misprutst dan heeft het team iets misprutst.
Dat is waar, en het is een moeilijke situatie. Want Renault heeft die 2 inderdaad aangesteld, maar er moet natuurlijk wel onderscheid worden gemaakt. Als iemand iets doet wat absoluut tegen de regels en motto van het team in druist, dan lijtk het me logisch dat alleen de daadwerkelijke mensen die er bij betrokken waren worden gestraft. Alonso en Renault zullen hun overwinning en punten moeten inleveren. verder moet je Renault niet straffen vind ik.


Bedenk ik me net iets: Wat als Massa vorig jaar WK was geworden? Dan was hij na deze affaire WK af denk ik.
Je kan het ook anders bekijken:  Is de titel van Hamilton nu wel gerechtvaardigd ?
Waarom niet? Hamilton heeft niks fouts gedaan.
Trotse vader van Rosalie(L)

tune

#175
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 13:14:00
Citaat van: dj Peter op 17 september 2009 - 12:56:17
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 11:58:38
Citaat van: Makke op 17 september 2009 - 10:33:45
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 10:20:02
En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?

Nog ene.... Allé, vanaf wanneer mag Renault dan wel gestraft worden? Hoeveel personen moeten het plan dan mee beraamt hebben?

Jij vergeet dat Briatore teambaas is, met andere woorden het hoofd van Renault F1. Zo iemand draagt een verantwoordelijkheid, als die iets misprutst dan heeft het team iets misprutst.
Dat is waar, en het is een moeilijke situatie. Want Renault heeft die 2 inderdaad aangesteld, maar er moet natuurlijk wel onderscheid worden gemaakt. Als iemand iets doet wat absoluut tegen de regels en motto van het team in druist, dan lijtk het me logisch dat alleen de daadwerkelijke mensen die er bij betrokken waren worden gestraft. Alonso en Renault zullen hun overwinning en punten moeten inleveren. verder moet je Renault niet straffen vind ik.


Bedenk ik me net iets: Wat als Massa vorig jaar WK was geworden? Dan was hij na deze affaire WK af denk ik.
Je kan het ook anders bekijken:  Is de titel van Hamilton nu wel gerechtvaardigd ?
Waarom niet? Hamilton heeft niks fouts gedaan.
Hamilton werd derde, maar wie weet hoe de uitslag geweest zou zijn als dit niet gebeurd zou zijn, ik meen me te herinneren dat een paar drivers bestraft zijn omdat ze niet genoeg benzine meer hadden en binnen moesten komen om te pitten....tijdens die safetycar situatie...
To finish first, first you need to finish

Jasper

Citaat van: 0634 op 17 september 2009 - 07:14:42
Citaat van: Jasper op 16 september 2009 - 22:37:25
Gaan we nu beweren dat een crash in de F1 geen gevaarlijke situatie is? :-\ Zullen we dan ook ineens maar de safety car gewoon afschaffen als die toch niks toevoegt?

Dit is duidelijk wel het opzettelijk creëren van een gevaarlijke situatie hoor, dat staat volgens mij niet eens ter discussie. Misschien niet eens in de eerste plaats voor Piquet zelf, maar dan wel voor de andere coureurs en vooral voor de marshalls.

Bovendien kan competitievervalsing in sommige gevallen ook door de burgerrechter behandeld worden, en van competitievervalsing is er toch ook echt wel sprake.

De SC komt op de baan omdat er overal troep ligt. Ik zie de relevantie niet.

En waarom komt de SC op de baan wanneer er troep ligt? Omdat die troep gevaarlijk is.

Folkert

Citaat van: tune op 17 september 2009 - 13:52:01
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 13:14:00
Citaat van: dj Peter op 17 september 2009 - 12:56:17
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 11:58:38
Citaat van: Makke op 17 september 2009 - 10:33:45
Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 10:20:02
En waarom Renault straffen? Als het duidelijk is dat het een plan was van 2 personen?

Nog ene.... Allé, vanaf wanneer mag Renault dan wel gestraft worden? Hoeveel personen moeten het plan dan mee beraamt hebben?

Jij vergeet dat Briatore teambaas is, met andere woorden het hoofd van Renault F1. Zo iemand draagt een verantwoordelijkheid, als die iets misprutst dan heeft het team iets misprutst.
Dat is waar, en het is een moeilijke situatie. Want Renault heeft die 2 inderdaad aangesteld, maar er moet natuurlijk wel onderscheid worden gemaakt. Als iemand iets doet wat absoluut tegen de regels en motto van het team in druist, dan lijtk het me logisch dat alleen de daadwerkelijke mensen die er bij betrokken waren worden gestraft. Alonso en Renault zullen hun overwinning en punten moeten inleveren. verder moet je Renault niet straffen vind ik.


Bedenk ik me net iets: Wat als Massa vorig jaar WK was geworden? Dan was hij na deze affaire WK af denk ik.
Je kan het ook anders bekijken:  Is de titel van Hamilton nu wel gerechtvaardigd ?
Waarom niet? Hamilton heeft niks fouts gedaan.
Hamilton werd derde, maar wie weet hoe de uitslag geweest zou zijn als dit niet gebeurd zou zijn, ik meen me te herinneren dat een paar drivers bestraft zijn omdat ze niet genoeg benzine meer hadden en binnen moesten komen tijdens het pitten....tijdens die safetycar situatie...
Volgens mij verloor Hamilton het meeste door die pitstops, want volgens mij verloor hij het meeste door die pitstops. Massa weet ik eerlijk gezegd niet meer waar hij stond of hoe hij stond. Volgens mij was hij al terug gevallen door een rijders fout, maar dat durf ik niet te zeggen meer eigenlijk.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Citaat van: Jasper op 17 september 2009 - 13:57:48

En waarom komt de SC op de baan wanneer er troep ligt? Omdat die troep gevaarlijk is.
En daarom zou jij naar de burgerrechter stappen?

_Makke_

Citaat van: dj Peter op 17 september 2009 - 12:56:17
Je kan het ook anders bekijken:  Is de titel van Hamilton nu wel gerechtvaardigd ?

Uiteraard  ::)

Citaat van: Burorri op 17 september 2009 - 11:58:38
Dat is waar, en het is een moeilijke situatie. Want Renault heeft die 2 inderdaad aangesteld, maar er moet natuurlijk wel onderscheid worden gemaakt. Als iemand iets doet wat absoluut tegen de regels en motto van het team in druist, dan lijtk het me logisch dat alleen de daadwerkelijke mensen die er bij betrokken waren worden gestraft. Alonso en Renault zullen hun overwinning en punten moeten inleveren. verder moet je Renault niet straffen vind ik.

Het is helemaal geen moeilijke situatie. De top van het Renault F1 team is daar in de fout gegaan, het team moet daar ook de prijs voor betalen. Iets logischer dan dat ga je echt niet vinden. Uiteraard druist het in tegen de regels en het motto van het team... Zoals dat bij elk team is. Als ik al jullie argumenten hoor dan kan het niet anders dat jullie het totaal onterecht vinden dat McLaren gestraft is destijds en niet enkel de betrokkenen. Anders werken jullie met 2 maten en gewichten.

Het Renault F1 team verdiend een straf en zal die ook krijgen.