Het 6e concorde agreement

Gestart door Enzo, 18 augustus 2009 - 17:30:44

« vorige - volgende »

Enzo

Het contract loopt tot 31 December 2012, tien teams hebben getekend. (alle behalve BMW)
Het is een voortborduursel op het 5e concorde agreement gemaakt op 27 Augustus 1998
Maar wat staat hier eigenlijk in en wat vinden we ervan? Zeker na al die ophef over de buddgetcap en een eventuele alternatieve serie is iedereen benieuwd wat de afspraken(overlevings strategieen) zijn voor de komende jaren.

"Auto Motor und Sport claimt enkele van de geheime afspraken te hebben opgevangen. Zo mogen teams vanaf volgend jaar maximaal 45 teamleden meenemen naar Grands Prix. De uitgaven per renstal worden gelimiteerd op 100 miljoen euro. Daarbij vallen salarissen voor rijders, de teamleiding en uitgaven aan marketing buiten. Op de fabriek mogen in 2010 maximaal 350 werknemers arbeid verrichten, in 2011 ligt dat aantal op 280 werknemers. Meer personeel is toegestaan als teams weinig geld uitgeven aan componenten van externe leveranciers."

Klinkt als een budgetcap.... ???


KVDracer

Zo lek als een zeeft....
De nieuwe teams zullen niet veel schelen van nieuwe Minardi teams.

Ferrari 2010

Citaat van: KVDracer op 18 augustus 2009 - 18:20:58
Zo lek als een zeeft....
De nieuwe teams zullen niet veel schelen van nieuwe Minardi teams.
Volgens mij heeft de F1 die nodig, en wel om de volgende redenen:
1) jong talent kan terug ergens debuteren waar ze niet vanaf race 1 moeten presteren naast een topper
2) dat jong talent neemt nieuwe, kleinere sponsoren mee naar de F1, welke later mogelijks grotere sponsoren worden bij grotere teams
3) hoe meer wagens, hoe meer actie, een gevecht achterin is ook leuk
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

KVDracer

Ik ben er volledig mee eens dat de F1 deze teams nodig heeft, maar deze hebben zich wel met andere gedachten ingeschreven. Had het budgetplafond er wel geweest, dan zou het er  voor hun heel anders voor staan. deze teams gaan geen 5 jaar meeracen voor de laatste plaatsen te verdelen, ze zullen dan snel terug afhaken.

Ferrari 2010

Citaat van: KVDracer op 18 augustus 2009 - 20:06:01
Ik ben er volledig mee eens dat de F1 deze teams nodig heeft, maar deze hebben zich wel met andere gedachten ingeschreven. Had het budgetplafond er wel geweest, dan zou het er  voor hun heel anders voor staan. deze teams gaan geen 5 jaar meeracen voor de laatste plaatsen te verdelen, ze zullen dan snel terug afhaken.
2 van die teams zijn raceteams, die zijn daar veel realistischer in dan één of andere rijke mens. Die weten dat je niet zomaar direct alles wint. Ze blijven gewoon zolang het voor hen financieel verantwoordbaar is. Bovendien heeft de FIA hoogstwaarschijnlijk wel rekening gehouden met een afzwakking van het budgetplafond.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

KVDracer

Het is juist bij het financieel verantwoorde dat ik mij vragen stel. Want ze hadden gerekend op een budgetplafond van 45 miljoen euro, nu blijkt het plots veel hoger te liggen en valt er meer buiten dan in. En ik denk niet dat de topteams zo snel zullen toehappen voor been lager budgetplafond.

Ferrari 2010

Citaat van: KVDracer op 19 augustus 2009 - 09:41:15
Het is juist bij het financieel verantwoorde dat ik mij vragen stel. Want ze hadden gerekend op een budgetplafond van 45 miljoen euro, nu blijkt het plots veel hoger te liggen en valt er meer buiten dan in. En ik denk niet dat de topteams zo snel zullen toehappen voor been lager budgetplafond.
Zoals ik al zei, de FIA zal bij haar selectie wel rekening hebben gehouden met een afgezwakt budgetplafond ;-) En daarbij blijft, zolang je maar niet als vet gesponsord team laatste hangt, maakt dat niet uit. Betalende rijders zijn er en zullen er altijd zijn, deze weten dat ze zullen domineren in een slechte wagen en daarmee gewoon indruk moeten maken. De topteams zijn niet naïef en houden dus rekening met de prestaties van de rijders tov het materiaal ze hebben.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Enzo

Ondanks het feit dat Toyota het concorde agreement al getekend heeft, gaan er nu sterke geruchten dat ze overwegen te stoppen.

http://www.f1today.nl/nieuws/2009/08/23/toyotas-toekomst-onzeker/

RadioActiveMan

Raar ze hebben zelf al een tijd geleden bevestigd dat ze zeker in de F1 blijven. Zou jammer zijn moesten ze alsnog opstappen, heb toch sympathie voor het team.

F_A_Diaz

Die toezeggingen betekenen niets als het om een autofabrikant team gaat. Als het bestuur van de Toyota Groep wil stoppen, dan gaat er gestopt worden, ongeacht wat.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 24 augustus 2009 - 09:53:10
Die toezeggingen betekenen niets als het om een autofabrikant team gaat. Als het bestuur van de Toyota Groep wil stoppen, dan gaat er gestopt worden, ongeacht wat.
Niet als ze een dikke boete krijgen natuurlijk.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Die kunnen ze doorverkopen.

En anders betalen ze wel hoor.

RadioActiveMan

Citaat van: F_A_Diaz op 24 augustus 2009 - 09:53:10
Die toezeggingen betekenen niets als het om een autofabrikant team gaat. Als het bestuur van de Toyota Groep wil stoppen, dan gaat er gestopt worden, ongeacht wat.

Ik ga er vanuit dat als ze iets bevestigen er ook overleg geweest is met het moederbedrijf. Er zal toch wel iemand vertegenwoordiger zijn voor het team daar in Japan.

Jasper

Citaat van: Beco op 24 augustus 2009 - 09:17:59
Raar ze hebben zelf al een tijd geleden bevestigd dat ze zeker in de F1 blijven. Zou jammer zijn moesten ze alsnog opstappen, heb toch sympathie voor het team.

Dit is hun achtste jaar in de F1, ze zijn altijd het rijkste team op de grid geweest en ze hebben nog nooit wat gepresteerd. Je zou voor minder willen stoppen...

F_A_Diaz

Citaat van: Beco op 24 augustus 2009 - 11:53:56
Citaat van: F_A_Diaz op 24 augustus 2009 - 09:53:10
Die toezeggingen betekenen niets als het om een autofabrikant team gaat. Als het bestuur van de Toyota Groep wil stoppen, dan gaat er gestopt worden, ongeacht wat.

Ik ga er vanuit dat als ze iets bevestigen er ook overleg geweest is met het moederbedrijf. Er zal toch wel iemand vertegenwoordiger zijn voor het team daar in Japan.


Dan nog zegt het niks, de hoge heren in Japan kunnen binnen een week van mening veranderen. F1 is voor hen niet meer dan een marketing speeltje, ze gaan daar absoluut geen risico op lopen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."