wat kan je voor 44 miljoen kopen.....?

Gestart door kaisz, 30 april 2009 - 15:09:35

« vorige - volgende »

scho0634

Ja, maar dat is een dom plan. Dan kan je ineens hele grote gaten gaan krijgen.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 02 mei 2009 - 15:48:39
Ja, maar dat is een dom plan. Dan kan je ineens hele grote gaten gaan krijgen.
Hoe dan? Ik zie echt het probleem niet :-\ Ik zie alleszins niet meer problemen dan nu...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 02 mei 2009 - 16:00:15
Citaat van: 0634 op 02 mei 2009 - 15:48:39
Ja, maar dat is een dom plan. Dan kan je ineens hele grote gaten gaan krijgen.
Hoe dan? Ik zie echt het probleem niet :-\ Ik zie alleszins niet meer problemen dan nu...
Dat zei ik toch net al. De ene heeft niet zoveel geld, maar voor de motoren wel en die zijn zonder begrenzing. Ze mogen flex wings en extra KERS pk's. Noem maar op. De ander heeft veel geld maar heeft een gelimiteerde motor, en geen flex aero delen, mag niet testen, etc.

Dan kan (dat weet niemand nog) je wel eens hele grote vershillen gaan krijgen. Nu zit het veld dichter dan ooit bij elkaar, ik geef je op een briefje dat dat niet zo blijft. Zou jij het leuk vinden als er 4 sec tussen een Brawn en een Ferrari zit?

gloudiesaurus

En ik zie niet in hoe de FIA ooit goed de technische reglementen voor de niet budget/ en budget teams wil bepalen om deze concurrerend te houden.. Ze zaten er de afgelopen jaren steeds langs dus hoe willen ze het nu wel goed berekenen? Ik ben bang dat het hele plan in de praktijk (met alle theoretische goede bedoelingen) een farce zal worden...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

leproffesseur

Ze moeten 2 klasses invoeren dan maar.
Gekke beslissing want dat gaat nogal een verschil in wagens vrees ik.
Kan je zonder hulpmiiddellen(beweegbare vleugel enz)wel competief zijn?

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 02 mei 2009 - 16:15:16
Citaat van: Ferrari 2009 op 02 mei 2009 - 16:00:15
Citaat van: 0634 op 02 mei 2009 - 15:48:39
Ja, maar dat is een dom plan. Dan kan je ineens hele grote gaten gaan krijgen.
Hoe dan? Ik zie echt het probleem niet :-\ Ik zie alleszins niet meer problemen dan nu...
Dat zei ik toch net al. De ene heeft niet zoveel geld, maar voor de motoren wel en die zijn zonder begrenzing. Ze mogen flex wings en extra KERS pk's. Noem maar op. De ander heeft veel geld maar heeft een gelimiteerde motor, en geen flex aero delen, mag niet testen, etc.

Dan kan (dat weet niemand nog) je wel eens hele grote vershillen gaan krijgen. Nu zit het veld dichter dan ooit bij elkaar, ik geef je op een briefje dat dat niet zo blijft. Zou jij het leuk vinden als er 4 sec tussen een Brawn en een Ferrari zit?
Ik heb gat blijkbaar anders geïnterpreteerd dan jij het bedoelde. Ik ging er van uit dat je gaten in de reglementen bedoelde, maar blijkbaar bedoel je gaten in tijd. Ik dacht dat het over gaten in de reglementen ging omdat het over de reglementen was waarover we bezig waren.
Maar dus, op het circuit, daar kan het inderdaad een groot verschil maken, en niemand weet inderdaad hoe groot.

Citaat van: leproffesseur op 02 mei 2009 - 16:36:12
Ze moeten 2 klasses invoeren dan maar.
Gekke beslissing want dat gaat nogal een verschil in wagens vrees ik.
Kan je zonder hulpmiiddellen(beweegbare vleugel enz)wel competief zijn?
Volgens mij is dat net hun bedoeling. Doen alsof de teams een keuze hebben, maar eigenlijk gewoon hun wil doordrijven door optie B allesbehalve interessant te maken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

#21
Citaat van: Ferrari 2009 op 02 mei 2009 - 18:44:09
Ik heb gat blijkbaar anders geïnterpreteerd dan jij het bedoelde. Ik ging er van uit dat je gaten in de reglementen bedoelde, maar blijkbaar bedoel je gaten in tijd. Ik dacht dat het over gaten in de reglementen ging omdat het over de reglementen was waarover we bezig waren.
Maar dus, op het circuit, daar kan het inderdaad een groot verschil maken, en niemand weet inderdaad hoe groot.
Okee, daar zat het misverstand hem in ;).

Nee, niemand weet hoe groot het verschil zal zijn, en wie het voordeel zal hebben. Maar het zou kunnen dat de gaten vrij groot gaan worden want het worden toch behoorlijk verschillende wagens.... En dat lijkt mij niet leuk voor de kijker. En ergens kan ik me niet voorstellen dat de verschillen zo klein blijven als dat ze nu zijn.

Vandaar dat ik vind dat het nogal een dom plan is. Niet de budgetbeperking an sich, maar wel de twee verschillende regelgevingen.

Jasper

Het zou me verbazen mochten deze regels ongewijzigd ingevoerd worden voor volgend jaar. Ten eerste zijn veel teams het er niet mee eens, ten tweede is het praktisch niet haalbaar. De ontwikkelingskosten voor de auto van een bepaald seizoen, horen bij de kosten van dat seizoen. Dat wil zeggen dat de FIA nu al bijna moet beginnen met het registreren van deze kosten voor 2010, want binnen dit en 2 maanden is ieder team begonnen aan de nieuwe auto. (Of tenminste: niet het registreren van die kosten, maar wel de teams informeren over hoe ze alles moeten bijhouden en declareren bij de FIA.)

Aangezien het idee er nu pas doorgekomen is, lijkt dat mij niet meer haalbaar. Ik blijf dan ook voorstander van het invoeren van een budgetlimiet van pakweg 150 miljoen euro, voor 2011.

scho0634

Voor 100 mln kan het ook. Zolang er maar 1 regelement is voor iedereen.

leproffesseur

Ja laat het 1 regelement voor iedereen worden aub want ik vrees een fiasco ::)
En is het realistisch dat een team die zich aan het budget houdt een KERS en andere
hulpmiddellen kan bekostigen?En waar kan je technisch voordeel halen(heel concreet)
als je niet aan het budget houdt maar geen hulpmiddellen mag gebruiken.Wat biedt de
meeste kansen ?Een bolide met onbegrenst toerental (en dan gaan ze weer sneller wat
fia al jaren probeert onder controle te houden!) of een bolide met hulpmidellen?
Dat gaat me nogal een verschil op leveren ...

Jasper

De extra pk's van KERS en de onbegrensde toerentallen zijn ook te bereiken met weinig budget. Ik denk dat de budgetteams op die manier gemakkelijk de achterstand kunnen goedmaken die ze oplopen door hun gebrek aan geld.

scho0634

Zeker omdat de motoren niet bij de 44 mln inzitten. Dat geeft op motorgebied dus erg veel vrijheid.

F_A_Diaz

Citaat van: Ferrari 2009 op 02 mei 2009 - 18:44:09
Citaat van: leproffesseur op 02 mei 2009 - 16:36:12
Ze moeten 2 klasses invoeren dan maar.
Gekke beslissing want dat gaat nogal een verschil in wagens vrees ik.
Kan je zonder hulpmiiddellen(beweegbare vleugel enz)wel competief zijn?
Volgens mij is dat net hun bedoeling. Doen alsof de teams een keuze hebben, maar eigenlijk gewoon hun wil doordrijven door optie B allesbehalve interessant te maken.

Precies, ze creëren een situatie waarin je als team wat competatief wil zijn wel mee moet doen met het budget plafon om de schijn op te houden dat het vrijwillig is. De FIA zal nooit willen dat er technisch gezien auto's rondrijden die een voordeel hebben op de rest.

Voor de teams is het ook moeilijk te verkopen aan hun aandeelhouders om te zeggen dat ze niet mee doen het budgetplafond maar tegelijkertijd wel langzamer of net zo snel zijn.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

leproffesseur

Ach jongens toch waarom maken ze het toch zo moeilijk weer :P
Niet goed voor de sport vind ik dit soort regelementen :-[

F_A_Diaz

Trouwens, de topic titel suggereert dat 44 miljoen erg weinig is, dat valt op zich wel mee.

44 miljoen is ongeveer 100 miljoen gulden, daar reden tien jaar geleden de helft van alle teams voor.

Het zal uiteindelijk wel 64 miljoen euro worden dus je kan er zeker wel op hoog niveau mee racen, het extravagante zal alleen wel verdwijnen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."