Exit BMW Sauber

Gestart door Tim C, 29 juli 2009 - 01:06:28

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 31 juli 2009 - 10:46:37
Citaat van: 0634 op 30 juli 2009 - 21:03:23Nou, triest voor Peter Sauber is het wel. Deze man heeft zijn ziel en zaligheid in het team gestopt en wilde het voorbestaan garanderen door het aan BMW te verkopen. Little did he know.

Beetje flauwekul natuurlijk, autofabrikanten zitten nooit lang in F1, dat had Peter Sauber kunnen weten.
Ja, nu je het zegt, Ferrari zit er nog niet zo lang in inderdaad. En McLaren ook niet.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Ferrari is een raceteam wat straatauto's is gaan bouwen om het racen te financieren. BMW ect. zijn straatauto fabrikanten die zijn gaan racen om meer auto's te verkopen. Groot verschil.
En Ferrari is inderdaad de uitzondering die de regel bevestigd.

En met McLaren bedoel je Mercedes neem ik aan? Dat is ook niet echt een vol autofabrikant team.

Daarnaast denk je nu mijn argument te weerleggen door twee van circa 20 autofabrikanten te noemen die ooit hebben meegedaan?

Fabrikanten doen mee om auto's te verkopen, dat begrijp je blijkbaar nog steeds niet. F1 is niet hun core business. Als het moet trekken ze gewoon de stekker eruit, zonder probleem.

Een team zoals Williams bestaat van de Formule 1.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

RadioActiveMan

Ik beschouw McLaren nu ook niet direct als een autofabrikant. Het is niet omdat ze met de hulp van BMW ooit in een donker verleden een roadcar hebben gemaakt dat ze ook daadwerkelijk autofabrikant zijn.

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 31 juli 2009 - 12:54:27
Ferrari is een raceteam wat straatauto's is gaan bouwen om het racen te financieren. BMW ect. zijn straatauto fabrikanten die zijn gaan racen om meer auto's te verkopen. Groot verschil.
En Ferrari is inderdaad de uitzondering die de regel bevestigd.

En met McLaren bedoel je Mercedes neem ik aan? Dat is ook niet echt een vol autofabrikant team.

Daarnaast denk je nu mijn argument te weerleggen door twee van circa 20 autofabrikanten te noemen die ooit hebben meegedaan?

Fabrikanten doen mee om auto's te verkopen, dat begrijp je blijkbaar nog steeds niet. F1 is niet hun core business. Als het moet trekken ze gewoon de stekker eruit, zonder probleem.

Een team zoals Williams bestaat van de Formule 1.
Eigenlijk zeg je nu wel iets goed. Hoeveel van de 20 autofabrikanten zijn er nog? 5, of ja, 4 vanaf eind dit jaar. Hoeveel andere teams zijn er al geweest? Je mag zelf het lijstje eens afgaan: http://f1-geschiedenis.be/system/index.php?page=constructor&a=A
Gewone teams komen en gaan net zo goed als autofabrikanten. Als het geld op is, is het gedaan. Als een rijke zakenman vind dat zijn team te veel geld verslind, verkoopt hij dat net zo goed (zie Midland, en Red Bull dat van STR af wil).
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Je mist volledig het punt. Natturlijk komen en gaan er privaat teams netzoals grote constructeurs maar het gaat ook niet over hoeveel teams er van elks gestopt maar waarom.

Een privaat team wordt betaald met geld dat van iemands eigen rekening komt en Sponsors natuurlijk. Stopt het team ermee dan is het ook effectief gedaan.
Teams als BMW, Honda, Toyota halen het meeste van hun geld rechtstreeks uit de fabrieken. Zij maken eerst de afweging of het commercieel nog wel verantwoordt is een F1 team op de been te houden. BMW en Honda hebben het geld nog om een F1 team te runnen, maar ze kunnen dat niet meer verantwoorden ten opzichten van hun werknemers en aandeelhouders die de winsten enorm hard hebben zien dalen.

Ferrari 2010

En bij gewone eigenaars is dat ook zo, wanneer stoppen ze? Als de goesting over is (kan bij constructeurs ook komen, als de baas bijvoorbeeld tegen F1 is), of als het niet meer verantwoordbaar is geld erin te steken. Ik weet niet hoe jullie je rekening beheren, maar ik veronderstel dat je toch ook niet gewoon eender wat doet tot het geld op is? Als je denkt bijvoorbeeld niet meer met je kinderen op reis te kunnen gaan, zal je toch ook geen onnodig dure wagen gaan kopen? Bijna niemand moet zijn uitgaven aan niemand verantwoorden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Dat wordt toch allemaal niet gezegd!

Never mind!



Ferrari 2010

Citaat van: Beco op 31 juli 2009 - 17:03:01
Dat wordt toch allemaal niet gezegd!

Never mind!



Dat is wel waar het op neerkomt. Wanneer trekt een Constructeur zich terug? Als hij het niet meer wil of niet meer kan verantwoorden. Wanneer trekt een privé persoon zich terug? Als hij het niet meer wil of niet meer kan verantwoorden. Fundamentele verschillen tussen een privé persoon (doorgaans niet héél afhankelijk van economische evoluties) en een bedrijf (vaak wel sterk afhankelijk van de economie), spelen wel mee.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Wizard

Citaat van: Beco op 29 juli 2009 - 13:09:45
Trouwens BMW dient andere doelen dan Williams, Force India, Brawn, etc... Zij hebben op financiëel vlak andere veel grotere verantwoordelijkheden.

Vandaar dat ik er ook niet rauwig onder ben. Geef mij maar privateers die olie in de aderen hebben i.p.v fabrieksteams.

Folkert

Citaat van: 0634 op 31 juli 2009 - 10:55:40
Citaat van: F_A_Diaz op 31 juli 2009 - 10:46:37
Citaat van: 0634 op 30 juli 2009 - 21:03:23Nou, triest voor Peter Sauber is het wel. Deze man heeft zijn ziel en zaligheid in het team gestopt en wilde het voorbestaan garanderen door het aan BMW te verkopen. Little did he know.

Beetje flauwekul natuurlijk, autofabrikanten zitten nooit lang in F1, dat had Peter Sauber kunnen weten.
Dat is een argument inderdaad. Maar hij voelde zich waarschijnlijk ook gedwongen omdat hij als privateer niet meekon met de stijgende budgetten. In die zin had hij de keus destijds niet.
Nou ja, Ferrari en Mercedes zitten er ook al weer een aantal jaar in, en Mercedes heeft volgens mij ook aan gegeven nog wel tijd te blijven.
Trotse vader van Rosalie(L)

gloudiesaurus

Ik hoop dat Peter Sauber een konijn uit de hoge hoed kan toveren zodat het team volgend jaar toch door kan gaan.... 2 auto's minder is altijd jammer. En van die nieuwe teams is ook nog maar afwachten of ze er nu daadwerkelijk komen. Ik vond BMW persoonlijk altijd een leuk team om te zien, Duitse degelijkheid met mooie faciliteiten met de insteek om elk jaar een stapje te maken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

scho0634

Citaat van: gloudiesaurus op 02 augustus 2009 - 12:52:54
Ik hoop dat Peter Sauber een konijn uit de hoge hoed kan toveren zodat het team volgend jaar toch door kan gaan.... 2 auto's minder is altijd jammer. En van die nieuwe teams is ook nog maar afwachten of ze er nu daadwerkelijk komen. Ik vond BMW persoonlijk altijd een leuk team om te zien, Duitse degelijkheid met mooie faciliteiten met de insteek om elk jaar een stapje te maken.
Die nieuwe teams hebben allemaal het nieuwe vedrag getekend. Aangezien er hoge boetes staan op het verbreken ervan, ga ik ervan uit dat ze serieus zijn.

gloudiesaurus

Dat is waar, maar die concorde-overeenkomst werkt nu een beetje in het nadeel van BMW Sauber. Ik bedoel als ze nu niet tekenen (en ik denk niet dat er nu als veel perspectief is op een doorstart) wordt het allemaal een stuk minder interessant voor een potentiële koper. Ik hoop op 1 van de teams die geweigerd zijn, dat zij BMW Sauber zouden overnemen... Al is BMW Sauber wel een groot team met dure faciliteiten (lees onderhoudskosten). Die windtunnel die in Hinwill staat is misschien wel de duurste van de hele F1. Misschien moet BMW maar wat tegemoet komen....
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

F_A_Diaz

Citaat van: Schumi 2009 op 31 juli 2009 - 15:31:23
En bij gewone eigenaars is dat ook zo, wanneer stoppen ze? Als de goesting over is (kan bij constructeurs ook komen, als de baas bijvoorbeeld tegen F1 is), of als het niet meer verantwoordbaar is geld erin te steken. Ik weet niet hoe jullie je rekening beheren, maar ik veronderstel dat je toch ook niet gewoon eender wat doet tot het geld op is? Als je denkt bijvoorbeeld niet meer met je kinderen op reis te kunnen gaan, zal je toch ook geen onnodig dure wagen gaan kopen? Bijna niemand moet zijn uitgaven aan niemand verantwoorden.

Daar gaat het niet om, iemand als Frank Williams bestaat van de F1. Hij zal de Formule 1 nooit verlaten zolang hij geld heeft. Desnoods rijdt hij achteraan. Een autofabrikant gaat echt niet jarenlang enorme bedragen uitgeven om achteraan te rijden.  Dus ze blijven nooit lang.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 04 augustus 2009 - 00:14:23
Citaat van: Schumi 2009 op 31 juli 2009 - 15:31:23
En bij gewone eigenaars is dat ook zo, wanneer stoppen ze? Als de goesting over is (kan bij constructeurs ook komen, als de baas bijvoorbeeld tegen F1 is), of als het niet meer verantwoordbaar is geld erin te steken. Ik weet niet hoe jullie je rekening beheren, maar ik veronderstel dat je toch ook niet gewoon eender wat doet tot het geld op is? Als je denkt bijvoorbeeld niet meer met je kinderen op reis te kunnen gaan, zal je toch ook geen onnodig dure wagen gaan kopen? Bijna niemand moet zijn uitgaven aan niemand verantwoorden.

Daar gaat het niet om, iemand als Frank Williams bestaat van de F1. Hij zal de Formule 1 nooit verlaten zolang hij geld heeft. Desnoods rijdt hij achteraan. Een autofabrikant gaat echt niet jarenlang enorme bedragen uitgeven om achteraan te rijden.  Dus ze blijven nooit lang.
Het ligt er aan wat de autofabrikant er uitwil halen, of bereid is in te stoppen. Als het alleen maar miljarden de F1 inpompt, en er komt echt niks uit, is het logisch dat ze vertrekken. Een prive team is precies het zelfde. Als de resultaten niet komen, dan gaan zij ook weg. Want geen van de succesvolle automerken, is gestopt toen ze succes hadden. FW is in deze dan ook slecht voorbeeld, want hij heeft zijn successen al gehad, en misschien krijgt hij er nog meer. Maar ik weet zeker dat als FW na x aantal jaar nog steeds geen successen had gekent, hij langzaam de stekker er ook zou uittrekken. En de ene fabrikant is de ander niet en de ene privateer is de andere weer niet. Misschien dat Privateers iets langer blijven zonder winst te maken, maar in de basis is er echt geen verschil
Trotse vader van Rosalie(L)