Hongaarse GP

Gestart door gloudiesaurus, 16 juli 2009 - 21:31:46

« vorige - volgende »

_Makke_

Citaat van: Tim op 26 juli 2009 - 18:26:35
Renault en Red Bull moeten zich komen verantwoorden bij de stewards.

Dan toch een paar goeie punten voor Button?

Dat Renault zich moet gaan verantwoorden vind ik vrij normaal. Vorig weekend is gebleken wat een band kan veroorzaken. Ook enkele jaren geleden in Canada heeft er een steward het leven gelaten nadat de band van Villeneuve loskwam na een crash. Een boete lijkt me aanvaardbaar.

Een reprimande voor Red Bull is ook niet onterecht. Er is niets gebeurd, maar Red Bull ging in de fout, de gevolgen konden groter geweest zijn. Iets later lieten ze bij McLaren trouwens zien hoe het wel moest. Een geldboete/tijdstraf of gridstraf is natuurlijk niet aan de orde. Of het zou een verwaarloosbare boete moeten zijn.

Het feit dat Kimi geen straf krijgt, is weer een pleidooi voor dezelfde stewards gedurende het hele seizoen, en dan liefst nog stewards met enige F1-kennis en inschattingsvermogen. Webber werd vorig raceweekend gestraft, ditmaal doet Kimi eigenlijk hetzelfde. Toen was er weliswaar contact, maar hier scheelde het niets. Voor hetzelfde geld hingen zowel Hamilton ebn Vettel in de vangrail. Nuja, een drive-through penalty was natuurlijk véél te zwaar, een reprimande zou ik nog wel kunnen aanvaarden als straf. Het mag immers ook de spuigaten niet gaan uitlopen.

Tim C

Kimi schuift zijdelings en probeert de controle over de wagen terug te krijgen. Webber gaat knal op Barrichello. Klein verschil ;)

Dat van Renault is wel heel zwaar. Duidelijk een boodschap...

KVDracer

Ik vind hetvan Renault wel verregaand. Ze hebben een fout gemaakt, maar hiervoor moet je toch geen volledig team schorsen. En RedBull geven ze een reprimande, terwijl er bij hem wel wat erger dingen konden gebeuren als ze botsen in de pits.

_Makke_

#108
Citaat van: Tim op 26 juli 2009 - 18:54:05
Dat van Renault is wel heel zwaar. Duidelijk een boodschap...

De straf van Renault is inderdaad zwaar. Zoals ik wel verwachte kreeg Red Bull een reprimande en kreeg Kimi géén straf. Maar uitsluiting... Jongens toch. :-\ Geef ze dan beiden een gridstraf, dat lijkt me ook al een duidelijk signaal...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat, wanneer dit pakweg 2-weken geleden gebeurd was, de straf minder zwaar was geweest...

Jasper

Haha, ik heb ook weer mijn comic relief van de dag gehad door naar Sportweekend te kijken: "Alonso moet de strijd staken en zo krijgt Hamilton de overwinning cadeau." Hihi. :)

Ferrari 2010

Citaat van: Makke op 26 juli 2009 - 18:58:25
Citaat van: Tim op 26 juli 2009 - 18:54:05
Dat van Renault is wel heel zwaar. Duidelijk een boodschap...

De straf van Renault is inderdaad zwaar. Zoals ik wel verwachte kreeg Red Bull een reprimande en kreeg Kimi géén straf. Maar uitsluiting... Jongens toch. :-\ Geef ze dan beiden een gridstraf, dat lijkt me ook al een duidelijk signaal...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat, wanneer dit pakweg 2-weken geleden gebeurd was, de straf minder zwaar was geweest...
Toen ik de straf hoorde, vond ik het er ook over. Maar als ik dan het artikel op het nieuwsgedeelte lees: ze hebben een hoop nagelaten. Alonso wist niet dat zijn wiel los zat, en dat een week na wat er met Surtees gebeurde, dat is een enorm zware blunder. De uitsluiting is zwaar, maar misschien de enige manier om te laten inzien dat het er absoluut over was. Nuja, misschien dan Alonso in de Ferrari in Valencia? ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

flupke3

Dikke onzin natuurlijk want Alonso kon door de pitsstopstrategie en hoeveelheid benzine niet winnen.

flupke3

En de straf voor Renault is zwaar maar begrijpelijk want als team
weet je dat je een zware verantwoordilijkheid heb i.v.m veiligheid
en een losvliegend wiel kan je voorkomen.Gangen de wiellen trouwens
niet vast met kabels want dat was toch in 2000 ingevoerd?

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 26 juli 2009 - 20:18:51
Citaat van: Makke op 26 juli 2009 - 18:58:25
Citaat van: Tim op 26 juli 2009 - 18:54:05
Dat van Renault is wel heel zwaar. Duidelijk een boodschap...

De straf van Renault is inderdaad zwaar. Zoals ik wel verwachte kreeg Red Bull een reprimande en kreeg Kimi géén straf. Maar uitsluiting... Jongens toch. :-\ Geef ze dan beiden een gridstraf, dat lijkt me ook al een duidelijk signaal...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat, wanneer dit pakweg 2-weken geleden gebeurd was, de straf minder zwaar was geweest...
Toen ik de straf hoorde, vond ik het er ook over. Maar als ik dan het artikel op het nieuwsgedeelte lees: ze hebben een hoop nagelaten. Alonso wist niet dat zijn wiel los zat, en dat een week na wat er met Surtees gebeurde, dat is een enorm zware blunder. De uitsluiting is zwaar, maar misschien de enige manier om te laten inzien dat het er absoluut over was. Nuja, misschien dan Alonso in de Ferrari in Valencia? ;D ;D

De pitcrew maakte een fout, hoe wil je dat Alonso hier binnen de minuut van op de hoogte gebracht wordt? De pitcrew had waarschijnlijk zelf amper door wat er gebeurde, dan moet het aan de pitmuur doorgegeven worden en dan pas kan Alonso het horen. Ik vind het maar een zware straf voor zoiets, bovendien lijkt het wel alsof de stewards zeggen dat Renault dit expres deed (al kan dat aan de vertaling liggen, ik heb de originele verklaring niet gelezen).

Jasper

Citaat van: flupke3 op 26 juli 2009 - 20:26:29En de straf voor Renault is zwaar maar begrijpelijk want als team
weet je dat je een zware verantwoordilijkheid heb i.v.m veiligheid
en een losvliegend wiel kan je voorkomen.Gangen de wiellen trouwens
niet vast met kabels want dat was toch in 2000 ingevoerd?

Niet het wiel zelf, hoe zouden ze dat moeten doen tijdens een pitstop? :P Het onderdeel waar het wiel aan vastgemaakt wordt, daar hangt een kabel aan. Maar als je de wielmoer niet aandraait, dan kan het wiel er gewoon af hé...

scho0634

Citaat van: Tim op 26 juli 2009 - 18:54:05
Kimi schuift zijdelings en probeert de controle over de wagen terug te krijgen. Webber gaat knal op Barrichello. Klein verschil ;)

Dat vershil zie ik ook wel. Maar beide moeten niet gestraft worden. Hoort bij autoracen. Soms maakt iemand een foutje of rijt ie iets te wild. Let it be.

McLaren_über_alles

Wederom een knotsgekke beslissing van de stewards... Domme fout van de pitcrew, waarna FA al van de eerste bocht door had dat er iets loos was en fel vertraagde (toen was de teamleiding zelf hoogstwss nog niet op de hoogte). Het lijkt mij zo een typische straf die op het emotionele en niet op rationele gronden genomen is (dus met het wiel ongeluk van Surtees in gedachten).

Dus conclusie: Gewoon een dom foutje van de pitcrew waardoor FA zwaar gestraft werd door naar de laatste plaats terug te vallen. Enige andere vorm van straffen is hier niet terecht. Moet je ook straffen als een rijder iemand van de crew aanrijdt? Als de crew een rijder te snel laat vertrekken waardoor de brandstofinstallatie een aantal mensen mee trekt? Natuurlijk niet, het is sport en menselijke fouten zullen gewoonweg altijd blijven voorkomen...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Jasper

Die laatste vergelijking gaat niet op aangezien je dan alleen maar mensen binnen je eigen team in gevaar brengt. Dan moet je dus niet als team gestraft worden. Nu bracht Renault echter andere mensen in gevaar.

scho0634

Ik denk dat heel wat Spajaarden, die voor veel geld een ticket hebben gekocht, furieus zullen zijn....

_Makke_

Citaat van: McLaren_über_alles op 26 juli 2009 - 20:52:43
Dus conclusie: Gewoon een dom foutje van de pitcrew waardoor FA zwaar gestraft werd door naar de laatste plaats terug te vallen. Enige andere vorm van straffen is hier niet terecht. Moet je ook straffen als een rijder iemand van de crew aanrijdt? Als de crew een rijder te snel laat vertrekken waardoor de brandstofinstallatie een aantal mensen mee trekt? Natuurlijk niet, het is sport en menselijke fouten zullen gewoonweg altijd blijven voorkomen...

Dat er een straf komt lijkt me eigenlijk maar wiedes, alleen is het wel zwaar. Dat wiel kwam los bij redelijk lage snelheid, als dat gebeurde op een recht stuk, was die band hoger in de lucht gekatapulteerd (dat neem ik toch aan). Dan creëer je een gevaarlijke situatie. Het is niet de eerste keer dat daar iemand het leven bij laat.