FIA goed bezig of?

Gestart door webberonpole, 13 mei 2009 - 10:23:33

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Ik zie hier mensen die het hebben over 150 inplaats van 45 miljoen, dan zit je dus al weer over de 200 miljoen in de praktijk.

Een budgetplafon is er niet alleen om kosten te sparen maar ook om nieuwe teams te lokken.

Op dit moment is het totaal niet aantrekkelijk om een nieuw team te beginnen, je moet 300 miljoen uitgeven en dan hebben we het nog nog niet eens over de faciliteiten, bovendien rijd je dan vaak nog eerst 5 jaar achteraan. Dat is voor een particulier onmogelijk, dat kunnen alleen autofabrikanten. Autofabrikanten die hun biezen pakken zodra het minder gaat met het moederconcern (zie Honda en Toyota..?)

De F1 heeft ook andere teams nodig, prive teams, om het voortbestaan te kunnen garanderen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Citaat van: F_A_Diaz op 26 mei 2009 - 15:34:34
Ik zal het nogmaals zeggen. Een budgetlimiet van 45 miljoen komt in de praktijk neer op circa 115 miljoen, aangezien coureurs- motoren- en sponsoractiviteiten niet onder de cap vallen.
Wat zijn "sponsoractiviteiten"? Bedoelen ze hiermee gewoon de feestjes voor de sponsoren en de catering op de GP's?

Folkert

Citaat van: 0634 op 25 mei 2009 - 22:42:39
Citaat van: Burorri op 25 mei 2009 - 22:34:58
Ja, al wil ik kleine kanttekening er bij zetten: het budget limiet is geen verkeerd idee, maar dat kan ook met 150 Mln ipv 45 mln. of misschien nog wel iets hoger.
Nou, als je een limiet wil dan mag die best een beetje ambitieus worden gesteld.

Maximaal 100 miljoen lijkt mij bijzonder reeel. Hoger dan dat is nergens voor nodig.
Dat is waar, ik noemde ook maar wat, want ik heb eigenlijk geen idee wat de precieze kosten zijn of wat er allemaal bespaard kan worden.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Citaat van: Jasper op 26 mei 2009 - 16:48:17
Wat zijn "sponsoractiviteiten"? Bedoelen ze hiermee gewoon de feestjes voor de sponsoren en de catering op de GP's?
Allerhande marketing kosten. Dus ook sponsorfeestjes. Ik weet niet of marketing personeel daar ook onder valt.

Citaat van: F_A_Diaz op 26 mei 2009 - 16:25:03
Ik zie hier mensen die het hebben over 150 inplaats van 45 miljoen, dan zit je dus al weer over de 200 miljoen in de praktijk.

Een budgetplafon is er niet alleen om kosten te sparen maar ook om nieuwe teams te lokken.

Op dit moment is het totaal niet aantrekkelijk om een nieuw team te beginnen, je moet 300 miljoen uitgeven en dan hebben we het nog nog niet eens over de faciliteiten, bovendien rijd je dan vaak nog eerst 5 jaar achteraan. Dat is voor een particulier onmogelijk, dat kunnen alleen autofabrikanten. Autofabrikanten die hun biezen pakken zodra het minder gaat met het moederconcern (zie Honda en Toyota..?)

De F1 heeft ook andere teams nodig, prive teams, om het voortbestaan te kunnen garanderen.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat de budgetten eerst afgebouwd worden ipv meteen van alles naar weinig.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 26 mei 2009 - 19:33:28
Citaat van: Jasper op 26 mei 2009 - 16:48:17
Wat zijn "sponsoractiviteiten"? Bedoelen ze hiermee gewoon de feestjes voor de sponsoren en de catering op de GP's?
Allerhande marketing kosten. Dus ook sponsorfeestjes. Ik weet niet of marketing personeel daar ook onder valt.

Logischerwijze wel, want als je het zou uitbesteden, zouden het ook marketingkosten zijn en zitten ze er ook onder.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 26 mei 2009 - 16:25:03
Ik zie hier mensen die het hebben over 150 inplaats van 45 miljoen, dan zit je dus al weer over de 200 miljoen in de praktijk.

Een budgetplafon is er niet alleen om kosten te sparen maar ook om nieuwe teams te lokken.

Op dit moment is het totaal niet aantrekkelijk om een nieuw team te beginnen, je moet 300 miljoen uitgeven en dan hebben we het nog nog niet eens over de faciliteiten, bovendien rijd je dan vaak nog eerst 5 jaar achteraan. Dat is voor een particulier onmogelijk, dat kunnen alleen autofabrikanten. Autofabrikanten die hun biezen pakken zodra het minder gaat met het moederconcern (zie Honda en Toyota..?)

De F1 heeft ook andere teams nodig, prive teams, om het voortbestaan te kunnen garanderen.
Denk niet dat Prive teams of andere teams het bestaan van de F1 kunnen garanderen. Enige verschil met Autofabrikanten is dat zij het doen omdat ze het leuk vinden en niet om hun auto beter op de markt te zetten. Hierdoor zullen ze waarschijnlijk langer door blijven gaan, maar als het geld op is zijn ze zo vertrokken. Met een budget plafond is de kans dat zo'n klein/nieuw team langer in de F1 blijft groter, maar garandeert niks.

Snap niet helemaal hoe je bij die 45-115 of 150-200 miljoen komt.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 26 mei 2009 - 16:48:17
Citaat van: F_A_Diaz op 26 mei 2009 - 15:34:34
Ik zal het nogmaals zeggen. Een budgetlimiet van 45 miljoen komt in de praktijk neer op circa 115 miljoen, aangezien coureurs- motoren- en sponsoractiviteiten niet onder de cap vallen.
Wat zijn "sponsoractiviteiten"? Bedoelen ze hiermee gewoon de feestjes voor de sponsoren en de catering op de GP's?

Alles wat onder sponsoren binding en continuering valt. Dus feestjes, demo's, circuit hospitalitys ect. Onderschat die kosten niet, grote teams hebben alleen al 30 man catering in dienst tijdens een GP en dat zijn geen patatboeren maar dure chefs ect.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Enzo

Williams is nu door de FOTA geschorst omdat ze zich ondanks de afspraak zich toch al in hebben geschreven voor 2010.

Folkert

Citaat van: Enzo op 27 mei 2009 - 15:52:21
Williams is nu door de FOTA geschorst omdat ze zich ondanks de afspraak zich toch al in hebben geschreven voor 2010.
Ze zijn voor dit seizoen geschorst? En wat was die afspraak ook al weer?
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 27 mei 2009 - 16:14:08
Citaat van: Enzo op 27 mei 2009 - 15:52:21
Williams is nu door de FOTA geschorst omdat ze zich ondanks de afspraak zich toch al in hebben geschreven voor 2010.
Ze zijn voor dit seizoen geschorst? En wat was die afspraak ook al weer?
Voor onbepaalde tijd, tot ze het weer eens zijn zeker. En de afspraak was om zich niet in te schrijven voor ze een akkoord hadden met de FIA.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Niet inschrijven misschien ?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 27 mei 2009 - 16:48:29
Niet inschrijven misschien ?
Ja, maar wat was de reden van niet inschrijven? Een afspraak is tussen 2 partijen. Dus partij a stelt dit voor en pas als dat is afgehandeld mogen andere teams zich inschrijven.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Het was een overeenkomst tussen de 10 leden van de FOTA om zich niet in te schrijven voor 2010 tot er een goed compromis was gevonden over de budgetlimiet. Williams heeft zich nu dus niet aan die overeenkomst gehouden.

Ik vind het niet raar wat Williams nu doet maar ik vraag me wel af waarom ze dan eerst wel ingestemd hebben om zich niet in te schrijven, terwijl ze toch op voorhand wisten dat ze het wel zouden doen.

scho0634

Het is een beetje merkwaardig inderdaad wat Williams doet.

Ferrari 2010

Tsja, merkwaardig, ik denk dat ze gewoon gehoopt hadden dat er een akkoord zou zijn voor de officiƫle deadline. Toen die er niet was maar de deadline wel in zicht kwam, moesten ze wel...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.