Diffusers legaal of illegaal?

Gestart door Folkert, 09 april 2009 - 14:09:37

« vorige - volgende »

Vind jij dat de Diffusers moeten worden afgekeurd?

Ja,met terug werkende kracht
3 (10.7%)
Ja, maar alleen van af de volgende race.
3 (10.7%)
Nee, geniale uitvindingen horen bij de F1 en moeten worden toegstaan.
17 (60.7%)
Nee, om andere redenen.
5 (17.9%)
Ik weet het niet, ik ken het regelement niet goed genoeg om hier een stem over uit te brengen
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

Folkert

Gezien er overal en nergens discussies losbarsten over Diffusers en BrawnGP en of Ferrari of Mclaren terug komt of niet, was ik nou benieuwd hoe leden hier over de diffusers denken. Vinden julllie ze legaal of illegaal. En natuurlijk waarom? En denken jullie dat ze als nog worden afgekeurd, na de vele klachten van teams die hun zaakjes niet zo goed op orde hadden als BrawnGP?

Brand los, en houd het netjes natuurlijk.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Nee, maar heb een andere mening dan die er staat. Blijkbaar heeft Brawn verleden jaar gemeld dat het reglement nogal onduidelijk was op dat vlak, maar niemand wilde het wijzigen, dan is het hun eigen fout. En als ze het zouden afkeuren, dan niet met terugwerkende kracht, want de wagens waren immers goedgekeurd voor die GP's en iedereen wist dat dat erop zat.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 14:21:33
Nee, maar heb een andere mening dan die er staat. Blijkbaar heeft Brawn verleden jaar gemeld dat het reglement nogal onduidelijk was op dat vlak, maar niemand wilde het wijzigen, dan is het hun eigen fout. En als ze het zouden afkeuren, dan niet met terugwerkende kracht, want de wagens waren immers goedgekeurd voor die GP's en iedereen wist dat dat erop zat.
Je hebt een andere mening die er niet bij staat bedoel je? Anders ben ik niet helemaal zeker of ik je goed begrijp.

Maar dat is inderdaad wel merkwaardig dan. Bij wie heeft hij het gemeld? En het zou inderdaad krom zijn als het eerst wel(4 keer volgens mensen hier en daar.) goed word gekeurd en nu als nog word af gekeurd. Vooral als hij het inderdaad eerder heeft gemeld. Maar mocht het worden afgekeurd, acht ik Brawn slim genoeg om daar nu al mee bezig te zijn op wat voor manier dan ook.
Trotse vader van Rosalie(L)

RadioActiveMan

Ik denk dat wij fans iets te weinig van de technische en andere reglementen afweten om één of andere conclusie te kunnen trekken.
Je kan er artikelnr's bijhalen zoveel je wil, veel hangt toch af van de interpretatie ervan. Valt die interpretatie op één of andere manier perfect te rijmen met wat er op papier staat zie ik geen enkel probleem.

Volgens mij zijn ze zo legaal als het maar zijn kan en is dit protest een maat voor niets. Ik hoop het in ieder geval. Dit toont dat er nog ruimte is voor spitsvondigheid en dat niet alles gemaakt tot éénheidsworst. De benadeelde hadden hun huiswerk maar beter moeten doen en beter tussen de regels door moeten lezen.

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 09 april 2009 - 14:31:12
Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 14:21:33
Nee, maar heb een andere mening dan die er staat. Blijkbaar heeft Brawn verleden jaar gemeld dat het reglement nogal onduidelijk was op dat vlak, maar niemand wilde het wijzigen, dan is het hun eigen fout. En als ze het zouden afkeuren, dan niet met terugwerkende kracht, want de wagens waren immers goedgekeurd voor die GP's en iedereen wist dat dat erop zat.
Je hebt een andere mening die er niet bij staat bedoel je? Anders ben ik niet helemaal zeker of ik je goed begrijp.

Maar dat is inderdaad wel merkwaardig dan. Bij wie heeft hij het gemeld? En het zou inderdaad krom zijn als het eerst wel(4 keer volgens mensen hier en daar.) goed word gekeurd en nu als nog word af gekeurd. Vooral als hij het inderdaad eerder heeft gemeld. Maar mocht het worden afgekeurd, acht ik Brawn slim genoeg om daar nu al mee bezig te zijn op wat voor manier dan ook.
Ik wil nee stemmen, maar de redenering die achter de nee-stem staat is niet mijn reden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: Beco op 09 april 2009 - 14:40:37
Ik denk dat wij fans iets te weinig van de technische en andere reglementen afweten om één of andere conclusie te kunnen trekken.
Je kan er artikelnr's bijhalen zoveel je wil, veel hangt toch af van de interpretatie ervan. Valt die interpretatie op één of andere manier perfect te rijmen met wat er op papier staat zie ik geen enkel probleem.

Volgens mij zijn ze zo legaal als het maar zijn kan en is dit protest een maat voor niets. Ik hoop het in ieder geval. Dit toont dat er nog ruimte is voor spitsvondigheid en dat niet alles gemaakt tot éénheidsworst. De benadeelde hadden hun huiswerk maar beter moeten doen en beter tussen de regels door moeten lezen.
Ja en nee. Het klopt helemaal dat wij als fans te weinig van het regelement weten om er goed oordeel over te geven, maar ik denk dat wij prima instaat zijn om te bepalen of de handelingen van de FIA nou correct waren in deze of niet.
Als de FIA tot 4 keer toe de diffuers van BrawnGP heeft goed gekeurd of zelfs heeft verzaakt te reageren op een aanmerking van Brawn, denk ik dat wij als fan  best een oordeel kunnen geven over de schijnbare legaliteit van deze diffusers.

@Ferrari_2009: Ok, daar had ik inderdaad niet aan gedacht, zal ff aanpassing maken.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Hehe, danku :) Overigens, zo geniaal is de uitvinding van Brawn, Williams en Toyota niet, het is gewoon een diffuser, zoals die al jaren in zoveel sporten wordt gebruikt. Het enige 'geniale' is dat zij een 'gat' in de regelgeving hebben gevonden.

@Beco: Ik denk het ook, ze zijn zo legaal als het maar kan zijn. Misschien niet bedoeld door degenen die die regels maakten, maar dat boeit niet. Het protest is maar gewoon een manier van die andere teams om de koplopers tegen te houden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Niels_

Ik denk ook wel dat ze legaal worden verklaard, maar dat voordeel is natuurlijk in Spanje of misschien al in China weer voor een groot stuk weg, zoals Raikkonen ook al zei: "We werken hard om dit te verbeteren en we verwachten hier in Shanghai al het resultaat van te zien".

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 15:25:56
Hehe, danku :) Overigens, zo geniaal is de uitvinding van Brawn, Williams en Toyota niet, het is gewoon een diffuser, zoals die al jaren in zoveel sporten wordt gebruikt. Het enige 'geniale' is dat zij een 'gat' in de regelgeving hebben gevonden.

@Beco: Ik denk het ook, ze zijn zo legaal als het maar kan zijn. Misschien niet bedoeld door degenen die die regels maakten, maar dat boeit niet. Het protest is maar gewoon een manier van die andere teams om de koplopers tegen te houden.
Correct me ifIi'm wrong, maar waren die massadempers van Renault destijds ook niet eigenlijk gewoon legaal?

DJKEVKE

Volkomen legaal, Brawn, Toyota en Williams hebben gewoon het beste hun huiswerk gedaan en daar plukken ze nu de vruchten van. McLaren en Ferrari en vast ook de rest zullen ook die diffusers hebben en dan is het veld weer gelijkgetrokken. Maar de topteams van vorig jaar kunnen het niet verkroppen dat ze nu ineens niet meer vooraan staan.

Overigens had ik ook zoiets van mr. Brawn verwacht want die man is echt geniaal in dit soort dingen. Bij Ferrari was hij al geniaal en nu zie je het bij Brawn GP.
Je krijgt geen hoofdpijn van drank maar van nadenken.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 09 april 2009 - 16:25:26
Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 15:25:56
Hehe, danku :) Overigens, zo geniaal is de uitvinding van Brawn, Williams en Toyota niet, het is gewoon een diffuser, zoals die al jaren in zoveel sporten wordt gebruikt. Het enige 'geniale' is dat zij een 'gat' in de regelgeving hebben gevonden.

@Beco: Ik denk het ook, ze zijn zo legaal als het maar kan zijn. Misschien niet bedoeld door degenen die die regels maakten, maar dat boeit niet. Het protest is maar gewoon een manier van die andere teams om de koplopers tegen te houden.
Correct me ifIi'm wrong, maar waren die massadempers van Renault destijds ook niet eigenlijk gewoon legaal?
Ja, maar ze zijn er ook niet voor gestraft hé ;) Ok, ze zijn verboden, maar voor mijn part ook veel te laat, maar Renault is niet met terugwerkende kracht gestraft, dat zou ook gewoonweg belachelijk zijn.

Ik vraag me wel af wie het met terugwerkende kracht wil zien verboden worden, maar toch niet zijn mening effectief heeft gepost. Ik wil wel eens weten waarom.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

meatball

Citaat van: DJKEVKE op 09 april 2009 - 17:34:15
Volkomen legaal, Brawn, Toyota en Williams hebben gewoon het beste hun huiswerk gedaan en daar plukken ze nu de vruchten van. McLaren en Ferrari en vast ook de rest zullen ook die diffusers hebben en dan is het veld weer gelijkgetrokken. Maar de topteams van vorig jaar kunnen het niet verkroppen dat ze nu ineens niet meer vooraan staan.

Overigens had ik ook zoiets van mr. Brawn verwacht want die man is echt geniaal in dit soort dingen. Bij Ferrari was hij al geniaal en nu zie je het bij Brawn GP.
Ook mijn mening volkomen legaal ,dit soort dingen maakt de f1 net boeiend en laat mij elke keer weer uitkijken naar een nieuw seizoen begin.Alleen pech dat Ferrari niet meer vooraan staat maar ze komen wel terug.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Enzo

Ze zullen inderdaad wel legaal verklaard worden...
Wat ik wel apart vind is dat Brawn het preseason heeft aangekaart met de vraag of dit mocht of niet, en dat hier niet goed op gereageerd is door bijvb. Ferrari.
Ik zou toch wel wat meer duidelijkheid willen over hoe de regels te intrepeteren voordat ik met miljoenen ga smijten.
Het is wel goed voor het WK gezien het feit dat de grotere teams een inhaalslag moeten maken nu....
Al vraag ik me wel af wat het vermogen is van Bv Ferrari en Mclaren om terug te komen, met het oog op testbeperkingen en kredietcrisis.
Het zou zomaar kunnen dat dit niet meer in te halen is...... :(

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 18:32:28
Ja, maar ze zijn er ook niet voor gestraft hé ;) Ok, ze zijn verboden, maar voor mijn part ook veel te laat, maar Renault is niet met terugwerkende kracht gestraft, dat zou ook gewoonweg belachelijk zijn.

Ik vraag me wel af wie het met terugwerkende kracht wil zien verboden worden, maar toch niet zijn mening effectief heeft gepost. Ik wil wel eens weten waarom.
Ik weet dat Renault toen niet gestraft is. Maar toen werden de dempers gewoon verboden terwijl er niets mis mee was. Dat zou nu ook kunnen gebeuren... De FIA is er gek genoeg voor.

leproffesseur

Ze zijn goedgekeurd dus legaal.Pech voor andere teams.