GP van Spanje

Gestart door Supermariobros, 02 mei 2009 - 09:19:14

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 15:53:28
Citaat van: Beco op 06 mei 2009 - 14:22:20
Dan moet je iedere keer op hetzelfde moment voor een bocht remmen en insturen, gaspedaal indrukken om zo steeds weer hetzelfde een bocht uit te komen.
Rekening houden met onder- of overstuur, voor- en achterliggers, etc...
Lijkt me quasi onmogelijk.

Hoho, nu haal je er van alles bij. Nogal logisch dat je met externe factoren om je heen niet constant hetzelfde kunnen rijden.

Echter, op een lege baan in droge omstandigheden kunnen Schumacher en Alonso (om maar twee voorbeelden te noemen) zeker wel exact 20 ronden gelijk rijden totdat de bandenslijtage dusdanig verstorend wordt.
Die externe factoren moeten toch zeker niet vergeten worden en er dus wel bij gehaald worden. Zelfs in optimale situatie kan geen enkele coureur exact 20 rondjes precies het zelfde rijden als het rondje daar voor. Onmogelijk.

Ze zullen denk ik per ronde enkele 100ste tot paar tiende verschil rijden.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Ja duh...  ::)

Ze zullen inderdaad geen rondetijden tot in 5 getallen achter de komma gelijk rijden 20 ronden lang....
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 17:00:32
Ja duh...  ::)

Ze zullen inderdaad geen rondetijden tot in 5 getallen achter de komma gelijk rijden 20 ronden lang....
Dus niet exact en ook waarom ik nagenoeg zei. Ze zullen denk ik niet eens op de tiende na 20 ronde exact de zelfde tijd rijden.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Dat wel hoor. maximaal 2 tienden als het moet.

Folkert

Citaat van: 0634 op 06 mei 2009 - 19:58:52
Dat wel hoor. maximaal 2 tienden als het moet.
je bedoeld dat ze maximaal 2 tiende per rondje verschil zullen hebben? 20 ronden lang? Want ik acht het onmogelijk dat ze 20 ronde lang, tot op 3 decimalen achter de komma de zelfde tijd rijden.
Trotse vader van Rosalie(L)

leproffesseur

Staan er trouwens op ieder circuit borden aan de zijkant met
de vermelding van de afstand tot de volgende bocht ?Tijdens sommige
gp uitzendingen zie ik ze .Ik weet niet of dat waar dat supercorreurs als
een Prost,schumi,Senna en Alonso er constant in slaagden om maxmaal
2 tienden verschil te hebben want dat is bijna...buitenaards!
Je zit toch ook met je neus van de wagen die je rempunt bepaalt of hoe
doen ze dat in godsnaam?Als je iets harder je rempedaal induwt dan de vorige
ronde scheelt dit toch ook in tijd.En kijken die mannen eigenlijk naar de snelheidsmeter
het meest of op wat orienteren ze zich eindelijk?

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 20:11:48
Citaat van: 0634 op 06 mei 2009 - 19:58:52
Dat wel hoor. maximaal 2 tienden als het moet.
je bedoeld dat ze maximaal 2 tiende per rondje verschil zullen hebben? 20 ronden lang? Want ik acht het onmogelijk dat ze 20 ronde lang, tot op 3 decimalen achter de komma de zelfde tijd rijden.
Geloof me, dat krijg je op een rechte lijn ook niet klaar ;)

@leprofesseur:
Als die borden er niet staan, hangen er wel meestal bordjes ofzo. Maar of er nu bordjes hangen of niet boeit niet zo sterk, zolang er maar een referentiepunt is. Maar zelfs als dat er niet is denk ik dat ze het ook zeer goed kunnen zien aan de afstand tot de bocht. Idem in het karten uiteindelijk, dat is gewoon iets dat volgens mij instinctief aanwezig moet zijn bij een talentvolle racer.
In verband met het op de rem trappen, dit gaat niet heel veel in tijd schelen, snelheid die je wint bij het accelereren is veel belangrijker dan de snelheid bij het remmen. Maar ik denk dat ze altijd wel goed doortrappen, ik denk zelfs dat het voor ons bijna onmogelijk is om zo'n wiel te laten blokkeren, die mannen stampen echt wel hard op die remmen. Daarnaast kennen ze die wagen en de baan tegen de race wel goed genoeg om te weten hoe hard ze kunnen doorduwen bij het remmen.
De snelheidsmeter, ik weet niet hoe het in de F1 zit, maar zit er een snelheidsmeter op die stuurtjes? Ik weet dat er in andere klassen vaak alles uitgehaald wordt dat niet van belang is, en een snelheidsmeter, who cares? Stampen moet je doen :) Er zit tijdens een race 10 man ofzo naar de telemetrie van de wagens te kijken, als er iets belangrijk is te melden over de snelheid, dan zullen zij het wel weten te zeggen.
Volgens mij moet een F1-rijder toch puur op ervaring, talent en instinct die wagen kunnen besturen. Je hebt het of je hebt het niet, niet voor niets dat er zo weinigen het hebben ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 20:11:48

je bedoeld dat ze maximaal 2 tiende per rondje verschil zullen hebben? 20 ronden lang? Want ik acht het onmogelijk dat ze 20 ronde lang, tot op 3 decimalen achter de komma de zelfde tijd rijden.
Daarom zeg ik dat ook niet.

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 17:35:30
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 17:00:32
Ja duh...  ::)

Ze zullen inderdaad geen rondetijden tot in 5 getallen achter de komma gelijk rijden 20 ronden lang....
Dus niet exact en ook waarom ik nagenoeg zei.

Je kan toch ook logisch nadenken en snappen wat ik bedoel ?  :-\

Als iemand aan de pitmuur een scheet laat terwijl de auto net voorbij rijdt kan het al 0.0001 seconde verschil maken vanwege verstoorde lucht.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 07 mei 2009 - 13:49:24
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 17:35:30
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 17:00:32
Ja duh...  ::)

Ze zullen inderdaad geen rondetijden tot in 5 getallen achter de komma gelijk rijden 20 ronden lang....
Dus niet exact en ook waarom ik nagenoeg zei.

Je kan toch ook logisch nadenken en snappen wat ik bedoel ?  :-\

Als iemand aan de pitmuur een scheet laat terwijl de auto net voorbij rijdt kan het al 0.0001 seconde verschil maken vanwege verstoorde lucht.
Daarom zei ik ook na genoeg of bijna. Maar jij reageerde er weer op. Maar goed het is nu duidelijk :)
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Ferrari 2009 op 07 mei 2009 - 08:52:26
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 20:11:48
Citaat van: 0634 op 06 mei 2009 - 19:58:52
Dat wel hoor. maximaal 2 tienden als het moet.
je bedoeld dat ze maximaal 2 tiende per rondje verschil zullen hebben? 20 ronden lang? Want ik acht het onmogelijk dat ze 20 ronde lang, tot op 3 decimalen achter de komma de zelfde tijd rijden.
Geloof me, dat krijg je op een rechte lijn ook niet klaar ;)

@leprofesseur:
Als die borden er niet staan, hangen er wel meestal bordjes ofzo. Maar of er nu bordjes hangen of niet boeit niet zo sterk, zolang er maar een referentiepunt is. Maar zelfs als dat er niet is denk ik dat ze het ook zeer goed kunnen zien aan de afstand tot de bocht. Idem in het karten uiteindelijk, dat is gewoon iets dat volgens mij instinctief aanwezig moet zijn bij een talentvolle racer.
In verband met het op de rem trappen, dit gaat niet heel veel in tijd schelen, snelheid die je wint bij het accelereren is veel belangrijker dan de snelheid bij het remmen. Maar ik denk dat ze altijd wel goed doortrappen, ik denk zelfs dat het voor ons bijna onmogelijk is om zo'n wiel te laten blokkeren, die mannen stampen echt wel hard op die remmen. Daarnaast kennen ze die wagen en de baan tegen de race wel goed genoeg om te weten hoe hard ze kunnen doorduwen bij het remmen.
De snelheidsmeter, ik weet niet hoe het in de F1 zit, maar zit er een snelheidsmeter op die stuurtjes? Ik weet dat er in andere klassen vaak alles uitgehaald wordt dat niet van belang is, en een snelheidsmeter, who cares? Stampen moet je doen :) Er zit tijdens een race 10 man ofzo naar de telemetrie van de wagens te kijken, als er iets belangrijk is te melden over de snelheid, dan zullen zij het wel weten te zeggen.
Volgens mij moet een F1-rijder toch puur op ervaring, talent en instinct die wagen kunnen besturen. Je hebt het of je hebt het niet, niet voor niets dat er zo weinigen het hebben ;)
Als ik zelf kart, merk ik dat ik veel bochten vaak op gevoel neem. En idd, er word gewoon een referentie punt gezocht op of naast de baan. Is de neus op dat punt, worden de remmen ingedrukt. 
En snelheids meters? volgens mij alleen toerenteller. in de jaren 80 volgens mij werd er alles ook uitgehaald wat er niet inhoefde. Of nou ja er uit gehaald, het werd er niet ingezet.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 07 mei 2009 - 14:03:36
Citaat van: F_A_Diaz op 07 mei 2009 - 13:49:24
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 17:35:30
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 17:00:32
Ja duh...  ::)

Ze zullen inderdaad geen rondetijden tot in 5 getallen achter de komma gelijk rijden 20 ronden lang....
Dus niet exact en ook waarom ik nagenoeg zei.

Je kan toch ook logisch nadenken en snappen wat ik bedoel ?  :-\

Als iemand aan de pitmuur een scheet laat terwijl de auto net voorbij rijdt kan het al 0.0001 seconde verschil maken vanwege verstoorde lucht.
Daarom zei ik ook na genoeg of bijna. Maar jij reageerde er weer op. Maar goed het is nu duidelijk :)

Ik heb helemaal niet op een post van jou gereageerd.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Niels_

#42
Citaat van: Burorri op 07 mei 2009 - 14:47:51
Citaat van: Ferrari 2009 op 07 mei 2009 - 08:52:26
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 20:11:48
Citaat van: 0634 op 06 mei 2009 - 19:58:52
Dat wel hoor. maximaal 2 tienden als het moet.
je bedoeld dat ze maximaal 2 tiende per rondje verschil zullen hebben? 20 ronden lang? Want ik acht het onmogelijk dat ze 20 ronde lang, tot op 3 decimalen achter de komma de zelfde tijd rijden.
Geloof me, dat krijg je op een rechte lijn ook niet klaar ;)

@leprofesseur:
Als die borden er niet staan, hangen er wel meestal bordjes ofzo. Maar of er nu bordjes hangen of niet boeit niet zo sterk, zolang er maar een referentiepunt is. Maar zelfs als dat er niet is denk ik dat ze het ook zeer goed kunnen zien aan de afstand tot de bocht. Idem in het karten uiteindelijk, dat is gewoon iets dat volgens mij instinctief aanwezig moet zijn bij een talentvolle racer.
In verband met het op de rem trappen, dit gaat niet heel veel in tijd schelen, snelheid die je wint bij het accelereren is veel belangrijker dan de snelheid bij het remmen. Maar ik denk dat ze altijd wel goed doortrappen, ik denk zelfs dat het voor ons bijna onmogelijk is om zo'n wiel te laten blokkeren, die mannen stampen echt wel hard op die remmen. Daarnaast kennen ze die wagen en de baan tegen de race wel goed genoeg om te weten hoe hard ze kunnen doorduwen bij het remmen.
De snelheidsmeter, ik weet niet hoe het in de F1 zit, maar zit er een snelheidsmeter op die stuurtjes? Ik weet dat er in andere klassen vaak alles uitgehaald wordt dat niet van belang is, en een snelheidsmeter, who cares? Stampen moet je doen :) Er zit tijdens een race 10 man ofzo naar de telemetrie van de wagens te kijken, als er iets belangrijk is te melden over de snelheid, dan zullen zij het wel weten te zeggen.
Volgens mij moet een F1-rijder toch puur op ervaring, talent en instinct die wagen kunnen besturen. Je hebt het of je hebt het niet, niet voor niets dat er zo weinigen het hebben ;)
Als ik zelf kart, merk ik dat ik veel bochten vaak op gevoel neem. En idd, er word gewoon een referentie punt gezocht op of naast de baan. Is de neus op dat punt, worden de remmen ingedrukt. 
En snelheids meters? volgens mij alleen toerenteller. in de jaren 80 volgens mij werd er alles ook uitgehaald wat er niet inhoefde. Of nou ja er uit gehaald, het werd er niet ingezet.
De snelheidsmeter is wel degelijk aanwezig volgens mij. Heb ik ook nog in de GP van Maleisiƫ bij Vettel gezien, al was dat natuurlijk niet zo duidelijk:

Het zit op de auto zelf, boven het stuur. Het kan in principe ook de toerenteller zijn, maar ik heb bij Alonso het ook een keer gezien en daar stond een getal met een 2 vooraan, dus leek me niet echt logisch dat dat de toeren waren daar. :P

Bij Brawn staat het overigens wel op het stuur:

Ferrari 2010

Ok, ze hebben hem dus wel blijkbaar. Maar dan nog lijkt het me niet zo belangrijk. In de remzones hebben ze echt niet de tijd om even op hun snelheidsmeter te kijken, in de bochten kan het nog een beetje nut hebben maar ik denk dat ze tijdens de race wel de bocht goed genoeg kennen om te weten hoe snel ze kunnen gaan, en verder, wat maakt het uit hoe snel je gaat op de rechte lijn. Maar dus wel aanwezig inderdaad :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

leproffesseur

Citaat van: F_A_Diaz op 07 mei 2009 - 13:49:24
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 17:35:30
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 17:00:32
Ja duh...  ::)

Ze zullen inderdaad geen rondetijden tot in 5 getallen achter de komma gelijk rijden 20 ronden lang....
Dus niet exact en ook waarom ik nagenoeg zei.

Je kan toch ook logisch nadenken en snappen wat ik bedoel ?  :-\

Als iemand aan de pitmuur een scheet laat terwijl de auto net voorbij rijdt kan het al 0.0001 seconde verschil maken vanwege verstoorde lucht.
Als ik in mlijn auto een scheet laat merk ik alleen een onfrisse geur  ;)