FIA goed bezig of?

Gestart door webberonpole, 13 mei 2009 - 10:23:33

« vorige - volgende »

scho0634

Hmm. ik heb meer het idee dat de FIA wel degelijk probeert een oplossing te vinden, maar dat (sommige leden van de) FOTA daar weinig trek in hebben.

Ferrari 2010

Wat ik me al de hele tijd eigenlijk afvraag, wat heeft de FIA in godsnaam in de F1 te zeggen? Niets toch? F1 wordt beheerd door het FOM, waarom moet de FIA daar dan een reglement voor opstellen? Maar soit, blijkbaar is het zo.

En verder, al die paniek, al dat gezever. Ik geloof niet dat de FOTA-teams volgend jaar niet zullen deelnemen aan de F1. Al moet Bernie er persoonlijk voor zorgen, die man heeft veel te veel belang bij de F1 zoals hij is, Max mag op zijn kop gaan staan, ik denk dat als de FOTA wil doorzetten, ze hun slag wel thuishalen. Ik zie het aflopen met een tussenin-akkoordje. 100 miljoen ofzo bijvoorbeeld. Of 150, we zien wel.

En zelfs als het afgelopen zou zijn met de F1, so what? Ander en beter, geracet zal er altijd worden, die teams hebben veel te veel belang bij racen, dus racen zullen ze. Is het niet in de F1, dan is het wel in de LMS of God weet welk ander kampioenschap.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

robbert

en welke zender zendt die dan uit?? Op tv zie je toch het meest vanal formule 1. Om die andere raceklasses te zien moet je al een satteliet of digitale tv hebben. Gewoon met kabel heb je dat niet meer

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 16 juni 2009 - 20:56:03Wat ik me al de hele tijd eigenlijk afvraag, wat heeft de FIA in godsnaam in de F1 te zeggen? Niets toch? F1 wordt beheerd door het FOM, waarom moet de FIA daar dan een reglement voor opstellen? Maar soit, blijkbaar is het zo.

FOM beheert enkel en alleen het commerciële aspect van de F1, d.w.z. tv-rechten en marketing. De FIA is volgens mij de "eigenaar" van de sport en de FOM slechts een beheerder. Maar, I might be mistaken...

Jasper

Citaat van: 0634 op 16 juni 2009 - 20:43:02
Hmm. ik heb meer het idee dat de FIA wel degelijk probeert een oplossing te vinden, maar dat (sommige leden van de) FOTA daar weinig trek in hebben.

Het is natuurlijk nonsens dat er teams zijn die niet eens een oplossing willen. De huidige situatie schaadt iedereen, ook de constructeurs. Trouwens, als er echt zo'n teams waren geweest, dan zou de FOTA al lang uit elkaar gevallen zijn.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2009 op 16 juni 2009 - 20:56:03
Wat ik me al de hele tijd eigenlijk afvraag, wat heeft de FIA in godsnaam in de F1 te zeggen? Niets toch? F1 wordt beheerd door het FOM, waarom moet de FIA daar dan een reglement voor opstellen? Maar soit, blijkbaar is het zo.

En verder, al die paniek, al dat gezever. Ik geloof niet dat de FOTA-teams volgend jaar niet zullen deelnemen aan de F1. Al moet Bernie er persoonlijk voor zorgen, die man heeft veel te veel belang bij de F1 zoals hij is, Max mag op zijn kop gaan staan, ik denk dat als de FOTA wil doorzetten, ze hun slag wel thuishalen. Ik zie het aflopen met een tussenin-akkoordje. 100 miljoen ofzo bijvoorbeeld. Of 150, we zien wel.

En zelfs als het afgelopen zou zijn met de F1, so what? Ander en beter, geracet zal er altijd worden, die teams hebben veel te veel belang bij racen, dus racen zullen ze. Is het niet in de F1, dan is het wel in de LMS of God weet welk ander kampioenschap.
Wat ik me ook afvraag: Coureurs die een contract hebben en willen racen. Wat word daar mee gedaan en hoe gaan die reageren als hun team besluit niet in te schrijven?
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

#201
Citaat van: Jasper op 16 juni 2009 - 22:01:29
Citaat van: 0634 op 16 juni 2009 - 20:43:02
Hmm. ik heb meer het idee dat de FIA wel degelijk probeert een oplossing te vinden, maar dat (sommige leden van de) FOTA daar weinig trek in hebben.

Het is natuurlijk nonsens dat er teams zijn die niet eens een oplossing willen. De huidige situatie schaadt iedereen, ook de constructeurs. Trouwens, als er echt zo'n teams waren geweest, dan zou de FOTA al lang uit elkaar gevallen zijn.
Er zijn er ook al twee uit. Maar ik bedoel niet dat ze het niet zouden willen. Ik zeg dat ze nou niet echt meewerken. Ze willen blijkbaar koste wat kost vermijden dat ze een budget limiet krijgen.

Terwijl dat gewoon een prima regel is. De FIA zet dan weer zijn hielen in het zand door vast te houden aan die 40 mln. Mij is nou nog niet helemaal duidelijk wat de FOTA dan precies als tegenvoorstel heeft.

Jasper

Even niet uit het oog verliezen dat de FIA in het verhaaltje van vandaag de FOTA vooral afmaakt op hun standpunten van maanden geleden, die ondertussen al gewijzigd zijn. Bovendien is het heel gemakkelijk voor de FIA om alle schuld bij de FOTA te leggen (blijkbaar zijn er nog mensen die het allemaal geloven ook), terwijl ze het verlengen van het huidige Concorde-akkoord tot 2014 afdoen als een futiliteit.

Maar dat is het niet, want dit is het Concorde-akkoord waar al jarenlang gekibbel over is, dat om die reden is afgelopen zonder dat het is verlengd (met andere woorden: momenteel is het helemaal geen Concorde-akkoord, behalve voor Ferrari, Red Bull en Toro Rosso). De FIA vraagt omdat "eventjes" voorlopig te verlengen... voor vijf jaar. De belofte om het akkoord bij te stellen nadat iedereen het heeft ondertekend is niet hard genoeg, want er is geen enkele reden waarom de FIA dat zou doen.

De FIA stelt zich dus eerst redelijk gematigd op (in de bijeenkomst van vorige week donderdag), en laat dan de aap uit de mouw komen door te vragen om dat Concorde-akkoord te verlengen, en legt dan achteraf de schuld bij de teams wanneer blijkt dat ze dit toch niet zomaar willen doen.

De FIA kan zichzelf wel in vijf bladzijden verdedigen maar vergeet dat verhaal niet kritisch te bekijken en te vergelijken met de andere kant van de medaille...

Enzo

Daarnaast denk ik dat beide partijen erg handig zijn in het bespelen van de media en de publieke opinie.
Wat Jasper zegt was mij ook al opgevallen, de FIA lijkt vooral zo hard te schreeuwen, om de aandacht van hun werkelijke doel af te houden.
Hierbij gebruiken ze handige verleden feitjes en de meest negatieve toekomst voorspellingen, tis maar net hoe het in hun geval uitkomt.
De FOTA is af en toe ook met irrelevante modder aan het gooien, maar dat hoort blijkbaar bij het spelletje.
Verder lijkt het ook een persoonlijk tintje te bevatten tussen Max en Luca, zeker als je hun communicatie leest op de FIA site.
Hoe dan ook, de FOTA en hun coureurs sturen het ene na het andere persbericht eruit waarin ze elkander trouw beloven.
Er zal per team wel een verschil zitten in hun belangen, maar in de kern strijden ze voor één doel en staan ze samen als een blok.
Heb echt de indruk dat Mosley zal moeten buigen anders is het ""bye bye, zwaai zwaai" met de F1 zoals we het nu kennen.

scho0634

#204
Als puntje bij paaltje komt valt de FOTA als los zand uit elkaar. Niet alle teams hebben dezelfde belangen. Niet alle teams willen een kostenverlindende eigen serie opzetten. Flavio bijvoorbeeld krijgt van zijn baas echt geen extra budget. Haug ook niet. Ferrari denkt al aan LeMans. Toyota overwoog al eerder te stoppen. BMW ook. Hun bazen kiezen eerder voor F1 met kleinere budgetten, dan een nieuwe serie, waar voorlopig eerst geld in zal moeten.

Maar dan nogmaals; het key-breekpunt schijnt de budgetlimiet te zijn. Wat is nou precies het tegenvoorstel van de FOTA dan? Weet iemand dat? Willen ze die helemaal niet? Nu nog niet? of een veel hogere?

12 juni hebben ze gemeld dat ze spoedig met standpunten komen waarom de plannen van de FIA schadelijk zijn voor de sport. Allemachtig, dit speelt al 3 maanden, en nu gaan ze eens nadenken over arguementen. Hun tegenargumenten hadden allang bedacht en bekend moeten zijn. Een dialoog kan je alleen aangaan als beide partijen constructief zijn.

Het is natuurlijk heel makkelijk te roepen dat sommigen in de woorden van de FIA trappen. Maar ik ben echt niet aan de zijde van de FIA, die zouden nl veel meer moeten luisteren naar de teams. De FIA is op hol geslagen in overdreven paniek na de Honda-exit. Maar zij komen wel met argumentatie. Zij proberen de sport door de crisis te helpen, leefbaar te houden en nieuwe aanwas mogelijk te maken. Ze komen met ideeen, en argumenten. De manier waarop kan je over twisten. Daar moet je zelfs over twisten.

Maar zolang de FOTA alleen maar 'nee' roept en niet zegt hoe zij de toekomst zien, kan ik toch moeiljik het met hun eens zijn.  Willen zij met budgetten van +200 mln doorgaan? Zien zij daarin toekomst? Dan gaan we de kant op van de DTM en hebben we over een paar jaar 6 ferrari's, 4 Macs en 4 BMW's. Er wordt hier maar klakkeloos achter de FOTA aangelopen, terwijl zij niet verder komen dan holle frasen in de pers. Wat zij nou precies voor ogen hebben is me nog altijd niet duidelijk. Zolang ik daarop moet wachten ga ik niet populistisch doen en de FIA afschieten.

Wat wel duidelijk is is dat dit niet zomaar over gaat waaien.


Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 16 juni 2009 - 21:58:50
Citaat van: Ferrari 2009 op 16 juni 2009 - 20:56:03Wat ik me al de hele tijd eigenlijk afvraag, wat heeft de FIA in godsnaam in de F1 te zeggen? Niets toch? F1 wordt beheerd door het FOM, waarom moet de FIA daar dan een reglement voor opstellen? Maar soit, blijkbaar is het zo.

FOM beheert enkel en alleen het commerciële aspect van de F1, d.w.z. tv-rechten en marketing. De FIA is volgens mij de "eigenaar" van de sport en de FOM slechts een beheerder. Maar, I might be mistaken...
Aha, dat is dan al weer duidelijk voor mij, bedankt :)

Citaat van: robbert op 16 juni 2009 - 21:42:14
en welke zender zendt die dan uit?? Op tv zie je toch het meest vanal formule 1. Om die andere raceklasses te zien moet je al een satteliet of digitale tv hebben. Gewoon met kabel heb je dat niet meer
Als er het nieuws komt dat de huidige F1 teams naar klasse X verhuizen hé, dan durf ik er op wedden dat je dat volgend jaar op je kabel zal vinden ;) Nu zend niemand die uit omdat het niemand interesseert, maar als de F1-teams er meedoen, met miljoenen fans, dan duurt het niet lang vooraleer er in elk land wel een uitzender is.

Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Enzo

Citaat van: 0634 op 17 juni 2009 - 07:18:55
Maar dan nogmaals; het key-breekpunt schijnt de budgetlimiet te zijn. Wat is nou precies het tegenvoorstel van de FOTA dan? Weet iemand dat? Willen ze die helemaal niet? Nu nog niet? of een veel hogere?

De exacte standpunten FOTA zijn nog niet gepubliceerd, maar ze doen suggesties in de trand van:

-kostenbeheersing d.m.v. bepalen hoeveel carbon en andere materialen er per seizoen gebruikt mag worden. Hierbij gebruiken ze voorbeelden uit andere series.
-Hogere budgetcap etc.
-Het mogelijk maken voor nieuwe teams om deel te nemen door het beschikbaar stellen van onderdelen/kennis.

Maar waar het de FOTA vooral om gaat is het doorbreken van het dictatuur van de FIA en een eerlijkere verdelen van het geld dat voort komt uit de commerciele rechten.
Daarnaast willen ze dat er een solide bestuur is met duidelijke regels waar iedereen zich in kan vinden, belangrijk hierin is dat dingen niet eenzijdig en zonder overleg besloten kunnen worden. Je miljoenen onderneming is gebasseerd op een soort prospectus, alles hangt hierin samen, en dat is ook de basis waarop sponsoren en inversteerder bepalen wat hun bijdrage zal zijn. Niks is zo "killing" voor je onderneming dan dat deze vaste basis voorwaarden ineens variabel worden.
Voor de rest  wil de FOTA de commercieele waarde van de sport behouden door het niet te laten degraderen tot een soort 2de rangs cart competitie.

scho0634

Citaat van: Enzo op 17 juni 2009 - 11:41:27
Maar waar het de FOTA vooral om gaat is het doorbreken van het dictatuur van de FIA en een eerlijkere verdelen van het geld dat voort komt uit de commerciele rechten.
Als dat hun punt is van deze oorlog, zitten ze verkeerd. Dan moeten ze niet bij de FIA maar bij de FOM (lees Bernie) zijn.

Sterker, Mosley vind zelf ook dat de teams meer dan 50% van de opbrengsten zouden moeten krijgen.

Enzo

#208
Er is zojuist een brief uitgelekt van de FOTA naar de FIA.
Hierin vragen ze uitstel tot 1 juli m.b.t. het bepalen welke teams deelnemen aan de F1 volgende seizoen, ze willen hiermee het onderhandelingsraam vergroten.

Citaat"We hopen dat u inziet dat deze brief een belangrijke toenadering is van de teams, die duidelijk hebben aangegegevn graag actief te blijven in de Formule 1 tot en met 2012", liet de brief, die uitgelekt is naar persbureau Reuters, weten. "We vragen u daarom vriendelijk, maar dringend om onze voorstellen in overweging te nemen, om zo het vertrek van een aantal belangrijke Formule 1-teams te voorkomen. Het is tijd om een redelijke en snelle oplossing te vinden."

De FOTA gaf aan dat dit hun laatste poging is tot het zoeken van een oplossing.

Jasper

De oplossing is er nu bijna, lijkt me. De FIA heeft toegegeven dat het huidige Concorde-akkoord niet kan verlengd worden tot 2014, maar houdt wel (imo terecht) voet bij stuk door te zeggen dat vrijdag alles rond moet zijn en er dus niet onderhandeld kan worden over een nieuw akkoord. Maar ze spreken nu niet meer over een verlenging tot 2014 maar een verlenging tot eind dit jaar of zelfs korter.

FOTA maakt er een punt van dat de Cosworth-motoren volgend jaar hogere toerentallen mogen draaien dan de andere motoren. Volgens de FIA is er namelijk geen tijd meer voor Cosworth om hun motoren uit 2006 opnieuw te tunen om te voldoen aan de nieuwe toerentallimiet en levensduur. FOTA argumenteert dat de teams nog minder tijd hadden om de aanpassingen te doen dan de 8 maanden die Cosworth nu heeft.

FOTA lijkt in haar laatste brief ook uit te laten schijnen dat ze meer problemen met het feit dat de FIA de financiën van constructeurs gaat inkijken om de budgetten te controleren, dan met de budgetlimiet zelf. Ze stellen voor om daar externe en onpartijdige auditors voor te gebruiken en de FIA maakt daar helemaal geen probleem van.

Uit de twee brieven van vandaag maak ik op dat beide partijen morgen het finale getal prikken wat de budgetlimiet betreft, en vrijdag bekendmaken dat de grid van 2010 bestaat uit de huidige 10 teams plus Campos, Manor en USF1. Want op de budgetlimiet na denk ik dat ze gemakkelijk een akkoord bereiken voor de deadline.