Europese Verkiezingen 2009

Gestart door Martin, 04 juni 2009 - 21:25:51

« vorige - volgende »

Martin

In Nederland en Engeland kon je vandaag stemmen. Ik heb dat gedaan.
Gaan jullie stemmen?

Schumi nr1

Zondag zijn wij aan de beurt, zowel Europese als Vlaamse verkiezingen. En stemmen doen we sowieso, 't is niet van willen maar van moeten :). In België geldt er een stemplicht.

Martin

Citaat van: Schumi nr1 op 04 juni 2009 - 22:24:59
Zondag zijn wij aan de beurt, zowel Europese als Vlaamse verkiezingen. En stemmen doen we sowieso, 't is niet van willen maar van moeten :). In België geldt er een stemplicht.

Krijg nou wat. In 2009 nog een stemplicht? Niet van deze tijd.

Jasper

Hmm, ik snap niet wat stemplicht te maken heeft met tijdsgeest. Het is een principe waar je voor of tegen kunt zijn. We zijn trouwens niet het enige land met stemplicht (of beter: opkomstplicht, want je mag blanco stemmen). Luxemburg heeft het ook, en blijkbaar Griekenland en Cyprus ook (deze laatste twee moest ik opzoeken).

Martin

Dus je moet naar de stembus om een blanco stem in de bus te doen als je niet wil stemmen.
Wat is de straf als je niet komt opdagen? 10 jaar celstraf?

Supermariobros

Citaat van: Martin op 05 juni 2009 - 10:42:17
Dus je moet naar de stembus om een blanco stem in de bus te doen als je niet wil stemmen.
Wat is de straf als je niet komt opdagen? 10 jaar celstraf?

Zo erg is het nu ook niet, maar de boetes kunnen hoog oplopen.

Jasper


Schumi nr1

Ik denk dat het volgens de Europese wetgeving niet verplicht is, maar welke wetgeving staat er boven welke? En stel nu dat je veroordeeld wordt door een Belgische rechtbank en je gaat er mee naar het Europees gerechtshof om je veroordeling aan te vechten. Zal het vonnis dan nietig verklaard worden?

Jasper

De organisatie van de verkiezingen is de bevoegdheid van elk land apart. Vandaar ook dat ze in Nederland stemden op 4 juni terwijl wij pas op 7 juni gaan. Of je opkomstplicht aanhoudt of niet, is dus ook aan het land. Het gaat tenslotte om de verdeling van de zetels waar elk EU-land over mag beschikken in het Europees parlement. Het is aan de landen om te beslissen hoe ze hun zetels verdelen.

Bij ons moet je toch sowieso naar de stembus voor de Vlaamse verkiezingen, dus het maakt ook niet uit of je dan opkomstplicht hebt voor de Europese verkiezingen of niet, je moet toch naar het stemhokje.

Ferrari 2010

Gewoon gaan stemmen zou ik zeggen, het is belangrijk :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

De uitslag in Nederland:
Opkomst 36,5% 4541611
Ongeldig/Blanco 0,4% 19460

CDA-Europese Volkspartij 19,9% 897691
PvdA/Eur.Sociaaldemocr. 12,1% 547833
VVD-Eur.Liberaal-Democr. 11,4% 515530
GROENLINKS 8,8% 400251
SP 7,1% 322149
ChristenUnie-SGP 6,9% 310103
Democraten 66 11,3% 512286
Newropeans 0,4% 19860
EuropaVoordelig&Duurzaam 0,1% 4510
Solidara 0,2% 7591
Partij voor de Dieren 3,5% 156809
Eur.Klokkenl.Partij 0,5% 21453
De Groenen 0,2% 9084
Partij voor de Vrijheid 17,0% 769125
Lib.Democr.Partij 0,2% 10837
Partij voor Eur.Politiek 0,1% 2539
Libertas 0,3% 14500

De PVV is de grote winnaar.
Geert Wilders gaat van 0 naar 4 zetels.


Ferrari 2010

Wat een hoopje partijen. Wat voor zin heeft dat nu, al die kleine partijen? Behoorlijk onzinning vind ik. En het heeft ook totaal geen zin als je op zo'n kleine partij stemt, met 0.1% hebben ze juist niets te zeggen
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Dat zal in ieder Europees land wel zo zijn. Overal zijn van die kleine partijen.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 05 juni 2009 - 18:17:55
Wat een hoopje partijen. Wat voor zin heeft dat nu, al die kleine partijen? Behoorlijk onzinning vind ik. En het heeft ook totaal geen zin als je op zo'n kleine partij stemt, met 0.1% hebben ze juist niets te zeggen
Maakt toch geen moer uit. Geert, de Parlement-Arier, Wilders is blij met zijn 4 zetels, maar op 827 of zoiets stelt dat nog geen ene klap voor. Ik geloof dat NL iets van 25 zeteltjes heeft.

We zijn sowieso totaal onbelangrijk dus qua zetels in Europa. Al betalen we wel lekker veel.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 06 juni 2009 - 08:44:52
We zijn sowieso totaal onbelangrijk dus qua zetels in Europa. Al betalen we wel lekker veel.
Je betaald niet meer dan een ander land lijkt me hoor. En bovendien is de EU belangrijk als overkoepelend geheel. Nederland en België zouden op zich helemaal niets voorstellen in de wereld, nu hebben we in de vorm van de EU alsnog wat te zeggen.

En om voorstellen te doen moet je geen 100 zetels hebben, daarvoor heb je aan 1 zetel genoeg. En is dat uiteindelijk niet het belangrijkste, je eigen inzicht kunnen tonen en de rest ervan overtuigen? Europa is niet zoals een parlement waar standaard partij x tegen voorstellen van Y en voor voorstellen van Z stemt hé.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.