Diffusers legaal of illegaal?

Gestart door Folkert, 09 april 2009 - 14:09:37

« vorige - volgende »

Vind jij dat de Diffusers moeten worden afgekeurd?

Ja,met terug werkende kracht
3 (10.7%)
Ja, maar alleen van af de volgende race.
3 (10.7%)
Nee, geniale uitvindingen horen bij de F1 en moeten worden toegstaan.
17 (60.7%)
Nee, om andere redenen.
5 (17.9%)
Ik weet het niet, ik ken het regelement niet goed genoeg om hier een stem over uit te brengen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 12:35:58
Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Kwa ontwerpteam maar er zijn binnen het team wel dezelfde resources/mensen die hiervoor gebruikt worden. Het is niet zo dat elk ontwerpteam de onderdelen ook zelf bouwt, je hebt ontwerpers en daarnaast de fabrieksmensen die de ontwerpen in elkaar zetten. En de fabriek moet prioriteiten stellen, onderdelen waarmee men verwacht de meeste tijdswinst te boeken krijgen voorrang bij het fabriceren en later ook bij het testen.


CitaatHet probleem voor de aero-afdelingen is dat werkelijk ALLES voor hun veranderde. De andere voorvleugels leidden tot volledig andere neuzen en doorstroming onder de wagen, bovenop de wagen moest alles zo efficiënt mogelijk worden gemaakt zonder allerhande vleugeltjes en ook de achtervleugel moest anders (al zal dat laatste wel niet zo'n groot probleem geweest zijn in vergelijking met de rest). Een winter hard werken voor iedereen dus, en dan gebeurt het al sneller dat je dit soort gaten in de regels mist. Tenzij je natuurlijk, zoals Honda in 2008, veel tijd neemt voor je nieuwe wagen.

Klopt helemaal, dus hebben Williams, Toyota en Brawn het besluit genomen zich minder druk te maken om KERS waardoor ze meer tijd/capaciteit hadden om wel die gaten in de regels op te merken. Wat in de praktijk dus ook gebeurd. Je zegt het zelf ook al, Brawn/Honda had meer tijd/capaciteit waardoor zijn het dus ook zagen. Aan de ene kant spreek je mij tegen en aan de andere kant zeg je juist dat ik gelijk heb.
Denk dat die tijd/Capaciteit voornamelijk kwam omdat Honda 2008 al had op gegeven. Ik denk dat tijd grote invloed heeft bij het opmerken van mazen in de wet. Capaciteit zou kunnen, want hoe meer mensen er op bepaald project zitten hoe meer kans je hebt dat 1 van die mensen een regel anders interpreteerd. Maar ik denk dat mensen van de aandrijvingsafdeling, niet heel veel extra hulp kunnen bieden in de Aerodynamica afdeling.
Williams heeft wel veel tijd gestoken in het KERS. En denk ook niet dat veel tijd in het KERS reden is geweest dat andere teams geen soort gelijke diffuser hebben gebouwd. Dit zijn gewoon toevallige ontdekkingen.

Daarnaast is de diffuser in 2007 door ontwerper van Super Aguri bedacht, dat toen Failliet is gegaan, waardoor het idee bij Honda terecht kwam. 1 van de afdelings chefs van Honda is overgestapt naar Williams en nam het ontwerp mee. Contacten met Toyota liggen erg nauw, en zijn zo dus ook bij Toyota terecht gekomen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 12:35:58
Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Kwa ontwerpteam maar er zijn binnen het team wel dezelfde resources/mensen die hiervoor gebruikt worden.

Natuurlijk niet, een aerodynamica-ingenieur (ja, ook een ontwerper) heeft helemaal geen kennis over KERS en dergelijke. Daarvoor zijn de F1-standaarden veel te gespecialiseerd.

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 21 april 2009 - 14:08:58
Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 12:35:58
Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Kwa ontwerpteam maar er zijn binnen het team wel dezelfde resources/mensen die hiervoor gebruikt worden.

Natuurlijk niet, een aerodynamica-ingenieur (ja, ook een ontwerper) heeft helemaal geen kennis over KERS en dergelijke. Daarvoor zijn de F1-standaarden veel te gespecialiseerd.

Dat zei ik dus ook helemaal niet, dat maak jij ervan.
Ik heb het over mensen in de fabriek die fysiek daadwerkelijk het spul in elkaar zetten. Een Formule 1 team bestaat niet uit enkel 20 ontwerpers die 's avond in een schuurtje het spul in elkaar lassen. De gewone arbeider in de fabriek krijgt opdracht om iets te fabriceren van 1 van de ontwerpteams. Als die tot over zijn oren in het werk zit voor het KERS team, dan gaat dat ten koste van het werk voor het aerodynamica team. Daarom heb je ook een supervisor, een technisch directeur die alles overziet, hij bepaald welk onderdeel voorrang krijgt omdat hij denkt hiermee de meeste tijdswinst te boeken. Bij veel teams is dat overduidelijk KERS geweest wat 1e prioriteit heeft gekregen. Ik zeg niet dat er perse een directe link is maar het is wel opvallend.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 16:17:22
Citaat van: Jasper op 21 april 2009 - 14:08:58
Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 12:35:58
Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Kwa ontwerpteam maar er zijn binnen het team wel dezelfde resources/mensen die hiervoor gebruikt worden.

Natuurlijk niet, een aerodynamica-ingenieur (ja, ook een ontwerper) heeft helemaal geen kennis over KERS en dergelijke. Daarvoor zijn de F1-standaarden veel te gespecialiseerd.

Dat zei ik dus ook helemaal niet, dat maak jij ervan.
Ik heb het over mensen in de fabriek die fysiek daadwerkelijk het spul in elkaar zetten. Een Formule 1 team bestaat niet uit enkel 20 ontwerpers die 's avond in een schuurtje het spul in elkaar lassen. De gewone arbeider in de fabriek krijgt opdracht om iets te fabriceren van 1 van de ontwerpteams. Als die tot over zijn oren in het werk zit voor het KERS team, dan gaat dat ten koste van het werk voor het aerodynamica team. Daarom heb je ook een supervisor, een technisch directeur die alles overziet, hij bepaald welk onderdeel voorrang krijgt omdat hij denkt hiermee de meeste tijdswinst te boeken. Bij veel teams is dat overduidelijk KERS geweest wat 1e prioriteit heeft gekregen. Ik zeg niet dat er perse een directe link is maar het is wel opvallend.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het fabriceren in zijn werk gaat. Het lijkt mij dat zelfs daar afdelingen zijn die met bepaalde dingen bezig zijn. werktuigbouwkunde is dat volgens mij. Het lijkt mij dat het ontwikkelen meeste tijd kost en dat de werktuigbouwer niet meer tijd kwijt is om het te maken, want hij volgt gewoon een concept. Het bouwen van onderdelen word groten deels ook door machines gedaan.
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat veel teams KERS eerste prioriteit hebben gegeven, maar niet dat dat ten koste ging van andere ontwikkelingen. De Aero Afdeling van BV Mclaren of Ferrari is niet op het diffuser idee gekomen, Brawn wel. Dit soort ontwerpen of ideeën ontstaan gewoon en dan gaan ze volgens mij achter af pas kijken naar het reglement of het wel mag of niet. Niet andersom.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 16:17:22
Citaat van: Jasper op 21 april 2009 - 14:08:58
Citaat van: F_A_Diaz op 21 april 2009 - 12:35:58
Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Kwa ontwerpteam maar er zijn binnen het team wel dezelfde resources/mensen die hiervoor gebruikt worden.

Natuurlijk niet, een aerodynamica-ingenieur (ja, ook een ontwerper) heeft helemaal geen kennis over KERS en dergelijke. Daarvoor zijn de F1-standaarden veel te gespecialiseerd.

Dat zei ik dus ook helemaal niet, dat maak jij ervan.
Ik heb het over mensen in de fabriek die fysiek daadwerkelijk het spul in elkaar zetten. Een Formule 1 team bestaat niet uit enkel 20 ontwerpers die 's avond in een schuurtje het spul in elkaar lassen. De gewone arbeider in de fabriek krijgt opdracht om iets te fabriceren van 1 van de ontwerpteams. Als die tot over zijn oren in het werk zit voor het KERS team, dan gaat dat ten koste van het werk voor het aerodynamica team. Daarom heb je ook een supervisor, een technisch directeur die alles overziet, hij bepaald welk onderdeel voorrang krijgt omdat hij denkt hiermee de meeste tijdswinst te boeken. Bij veel teams is dat overduidelijk KERS geweest wat 1e prioriteit heeft gekregen. Ik zeg niet dat er perse een directe link is maar het is wel opvallend.

Ook daar ben ik het niet mee eens. Ik weet niet hoe een heel F1-team in elkaar zit, maar wel hoe de aero-afdelingen in elkaar zitten. Je hebt hier inderdaad een team van ontwerpers, dan een aantal personen die testmodellen van de ontwerpen produceren, een team dat die testmodellen in de windtunnel test, en dan waarschijnlijk weer andere mensen die de uiteindelijke onderdelen voor de auto maken.

Deze onderdelen zullen allemaal gemaakt zijn van (vezelversterkte) composieten. Voor de productie hiervan is ook weer zeer specifieke kennis en ervaring vereist (deze "gewone arbeider in de fabriek" is bijgevolg ook een hoog opgeleide ingenieur, dat terzijde).

KERS bestaat dan weer (neem ik aan) uit elektronische componenten en een aantal mechanische onderdelen die aan de aandrijflijn zitten. Nu zou het kunnen dat die mechanische onderdelen ook voor een deel uit composieten bestaan, in dat geval leg ik me neer bij je punt, maar volgens mij is het hier toch vooral om staal/aluminium/titanium/... te doen. Om dat te produceren, heb je weer heel andere mensen nodig dan voor composieten (over het algemeen denk ik dat dit minder moeilijk is, aangezien je gewoon de computer moet programmeren en dan wordt het automatisch gefreesd/gedraaid/whatever).

Los daarvan denk ik niet dat de productie een bottleneck is. Het ontdekken van het gat in de regels voor de diffuser, zou ik toch volledig bij de ontwerpteams plaatsen.

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 21 april 2009 - 16:36:02
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat veel teams KERS eerste prioriteit hebben gegeven, maar niet dat dat ten koste ging van andere ontwikkelingen. De Aero Afdeling van BV Mclaren of Ferrari is niet op het diffuser idee gekomen, Brawn wel. Dit soort ontwerpen of ideeën ontstaan gewoon en dan gaan ze volgens mij achter af pas kijken naar het reglement of het wel mag of niet. Niet andersom.

Je moet ook lezen wat ik zeg, dit heb ik nu al zo vaak tegen jou gezegd maar je doet het steeds niet.  :-\

Ik zeg alleen dat veel teams prioriteit hebben gegeven aan KERS waardoor de kans groot is dat ze andere dingen over het hoofd hebben gezien en/of niet belangrijk genoeg vonden in verhouding met KERS. En dat kan o.a. de diffuser geweest zijn.

Al die teams waren naar mijn mening erg bang om op hun bek te gaan met KERS en/of er niet direct mee te kunnen rijden. Dat blijkt een grote inschattingsfout te zijn geweest.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 22 april 2009 - 12:26:01
Ik zeg alleen dat veel teams prioriteit hebben gegeven aan KERS waardoor de kans groot is dat ze andere dingen over het hoofd hebben gezien en/of niet belangrijk genoeg vonden in verhouding met KERS. En dat kan o.a. de diffuser geweest zijn.
Team aero != Team KERS. Dus wat je ook doet met die KERS, boeit niet. De aero-afdeling heeft het diffuser-gat gekeken, dat heeft niets te maken met hoeveel mensen er aan KERS bezig zijn. En als ze het gat gezien zouden hebben, zouden ze het wel gemaakt hebben ook. Iedereen beseft wel dat een ontwikkelde diffuser zeer veel verschil kan maken. Volgens mij heeft KERS totaal geen invloed gehad op die diffuser.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 22 april 2009 - 12:26:01
Citaat van: Burorri op 21 april 2009 - 16:36:02
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat veel teams KERS eerste prioriteit hebben gegeven, maar niet dat dat ten koste ging van andere ontwikkelingen. De Aero Afdeling van BV Mclaren of Ferrari is niet op het diffuser idee gekomen, Brawn wel. Dit soort ontwerpen of ideeën ontstaan gewoon en dan gaan ze volgens mij achter af pas kijken naar het reglement of het wel mag of niet. Niet andersom.

Je moet ook lezen wat ik zeg, dit heb ik nu al zo vaak tegen jou gezegd maar je doet het steeds niet.  :-\

Ik zeg alleen dat veel teams prioriteit hebben gegeven aan KERS waardoor de kans groot is dat ze andere dingen over het hoofd hebben gezien en/of niet belangrijk genoeg vonden in verhouding met KERS. En dat kan o.a. de diffuser geweest zijn.

Al die teams waren naar mijn mening erg bang om op hun bek te gaan met KERS en/of er niet direct mee te kunnen rijden. Dat blijkt een grote inschattingsfout te zijn geweest.
Ik heb prima gelezen wat jij zegt. :) Jij zei in je eerste bericht dat teams als Mclaren en Ferrari teveel tijd staken in het KERS en daardoor tijd te kort kwamen om het reglement grondig door te spitten. Maar zoals Jasper en Ferrari_2009 ook al zeiden, staan deze 2 afdelingen redelijk los van elkaar en werken ze simultaan aan hun eigen onderdeel, waardoor ze allebei geen tijd te kort komen om hun deel van het reglement grondig door te lezen. Daarnaast is dat idee van de Diffuser al in 2007 bedacht(of iig iets soortgelijks, waardoor ze zowieso meer tijd hadden om het uit te zoeken.) Het idee kwam zomaar ineens. Dat ze dingen over het hoofd zien heeft niks te maken met ontwikkeling, maar met interpretatie.

Snap ook niet helemaal wat je nou precies bedoelde met het maken van de onderdelen. Volgens mij is dat niet zo tijdrovend als het bedenken van een ontwerp.
Trotse vader van Rosalie(L)

RadioActiveMan

Citaat van: F_A_Diaz op 22 april 2009 - 12:26:01Al die teams waren naar mijn mening erg bang om op hun bek te gaan met KERS en/of er niet direct mee te kunnen rijden. Dat blijkt een grote inschattingsfout te zijn geweest.

Helemaal als je bedenkt dat de helft ze al heeft verwijderd uit de wagens en dat enkel die van McLaren naar behoren lijkt te werken.

Er is bij de rest nooit een lampje gaan branden van "Hé, als we het nu eens op die manier proberen." da's al.
Trouwens sommige teams waren helemaal niet bij de les en hebben gewoon een hele slechte wagen gebouwd en dat willen ze nu op die ontbrekende diffuser steken.