Diffusers legaal of illegaal?

Gestart door Folkert, 09 april 2009 - 14:09:37

« vorige - volgende »

Vind jij dat de Diffusers moeten worden afgekeurd?

Ja,met terug werkende kracht
3 (10.7%)
Ja, maar alleen van af de volgende race.
3 (10.7%)
Nee, geniale uitvindingen horen bij de F1 en moeten worden toegstaan.
17 (60.7%)
Nee, om andere redenen.
5 (17.9%)
Ik weet het niet, ik ken het regelement niet goed genoeg om hier een stem over uit te brengen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

leproffesseur

Zien juillie ferrari dit jaar nog een race winnen misschien als er niks spectaculair gebeurt?
Ik niet tenzij brawn gp er niet in slaagt om de wagen helemaal niet verder te verbeteren
wat onwaarschijnlijk is.De kosten voor een nieuwe wagen zijn zo groot en de kans op een
titel (duurt nog enkele gp tot ze een evenwaardig chassis hebben)eerder klein dat dit seizoen
voor Brawn gp is.Waarom massa geld in een wagen steken als de achterstand zo groot is ...

Folkert

Citaat van: Enzo op 17 april 2009 - 15:30:21
Citaat van: leproffesseur op 17 april 2009 - 15:04:50
Als het seizoen uitdraait op een een strijdt tussen brawn gp en toyota zoals iemand
op dit forum vreest is dat toch goed!Jammer voor de andere teams maar die hadden
de regels rond die diffuser kwestie maar goed moeten lezen.En aangezien het minstens
5 tot misschien 20 miljoen euro gaat kosten per team om die wagens om te bouwen met
een competieve diffusers waarom laten die teams dit jaar gewoon niet vallen en concentreren
zich vooral op de wagens voor volgend jaar niet?Een pijnlijke beslissing maar dit jaar wordt
het heel moeilijk om voor die teams om kampioen te worden .En voor Ferrari en mclaren is het
geen ramp om eens een slecht jaar te hebben en ze kunnen dit wel overleven.Nu reeds met
de 2010 wagen beginnen is geen garantie op succes voor volgend jaar maar die kans vergroot
toch wel.

Ja goed idee,,,,,,laat 70% van de constructeurs maar stoppen met ontwikkelen en zich concentreren op 2010!!?
Honda/Brawn is het anders goed gelukt nu :P

Maar ben het er ook niet mee eens. Gewoon door blijven gaan. Misschien vinden ze nog wat of zoals vaak gebeurd dat het in Europa ineens weer anders ligt. Herinner Mclaren 2005.
Trotse vader van Rosalie(L)

leproffesseur

Voor ons als f1 fan is het wel mooier als ze de strijdt niet opgeven
en ik hoop van harte dat een ander team hen het nog heel moeilijk
kan maken.Maar als f1 team zou ik toch eens mijn vorige stelling overwegen
ook al is dat geen simpele beslissing met een verloren seizoen tot gevolg... :(

robbert

het zou toch goed zijn dat meerdere teams al beginnen aan volgend seizoen alleen om de fia aan te tonen dat ze toch beter de regels moeten uitleggen.
Want het moet toch zijn als er maar 3 teams die diffuser hebben dat de fia de regels niet goed heeft uitgelegd é.

leproffesseur

A..kijk eens ...zo had ik het nog niet bekeken en je hebt wel een punt.
::)

Ferrari 2010

Ik heb in jaren niet zo'n spannende kwali gezien als vandaag. Als er nog enkele teams de diffuser deftig hebben kunnen maken, dan gaan we heel spannende tijden tegemoet! Enkel RBR mag er dan geen hebben :) ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Citaat van: robbert op 17 april 2009 - 18:50:23
Want het moet toch zijn als er maar 3 teams die diffuser hebben dat de fia de regels niet goed heeft uitgelegd é.

Het is nu niet dat de FIA de teambazen in een klasje bijeenroept en de regels eens gaat uitleggen eh...

En zou het niet gewoon kunnen dat die 3 teams verder keken dan hun neus lang was en op die manier iets gevonden hebben om zich te onderscheiden van de rest? :)

robbert

Citaat van: Makke op 18 april 2009 - 10:47:23
Citaat van: robbert op 17 april 2009 - 18:50:23
Want het moet toch zijn als er maar 3 teams die diffuser hebben dat de fia de regels niet goed heeft uitgelegd é.

Het is nu niet dat de FIA de teambazen in een klasje bijeenroept en de regels eens gaat uitleggen eh...

En zou het niet gewoon kunnen dat die 3 teams verder keken dan hun neus lang was en op die manier iets gevonden hebben om zich te onderscheiden van de rest? :)
zo bedoel ik het ook weer niet hé, ik bedoel, dat de fia eens beter wat informatie moest rondsturen omtrent de nieuwe regels. Want als er maar 3 teams waren die die diffusers hadden, dan heeft de fia die niet goed uitgelegd punt

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 18 april 2009 - 09:02:32
Ik heb in jaren niet zo'n spannende kwali gezien als vandaag. Als er nog enkele teams de diffuser deftig hebben kunnen maken, dan gaan we heel spannende tijden tegemoet! Enkel RBR mag er dan geen hebben :) ;D

RBR is ook het team dat volgens mij de meeste moeite gaat hebben om zijn diffuser te veranderen (Force India en STR uitgezonderd). Newey heeft te kennen gegeven dat ze er nog helemaal niet ver mee staan en volgens Mike Gascoyne (in het artikel dat in deze topic gepost werd) gaan ze moeilijkheden hebben omdat ze achteraan een pullrod gebruiken (d.w.z. als het wiel omhoog wordt geduwd, is er als vering een stang die omhoog getrokken wordt, in plaats van één die omhoog geduwd wordt zoals gebruikelijk in de moderne F1). Door de pullrod zitten de werkende onderdelen van de ophanging onderaan in de auto, wat conflicten zou kunnen geven met de bodemplaat die omhoog moet komen op het einde.

F_A_Diaz

Citaat van: robbert op 18 april 2009 - 10:50:29
Citaat van: Makke op 18 april 2009 - 10:47:23
Citaat van: robbert op 17 april 2009 - 18:50:23
Want het moet toch zijn als er maar 3 teams die diffuser hebben dat de fia de regels niet goed heeft uitgelegd é.

Het is nu niet dat de FIA de teambazen in een klasje bijeenroept en de regels eens gaat uitleggen eh...

En zou het niet gewoon kunnen dat die 3 teams verder keken dan hun neus lang was en op die manier iets gevonden hebben om zich te onderscheiden van de rest? :)
zo bedoel ik het ook weer niet hé, ik bedoel, dat de fia eens beter wat informatie moest rondsturen omtrent de nieuwe regels. Want als er maar 3 teams waren die die diffusers hadden, dan heeft de fia die niet goed uitgelegd punt

Met zulke grote regelveranderingen zijn er altijd teams die slimmer zijn dan de rest. Het is niet toeval dat de diffuser club (nog) geen KERS gebruikt, de andere teams hebben zich daar denk ik teveel op gericht en kwamen daardoor tijd tekort om het reglement grondig door te spitten.

Schijnt wel dat door deze diffuser het effect van inhalen wel vermindert, was de bedoeling was van het hele reglement, dus in dat opzicht is het wel weer raar dat het goedgekeurd wordt.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Het probleem voor de aero-afdelingen is dat werkelijk ALLES voor hun veranderde. De andere voorvleugels leidden tot volledig andere neuzen en doorstroming onder de wagen, bovenop de wagen moest alles zo efficiënt mogelijk worden gemaakt zonder allerhande vleugeltjes en ook de achtervleugel moest anders (al zal dat laatste wel niet zo'n groot probleem geweest zijn in vergelijking met de rest). Een winter hard werken voor iedereen dus, en dan gebeurt het al sneller dat je dit soort gaten in de regels mist. Tenzij je natuurlijk, zoals Honda in 2008, veel tijd neemt voor je nieuwe wagen.

Forza F1

Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Tenzij je natuurlijk, zoals Honda in 2008, veel tijd neemt voor je nieuwe wagen.

Precies! En juist daarom snap ik niet dat mensen Brawn hun succes niet gunnen, ze hebben er hard genoeg voor gewerkt!!

Then again... Flavio is altijd al ne slechte verliezer geweest hé  :)

Folkert

Citaat van: Forza Ferrari op 20 april 2009 - 20:38:18
Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Tenzij je natuurlijk, zoals Honda in 2008, veel tijd neemt voor je nieuwe wagen.

Precies! En juist daarom snap ik niet dat mensen Brawn hun succes niet gunnen, ze hebben er hard genoeg voor gewerkt!!

Then again... Flavio is altijd al ne slechte verliezer geweest hé  :)
Op Flaaf wil ik me niet eens concentreren. Nooit echt gemogen die gast. En tuurlijk gunt een ander team zijn concurrent niks, zo steekt het nou allemaal in elkaar. Ik weet zeker dat stiekem alle andere teams immens veel respect hebben voor Brawn en de zijne.

@F_A_Diaz: Zoals jij het nu stelt is het niet helemaal. Volgend jaar is KERS verplicht, dan heeft het Diffuser clubje weer te weinig tijd gestoken in KERS en volgend jaar daar problemen mee hebben. Denk ook dat Jasper wel gelijk heeft dat teams verschillende afdelingen voor hebben om dat te ontwikkelen.

Ik denk wel dat Teams verschillende prioriteiten hebben gezet en zich bewust niet hebben gericht op bepaalde aspecten van het nieuwe reglement.
Trotse vader van Rosalie(L)

Beaux001

Diffuser:

Dus als ik het goed begrijp na het lezen is een diffuser een klein stukje achterkant van de  bodemplaat. Die zorgt voor een vacuüm effect en dat alles gebeurd achterop de auto.
Zie plaatje 1



Als ik het tot nu toe begrijp vind ik het helemaal geen verkeerde instelling om daar snelheid te vinden.
Vind erg knap om een auto daarmee sneller te maken en slimmer af te zijn dan de concurrent.

BRON: http://media.photobucket.com/image/formule%201%20diffuser/sasquatsch_fok/diffusers.jpg

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 20 april 2009 - 16:19:15
Diffusers hebben echt helemaal niks met KERS te maken... Dat is een compleet andere afdeling van het team, en ik kan wel aannemen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor het uitpluizen van de regels voor zijn eigen gebied. De diffuser was dus de verantwoordelijkheid van de aero-mensen, KERS zal wel onder aandrijving of elektronica vallen.

Kwa ontwerpteam maar er zijn binnen het team wel dezelfde resources/mensen die hiervoor gebruikt worden. Het is niet zo dat elk ontwerpteam de onderdelen ook zelf bouwt, je hebt ontwerpers en daarnaast de fabrieksmensen die de ontwerpen in elkaar zetten. En de fabriek moet prioriteiten stellen, onderdelen waarmee men verwacht de meeste tijdswinst te boeken krijgen voorrang bij het fabriceren en later ook bij het testen.


CitaatHet probleem voor de aero-afdelingen is dat werkelijk ALLES voor hun veranderde. De andere voorvleugels leidden tot volledig andere neuzen en doorstroming onder de wagen, bovenop de wagen moest alles zo efficiënt mogelijk worden gemaakt zonder allerhande vleugeltjes en ook de achtervleugel moest anders (al zal dat laatste wel niet zo'n groot probleem geweest zijn in vergelijking met de rest). Een winter hard werken voor iedereen dus, en dan gebeurt het al sneller dat je dit soort gaten in de regels mist. Tenzij je natuurlijk, zoals Honda in 2008, veel tijd neemt voor je nieuwe wagen.

Klopt helemaal, dus hebben Williams, Toyota en Brawn het besluit genomen zich minder druk te maken om KERS waardoor ze meer tijd/capaciteit hadden om wel die gaten in de regels op te merken. Wat in de praktijk dus ook gebeurd. Je zegt het zelf ook al, Brawn/Honda had meer tijd/capaciteit waardoor zijn het dus ook zagen. Aan de ene kant spreek je mij tegen en aan de andere kant zeg je juist dat ik gelijk heb.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."