Waarom Ferrari Alonso moet halen

Gestart door Tim C, 11 mei 2009 - 08:40:24

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: F_A_Diaz op 11 juni 2009 - 14:44:32
Misschien dat er dan weer wat meer ontwikkeling gedaan mag worden aan de motor. De motoren kosten vallen buiten de budgetlimiet.

Oh ja? Ik dacht alleen salarissen van coureurs. Doe eens een linkje.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 11 juni 2009 - 14:59:09
Citaat van: Ferrari 2009 op 11 juni 2009 - 13:11:05
Citaat van: F_A_Diaz op 11 juni 2009 - 12:37:22
Dat klopt maar dan ben je van start tot finish lichter dan je concurrent. Het voordeel is relatief dus groter. Het is een afweging tussen zuinigheid en vermogen.
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar nu ben je ook van start tot finish lichter dan je concurrent als je een zuinigere motor hebt maar op dezelfde strategie staat hoor ;) Wel is het voordeel inderdaad groter als je maar 200 ipv 220 kg bij hebt dan als je maar 50 ipv 55kg bij hebt.

Het verschil is toch groot hoor. Laat ons voor het gemak doen alsof iedereen nu pit na precies één derde en precies twee derde van de race. Op het moment van die pitstops is iedereen even licht. Zonder tankstop wordt het gewichtsvoordeel 3 keer groter.

(Stel dat je op een race 15 kg minder verbruikt dan je concurrent. Zonder tankstops ben je dan in het begin van de race 15 kg lichter, op het einde ben je allebei even zwaar. Gemiddeld genomen ben je dus over de hele race 7,5 kg lichter. Met 2 tankstops ben je in het begin van elke stint 5 kg lichter, op het eind van elke stint ben je allebei even zwaar. Gemiddeld genomen ben je dus over de hele race 2,5 kg lichter.)
Je vertelt hier toch gewoon hetzelfde als wat je van mij quote? :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Wizard op 11 juni 2009 - 15:59:24
Citaat van: F_A_Diaz op 11 juni 2009 - 14:44:32
Misschien dat er dan weer wat meer ontwikkeling gedaan mag worden aan de motor. De motoren kosten vallen buiten de budgetlimiet.

Oh ja? Ik dacht alleen salarissen van coureurs. Doe eens een linkje.
Ook motorkosten en marketingkosten...

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 11 juni 2009 - 09:58:34
Citaat van: Burorri op 10 juni 2009 - 17:09:20

Juist en waarom moest Alonso Hamilton helpen voor het afstellen van de wagen?

Omdat Alonso dat goed schijnt te kunnen. Bovendien geef je hier zelf ook al aan dat het dus eigenlijk geen donder uitmaakt dat Alonso veel ervaring in F1 had omdat Hamilton gewoon zijn setup kopieerde.

CitaatAls Hamilton kind aan huis is bij Mclaren, waarom had hij Alonso nodig om goede race setup te krijgen?

Je moet als coureur wel leren om de feedback van de auto te kunnen converteren in taal die de engineers begrijpen. Daar gaat wel een tijdje over heen.

CitaatMaar waarom doet Hamilton het beter dan Alonso zelf?

Dat is jouw interpretatie, dat Hamilton het beter deed. Ik zie ze allebei de wereldtitel op een punt missen en allebei vier overwinningen scoren. Die ene tweede plaats waardoor Hamilton dan uiteindelijke als tweede wordt geklasseerd en Alonso als derde zegt mij niet zoveel, dat is een formaliteit omdat er nu eenmaal een nummer 2 en 3 moet zijn. Ze zaten beiden even ver van de titel af.

En om antwoord te geven op je vraag, McLaren wou liever wereldkampioen worden met Hamilton. Dat betekend niet dat ze Alonso tegenwerken maar als er een voordeel was dan ging dat in het tweede van het seizoen op zeker naar Hamilton.

Daarnaast is Hamilton ook geen prutser, je doet net alsof het een paydriver is ofzo die Alonso te kijk zet. Het is iemand die al vanaf zijn 13e bij McLaren zit, dan kun je wel rijden.
Dat maakt wel een donder uit dus. Hamilton mocht dat maar de eerste paar races doen. Daarna moest hij het zelf proberen. Ik geef niks aan. Alonso stelt misschien de auto af voor Hamilton, Hamilton moet die auto wel thuis brengen natuurlijk. En als ik me niet vergis werkt niet elke setup voor een rijder.

Maar je geeft dus toe dat jij ook vond dat Hamilton bevoordeeld werd?

Ja zeker, Hamilton heeft bijna hele seizoen aan de leiding van het WK gelegen. Dat vind ik echt wel beter doen dan Alonso. En dat is geen mening, dat is een feit. China en Brazilië waren de enige fouten die hij maakte dat seizoen, cruciaal dat wel. Maar voor het eerste jaar deed hij het super. China kan je deels nog op het team gooien, die hadden Hamilton eerder binnen moeten halen. En hoewel Brazilië zijn eigen fout was, is dat indrukken van dat knopje ook pech. Had voor het zelfde geld geen knopje geweest of iets anders.

En Hamilton is geen prutser, heb ik nooit beweerd. Maar Hamilton is wel nieuw en rijden is 1 ding, goed rijden en constant blijven is een ander. En dat heeft hij toch als 1 van de weinigen echt super gedaan. En misschien had hij de beste wagen onder zijn kont, misschien is dat nog wel moeilijker ook. Direct voor aan mee doen en direct onderdruk staan is niet iets wat je direct kan elke klasse is anders.



Maar om terug te komen OT: zelfs al was het voor Alonso best een schaamte, hij blijft een goed coureur. En het voordeel wat hij ten opzichte van Hamilton had is dat hij kan terug spelen op de engineers en monteurs. Misschien heeft hij botte persoonlijkheid, hij kan mensen wel motiveren. Of er op aandringen het beter te doen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Dat de setup 1 op 1 overgenomen werd van Alonso vind ik uit het verband getrokken. Volgens mij werkt dit bij alle teams zo. Als 1 rijder significant sneller is, kan het zo zijn dat de andere het met dezelfde setup probeert. Als Hamilton sneller dan Alonso is met een setup die gemaakt is voor specifiek Alonso, zegt dat enorm veel over de kwaliteiten van  Hamilton!

Folkert

Citaat van: Wizard op 11 juni 2009 - 17:44:35
Dat de setup 1 op 1 overgenomen werd van Alonso vind ik uit het verband getrokken. Volgens mij werkt dit bij alle teams zo. Als 1 rijder significant sneller is, kan het zo zijn dat de andere het met dezelfde setup probeert. Als Hamilton sneller dan Alonso is met een setup die gemaakt is voor specifiek Alonso, zegt dat enorm veel over de kwaliteiten van  Hamilton!
Ben ik ook mee eens. Dat Hamilton bij Mclaren is opgegroeid zegt niks. Hij moet er eerst echt in rijden. Zowiezo vond ik het argument: Wie zou je eerder kiezen, de aardige jonge knul of een zeikerige Spanjaard niet heel erg sterk en veel zeggend waarom Hamilton bevoordeeld zou worden.

Ik durf ook te wedden dat Alonso voor aanvang van het seizoen meer als WK werd gezien binnen het team, dan Hamilton. Hoe goed deze ook in voorgaande klasses heeft gepresteerd.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 11 juni 2009 - 17:20:10
En Hamilton is geen prutser, heb ik nooit beweerd. Maar Hamilton is wel nieuw en rijden is 1 ding, goed rijden en constant blijven is een ander. En dat heeft hij toch als 1 van de weinigen echt super gedaan.

Ja dus, waarom is het dan een schande dat Alonso het even goed doet?

Jij spreekt jezelf steeds tegen. Je zegt dat Hamilton het geweldig doet maar tegelijkertijd is het wel een vernedering dat Alonso het niet beter doet, ook niet slechter overigens maar dat terzijde.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

#157
Citaat van: F_A_Diaz op 12 juni 2009 - 12:11:25
Citaat van: Burorri op 11 juni 2009 - 17:20:10
En Hamilton is geen prutser, heb ik nooit beweerd. Maar Hamilton is wel nieuw en rijden is 1 ding, goed rijden en constant blijven is een ander. En dat heeft hij toch als 1 van de weinigen echt super gedaan.

Ja dus, waarom is het dan een schande dat Alonso het even goed doet?

Jij spreekt jezelf steeds tegen. Je zegt dat Hamilton het geweldig doet maar tegelijkertijd is het wel een vernedering dat Alonso het niet beter doet, ook niet slechter overigens maar dat terzijde.
Ik spreek mij zelf niet tegen, ik heb duidelijk gezegd dat het niet alleen om punten ging. Maar ook om het gedrag van Alonso, die als een klein kind van alles beweerde en niet durfde toe te geven dat Hamilton het een stuk beter deed dan hij. Jij bent de gene die zich zelf meerdere malen tegen spreekt. Ene keer praat je over dat Alonso zei dat Hamilton bevoordeeld werd en dat jij dat niet vond. En andere keren zeg je weer dat Hamilton wel bevoordeeld werd. Het is best beschamend als 2 voudig wereldkampioen om zulke dingen te roepen en dan niet bewijzen op de baan. Als je dan vind dat jij als coureur eerste rijder moet zijn, moet je dat ook bewijzen.

Het argument: "Alonso voelde zich niet thuis bij Mclaren, maar de relatie was strikt proffesioneel." om te zeggen dat Alonso daarom niet zo goed kon presteren en  werd benadeelde. En het is ook daarom niet heel knap dat jij dan als 2voudig wk op even veel punten komt als je rookie teamgenoot. En te zeggen dat Hamilton daar is opgegroeid is ook geen reden om te zeggen dat zijn prestaties te verwachten waren ofzo omdat hij alles door en door kende. Het rijd misschien prettiger en je kent iedereen direct, maar waarom zouden ze Alonso bij Mclaren halen om Hamilton WK te maken? Hadden ze beter een andere ervaren coureur kunnen halen die goed is in ontwikkelen en testen van materiaal.
Vergeet niet dat voor China Hamilton best heel riant aan de leiding heeft gestaan.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 09 juni 2009 - 11:23:22
Citaat van: robbert op 08 juni 2009 - 18:19:32
ik denk ook niet dat ferrari vooruitgang geboekt heeft ze. De resultaten beginnen terug weer gelijkenissen te hebben van het begin van het seizoen. Ik zie ze geen overwinning boeken dit jaar, want de rest verbetert ook é

Ferrari zit in een ander ontwikkelings cyclus dan bijvoorbeeld Toyota en Red Bull, dus het is vrij logisch dat ze nu even een terugval hebben.
Ok, snap eigenlijk niet eens helemaal wat je hier mee bedoelt. Dat Ferrari altijd andere races met een update komt dan Toyota en RBR? Volgens mij is dat echt willekeurig en proberen ze het zo snel mogelijk. Ferrari komt dit weekend met nieuwe onderdelen, maar dat wilt zeggen dat Toyota dat niet kan omdat de cyclus anders is?


Ben trouwens wel benieuwd naar de race. Massa verwacht snel te zijn en met hem natuurlijk ook Kimi en Ferrari. Denk nog steeds dat ze achter Brawn blijven. RBR en Toyota weet ik niet. Zal spannend worden.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat'Ferrari bevestigt Fernando Alonso in Monza'
30 juni 2009

Volgens de Spaanse sportkrant AS zal Fernando Alonso tijdens het weekend van de Italiaanse Grand Prix worden gepresenteerd als Ferrari-coureur voor de seizoenen 2011, 2012, 2013 en 2014. De tweevoudig wereldkampioen, die momenteel voor Renault rijdt, wordt al geruime tijd gelinkt aan het Italiaanse team.

Eind vorig jaar bracht de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport al naar buiten dat Alonso in het geheim een vierjarige overeenkomst zou hebben gesloten met de Italiaanse renstal. Volgens AS staat een officiële bekendmaking van dat nieuws gepland voor de vrijdag op het circuit van Monza, waar Ferrari de coureurs voor het volgende seizoen traditioneel voorstelt. Volgens het artikel is een overstap van McLaren-sponsor Santander naar Ferrari ook nog steeds op handen.

Nog steeds niet officieel maar lijkt mij een uitgemaakte zaak.

Ik denk dat Raikkonen dan stopt met F1 en rally gaat rijden. Hij is dan ook 31 en heeft al aangegeven niet zo heel lang door te gaan en heeft bovendien gezegd dat Ferrari zijn laatste team zou zijn in de F1.

CitaatRaikkonen maakt WRC-debuut in Finland
30 juni 2009

Voormalig wereldkampioen Kimi Raikkonen zal over een maand zijn debuut maken in het World Rally Championship. De Fin reed in het verleden al enkele rally's, maar nog niet eerder op zo'n hoog niveau. In thuisland Finland zal Raikkonen het mogen proberen in een Fiat Grande Punto S2000, in de N-groep van het WRC.

Raikkonen, die tiende staat in het Formule 1-kampioenschap, reed dit jaar al twee rally's. In januari werd hij dertiende in de Arctic Lapland Rally en begin deze maand nam hij deel aan de Rally della Marca, waarin hij crashte. In beide evenementen was Kaj Lindstrom zijn navigator en deze zal er ook in Finland weer bij zijn.

De Rally van Finland vindt plaats van 31 juli tot en met 2 augustus.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

scho0634


Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 30 juni 2009 - 16:09:30
Zou mooi zijn voor Ferrari...
Inderdaad, alleen vind ik het jammer dat Kimi weg zou gaan. Ik vind hem een pracht van een racer, maar het is wel een feit dat hij nogal ondermaats presteerd. Het lijkt me dat hij de motivatie niet vind als hij geen topwagen heeft.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Op de een of andere manier heb ik altijd het idee gehad dat hij nooit helemaal zijn draai heeft gevonden bij Ferrari, ondanks de titel in 2007. In de Mac kon hij soms geweldig racen, bij Ferrari heb ik dat veel minder gezien.

Ik ben wel erg benieuwd hoe de in de Ferrari ervaren Massa zich houd tov een echte toprijder als Alonso. Interessant.

Jasper

Ook benieuwd hoe Alonso reageert als Ferrari zegt dat ze Massa al jaren kennen en hem dus ook heel goed willen ondersteunen.

scho0634

Dat vind ie waarschijnlijk prima. Als er een gelijke behandeling zal zijn, zal FA na verloop van tijd vanzelf Massa achter zich gaan houden.

Als Massa blijft...