Europese Verkiezingen 2009

Gestart door Martin, 04 juni 2009 - 21:25:51

« vorige - volgende »

scho0634

#15
Dat is een prachtige idealistische kijk op hoe het zou moeten zijn, Ferrari2009.

In werkelijkheid hebben wij niets in de melk te brokkelen en het schijint dat er in NL 1200 euro per gezin naar Europa gaat. Dat is in andere landen vaak minder. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik faliekant tegen Europa ben, maar je moet het belang van NL en Belgie in Europa natuurlijk niet groter maken dan dat het is.

Ferrari 2010

Je moet het ook relatief bekijken hé. In NL liggen de lonen ook hoger dan in sommige andere landen.
Je kan verder met 25 zetels inderdaad niet een voorstel gaan tegen houden, maar je kan wel zelf voorstellen doen. En vergeet niet dat Europa verder economisch als een blok kan handelen. Je kan het alleen al bekijken met de pond, die is het afgelopen jaar sterk in waarde gedaald. De euro daarentegen, staat nog steeds sterk.

Daarnaast zijn er geen Europese partijen, de meerderheid in Europa kan niet van de ene dag op de andere totaal van een andere partij zijn. Kijk nu naar Nederland, plots komt de PVV opzetten, maar daarom is dat op Europees vlak nog niet. Er is dus niet zo'n wispelturigheid als dat je dat in een land op zich kan hebben, wat ervoor zorgt dat Europa niet op 1-2-3 totaal van richting kan veranderen.

Ik vind wel dat de uitbreiding zoals het laatste decennium niet hadden gemoeten, het besturen van 30 landen heel wat moeilijker dan lang geleden met 6 landen. Toen kon je vaak voor iedereen goed doen, nu kan dat inderdaad absoluut niet meer.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: Martin op 05 juni 2009 - 18:24:39
Dat zal in ieder Europees land wel zo zijn. Overal zijn van die kleine partijen.
In België is er een kiesdrempel van 5% waardoor alle kleine partijtjes die toch maar 1% halen, het niet meer proberen. Op zich vind ik dat niet erg want anders kreeg je in de jaren '90 partijen op de lijst zoals BANAAN (Beter Alternatieven Nastreven Als Apathisch Nietsdoen) en WOW (Waardig Ouder Worden) die een verkiezing alleen maar negatief kunnen beïnvloeden naar mijn mening.

Jasper

Citaat van: 0634 op 06 juni 2009 - 09:58:46
Dat is een prachtige idealistische kijk op hoe het zou moeten zijn, Ferrari2009.

In werkelijkheid hebben wij niets in de melk te brokkelen en het schijint dat er in NL 1200 euro per gezin naar Europa gaat. Dat is in andere landen vaak minder. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik faliekant tegen Europa ben, maar je moet het belang van NL en Belgie in Europa natuurlijk niet groter maken dan dat het is.

Dat is nog altijd niet de helft van wat er in Vlaanderen per gezin naar Wallonië gaat, dus ja... (waarmee ik ook wil zeggen dat een onafhankelijk Vlaanderen zou betekenen dat wij Nederland met gemak voorbij gaan als meest belastingbetalend land van de EU - België betaalt minder aan Europa omdat we een aanzienlijke regio hebben die achterophinkt)

Het is inderdaad zo dat Nederland de meeste belastingen betaalt aan Europa, maar je moet je natuurlijk ook afvragen wat je daar in bijna 60 jaar Europese eenheid al voor teruggekregen hebt. De invloeden zijn niet te overzien. En dan heb ik het niet over betere voedingsregels of veiligheidsnormen, maar vooral over de ongekende politieke stabiliteit waarvan wij mogen genieten dankzij de EU. Vergeet dat maar niet...

Jammer genoeg kennen de meeste Nederlanders hun Europese geschiedenis na de tweede wereldoorlog niet zo goed.

Martin

België vervolgt niet-stemmers niet meer

Belgen mogen zondag met een gerust hart de opkomstplicht negeren. De inwoners zijn wettelijk verplicht om bij elke verkiezing naar het stembureau te gaan, maar justitie is niet van plan thuisblijvers nog serieus te beboeten.

,,Wie niet gaat stemmen, riskeert niks", zegt Jean-Marie Berkvens, officier van justitie in Brugge zaterdag in de krant De Morgen. Hij zegt wel actie te ondernemen tegen mensen die niet komen opdagen als voorzitter of medewerker van een stembureau. ,,Daar hebben we op zich al de handen mee vol."

België is een van de weinige landen ter wereld met een plicht om te gaan stemmen. De Belgen zijn de plicht zelf ook beu. Bij de vorige verkiezing bleven al 700.000 Belgen illegaal thuis: circa 10 procent van de stemgerechtigden. Nog eens 360.000 stemden blanco.

Nederland heeft de opkomstplicht in 1970 afgeschaft.


Ferrari 2010

Zonde. Het is een kleine moeite werk om eens de partijstandpunten vluchtig te bekijken, met een korrel zout te nemen, te bedenken wat de invloed daarvan is op belastingen etc. en vervolgens te besluiten wat jij het beste vindt?
Iedereen heeft wel eens bij een nieuwe wet het idee van "waar is dat nu weer voor nodig", maar als ze dan moeten stemmen vinden velen de politiek niet interessant en dus doen ze maar wat. Maar wel lekker kakken op wetten en beslissingen die hen niet liggen...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Daarom verdiep ik me ook altijd in de politiek en ga altijd stemmen, gemeenteraad, tweede kamer en Europees.
Voor de gemeenteraad stem ik altijd op Leefbaar Utrecht, een partij die tenminste nog probeert de gemeentebelasiting niet te hoog te laten oplopen.
Landelijk stem ik meestal op de ...... maar nooit op de SP, PVDA, CDA, GroenLinks of SGP. En zeker niet voor de PvdD, de partij voor de dieren.
Partijen horen voor de mensen klaar te staan, niet voor dieren. En dan vind dat wijf Thieme het gek dat ze geen zetel in de EU heeft gekregen.

Hebben jullie al gestemd?

Ferrari 2010

Jeps, mijn stem is intussen binnen. Ik heb gestemd op ..., zou nooit op links, rechts of kleine partijen stemmen. Dus dan blijft er weinig over, enkel cd&v en openVLD blijven dan over :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Supermariobros

Ook al gestemd, met een volmacht in mijn geval.

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 07 juni 2009 - 11:21:56
Jeps, mijn stem is intussen binnen. Ik heb gestemd op ..., zou nooit op links, rechts of kleine partijen stemmen. Dus dan blijft er weinig over, enkel cd&v en openVLD blijven dan over :)
De enige partij die nooit kiest wat hun standpunt nu eigenlijk is, is de CD&V. Open VLD is zeker economisch een rechtse partij.

supersteven

ik heb gestemd voor de pvda
let the sunshine shine in your heart

Martin

Citaat van: supersteven op 07 juni 2009 - 12:59:01
ik heb gestemd voor de pvda

De grootste verliezer bij deze verkiezingen. Van 7 naar 3 zetels. Maar iedere stem telt.

Tim C

Het gaat niet om hoeveel je per hoofd bijdraagt als land, het gaat om wat je terugkrijgt.

Een stabielere markt die de crisis kan overleven zonder al teveel problemen, veiliger eten en een beter milieu, maar misschien belangrijker: vrede.

RadioActiveMan

Laten de Belgen zich hier beïnvloeden op wat ze nu Europees en Vlaams/Waals/Brussels stemmen door wat er federaal gebeurd?

Ik heb Europees anders gestemd dan Vlaams, zijn er hier nog?

supersteven

CitaatGeplaatst door: Martin 
Voeg citaat toe
Citaat van: supersteven op Vandaag om 12:59:01
ik heb gestemd voor de pvda


De grootste verliezer bij deze verkiezingen. Van 7 naar 3 zetels. Maar iedere stem telt

soory maar hier in belgië hebben we ook de pvda oeps het is bij ons pvda+ en heeft spijtig genoeg de kiesdrempel niet gehaald

maar het goede nieuws is dat het vb verliest
let the sunshine shine in your heart