De Grand Prix van Spa Francorchamps, Belgie.

Gestart door Enzo, 23 augustus 2009 - 19:00:28

« vorige - volgende »

RadioActiveMan

Ik weet helemaal niet waar all fuzz om draait. Button deed net hetzelfde en wordt hiervoor helemaal niet aangepakt. Elk jaar is er wel iemand die die uitloopstrook neemt omdat hij een accident wil vermijden. Door die kant te kiezen heb je ook meer nadeel dan voordeel, het is een enorm vuil stuk van de baan als je die vergelijkt met de gewone racelijn en ik denk niet dat je daar sneller grip gaat vinden dan op die racelijn en zeker niet met KERS.

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 30 augustus 2009 - 17:25:03
Citaat van: EBX op 30 augustus 2009 - 16:42:51

De manier dat Kimi die neemt is gewoonweg onsportief ..

En waarom dan wel? Moet hij dan tegen een ander aanrijden? Er is daar de mogoelijkheid om uit te wijken dus neemt hij die, dat heeft hij denk ik vooraf al besloten.
Zoals jezelf al zegt, vroeger kon dat niet. Als je het daarmee niet eens bent moet je bij de FIA gaan klagen en Kimi niet beschuldigen van onsportiviteit.

Overigens ben je nooit sneller als je daar langs gaat. Je legt een langere afstand af en er ligt daar allemaal vuil en rotzooi met slechte tractie en je banden worden vuil.
Het leek dat Kimi voordeel had met accelereren maar dat kwam gewoon omdat hij de enige KERS auto was.
Dat is denk ik niet helemaal waar. Of iig niet per definitie. omdat je wijder gaat behoud je een groter momentum, kan eerder op het gas en je rijd dus ook al sneller. Zal denk ik al met al net iets sneller zijn, maar veel scheelt het niet.

Ben het overigens wel met je eens dat Kimi niets te verwijten viel.
Trotse vader van Rosalie(L)

WeezyAveli

#107
Ok miss deed hij het alleen om uit de problemen te blijven,maar hij kreeg hierdoor wel een voordeel omdat hij eerder op het gas kon gaan.
Dat er op het uitloopstrook weinig grip is door vuil is ook overdreven, je rijd dan al met minimaal 50/80km en hebt dan weinig last van wheelspin.

Barrichello was wss gewoon erg aggresief maar daardoor ontweek hij ook de crash die door Grosjean werd veroorzaakt en  oa Lewis en Jenson uitschakelde.
En dat ook nog bij de debrief dit tegen journalisten zeggen:

Citaat"I was keeping a good pace but then Button took me out at turn five "

>:(

F_A_Diaz

Citaat van: WeezyAveli op 31 augustus 2009 - 10:32:22
Ok miss deed hij het alleen om uit de problemen te blijven,maar hij kreeg hierdoor wel een voordeel omdat hij eerder op het gas kon gaan.
Dat er op het uitloopstrook weinig grip is door vuil is ook overdreven, je rijd dan al met minimaal 50/80km en hebt dan weinig last van wheelspin.

Coulthard en Brundle zeiden op de BBC dat het nooit een voordeel is om daar langs te rijden behalve dan dat je uit de drukte blijft.
Nogmaals, het leek dat Kimi voordeel had maar dat kwam puur omdat hij vanwege KERS sneller kon accelereren. Niet omdat hij daar wijd ging, anders had hij ook echt wel een Drive Through gehad.

Bekijk de start nog maar eens op Youtube. Kimi loopt buiten de baan op het vuil niets in op Heidfeld die op de baan rijdt en dat terwijl hij 80 pk meer heeft met KERS. Pas als hij weer terug op het baan asfalt is kan hij de laatste BMW net voor Eau Rouge inhalen. Met het laatste restje KERS heeft hij dan nog een goede run Kubica.

Het is puur het KERS systeem waardoor Raikkonen er mee weg kon komen om helemaal wijd te gaan, zonder dat hij had hij zeker twee posities verloren, misschien wel drie.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

WeezyAveli

#109
Precies en waardoor kon hij sneller acceleren? Omdat hij via de uitloopstrook vrij baan voor zich had.
Hij nam een wijdere lijn hoeft dus bijna niet te remmen zowiezo minder dan Trulli en Heidfeld die gewoon binnen de lijnen de bocht nam.
Als hij achter Trulli en Heidfeld bleef kon hij nooit kers gebruiken, en zou hij wss na eaurouge nog steeds achter Heidfeld/trulli blijven staan.

Ookal was dit geen drivethrough penalty waard vind ik zelf, Kimi wist wss zelf ook dat hij hiervoor niet zou worden bestraft.

http://img190.imageshack.us/img190/2314/kimi4.jpg
ff gestolen van een ander forum :P

RadioActiveMan

Die foto zegt echt niks. Ik heb ook vanuit de media niets gehoord dat dit een ongeoorloofd manouvre zou zijn, laat staan van de officiële instanties.
Als hij netjes op de baan had gebleven had hij ook wel voorbij die 2 BMW's en Fisichella geraakt. Dit kan je enkel gaan onderzoeken en bewijzen door deze situatie te gaan reconstrueren op de baan. Kimi deed dit niet express en als hij dan al voordeel heeft gehad van zijn KERS moet niemand klagen. Iedereen heeft zijn OK gegeven voor KERS toen er voor het eerst werd over gesproken.

robbert

ongelooflijk é. Vorig seizoen gingen er velen naast die strook rijden en er klaagden niemand, maar nu is het verboden volgens de meeste.

Gisteren ochtend was er een piloot die ook de uitloopstrook nam, na de busstopchicane en er werd toch ook niet gestraft.

Ik zeg het, de beste heeft gewonnen

F_A_Diaz

Citaat van: WeezyAveli op 31 augustus 2009 - 13:43:09
Precies en waardoor kon hij sneller acceleren? Omdat hij via de uitloopstrook vrij baan voor zich had.

Nee, hij verliest tijd met acceleren omdat hij op vuil asfalt zit. Alleen omdat hij KERS heeft valt dat niet op in vergelijking met de auto's op de baan die geen KERS hebben.
KERS heft zeg maar het nadeel van het vuile asfalt op.


CitaatHij nam een wijdere lijn hoeft dus bijna niet te remmen zowiezo minder dan Trulli en Heidfeld die gewoon binnen de lijnen de bocht nam.
Als hij achter Trulli en Heidfeld bleef kon hij nooit kers gebruiken, en zou hij wss na eaurouge nog steeds achter Heidfeld/trulli blijven staan.

Coulthard en Brundle zeiden dat het nooit een voordeel is om over zo'n uitloopstrook te gaan. Die weten echt wel waar ze het over hebben. Het zou ook goed kunnen dat Raikkonen later bij het incident met Kubica bijna van de baan schoot omdat hij vuil op zijn banden had.
Raikkonen heeft niks fout of illegaal gegaan, KERS geeft gewoon een vertekend beeld van de acceleratie.

Citaat
http://img190.imageshack.us/img190/2314/kimi4.jpg
ff gestolen van een ander forum :P


Nogal vertekend beeld dit. Nu lijkt het net alsof hij vol recht door reed, hij zat gewoon op een snelheid waarmee hij de bocht gehaald had, alleen was halverwege de bocht geen ruimte waardoor hij links uitweek. Kijk het filmpje maar na op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=gQkTt_wXKFI&feature=related
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

De enige die zeker weet of hij voordeel heeft gehad of niet is Kimi, voor de rest van ons(en dan ook alle analisten, coureur of niet) Is het speculatie.
Trotse vader van Rosalie(L)

WeezyAveli

Meestal heb je idd geen voordeel maar je kan wel leuk telkens verwijzen naar het videootje op youtube, daar staat wel iets anders op.
Je ziet dat Raikkonen voor de bocht achter Fisichella, Heidfeld en Trullie reed, vlak daarachter/naast is er nog Kubica.

Raikkonen rijdt naar lasource en voor hem probeert Heidfeld Trulli via de binnenkant in te halen, raikkonen stuurt in maar ziet geen ruimte dus neemt een wijdere lijn.
Hij heeft wat last van grip hobbelig/vies wat het ook is maar haalt zo wel weg gemakkelijk Trulli en Heidfeld in.

Het staat geloof ik in de regels dat je als coureur niet v/d mag gaan en zo een positie mag winnen, dit kreeg Raikkonen want hij won 1 positie tov Heidfeld.
Doet me een beetje denken aan Hamilton Fuji 2008 vond ik ook geen straf waard, net als dit trouwens maar ik geef alleen aan dat de RC heel vaak niet goed zijn werk doet.

F_A_Diaz

Citaat van: WeezyAveli op 31 augustus 2009 - 16:43:26
Hij heeft wat last van grip hobbelig/vies wat het ook is maar haalt zo wel weg gemakkelijk Trulli en Heidfeld in.


Ja, omdat hij KERS heeft en Trulli en Heidfeld niet, niet omdat hij die wijdere lijn rijdt. Overigens zijn Trulli en Heidfeld ook met elkaar in de slag he dus die hebben ook niet voluit geaccelereerd.

Wat had Raikkonen dan moeten doen volgens jou? Heidfeld rammen omdat hij niet over de uitloopstrook mag? Waarom zit die strook er dan?

Kijk, als Raikkonen nu zonder dat het nodig was over die strook was gegaan dan had je misschien een puntje gehad maar het is gewoon duidelijk te zien dat hij moet uitwijken, wat hem overigens ook tijd kost. Alleen zie je dat niet in verhouding met de andere auto's omdat hij KERS kan gebruiken. We hebben het wel over 80 pk meer he, dat scheelt enorm.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Als Raikkonen niet over het vuile asfalt had moeten uitwijken had hij met KERS waarschijnlijk Fisichella nog kunnen inhalen na Eau Rouge of misschien nog wel ervoor.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 31 augustus 2009 - 16:52:50
Als Raikkonen niet over het vuile asfalt had moeten uitwijken had hij met KERS waarschijnlijk Fisichella nog kunnen inhalen na Eau Rouge of misschien nog wel ervoor.
Allemaal veronderstellingen die nooit hard kunt maken. Misschien had hij dan wel 4 plaatsen verloren omdat hij nergens naar toe kon en moest afremmen om niet in de muur te hangen.
Trotse vader van Rosalie(L)

McLaren_über_alles

Citaat van: Burorri op 31 augustus 2009 - 18:47:28
Citaat van: F_A_Diaz op 31 augustus 2009 - 16:52:50
Als Raikkonen niet over het vuile asfalt had moeten uitwijken had hij met KERS waarschijnlijk Fisichella nog kunnen inhalen na Eau Rouge of misschien nog wel ervoor.
Allemaal veronderstellingen die nooit hard kunt maken. Misschien had hij dan wel 4 plaatsen verloren omdat hij nergens naar toe kon en moest afremmen om niet in de muur te hangen.

Dat is het hem juist. Neemt hij de baan, dan moet hij wat inhouden, want er reden twee rijders vlak voor hem. Dus hij kon mooi aansluiten op P5 en vandaar uit z'n ronde verder zetten. Dat deed hij echter niet, en reed zo, naast de baan,  volledig geholpen door de hogere snelheid én z'n KERS systeem rechtstreeks naar P3...

Ik was er echt van overtuigd dat hij hiervoor een straf ging krijgen, zeker na het zien van de vele straffen vorig seizoen. Maar goed, dat de FIA niet echt consequent is weten we natuurlijk al langer dan vandaag...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Folkert

Citaat van: McLaren_über_alles op 31 augustus 2009 - 20:27:58
Citaat van: Burorri op 31 augustus 2009 - 18:47:28
Citaat van: F_A_Diaz op 31 augustus 2009 - 16:52:50
Als Raikkonen niet over het vuile asfalt had moeten uitwijken had hij met KERS waarschijnlijk Fisichella nog kunnen inhalen na Eau Rouge of misschien nog wel ervoor.
Allemaal veronderstellingen die nooit hard kunt maken. Misschien had hij dan wel 4 plaatsen verloren omdat hij nergens naar toe kon en moest afremmen om niet in de muur te hangen.

Dat is het hem juist. Neemt hij de baan, dan moet hij wat inhouden, want er reden twee rijders vlak voor hem. Dus hij kon mooi aansluiten op P5 en vandaar uit z'n ronde verder zetten. Dat deed hij echter niet, en reed zo, naast de baan,  volledig geholpen door de hogere snelheid én z'n KERS systeem rechtstreeks naar P3...

Ik was er echt van overtuigd dat hij hiervoor een straf ging krijgen, zeker na het zien van de vele straffen vorig seizoen. Maar goed, dat de FIA niet echt consequent is weten we natuurlijk al langer dan vandaag...
Het is ook speculatie dat hij op p5 was beland als hij op de baan was gebleven. 2007 reed Hamtilton reed vorig jaar ook aardig buiten de baan,
Trotse vader van Rosalie(L)