Verschil oefensessies - kwalificaties

Gestart door AlainM, 13 juli 2009 - 14:43:06

« vorige - volgende »

AlainM

Hallo,
Ik ben nieuw  :-[ en nog niet erg goed op de hoogte van het hele F1 gebeuren, vandaar het volgende :

- Wat zijn de grote verschillen tussen de oefensessies en de kwalificaties ?
Heb ik het goed voor dat de oefensessies bedoeld zijn om de wagens te testen, eventuele aanpassingen door te voeren, kijken welke banden best gebruikt worden, ...
In dat geval twee vragen :
1) waarom zijn er 3 oefensessies en zijn er verschillen tussen de 3 ?
2) Als de oefensessies geen invloed hebben op de plaats in de grid (ik dacht dat deze bij de kwalificaties bepaald werden) bij de start waarom worden dan bv. de tijden van de oefensessies genoteerd en meegedeeld op de sportpagina's van bepaalde online kranten.



vriendelijke leek-groeten

Enzo

Welkom Alain,

Wel een bijzonder bericht van je, mijn vriendin begrijpt het nog beter.... ;D (flauw)

Er zijn geen verschillen tussen de 3 oefensessies, het is naar eigen invulling.
Wat je vaak ziet is dat ze één sessie gebruiken om de quali setup in orde te krijgen, de andere twee om te testen.
De tijden worden wel openbaar gemaakt omdat je hier wel het één en ander uit kan afleiden qua prestatieniveau, al blijft het speculatief.
Als je van plan bent je in de f1 te verdiepen zou ik me eerst even inlezen op de verschillende nieuwssite's en lekker mee babbelen op dit forum.
Voor je het weet ben je besmet met het race virus..... 8)
Veel plezier!

Jasper

Welkom, Alain.

De reden dat er 3 oefensessies zijn, is dat er aan een F1-wagen ongelooflijk veel mogelijkheden zijn om dingen aan te passen. Het is onmogelijk om een perfecte afstelling te vinden op een uur tijd, en bovendien ook nog de strategie uit te vissen. Want naast de afstelling wil je inderdaad ook weten wat de impact is van de verschillende bandensoorten en hoe goed je wagen presteert als er wat meer benzine in zit.

Verder wil je ook kunnen testen in verschillende omstandigheden. Je weet nooit exact wat voor weer het zal zijn tijdens de race, dus je wil je daarop kunnen voorbereiden. Dan bedoel ik vooral om de temperatuur, wind en luchtvochtigheid die altijd wat anders kan zijn. Dat heeft ook allemaal een enorme invloed (vooral temperatuur dan). Door een keer 's ochtends en een keer na de middag te rijden, kun je dus ook proberen te begrijpen wat de verschillen voor je auto zijn als de omstandigheden net iets anders zijn.