Singapore-gate

Gestart door Tim C, 30 augustus 2009 - 18:37:35

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: Beco op 15 september 2009 - 13:40:27
Citaat van: Burorri op 15 september 2009 - 13:24:25
Citaat van: Beco op 15 september 2009 - 10:57:23
Dan heb ik jou comment verkeerd begrepen en dacht dat we allemaal nog over hetzelfde beig waren, de eventuele uitluiting van Renault.
Verder vind ik een geldboete en de schrapping van de zege een eerlijke straf en zijn we het dus helemaal eens. Als je één race manipuleert moet de straf evenredig zijn en niet buiten proportie.
Misschien kunnen Fernando en Flavio, moesten ze schuldig zijn, de piboxen vand e andere teams kuisen na het GP weekend als alternatieve straf.
Waarom zou Alonso gestraft moeten worden? Hij wist er van, misschien. Maar wat kan hij er aan doen. JA de FIA inlichten, maar dan zit je natuurlijk met betrouwbaarheid. Wil een team een coureur hebben die het team verraad?

Als Alonso dit mee gepland heeft en Piquet heeft aangespoord te crashen zie ik niet in waarom hij niet mee gestraft zou moeten worden.
Als ik jou aanspoor om iemand anders een peer op zijn muil te geven en je doet dat ben ik toch even schuldig als jij. Niet dan?
Ja ok, maar ergens van af weten en iemand aansporen zijn wel 2 verschillende dingen. Als hij heeft aangespoord tot crashen dan mag Alonso van mij vertrekken uit de F1. Maar als hij alleen wist wat er ging gebeuren kan hij er vrij weinig aan doen toch?
Trotse vader van Rosalie(L)

RadioActiveMan

Als hij van iets afweet wordt dat meestal vertaald als medeplichtigheid, heeft hij mee aangespoord krijgt hij de stempel mededader.
Moest hij schuldig zijn als medeplichtige of mededader is het de 2de keer en das dan 2keer teveel vind ik.


_Makke_

Citaat van: Beco op 15 september 2009 - 10:57:23
Dan heb ik jou comment verkeerd begrepen en dacht dat we allemaal nog over hetzelfde beig waren, de eventuele uitluiting van Renault.
Verder vind ik een geldboete en de schrapping van de zege een eerlijke straf en zijn we het dus helemaal eens. Als je één race manipuleert moet de straf evenredig zijn en niet buiten proportie.
Misschien kunnen Fernando en Flavio, moesten ze schuldig zijn, de piboxen vand e andere teams kuisen na het GP weekend als alternatieve straf.

Ik heb de discussie niet echt gevolgd, het kan dus zijn dat er hier vooral over een uitsluiting werd gepraat, maar daar had ik het dus inderdaad niet over. Een uitsluiting is voor mij niet echt bespreekbaar. Zo'n straf is niet evenredig met het misdrijf én je brengt de F1 ook schade toe.

Citaat van: Burorri op 15 september 2009 - 13:41:44
Ja ok, maar ergens van af weten en iemand aansporen zijn wel 2 verschillende dingen. Als hij heeft aangespoord tot crashen dan mag Alonso van mij vertrekken uit de F1. Maar als hij alleen wist wat er ging gebeuren kan hij er vrij weinig aan doen toch?

Het is ook mogelijk om de één een andere straf te geven dan de andere. Als hij er van op de hoogte was verdiend hij ook een straf. Uiteraard een minder zware straf dan wanneer hij het mee moest geregeld hebben. Maarja, zelfs als Alonso van niets af wist én Renault effectief een misstap beging, zal hij gestraft worden. De zege is hij in dat geval altijd kwijt.

robbert

Citaat van: Makke op 15 september 2009 - 10:36:45
Citaat van: janke op 14 september 2009 - 23:51:09
Stel, als jouw chef rottigheid uithaald achter je rug om, moet jij dan ook maar bestraft worden?? Denk je nu werkelijk dat de meeste medewerkers van Ferrari en McLaren in de spionage zaak ervan wisten?? Daarom een geldboete en niet van de grid verwijderen. Maar als fabrikant (Renault) sta je voorlopig even voor jan met de korte naam. Lijkt me duidelijk.

Briatore is geen chef, hij is de baas van het Renault F1 team. Een groot verschil. Als mijn baas pakweg fraudeert dan zal ook ik daar waarschijnlijk de gevolgen van dragen, zie bijvoorbeeld maar naar Lernout & Hauspie.

Citaat van: Beco op 15 september 2009 - 10:13:47
Citaat van: Makke op 14 september 2009 - 23:05:09
Met andere woorden een team kan enkel gestraft worden als iedereen in het team op de hoogte is? Dat de FIA er dan maar snel voor zorgt dat McLaren die 100M terug heeft.

Mosley heeft verklaard dat Mclaren toen net die hoge boete heeft gekregen omdat er in geval van een uitluiting van Mclaren van een jaar of 2 jaar zo'n 1000 tot 2000 personeelsleden zo goed als zeker hun job zouden verliezen. Renault zal dus, als ze bij de FIA rechtlijnig zijn, niet worden uitgesloten van competitie.


Maar er zijn toch andere straffen buiten de uitsluiting? Ik heb nergens gezegd dat ik wil dat Renault wordt uitgesloten,  ik zou het zelfs een belachelijke straf vinden. Maar ALS het allemaal al waar is verwacht ik een schrapping van de zege van Alonso, plus een boete en eventueel een andere  straf die enkel effect heeft op het voorbije seizoen.

maar als ze een geldboete krijgen zoals mclaren, dan vind ik dit wel een lichte straf. ze zouden beter op zin mindst hun punten mogen verliezen van dit seizoen, daar leiden ze nog onder een groter verlies. Of een beperkte testperiode in de winter.

_Makke_

Citaat van: robbert op 15 september 2009 - 19:17:43
maar als ze een geldboete krijgen zoals mclaren, dan vind ik dit wel een lichte straf. ze zouden beter op zin mindst hun punten mogen verliezen van dit seizoen, daar leiden ze nog onder een groter verlies. Of een beperkte testperiode in de winter.

Een lichte straf? Dat hangt af van de geldboete eh. 'T is niet dat ze dan een boete van 5 dollar zullen krijgen. Waarom je wilt dat de punten van dit seizoen worden afgenomen begrijp ik niet echt. ALS er al een overtreding was, dan is die vorig seizoen gebeurd. Waarom ze dan de punten vergaard tijdens dit seizoen afnemen? ???

robbert

Citaat van: Makke op 15 september 2009 - 23:16:57
Citaat van: robbert op 15 september 2009 - 19:17:43
maar als ze een geldboete krijgen zoals mclaren, dan vind ik dit wel een lichte straf. ze zouden beter op zin mindst hun punten mogen verliezen van dit seizoen, daar leiden ze nog onder een groter verlies. Of een beperkte testperiode in de winter.

Een lichte straf? Dat hangt af van de geldboete eh. 'T is niet dat ze dan een boete van 5 dollar zullen krijgen. Waarom je wilt dat de punten van dit seizoen worden afgenomen begrijp ik niet echt. ALS er al een overtreding was, dan is die vorig seizoen gebeurd. Waarom ze dan de punten vergaard tijdens dit seizoen afnemen? ???

tja, dan moeten ze niet gestraft worden als het vorig seizoen gebeurd is é. Men krijgt veel liever een geldboete als straf hoor, want dan verliezen ze gewoon wat geld en dat is rap terugverdient. Kijk maar naar mclaren, als je keek naar vorig seizoen, zou je toch niet denken dat ze daar hinder van gehad hebben van de geldboete van het seizoen ervoor. En Ron Dennis heeft nog toegegeven opgelucht te zijn dat ze maar een geldboete kregen en geen uitsluiting van de races.  Een goeie straf zou volgens mij zijn dat ze een beperking krijgen op de wintertesten.

_Makke_

Citaat van: robbert op 15 september 2009 - 23:29:13
tja, dan moeten ze niet gestraft worden als het vorig seizoen gebeurd is é. Men krijgt veel liever een geldboete als straf hoor, want dan verliezen ze gewoon wat geld en dat is rap terugverdient. Kijk maar naar mclaren, als je keek naar vorig seizoen, zou je toch niet denken dat ze daar hinder van gehad hebben van de geldboete van het seizoen ervoor. En Ron Dennis heeft nog toegegeven opgelucht te zijn dat ze maar een geldboete kregen en geen uitsluiting van de races.  Een goeie straf zou volgens mij zijn dat ze een beperking krijgen op de wintertesten.

Natuurlijk was Ron Dennis blij dat ze een geldboete kregen dan een uitsluiting voor meerdere races. Nogal logisch. Leg het maar eens uit aan uw sponsoren dat hun naam niet maar door die miljoenen ogen bekeken kan worden. Dat neemt niet weg dat een geldboete een zware straf is. Als je denkt dat een team zo maar even terugverdienen dan sla je de bal toch serieus mis. Moesten de miljoenen zomaar voor het grijpen liggen waarom wordt er dan een budgetlimiet vastgelegd?

En de wintertesten voor Renault beperken lijkt me echt wel geen gepaste straf... Wat wil je daarmee bereiken? Dat ze moeten vechten om in Q2 te raken? Weer een team minder dat eventueel kan vechten voor de zege, daar zit de F1 al jaren op te wachten... ::)

Een geldboete en de schrapping van de zege in Singapore lijkt mij een meer dan gepaste straf.

janke

Citaat van: Makke op 14 september 2009 - 23:29:31
Citaat van: janke op 14 september 2009 - 23:08:41
Spionage of manipuleren/bedriegen zit nogal een groot verschil tussen, vind ik.

Dat houd echt geen steek mijns inziens. Een zwaardere overtreding moet worden bestraft met een zwaardere straf. Maar naar wat ik lees moet blijkbaar iedereen in het team op de hoogte zijn bij Renault vooraleer het team gestraft mag worden. Dan moet  ook de straf van McLaren teniet gedaan worden.

Briatore en Symonds behoren tot de top van Renault, ze behoren niet tot de kuisploeg. Als beide heren zoiets op hun kerfstok hebben moet het team gestraft worden, dat lijkt me duidelijk. Je kan moeilijk alle WK-punten van beide heren afpakken, nietwaar?

Moet Flavio Briatore plaatsmaken bij Renault?
Bij de Franse renstal Renault zou men volgens enkele persberichten aansturen op het onslag van huidig teambaas Flavio Briatore en dat uiteraard omwille van het crash-gate affaire. De geruchten zijn echter nog niet officieel.

Allereerst zal autoproducent niet lachen met het hele gebeuren want enkele bewijzen zouden nu ook in de handen van de pers zijn geraakt. Volgens het bekende Dario AS zou Renault momenteel aan het overwegen zijn om Frederic Vasseur als nieuwe teambaas aan te stellen en dat waarschijnlijk omdat het haar vertrouwen in Briatore onderschat heeft. Andere persberichten vertellen dan wel weer dat Briatore van plan is zijn schuld te bekennen voor 21 september.

Flavio Briatore is dan ook weer niet de enige die momenteel onder vuur ligt bij Renault want dat is ook Pat Symonds verder nog. Symonds zou samen met Briatore rond de tafel hebben gezeten toen Nelson Piquet de opdracht kreeg de bewuste crash uit te voeren. Volgens FIA-president zou de onderzochte data van destijds verdachte gegevens hebben opgeleverd maar zou het opleggen van een gevangenisstraf iets te hoog gegrepen.

F1Journaal.

@
Meneer is teambaas die gewoon op de loonlijst staat bij Renault, dus een gewone werknemer. Als een werknemer fraude of weet ik wat pleegt, kan hij gewoon op straat gezet worden. Daarom zei ik, het hele team hoeft toch niet te bloeden voor de ransige zaken die Briatore er op na houdt?? Als dit bericht klopt, vind ik dit een logische stap van Renault. Die willen gewoon niet geassocieerd worden met list en bedrog. Lijkt me als groot autofabrikant ook logisch.
Some things are too important to be left in the past.

scho0634

En weer krijgt het verhaal een compleet andere wending...

http://www.planet-f1.com/story/0,18954,3213_5562633,00.html

Als dit waar is, spelen de Piquets een smerig spelletje...

Enzo

Wel geinig om te lezen, zo te zien hadden ze een hoop problemen met hun computers tijdens de race.
Toch zegt dit nog niet echt wat, als dit een voorbereid scenario is, kunnen ze ook met codes werken o.i.d.
Kan me niet voorstellen dat ze ronduit zouden zeggen, "Common Nelson crash the car now", zeker niet gezien het feit dat het radioverkeer inzichtelijk moet zjn voor de FIA en derden.

Enzo

Volgens Symonds was het een voorstel van Nelson Piquet. "Nelson kwam een dag eerder naar me toe en stelde dit voor. Dat is het enige dat ik wil zeggen." Op de rest van de vragen gaf Symonds nauwelijks antwoord, steeds herhalend dat hij daar niet op wilde reageren of dat hij het zich niet kon herinneren.


janke

Inderdaad. Ik denk dat Renault hem dat vriendelijk maar dringend verzocht heeft. Benieuwd wat er nu allemaal precies uitkomt. Hoe en wat. Zijn de Piquets leugenaars, of hebben ze gelijk.
Some things are too important to be left in the past.

Enzo

Denk dat je er nu wel vanuit kan gaan dat de Piquet's niet hebben gelogen, anders zouden Flavio en Pat niet opstappen...
Maakt het overigens niet minder erg wat Piquet heeft gedaan, is gewoon medeplichtig in mijn ogen.
Immuniteit of niet, hem zien we ook niet meer terug denk ik.....

Enzo

Dit zou overigens best wel eens een aanleiding kunnen zijn voor Renault om hun F1 activiteiten op te doeken....
Het zou mij niet verbazen, zeker niet in deze financieel moeilijke tijden......