Hervorming Belgische autosport: terug naar de superweekends!

Gestart door Ferrari 2010, 11 juli 2009 - 12:08:40

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

De Belgische autosport is hervormd, en dat mag toch wel in de kijker gezet worden. Nu zijn er 3 concurrerende kampioenschappen: BGTC, BTCS en DSMEC. Deze kampioenschappen worden wat door elkaar gegooid en gaan samenwerken. Er komt enerzijds de GT-klasse, nu de BGTC, en anderzijds een klasse met tourisme (groot deel van de huidige DSMEC) en silhouettes (huidige BTCS). Nu, de huidige BGTC is een flop, maar aangezien er ook veel porsche GT3's rijden in de DSMEC, die dan in de GT-klasse moeten gaan veronderstel ik, blijven zo 2 mooie kampioenschappen over.
En waar nu eigenlijk telkens een ander kampioenschap rijdt op een raceweekend, gaan ze nu samen superweekends vormen. Dit houdt in dat er minder boeiende weekends zullen zijn op het circuit, maar dat die boeiende weekends dan ook wel écht boeiend gaan zijn, met beide topklasses samen.
Ik ben alleszins tevreden met de hervorming :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

gloudiesaurus

Goede zaak denk ik, dit is voor alle partijen beter :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Doefie

De Fun Cup rijdt intussen al met 153 teams rond, eens zien of de rest het ook kan halen :D Ben inderdaad eens benieuwd naar hoe het volgend jaar er gaat uitzien :-)

Volgend jaar komt er trouwens een nieuw kampioenschap in België: de Westfield. Ik heb ze al aan de tand mogen voelen op Zolder, ze gaan geweldig :) Van 0-100 in minder dan 5 seconden, 170pk en 500kg.

Ferrari 2010

Aha, jij was dus één van die gelukkigen, ik had gelezen dat de Belgische wereldkampioen ze had getest, en die vond ze alleszins ook goed. Goedkope racewagentjes, mooi als nevenrace of eventueel aparte klasse in een kampioenschap :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Ferrari 2009 op 20 juli 2009 - 13:26:29
Aha, jij was dus één van die gelukkigen, ik had gelezen dat de Belgische wereldkampioen ze had getest, en die vond ze alleszins ook goed. Goedkope racewagentjes, mooi als nevenrace of eventueel aparte klasse in een kampioenschap :)

Nope, die was er dus niet bij, daarmee dat ik dan één van de gelukkigen was :-)

lemans24uur


Doefie

Begint stilaan zo zijn vorm te krijgen, dankzij de prestaties tijdens de Zolder Truck Grand Prix in september.

Westfield was speciaal uit Engeland afgezakt met hun fabriekscoureur Jamie Morrow. Met de versnellingsbak nog afgesteld op het laatste Engelse circuit begon Jamie aan zijn verkenningsrondjes op vrijdag, hij had nog nooit op Zolder gereden. De bedoeling was dat hij ook een 210pk sterke motor voor zijn kont kreeg geschoven, maar vermits hij als Engelsman zijnde het stuur aan de verkeerde kant koos werd het dus een 190pk-motor, 20 minder dan de Renault Clio's (en enkele Lotus Elisen) waartegen hij het moest opnemen (ofwel "klasse 4" in de race). De Elise haalde een tijd van 1'46.5, Jamie ging er in de kwalificatie onder naar 1'45.9 . In de race zelf liep hij maar liefst 4 (!) seconden per ronde uit op de nummer 2, de Lotus Elise. Halfweg de race reed hij al op 50 seconden voorsprong, tot men 105.9dB opnam en hij uit de race werd gehaald wegens geluidsoverlast (105dB toegestaan). Hadden ze het vroeger geweten, had het team er voor de race iets aan kunnen doen.

Maar, doel bereikt: men (de toekomstige organisatoren) wilden bewijzen dat de Westfields een betere instapklasse waren dan de "klasse 4" die nu meerijdt, en o zo veel goedkoper (€18000 voor een Westfield tegenover €30-40 000 voor een raceklare Clio).

Op naar volgend jaar dus, tevens mijn debuut op het circuit :) als alles gaat zoals nu alleszinds

Ferrari 2010

Doef, ga je rijden in de toekomstige klasse? Met een westfield? Dan zie ik je daar alleszins wel eens aan het werk ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Jep. Half oktober komen de 'grand chefs' bijeen om het definitief op poten te stellen enz., volgend jaar zou ik normaal gezien aan de start staan :-)

Doefie

Het is dus zover, komend weekend start ik met een Westfield in de nieuwe Dunlop Special Open Trophy (DSOT) tijdens de Gordon Finest Races in Zolder. De opening van het nieuwe Belgische autosportseizoen. De DSOT zal in het programma rijden van de Belcar en BTCS (Belgian Touring Car Series).

Zaterdag zijn alle kwalificatiesessies, ik rij om 11u-11u30 en om 16u-16u30.
Zondag:
10.05-10.25 : DSOT race 1
10.45-12.15 : BTCS race 1
12.30-13.00 : Belgian Historic Cup race
13.05-13.20 : pitwalk (toelating voor het publiek om door de pits te lopen)
13.20-15.50 : Belcar race
16.10-17.40 : BTCS race 2
17.55-18.15 : DSOT race 2

Gratis kaarten zijn af te halen op de websites.

Ferrari 2010

#10
Proficiat Doef :) Veel succes gewenst in je eerste races zondag!

Die gratis kaarten zijn overigens onder andere te downloaden via:
http://www.btcseries.be/nl/week-end-pass.html

Iedereen kan dus eigenlijk het hele weekend gratis binnen en zodoende onder een hopelijk stralende zon genieten van het eerste autosportweekend op circuit zolder van 2010. Volgens mij wordt het alleszins een prachtig weekend, gezien de kampioenschappen die rijden en de wagens die daarin ingeschreven! Ik kijk er verdomd hard naar uit!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Daan's debuut wordt blijkbaar uitgesteld:

CitaatOorspronkelijk voorzien als opener en afsluiter van de Gordon Finest Race, worden de eerste manches van de Dunlop Special Open Trophy verschoven naar een latere datum. De Spa Euro Race krijgt het genoegen om het nieuwbakken kampioenschap op gang te schieten.

"Jammer maar helaas: heel wat kandidaat piloten beschikken nog niet over de nodige licentie", opent Dries Heyman, woordvoerder van promotor Belgian Race Invest vzw, het gesprek. "Er was dit jaar nog maar één licentiedag en vele potentiële deelnemers aan de Dunlop Special Open Trophy zijn gentlemen drivers, die voorheen over geen vergunning beschikten en van deze licentiedag geen gebruik hebben gemaakt omwille van diverse redenen."
http://sport.turbomagazine.be/news_NL_3666_Premire_Dunlop_Trophy_op_lange_baan.html

Jammer, maar begrijpbaar. Het had anders een mooi debuut geweest in zo'n superweekend.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Het was een fantastisch weekend. Ondanks de zon die af en toe kwam kijken was het op het Limburgse circuit vaak relatief koud. Enkel zaterdag voor de middag was het warm genoeg om je jas uit te doen, maar zaterdagnamiddag en zondag was het daar niet geschikt voor. Ondanks dat wel mooie wagens en mooie races gezien. Eeen geslaagd weekend, na een lange winter was zo'n weekendje autosport meer dan welkom!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Ja, maandag voor de race telefoon gekregen dat de race werd uitgesteld. Wij waren blijkbaar één van de weinigen die op nog geen maandje de tijd alles in orde kregen en rijklaar waren ::) Plus de RACB die natuurlijk pas op de woensdag 2 weken voor de race de officiële reglementen bekend maakte. Lang leve de Waalse burocratieve ambtenaren...

Nu ja, uitstel is geen afstel natuurlijk. Wat de tweede race moest worden is nu de eerste race, 26-27 juni tijdens de Spa Euro Race in Spa-Francorchamps. Geen Zolder voor het debuut dus, maar ons mooiste circuit. Het enige voordeel van de wissel :-)

Zaterdag dan maar als vervanging een 12u race gaan rijden in Dolhain, waar we derde zijn geworden :-)