Diffusers legaal of illegaal?

Gestart door Folkert, 09 april 2009 - 14:09:37

« vorige - volgende »

Vind jij dat de Diffusers moeten worden afgekeurd?

Ja,met terug werkende kracht
3 (10.7%)
Ja, maar alleen van af de volgende race.
3 (10.7%)
Nee, geniale uitvindingen horen bij de F1 en moeten worden toegstaan.
17 (60.7%)
Nee, om andere redenen.
5 (17.9%)
Ik weet het niet, ik ken het regelement niet goed genoeg om hier een stem over uit te brengen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

Toyoda

Legaal!
Ik vind het zielig hoe de andere teams reageren, vooral de topteams.
Zij zijn veel sneller dan ons en dat is niet eerlijk!
Nou, dan kan Force India iedereen wel gaan aanklagen.

Het is zelfs nog niet eens een gat in de reglementering, want dat zouden ze kunnen dichten.
En Brawn heeft bij een teamvergadering voorgesteld om de reglementering op dat vlak te wijzigen dan zou iedereen nu zo een diffuser zou hebben.
Maar dat werd van tafel geveegd.
Dus nu maar klagen...
The only thing that gets me out of bed is a good nap!

scho0634

Citaat van: Toyoda op 10 april 2009 - 09:29:37
Legaal!
Ik vind het zielig hoe de andere teams reageren, vooral de topteams.
Zij zijn veel sneller dan ons en dat is niet eerlijk!
Maar dat verbaast je toch niet, hoop ik.

Was het zelfde met de massa dempers van Renault. T is een beetje flauw, maar ja. Zo werkt het al jaren.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 09 april 2009 - 22:05:51
Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 18:32:28
Ja, maar ze zijn er ook niet voor gestraft hé ;) Ok, ze zijn verboden, maar voor mijn part ook veel te laat, maar Renault is niet met terugwerkende kracht gestraft, dat zou ook gewoonweg belachelijk zijn.

Ik vraag me wel af wie het met terugwerkende kracht wil zien verboden worden, maar toch niet zijn mening effectief heeft gepost. Ik wil wel eens weten waarom.
Ik weet dat Renault toen niet gestraft is. Maar toen werden de dempers gewoon verboden terwijl er niets mis mee was. Dat zou nu ook kunnen gebeuren... De FIA is er gek genoeg voor.
Omdat het bij nader inzien niet 100% conform was met (wat er bedoeld was met) de regels. Iets met dat het bewoog ofzo, en het was betwistbaar of dat legaal was. Nu net hetzelfde.

Citaat van: Toyoda op 10 april 2009 - 09:29:37
Legaal!
Ik vind het zielig hoe de andere teams reageren, vooral de topteams.
Zij zijn veel sneller dan ons en dat is niet eerlijk!
Ze willen gewoon duidelijkheid alvorens ze het zelf onder hun wagen gaan plakken. Ze zijn van mening dat die diffuser niet is wat er met de regels bedoelt is, en willen zeker zijn dat hun eigen wagen nadien niet plots afgekeurd gaat worden wanneer zij alles daarop zijn beginnen baseren. Zo had Ferrari bijvoorbeeld ook al een massademper toen die werd afgekeurd. Uiteraard is klagen ook uit eigenbelang, en uiteraard zullen zij het liefst het boeltje verboden zien worden, als je in de F1 niet eerst aan jezelf denkt, kom je er toch niet...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Ze willen geen gerechtigheid, hoor. Ze willen het voordeel dat anderen van hun oplettendheid hebben, verbieden zodat ze misschien weer eens kunnen winnen.

Je moet eigen belang niet verwarren met een gevoel voor rechtvaardigheid ;).

Jasper

Voor dit seizoen moeten ze legaal blijven, volgend seizoen moet het gat in de regels gedicht worden.

De enige reden waarom ik vind dat ze dit seizoen legaal moeten blijven, is dat de teams met diffusers anders zwaar benadeeld moeten worden omdat ZIJ dan aan een nieuw chassis kunnen beginnen zonder die diffuser.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 10 april 2009 - 10:54:58
Ze willen geen gerechtigheid, hoor. Ze willen het voordeel dat anderen van hun oplettendheid hebben, verbieden zodat ze misschien weer eens kunnen winnen.

Je moet eigen belang niet verwarren met een gevoel voor rechtvaardigheid ;).
Je moet ook gewoonweg alles lezen vooraleer je reageert ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Maar ik bedoel dat het uitsluitend eigen belang is.

Rechtvaardigheid heeft niets met F1 te maken.

kaisz

Ik denk dat ze nu legaal worden verklaard en volgend jaar mag het niet meer, want door de diffuser ga je niet alleen harder, maar tegenstanders kunnen jou niet inhalen.

Enzo

CitaatByrne: "De auto van Brawn is illegaal"
12 april 2009


Ferrari-ontwerper Rory Byrne heeft een duit in het zakje gedaan omtrent de diffuser-rel. De Zuid-Afrikaan is -weinig verrassend- van mening dat het ontwerp van de auto van Brawn GP niet conform de regels is.

Byrne is natuurlijk verre van onpartijdig, maar zijn argumentatie wijkt af van hetgeen we in de afgelopen weken hebben gezien. Daarin ging het voornamelijk om de diffuser en of die wel of niet als één geheel wordt gezien met de bodemplaat. Byrne haalt er echter nog een andere paragraaf uit het FIA-regelboek bij. Het betreft hier de regel dat je niets van het bodywork van de auto mag zien, als je de auto recht van onderen bekijkt.

"Het is een regel die ongeveer vijftien jaar geleden is bedacht en iedereen heeft het al die jaren op dezelfde manier geinterpreteerd", zei Byrne tegenover Gazzetta dello Sport. "Als je de auto van Brawn van onderen bekijkt, kan je de wielophanging zien."

"Ross Brawn en ik blijven goede vrienden, maar je hebt persoonlijke relaties en professionele verhoudingen. En ik werk voor Ferrari."

Het verlossende woord valt op dinsdag 14 april. Dan zal het Internationale Hof van Beroep zijn oordel vellen over de kwestie.



Vraag me af of ze dit in hun protest ook naar voren mogen brengen....

Ferrari 2010

Volgens mij mogen ze hierover protesteren, maar niet op 14 april. Op 14 april is het beroep op de goedkeuring van de diffusor, ze zullen voor dit nieuwe ding denk ik een nieuwe klacht moeten indienen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

bruintje

De diffuser moet zeker blijven. In geen geval afkeuren dat ding. Ik verwacht tegen de GP van Spanje dat alle topteam's reeds zo'n diffuser hebben. Let wel, tegen dan is het kalf al lang verdronken. Ik verwacht dat Brawn de volgende twee overzeese grand prixs nog wint.Mocht dit lukken, dan mogen ze zich opmaken voor de wereldtitel.
Vind ik super. Het zet de deur open voor nieuwe team's in de F1 en dat is mooi meegenomen.
Trouwens, Toyota doet het ook super en dat is ook zeer goed nieuws. Ik zie de Japanners nog een GP winnen.
Ze hadden zeker goede resultaten nodig want ze maakten plannen (maken plannen) om de F1 de drug toe te keren. Hopelijk hebben ze nu deze plannen in de koelkast gestopt.
Trouwens nog even dit.
Het wordt enorm moeilijk zoniet onmogelijk om tegen een redelijke termijn een competitieve wagen op de grid te zetten. Dit wegens de strikte testlimieten. Het testen in de fabriek (met simulaties) is niet hetzelfde als testen op een circuit. Ik verwacht nog zware maanden voor de topteam's.

Ferrari 2010

#26
Je wil het niet afkeuren want je vind het leuk dat het kalf dan al verdronken is? Vreemde redenering. Ook vraag ik me af hoe zoiets deuren open zet voor nieuwe teams, omdat een diffusor mag is het gemakkelijker voor nieuwe of kleine teams? Force India rijdt bij mijn weten nog steeds achteraan hoor...

Voor mij moeten ze ze ook niet afkeuren hoor, daar niet van, dat hadden ze in het begin moeten doen dan. Maar ik vrees dat dit niet bepaalt in het voordeel of in het nadeel van kleinere teams is ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Aan de ene kant moeten ze natuurlijk niet worden verboden, maar aan de andere kant misschien wel. Zo is het altijd gegaan als het reglement  verkeerd is geïnterpreteerd. Zou eigenlijk raar zijn als Brawn er nu wel mee weg komt, terwijl Mclaren Ferrari, Renault, Lotus en nog meer teams er wel wat aan moesten doen. 

En wat Rory Byrne zegt lijkt me inderdaad ook niet onbelangrijk. Maar ik begrijp nog niet helemaal waarom dat statement niet op 14april mag worden geuit. Dat zou alleen maar vertraging opleveren als het weer op nieuw moet gebeuren.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 12 april 2009 - 12:11:59
En wat Rory Byrne zegt lijkt me inderdaad ook niet onbelangrijk. Maar ik begrijp nog niet helemaal waarom dat statement niet op 14april mag worden geuit. Dat zou alleen maar vertraging opleveren als het weer op nieuw moet gebeuren.
Volgens mij worden alle aparte zaken gescheiden gehouden. 14 april is er het beroep ivm de diffuser. En die onderkant heeft toch niets met dat beroep te maken? Dit hoort dus apart. Ze mogen dat gerust bespreken die dag, maar normaal gezien zou men hier apart een klacht tegen moeten indienen lijkt mij. Net zoals de zaak van McLaren ook niet de 14de voorkomt...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2009 op 12 april 2009 - 13:28:22
Citaat van: Burorri op 12 april 2009 - 12:11:59
En wat Rory Byrne zegt lijkt me inderdaad ook niet onbelangrijk. Maar ik begrijp nog niet helemaal waarom dat statement niet op 14april mag worden geuit. Dat zou alleen maar vertraging opleveren als het weer op nieuw moet gebeuren.
Volgens mij worden alle aparte zaken gescheiden gehouden. 14 april is er het beroep ivm de diffuser. En die onderkant heeft toch niets met dat beroep te maken? Dit hoort dus apart. Ze mogen dat gerust bespreken die dag, maar normaal gezien zou men hier apart een klacht tegen moeten indienen lijkt mij. Net zoals de zaak van McLaren ook niet de 14de voorkomt...
Ja, maar Mclaren heeft niks te maken met de Diffusers, de onderkant van de Brawn heeft wel verband met de diffusers. Byrne ziet het volgens mij wel zo. Iig zo zie ik dat intervieuw.
Trotse vader van Rosalie(L)