wat kan je voor 44 miljoen kopen.....?

Gestart door kaisz, 30 april 2009 - 15:09:35

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 09:41:55
Trouwens, de topic titel suggereert dat 44 miljoen erg weinig is, dat valt op zich wel mee.

44 miljoen is ongeveer 100 miljoen gulden, daar reden tien jaar geleden de helft van alle teams voor.

Het zal uiteindelijk wel 64 miljoen euro worden dus je kan er zeker wel op hoog niveau mee racen, het extravagante zal alleen wel verdwijnen.
44Miljoen valt echt wel mee idd. Kan een team echt wel flink wat mee doen als het maar beetje efficient is. Ecclestone gaf al aan dat er ruimte was voor onderhandelingen, maar dat het komt is definitief. En ik denk dat het ook goed is.

Trouwens wel grappig: hoezo rekenen mensen nog terug naar guldens? Vind ik zo raar.. Ja  44miljoen euro, dat is wel even 60 miljoen florijnen ;D
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Ehh, 1 euro =  2,20 gulden, dus 44 miljoen euro is 96,8 miljoen gulden.

Waarom ik dat terug reken is omdat ik hier nog ouwe bladen heb liggen van '98 waarin staat dat teams als Jordan ect. in die tijd met een budget van 100 miljoen gulden raceten.

Dat is dus vrijwel hetzelfde, hier wordt net gedaan alsof de coureurs met de fiets naar het circuit moeten straks en teams in tentjes moeten gaan zitten wanneer het budget omlaag gaat naar 44 miljoen euro. Dat is onzin, 44 miljoen euro is nog steeds ontzettend veel geld voor 1 race team met twee auto's. Het is niet alleen niet belachelijk veel meer.

Je kan een jaar Formule 2 (16 races) racen voor 225.000 euro, om maar even te vergelijken, dan is Formule 1 bijna 200 keer zoveel.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

leproffesseur

Dat ze eens beginnen met een budget op te leggen waar alles inbegrepen is!
Dat maakt het gemakkelijker en je zal als team wel ergens een manier vinden
om winstsnelheid te maken ook al heeft ieder hetzelfde budget.

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 11:37:04
Ehh, 1 euro =  2,20 gulden, dus 44 miljoen euro is 96,8 miljoen gulden.

Waarom ik dat terug reken is omdat ik hier nog ouwe bladen heb liggen van '98 waarin staat dat teams als Jordan ect. in die tijd met een budget van 100 miljoen gulden raceten.

Dat is dus vrijwel hetzelfde, hier wordt net gedaan alsof de coureurs met de fiets naar het circuit moeten straks en teams in tentjes moeten gaan zitten wanneer het budget omlaag gaat naar 44 miljoen euro. Dat is onzin, 44 miljoen euro is nog steeds ontzettend veel geld voor 1 race team met twee auto's. Het is niet alleen niet belachelijk veel meer.

Je kan een jaar Formule 2 (16 races) racen voor 225.000 euro, om maar even te vergelijken, dan is Formule 1 bijna 200 keer zoveel.
En hoeveel Florijnen is 1 gulden? of 1 Euro? ;) Florijnen zijn uit de 13eeuw, die later gulden werd genoemd. Maar Bedoelde het algemeen. Nog steeds veel mensen rekenen terug naar guldens, en dat is leuk, maar daar schiet je niet veel mee op in mijn ogen. Ja je kan kijken dat het duurder is geworden, maar dat kan je zo ook wel zien. En grappig dat mensen nooit omrekenen van guldens naar euro. Dus Jordan had dus 100miljoen gulden, wat nu dus 44 miln euro is. Vond ik gewoon grappig om even te vermelden :)

Maar goed, ik ben het met je eens dat het makkelijk goed koper kan en dat grote teams ook baat hebben bij een budgetlimiet.

Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
met 225.000 euro komt een F1 team denk ik niet ver meer. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit. Maar Formule 1 is wel stuk duurder en professioneler dan Formule 2/GP2/A1GP of andere Europese klassen.
Gebruiken GP2/F2(is er nog een F2 eigenlijk dan?) A1GP etc, hun eigen gebouwde wind tunnel of huren/lenen ze die van bedrijf X?
Er moet voor mij ook wel een verschil zitten tussen de klasse, F1 is de koningsklasse, die moet er wel boven staan anders is het niet meer je van het. Moet natuurlijk niet meer zo zijn dat de verschillen tussen teams 200mln + zijn.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
F1 is een sport waarin aan ontwikkeling gedaan wordt, en niet zomaar ontwikkeling maar echt wel toptechnologie. In GP2 rijden ze allemaal met dezelfde wagen, logisch dat dat veel minder kost! Immers, de kosten van de ontwikkeling, die er bovendien miniem en absoluut geen toptechnologische bezigheid is, worden dan gedeeld door het aantal teams. Het budget van F1 vergelijken met dat van GP2 is gewoonweg idioot en zinloos.

Met 40 miljoen, kunnen topteams waarschijnlijk net hun personeel en transportkosten betalen...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2009 op 06 mei 2009 - 14:07:15
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
F1 is een sport waarin aan ontwikkeling gedaan wordt, en niet zomaar ontwikkeling maar echt wel toptechnologie. In GP2 rijden ze allemaal met dezelfde wagen, logisch dat dat veel minder kost! Immers, de kosten van de ontwikkeling, die er bovendien miniem en absoluut geen toptechnologische bezigheid is, worden dan gedeeld door het aantal teams. Het budget van F1 vergelijken met dat van GP2 is gewoonweg idioot en zinloos.

Met 40 miljoen, kunnen topteams waarschijnlijk net hun personeel en transportkosten betalen...
die 40 Mln zat toch niet bij het plafond? Dacht dat het plafond alleen was voor de ontwikkelingen van de auto e.d. En dat het personeel andere budget zat of zo. Ik heb me er eigenlijk niet heel goed in verdiept, maar dat staat me bij.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 14:19:09
Citaat van: Ferrari 2009 op 06 mei 2009 - 14:07:15
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
F1 is een sport waarin aan ontwikkeling gedaan wordt, en niet zomaar ontwikkeling maar echt wel toptechnologie. In GP2 rijden ze allemaal met dezelfde wagen, logisch dat dat veel minder kost! Immers, de kosten van de ontwikkeling, die er bovendien miniem en absoluut geen toptechnologische bezigheid is, worden dan gedeeld door het aantal teams. Het budget van F1 vergelijken met dat van GP2 is gewoonweg idioot en zinloos.

Met 40 miljoen, kunnen topteams waarschijnlijk net hun personeel en transportkosten betalen...
die 40 Mln zat toch niet bij het plafond? Dacht dat het plafond alleen was voor de ontwikkelingen van de auto e.d. En dat het personeel andere budget zat of zo. Ik heb me er eigenlijk niet heel goed in verdiept, maar dat staat me bij.
Naar ik hier heb gelezen, dacht dat 0634 het hier had gepost (don't shoot me if I'm wrong) waren niet inbegrepen:
-rijderslonen
-motorkosten
-marketing

Nu kan je je inderdaad afvragen wat personeel is dat aan de motor werkt. Is dit een motorkost? Waarschijnlijk wel inderdaad. Maar alleszins zijn ze niet allemaal met de motor bezig...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 13:49:03
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
met 225.000 euro komt een F1 team denk ik niet ver meer. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit. Maar Formule 1 is wel stuk duurder en professioneler dan Formule 2/GP2/A1GP of andere Europese klassen.

Ja dat zeg ik toch. Dus is de Formule 1 ook met een budgetplafond nog veruit het duurste en het meest professioneel.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 15:37:18
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 13:49:03
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
met 225.000 euro komt een F1 team denk ik niet ver meer. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit. Maar Formule 1 is wel stuk duurder en professioneler dan Formule 2/GP2/A1GP of andere Europese klassen.

Ja dat zeg ik toch. Dus is de Formule 1 ook met een budgetplafond nog veruit het duurste en het meest professioneel.
Dat is waar, maar ofwel doe je het goed ofwel doe je het niet. Je moet niet de laatste druppel uit een fles proberen te halen, maar de fles halfvol laten is ook te dom.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 06 mei 2009 - 14:34:08
Naar ik hier heb gelezen, dacht dat 0634 het hier had gepost (don't shoot me if I'm wrong) waren niet inbegrepen:
-rijderslonen
-motorkosten
-marketing

Dat was ik ja.

F_A_Diaz

#42
Citaat van: Ferrari 2009 op 06 mei 2009 - 14:07:15Het budget van F1 vergelijken met dat van GP2 is gewoonweg idioot en zinloos.

Voordat je begint te geeuwen, lees nou eens wat ik zeg.

Ik zeg dat wanneer een F1 team 200x zoveel budget heeft als een F2 team, dat een mooi verschil om aan te geven hoeveel professioneler F1 is in vergelijking met F2.
Waarom moet dat perse ruim 2200x zo groot zijn als dat nu bij de meeste team is?

CitaatMet 40 miljoen, kunnen topteams waarschijnlijk net hun personeel en transportkosten betalen...

Jordan kon het ook in '98 en zo'n klein team was dat niet. Overigens, kosten voor het pappen en nathouden van sponsoren vallen niet onder de budgetlimiet. Teams als Ferrari en McLaren hebben alleen al 40 man in dienst voor de catering. Verder verdienen topcoureurs ook 20 a 30 miljoen per jaar. Je haalt nu allerlei dingen erbij die niets met een budgetlimiet te maken hebben.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 15:37:18
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 13:49:03
Citaat van: F_A_Diaz op 06 mei 2009 - 13:19:04
Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 12:13:07
Overigens denk ik niet dat je zo'n vergelijking kan maken met de GP, f2 of welke lagere klassen dan ook.

Natuurlijk kan je wel vergelijken, voor 225.000 euro 16 races rijden. Formule 1 geeft daar 200x zoveel aan uit, lijkt me toch wel het bewijs dat F1 ook met een budgetplafond nog steeds veruit het ultieme is.
met 225.000 euro komt een F1 team denk ik niet ver meer. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit. Maar Formule 1 is wel stuk duurder en professioneler dan Formule 2/GP2/A1GP of andere Europese klassen.

Ja dat zeg ik toch. Dus is de Formule 1 ook met een budgetplafond nog veruit het duurste en het meest professioneel.
Ja, maar daarnaast zeg jij dat het te vergelijken is met GP2. Dat is niet waar. F1 gebeurd er zo veel meer en word er zo veel meer ontwikkeld dat 225.000 euro niet genoeg is. Als het zo zou geregeld worden als in de GP2 of welke lagere klassen dan ook, zou het snel geen Formule 1 meer zijn. Dan zouden ze afzakken. Met 225.000 euro hebben ze klein windtunneltje en verdere ontwikkelingen gedurende het seizoen kunnen ook.
De F1 zou standaard worden met zo'n budget. Je hebt gelijk dat het budget in de F1 eigenlijk te groot is. Maar GP2 is echt heel anders. Daar is alles standaard en goedkoop en word er weinig ontwikkeld gedurende een jaar.


En ja 98 is wel 11 jaar geleden. Alles was goed koper toen. Ferrari en Mclaren hadden ook niet het budget wat ze nu hebben. 40mln Euro(of 100mln gulden) zou nu denk ik op zijn minst het dubbele zijn.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 06 mei 2009 - 16:07:46
Ja, maar daarnaast zeg jij dat het te vergelijken is met GP2.

Ten eerste heb ik het helemaal niet over GP2 gehad maar ik ga er ff vanuit dat je de F2 bedoeld.

Ik zeg niet dat je het kan vergelijken, ik zeg dat ALS JE HET VERGELIJKT DAT NEERKOMT OP 200X ZOVEEL, DUS EEN MOOI VERSCHIL OM HET TECHNOLOGISCHE VERSCHIL IN DE KLASSES TE ONDERSTREPEN. Ik zeg nergens dat een F1 team met een budget van 225.000 euro kan rondkomen, dat maak jij ervan.
Eerst lezen, dan pas beginnen te rammen op dat toetsenbord. Hoe vaak moet ik het nog zeggen.


CitaatDat is niet waar. F1 gebeurd er zo veel meer en word er zo veel meer ontwikkeld dat 225.000 euro niet genoeg is. Als het zo zou geregeld worden als in de GP2 of welke lagere klassen dan ook, zou het snel geen Formule 1 meer zijn. Dan zouden ze afzakken. Met 225.000 euro hebben ze klein windtunneltje en verdere ontwikkelingen gedurende het seizoen kunnen ook.
De F1 zou standaard worden met zo'n budget. Je hebt gelijk dat het budget in de F1 eigenlijk te groot is. Maar GP2 is echt heel anders. Daar is alles standaard en goedkoop en word er weinig ontwikkeld gedurende een jaar.

Zucht.... zie boven.


CitaatEn ja 98 is wel 11 jaar geleden. Alles was goed koper toen. Ferrari en Mclaren hadden ook niet het budget wat ze nu hebben. 40mln Euro(of 100mln gulden) zou nu denk ik op zijn minst het dubbele zijn.

Moet ik je weer inflatie gaan uitleggen.... dat is hooguit 3 % per jaar.

Goed het zal dan iets minder zijn vandaag de dag maar dan nog. Jordan betaalde er in die tijd ALLES van, nu vallen lang niet alle kosten onder de budgetlimiet. Dus uiteindelijk is het nog lang niet zoveel dan ze toen te besteden hadden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."