FIA goed bezig of?

Gestart door webberonpole, 13 mei 2009 - 10:23:33

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: F1FerrariFan op 19 juni 2009 - 11:31:54
en wanneer gaan ze wedstrijden racen?. Ook op zondagmiddag 14.00 of mischien op zaterdag.? nouja... het is waar afwachten of het word. ik denk: of de nieuwe klasse van de FOTA gaat het helemaal maken, of ze houden er binnen een paar jaar weer mee op.
Als ze het op marketingvlak een beetje deftig aanpakken, dan gaat de nieuwe klasse het volledig maken. Ze hebben immers al 8 teams die vele vele vele fans hebben. Enige wat ze moeten doen is alles in het begin heel wat goedkoper houden dan in de F1, dus goedkoper op tv laten kopen en minder geld aan de circuits vragen. Als ze willen, komt dat allemaal dik in orde.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Enzo

Bijna alle teams in de FOTA gebruiken de Formule 1 als marketingtool. Teams als Ferrari, BMW en Renault willen auto's verkopen, Red Bull wil blikjes verkopen. Ze gebruiken de sport om te laten zien hoe goed hun merk is. Teams als Force India en Williams bestaan alleen om te racen. Je kan van die grote teams niet verwachten dat ze opeens veel minder geld steken in iets waar ze gewoon goed werk in hebben geleverd. Het is oneerlijk om ze opeens te degraderen tot een B-merk.
Er zijn verschillen in belangen, en reeel gezien is het dus niet mogelijk om deze twee soort constructeurs in één deelnemersveld te hebben.
Als Force India en Williams niet kunnen meekomen met hun budget, kunnen de andere teams niet toestaan daar niet de dupe van worden.
Daarnaast zal een nieuwe serie waarschijnlijk nog lucratiever worden, qua verdeling van commercieele rechten etc.

Dessalnietemin zeer spijtige ontwikkeling, hier was ik al bang voor...

scho0634

Citaat van: Xtrapower op 19 juni 2009 - 11:24:48
Je mag van mij gerust tegen zijn hoor, maar ik vind jou toch wel héél negatief ingesteld.

Heel negatief zelf in dit geval want voor de goede orde: ik geloof ook niet in een Formule 1 zonder FOTA teams ;).

scho0634

Citaat van: Enzo op 19 juni 2009 - 11:42:41
Bijna alle teams in de FOTA gebruiken de Formule 1 als marketingtool. Teams als Ferrari, BMW en Renault willen auto's verkopen, Red Bull wil blikjes verkopen. Ze gebruiken de sport om te laten zien hoe goed hun merk is. Teams als Force India en Williams bestaan alleen om te racen. Je kan van die grote teams niet verwachten dat ze opeens veel minder geld steken in iets waar ze gewoon goed werk in hebben geleverd. Het is oneerlijk om ze opeens te degraderen tot een B-merk.
Er zijn verschillen in belangen, en reeel gezien is het dus niet mogelijk om deze twee soort constructeurs in één deelnemersveld te hebben.
Als Force India en Williams niet kunnen meekomen met hun budget, kunnen de andere teams niet toestaan daar niet de dupe van worden.
Daarnaast zal een nieuwe serie waarschijnlijk nog lucratiever worden, qua verdeling van commercieele rechten etc.

Dessalnietemin zeer spijtige ontwikkeling, hier was ik al bang voor...

Maar jij denk dat de raad van Bestuur van BMW, Renault of Toyota nog jaren doorgaat om honderden miljoenen euro's per jaar in de racerij te stoppen, zonder te winnen? Terwijl ze bij de FIA voor 45 mln klaar zouden zijn geweest en met gelijke budgetten meer kans hadden gehad.

Briatore is niet de baas van Renault, Theissen niet van BMW etc.. M.a.w. We moeten afwachten welke teams écht mee gaan doen.

Komt ook nog eens een enorme boete aan voor de teams van de FOM, geloof ik.

EBX

Als antwoord op de vraag " FIA goed bezig of? " (topictitel)

Denk ik dat je enkel kan besluiten dat het antwoord een overduidelijke NEE is
Als 80% van je sport bereid is om in een nieuw onbekend avontuur te stappen omdat de toestand bij de oude zo verzuurd is, dan ben je slecht bezig.

Er is van de FIA uit geen enkel respect getoond naar de teams die wel 10tallen jaren miljarden in de sport hebben gestoken.
Er is geen rekening gehouden met de mensen die de sport gemaakt hebben tot wat het nu is en dat keert zich tegen hen.

Als F1 fan hopende op dat dit alles maar een drukkingsmiddel is  .... Vrezende dat dit niet het geval is ...

De FIA is een dictatuur, die op dit moment door een dictator geleid wordt die compleet het noorden kwijt is.
Natuurlijk is dit een machtsspelletje, maar welk gezond bedrijf investeert jaarlijks miljoenen in een sport waar je bij aanvang van het seizoen niet eens duidelijk weet wat de reglementen zijn (dubbeldeksdiffusers anyone), tegenwoordig elk jaar de reglementen grandioos omgooit, uiterst dubieuze sportieve beslissingen neemt (stewards~straffen) & waar je als deelnemer 0 inspraak hebt.

Er is duidelijk nood aan verandering binnen de FIA en er moet dringend gewerkt worden aan een systeem ( mischien moeten zo eens kijken naar iets cools zoals een " DEMOCRATISCH SYSTEEM " ) waarbij de FIA regelmatig ge-evalueerd wordt door de teams en de fans.

Want uiteindelijk is het kloppend hart van de Formule 1 de fans en wordt dit gevoed door het racing blood van de teams !
Al de rest zijn maar (noodzakelijke ) organisatorische hulpmiddelen ...

RadioActiveMan

Ik wil ook nog weel eens bekijken hoe ze op een half jaar tijd een volledig nieuwe raceklasse uit de grond stampen.
Nieuwe "transparante" regels, nieuwe wagens, nieuwe sponsors aantrekken, contracten met circuits, bandenleveranciers, het publiek warm maken, TV-contracten, etc...
Als er tussen de teams moet onderhandeld worden over die nieuwe regels verwacht ik ook nog vonken. Noem mij één voorbeeld waarbij alle teams het eens waren.
Iedereen in de FOTA dient andere belangen en zal de regels zo willen hebben dat het voor hun het beste uitkomt. Zo is het altijd geweest en zal het altijd blijven/
De FOTA teams hebben nooit echt de indruk gegeven contructief te willen meewerken aan de nieuwe regels en ik vind ze een bende laffaards. Bij het eerste het beste incident staat de helft terug voor de edeur bij Bernie en Max.
Zoals hier al gezegd is wat gaan de bonzen van BMW, Toyota, Mercedes en Renault doen? Enorm veel geld blijven uitdelen terwijl ze monsterlijke bedragen verliezen bij de verkoop van hun wagens? Ik vrees ervoor.

"De FOTA belooft" is een holle boodschap die elke politieker wel eens uit zijn mond heeft laten vallen.
Deze actie is voor geen van beide partijen een goede.

Ferrari 2010

Al die zaken zijn toch geen probleem? Ze hebben een half jaar om de F1 te klonen. De reglementen kunnen ze grotendeels zoals in de F1 maken, persoonlijke sponsoren hebben ze al, contracten met circuits zijn geen probleem aangezien het direct een topserie is, ze moeten gewoonweg niet de miljoenen vragen die Bernie vraagt. TV-contracten: idem, bandenleveranciers: Bridgestone, Michelin, Dunlop, geen enkel probleem hoor. Publiek: beginnen met de teams hun fans en dan rustig uitgroeien vanwege de vele vertoningen op TV. Het overige publiek warm maken doe je door je te profileren als "de opvolger van de F1", buitenstaanders weten dan niet eens dat het gewoon een afscheiding ervan is!

Ze hebben een een half jaar om dat te verwezelijken, maar dat is geen enkel probleem. Geen van bovenstaande dingen vraagt volgens mij meer dan een maand.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Michel D.

Wel, ik heb dit topic uiteraard niet volledig gelezen, maar ik ben het wel eens met de FIA.

Formule 1 is op de allereerste plaats een SPORT. Dat wil zeggen dat enkele sportieve basisprincipes moeten gerespecteerd worden.

Eén van die principes is het principe van gelijkheid : alle teams moeten met gelijke wapens kunnen strijden. En laat dat nou net niet het geval zijn.

Toen de automerken de overhand begonnen te krijgen in de F1, toen kon men al voorspellen dat deze probleemsituatie zich zou voordoen.

De oude teams van vroeger zoals Tyrell, Brabham, Lotus, Williams, Lola, Ensign, Shadow, Arrows, Osella, enz., zelfs McLaren en Ferrari, hadden maar 1 doel voor ogen : racen en races winnen.

Door de komst van de automerken (Toyota, Honda, Mercedes, Renault, enz.) werden de Formule 1 een geoliede marketingmachine en was het de marketing die de overhand kreeg.

Daar komt nog eens bovenop dat het risico erin bestaat dat een dergelijk merkenteam ophoudt te bestaan wanneer besloten wordt om uit de F1 te stappen (Honda, overgenomen door Ross Brawn is hierop zeker een uitzondering). Dit leidt automatisch tot minder teams en bijgevolg ook minder interesse in de F1.

Dat de FIA nu komt met een budgetbeperking vind ik een goede zaak. Het is niet voor niets dat teams gelijk Williams en Forza India op die kar springen. Williams, een naam als een klinkende klok in de F1, krijgt geen enkele kans meer om terug aan de top mee te draaien, iets wat dit team, na Ferrari en McLaren het meest succesvolle F1-team ooit, absoluut niet verdient.

In de jaren 70 draaide het toenmalig McLaren team o.l.v. wijlen Teddy Mayer op een budget van om en bij de 7,5 miljoen euro (300 miljoen BEF). En toen werden zij met dit beperkt budget wereldkampioen in 1974 (Emerson Fittipaldi) en in 1976 (James Hunt). Dit was een totaalbudget, incl. rijderslonen. Deze laatsten worden in het voorstel van de FIA nu nog uit het budget gehouden.

Een budgetbeperking en eenzelfde motor voor iedereen (was in de jaren 70 ook, want haast iedereen reed toen met de Ford Cosworth DFV motor), leidt ertoe dat de meeste teams kansen krijgen om punten pakken en misschien ook races te winnen. Dit garandeert veel meer spanning in de wedstrijden, maar ook in het WK. Welke jarenlange F1-liefhebben hunkert niet naar races zoals b.v. GP van Frankrijk 1979, waarin 2 piloten (René Arnoux - Renault en Gilles Villeneuve - Ferrari) rondenlang strijd leverden en haasje over deden. Schitterende autosport was dat.

En is het dat niet waarom het draait ? Spannende races en bij voorkeur een spannend WK ?
Michel D.
Genk (Belgium)

McLaren_über_alles

Als je op 1 seizoen (of hoogstens 2) de budgetten wil terugschroeven van 400 miljoen € naar 45 miljoen ben je alle zin voor de realiteit kwijt. Dit zou betekenen dat elk team de helft (of zelfs een pak meer) van z'n medewerkers moet laten afvloeien.

F1 is de hoogste autosport klasse ter wereld, dus een hoog budget is eigenlijk zeer normaal. Als je het vergelijkt met voetbal, dan zie je dat in Europa alleen er al meer dan 150 clubs zijn die een hoger budget hebben dan die 45 miljoen €, terwijl er in de F1 maar een tiental teams zijn...

Kostenbesparingen moeten er zeker zijn, maar je moet rekening houden met de realiteit. De FIA weigert dit, dus is een afsplitsing niet zo onlogisch. Al is het nu wel de vraag het het nu verder zal gaan natuurlijk. Maar als je ziet hoe de FIA de laatste jaren de ene klucht na de andere heeft opgestapeld, kan de leiding van de nieuwe klasse moeilijk slechter denk ik.

Al verwacht ik ook dat de FIA het spel hard gaan spelen, en met vele schadeclaims op de proppen gaat komen.
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Jasper

Citaat van: 0634 op 19 juni 2009 - 07:11:55
dramatisch.

De FOTA heren sporen niet meer. De FIA deed toch behoorlijk wat water bij de wijn, maar de FOTA zal zijn mening wel al klaar hebben gehad.

Weten we nog hoe de splitsing van de Indycars afliep? In tranen. Vooral voor de fans.

Vooral in tranen voor de leeglopende klasse die achterbleef en failliet ging...

Folkert

Denk dat het mee gaat vallen en als nog F1 blijft zoals...nou ja zoals was is wat moeilijk, maar wel met de juiste teams......
in 1981 wilde Ferrari, Renault en Alfa Remeo ook eigen WK oprichten en volgens mij hadden ze al aantal contracten rond. Ik zie de FOTA en FIA als nog bij elkaar komen en tot een andere oplossing komen. Ik denk dat de teams hier in sterker staan, want zonder Ferrari, Mclaren, Renault en RBR is het lastig voor de FIA om een spraakmakend veld op te hoesten. Ecclestone gaat natuurlijk ook zijn portemonnee de ring in gooien om te zorgen dat deze goed gevuld blijft. En zodra hij met zijn portemonnee gaat gooien zal hij vast wel iemand raken en KO krijgen en weer terug de F1 in.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Citaat van: Jasper op 19 juni 2009 - 12:55:38
Citaat van: 0634 op 19 juni 2009 - 07:11:55
dramatisch.

De FOTA heren sporen niet meer. De FIA deed toch behoorlijk wat water bij de wijn, maar de FOTA zal zijn mening wel al klaar hebben gehad.

Weten we nog hoe de splitsing van de Indycars afliep? In tranen. Vooral voor de fans.

Vooral in tranen voor de leeglopende klasse die achterbleef en failliet ging...
Daarom zei ik ook dat ik geen vertrouwen heb in F1 zonder FOTA. Net zo min als andersom ;).

Jasper

Citaat van: 0634 op 19 juni 2009 - 11:48:13
Citaat van: Enzo op 19 juni 2009 - 11:42:41
Bijna alle teams in de FOTA gebruiken de Formule 1 als marketingtool. Teams als Ferrari, BMW en Renault willen auto's verkopen, Red Bull wil blikjes verkopen. Ze gebruiken de sport om te laten zien hoe goed hun merk is. Teams als Force India en Williams bestaan alleen om te racen. Je kan van die grote teams niet verwachten dat ze opeens veel minder geld steken in iets waar ze gewoon goed werk in hebben geleverd. Het is oneerlijk om ze opeens te degraderen tot een B-merk.
Er zijn verschillen in belangen, en reeel gezien is het dus niet mogelijk om deze twee soort constructeurs in één deelnemersveld te hebben.
Als Force India en Williams niet kunnen meekomen met hun budget, kunnen de andere teams niet toestaan daar niet de dupe van worden.
Daarnaast zal een nieuwe serie waarschijnlijk nog lucratiever worden, qua verdeling van commercieele rechten etc.

Dessalnietemin zeer spijtige ontwikkeling, hier was ik al bang voor...

Maar jij denk dat de raad van Bestuur van BMW, Renault of Toyota nog jaren doorgaat om honderden miljoenen euro's per jaar in de racerij te stoppen, zonder te winnen? Terwijl ze bij de FIA voor 45 mln klaar zouden zijn geweest en met gelijke budgetten meer kans hadden gehad.

Briatore is niet de baas van Renault, Theissen niet van BMW etc.. M.a.w. We moeten afwachten welke teams écht mee gaan doen.

Komt ook nog eens een enorme boete aan voor de teams van de FOM, geloof ik.

De FOM heeft helemaal niet de macht om boetes te geven aan teams. Ik weet ook niet op welke grond ze een rechtzaak zouden kunnen winnen, want er is geen Concorde-akkoord. De teams hebben helemaal geen plichten in 2010.

Verder heeft ACEA de FOTA een week geleden nog gesteund dus geld voor de nieuwe klasse zal er zijn. Waarschijnlijk een duur en moeilijk eerste seizoen en daarna komen de commerciële inkomsten wel binnen.

Enzo

Citaat van: 0634 op 19 juni 2009 - 11:48:13
Citaat van: Enzo op 19 juni 2009 - 11:42:41
Bijna alle teams in de FOTA gebruiken de Formule 1 als marketingtool. Teams als Ferrari, BMW en Renault willen auto's verkopen, Red Bull wil blikjes verkopen. Ze gebruiken de sport om te laten zien hoe goed hun merk is. Teams als Force India en Williams bestaan alleen om te racen. Je kan van die grote teams niet verwachten dat ze opeens veel minder geld steken in iets waar ze gewoon goed werk in hebben geleverd. Het is oneerlijk om ze opeens te degraderen tot een B-merk.
Er zijn verschillen in belangen, en reeel gezien is het dus niet mogelijk om deze twee soort constructeurs in één deelnemersveld te hebben.
Als Force India en Williams niet kunnen meekomen met hun budget, kunnen de andere teams niet toestaan daar niet de dupe van worden.
Daarnaast zal een nieuwe serie waarschijnlijk nog lucratiever worden, qua verdeling van commercieele rechten etc.

Dessalnietemin zeer spijtige ontwikkeling, hier was ik al bang voor...

Maar jij denk dat de raad van Bestuur van BMW, Renault of Toyota nog jaren doorgaat om honderden miljoenen euro's per jaar in de racerij te stoppen, zonder te winnen? Terwijl ze bij de FIA voor 45 mln klaar zouden zijn geweest en met gelijke budgetten meer kans hadden gehad.

Briatore is niet de baas van Renault, Theissen niet van BMW etc.. M.a.w. We moeten afwachten welke teams écht mee gaan doen.

Komt ook nog eens een enorme boete aan voor de teams van de FOM, geloof ik.

Ze gaan wel aan kosten besparing doen denk ik, maar dan zoals ze dat gezamelijk willen. Dus die torenhoge kosten zullen in verhouding wel meevallen.
Daarnaast zullen ze meer aan tv-gelden opstrijken dan dat ze nu doen. Ze beweren ook dat de houder van de commerciële rechten (bernie?) ze nog tientallen miljoenen dollars schuldig is.

scho0634

Citaat van: Jasper op 19 juni 2009 - 13:43:19
De FOM heeft helemaal niet de macht om boetes te geven aan teams. Ik weet ook niet op welke grond ze een rechtzaak zouden kunnen winnen, want er is geen Concorde-akkoord. De teams hebben helemaal geen plichten in 2010.

Verder heeft ACEA de FOTA een week geleden nog gesteund dus geld voor de nieuwe klasse zal er zijn. Waarschijnlijk een duur en moeilijk eerste seizoen en daarna komen de commerciële inkomsten wel binnen.
Ik heb het niet over een concorde agreement of over boetes. Ik had het over deze aankonding van vorige week. In hoeverre dat overeind blijft in een rechtzaak weet ik ook niet. http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9053.html

Jij weet net zo goed als ik trouwens datr Renault ING al kwijt is een een CEO heeft die niet van autosport houd en nu de nog kosten duurder ziet worden. Brawn heeft helemaal geen sponsor en bij Toyota rommelt het altijd. Ik voorzie nog zat problemen. Maar misschien valt het mee. Ze moeten ook nog maar op 1 lijn komen te zitten qua regelementen. Op de 1 of andere manier moet er een onafhankelijke partij boven komen te staan, lijkt me.

De F1 zelf is ook ten dode opgeschreven. Ben benieuwd of Mercedes en Toyota de F1 teams blijven voorzien van motoren. Maar verder geen aansprekende teams of rijders. Alleen maar verliezers. Mosley heeft het hoog gespeeld, maar houdt een afgeroomde sport over.

Ik snap niet dat je niet ziet dat er alleen maar verliezers zijn. Maar misschien ben ik negatief.