FIA goed bezig of?

Gestart door webberonpole, 13 mei 2009 - 10:23:33

« vorige - volgende »

Jasper

Citaat van: 0634 op 17 juni 2009 - 07:18:55
Als puntje bij paaltje komt valt de FOTA als los zand uit elkaar. Niet alle teams hebben dezelfde belangen. Niet alle teams willen een kostenverlindende eigen serie opzetten. Flavio bijvoorbeeld krijgt van zijn baas echt geen extra budget. Haug ook niet. Ferrari denkt al aan LeMans. Toyota overwoog al eerder te stoppen. BMW ook. Hun bazen kiezen eerder voor F1 met kleinere budgetten, dan een nieuwe serie, waar voorlopig eerst geld in zal moeten.

Maar dan nogmaals; het key-breekpunt schijnt de budgetlimiet te zijn. Wat is nou precies het tegenvoorstel van de FOTA dan? Weet iemand dat? Willen ze die helemaal niet? Nu nog niet? of een veel hogere?

12 juni hebben ze gemeld dat ze spoedig met standpunten komen waarom de plannen van de FIA schadelijk zijn voor de sport. Allemachtig, dit speelt al 3 maanden, en nu gaan ze eens nadenken over arguementen. Hun tegenargumenten hadden allang bedacht en bekend moeten zijn. Een dialoog kan je alleen aangaan als beide partijen constructief zijn.

Het is natuurlijk heel makkelijk te roepen dat sommigen in de woorden van de FIA trappen. Maar ik ben echt niet aan de zijde van de FIA, die zouden nl veel meer moeten luisteren naar de teams. De FIA is op hol geslagen in overdreven paniek na de Honda-exit. Maar zij komen wel met argumentatie. Zij proberen de sport door de crisis te helpen, leefbaar te houden en nieuwe aanwas mogelijk te maken. Ze komen met ideeen, en argumenten. De manier waarop kan je over twisten. Daar moet je zelfs over twisten.

Maar zolang de FOTA alleen maar 'nee' roept en niet zegt hoe zij de toekomst zien, kan ik toch moeiljik het met hun eens zijn.  Willen zij met budgetten van +200 mln doorgaan? Zien zij daarin toekomst? Dan gaan we de kant op van de DTM en hebben we over een paar jaar 6 ferrari's, 4 Macs en 4 BMW's. Er wordt hier maar klakkeloos achter de FOTA aangelopen, terwijl zij niet verder komen dan holle frasen in de pers. Wat zij nou precies voor ogen hebben is me nog altijd niet duidelijk. Zolang ik daarop moet wachten ga ik niet populistisch doen en de FIA afschieten.

Wat wel duidelijk is is dat dit niet zomaar over gaat waaien.

Geen enkel team wil een geldverslindende serie, dat is juist het opmerkelijke van de hele kwestie. Beide partijen willen dat F1 goedkoper wordt, maar er ontstaat een ontzettende ruzie over de manier waarop dat moet gebeuren.

Het voorstel dat FOTA een paar maanden geleden lanceerde was geen budgetlimiet, maar wel meer technische beperkingen. Dat is naar mijn mening niet echt de juiste manier. Maar in die paar maanden is er zo veel veranderd dat dat voorstel al lang niet meer staat. Wat de FOTA dan wel wil, is dus inderdaad een beetje onduidelijk (tot gisteren).

Je moet echter niet vergeten dat de FOTA geen orgaan is dat dagelijks werkt zoals de FIA. Het is een overkoepeling van de teams, die stuk voor stuk belangrijkere zaken aan hun hoofd hebben dan bezig zijn met het ontwikkelen van gezamenlijke standpunten en officiële verklaringen. Voor de FIA is dat wel een fulltime job. Dat verklaart waarom de FIA in de voorbije 6 dagen 8 persberichten over 2010 en de FIA-FOTA-rel heeft gepubliceerd, en de FOTA slechts één. Het doel van de FOTA is niet om hun standpunten naar de buitenwereld te brengen. Hun doelpubliek is de FIA.

Voor de FIA is het doelpubliek in de eerste plaats ook de FOTA en niet de buitenwereld, maar als je mensen hebt die 9-to-5 hieraan werken, dan kan er ook wel af en toe een persbericht vanaf.

Het is dus oneerlijk om de FOTA af te schieten omdat ze niet constructief zijn, want daar weten wij niets van. De FIA komt dan naar buiten met hun versie van het verhaal, maar ze zijn er in ieder geval goed in geslaagd om te bewijzen dat hun versie niet uit feiten bestaat. Ze hebben het namelijk heel de tijd over "we dachten dat we overeengekomen waren dat..." terwijl dat dus duidelijk niet het geval is. Ze zeggen bijvoorbeeld ook dat de financiële meeting totaal nutteloos was terwijl de FOTA vandaag naar buiten komt en zegt dat het constructief was en dat er al een volgende meeting was afgesproken. Tja, waarschijnlijk hebben ze allebei ongelijk.

Het is ook fout om te stellen dat de FOTA al 3 maanden de tijd heeft gehad om met hun argumenten naar buiten te komen, want in die 3 maanden is er al zoveel veranderd dat de argumenten van toen nu al verouderd zouden zijn.

Enzo

Het heugelijke nieuws was ook mij ten oren gekomen.
Wat ik me alleen afvraag is of een team als Manor wel met een hogere budgetcap dan 45 Milj. kan deelnemen?
Misschien hebben ze simpelweg de middelen niet en zijn ze bij voorbaat gedoemd achterin het veld te rijden.

Jasper

Dat is ook een van de redenen waarom het definitieve deelnemersveld overmorgen pas vastligt, geloof ik.

Overigens heeft de FIA alle nieuwe kandidaten uitgebreid onderzocht, onder andere op kredietwaardigheid. Het zou wel eens kunnen dat de 3 nieuwe teams er wel klaar voor zijn om onder een iets hogere limiet deel te nemen, maar dat is mijn persoonlijke opvatting.

scho0634

Citaat van: Jasper op 17 juni 2009 - 16:31:21
Het is ook fout om te stellen dat de FOTA al 3 maanden de tijd heeft gehad om met hun argumenten naar buiten te komen, want in die 3 maanden is er al zoveel veranderd dat de argumenten van toen nu al verouderd zouden zijn.
Maar dat houd niet in dat je dan maar niet met voorstellen moet komen ;). Ik ben gewoon erg benieuwd naar de visie van de FOTA, en die is mij nog altijd niet duidelijk. Alleen dat ze niet de visie van de FIA delen. Dat is echter iets anders dan het hebben van een eigen visie.

Maar goed, ik ben nu iets hoopvoller gestemd, na jou vorige bericht. Een grid met 10 teams plus de drie nieuwe lijkt mij overigens goed nieuws! De grid is daarmee 6 wagens rijker en dat komt de competitie ten goede.

Jasper

Dat vorige bericht van mij is ook maar gebaseerd op wat ik zelf opmaak door alles te lezen. Ik heb mij gisteren goed verdiept in de communicatie tussen FIA en FOTA, maar er blijft natuurlijk heel veel eigen interpretatie in zitten.

Dat ik zeg dat ik een akkoord verwacht, hangt dus vooral af van het gevoel dat ik krijg door de brieven van vandaag te lezen, waarin de toon van de communicatie helemaal anders is dan gisteren. Dat komt voornamelijk omdat de FOTA een redelijk vriendelijke brief heeft gestuurd naar de FIA. Maar die "vriendelijke taal" zou net zo goed heel slecht opgevat kunnen worden door de partijen zelf, dus eigenlijk weten we nog niets. :)

scho0634

#215
Nou, ik zit uiteraard ook links en rechts vanalles te lezen en het lijkt erop dat ze eindelijk eens constructief gaan proberen te praten. De FIA lijkt echt te willen praten.

En dat is al een hele stap vooruit, Jasper.

robbert

en nu hopen dat alles nu definitief voorbij is, want dat is het ergste wat we gehad hadden

flupke3

1 van de 2 zal serius moeten water bij de wijn doen  ???

Jasper

Ik denk eerlijk gezegd dat de teams wel buigen voor de limiet van 100 miljoen. Wat er dan nog gezegd wordt over de 45 miljoen voor 2011, is een andere vraag. :)

Folkert

Hebnog ff niks gelezen, maar is het nu eindelijk over? Of bedoelde je wat anders Robbert?
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Mosley heeft als laatste bod voorgesteld:

- budgetlimiet van 100 miljoen in 2010, met de afspraak om naar 45 miljoen te gaan in 2011
- het naleven van deze limiet wordt gecontroleerd door een externe instantie, samen gekozen door FIA en de teams
- iedereen rijdt met dezelfde regels, met uitzondering van de Cosworth-motoren die niet gelimiteerd worden (andere motoren gelimiteerd op 18000 toeren zoals nu)
- Concorde-akkoord uit 1998 wordt voorlopig nog gevolgd, onder voorbehoud van de onderhandelingen die nu in alle rust kunnen verlopen voor een vernieuwing en verlenging van het Concorde-akkoord

Dat vat het goed samen, denk ik.

De teams hebben tijd om hier ja of nee tegen te zeggen tot en met vrijdag. Als ze nee zeggen, dan liggen ze in principe uit de F1.

Ferrari 2010

Lijkt me schappelijk, op de 45 miljoen limiet van volgend jaar na denk ik dat ze het er zeker in zullen kunnen vinden. Dit is denk ik voor iedereen zowel goed als haalbaar.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

RadioActiveMan

Iedereen lijkt toch wel wat water bij de wijn te willen doen. Dit lijkt me een fair voorstel t.o.v. de teams.
Dat een extern controleorganisme de zaken in het oog zal houden is geen slecht idee. Deze mensen gaan "normaal" ethisch te werk zonder zich te laten beïnvloeden en zouden normaal ook geen binding met de F1 mogen hebben. Dat beide kanten de keuze van dit organisme moeten goekeuren maakt zever achteraf ook overbodig, althans zou moeten. 
Volgens mij zullen de teams wel het onderste uit de kan willen halen en nog een tegenvoorstel doen. We zijn er nog niet vanaf.

Enzo

Citaat van: Jasper op 18 juni 2009 - 02:41:06
Mosley heeft als laatste bod voorgesteld:

- budgetlimiet van 100 miljoen in 2010, met de afspraak om naar 45 miljoen te gaan in 2011
- het naleven van deze limiet wordt gecontroleerd door een externe instantie, samen gekozen door FIA en de teams
- iedereen rijdt met dezelfde regels, met uitzondering van de Cosworth-motoren die niet gelimiteerd worden (andere motoren gelimiteerd op 18000 toeren zoals nu)
- Concorde-akkoord uit 1998 wordt voorlopig nog gevolgd, onder voorbehoud van de onderhandelingen die nu in alle rust kunnen verlopen voor een vernieuwing en verlenging van het Concorde-akkoord

Dat vat het goed samen, denk ik.

De teams hebben tijd om hier ja of nee tegen te zeggen tot en met vrijdag. Als ze nee zeggen, dan liggen ze in principe uit de F1.


Verder heeft Mosley aangegeven dat een discussie over het Hof van Beroep mogelijk is en hij is ook bereid om appendix 5 uit de reglementen te schrappen. De teams waren daar boos over omdat het de FIA in staat zou stellen om zonder tegenspraak regels op te leggen. Voor wat betreft de budgetcap van 2011 voorzie ik nog wel problemen, tis gewoon niet wat de FOTA wil.
Overschrijding van het budgetlimiet leidt echter niet tot sancties op de baan, maar heeft alleen financiële consequenties. Maar wat die dan zijn is nog onduidelijk.... ::)


Enzo

Citaat"Zoals uitgelegd op de vergadering van 11 juni (en we dachten dat er ook overeenstemming over was bereikt) moet Cosworth toestemming krijgen om in 2010 zonder limiet te rijden, want Cosworth heeft de tijd noch de capaciteit om de motor aan te passen voor 2010", schreef Mosley. "Elke engineer zal bevestigen dat de relevante teams geen competitief voordeel krijgen door deze maatregel."

Hoe kan het dat ze geen voordeel hebben aan een hoger toerental, ben geen techneut maar kan dit toch niet echt vatten.
Jasper jij bent toch technisch onderlegt? Hoe zit dit?