Glock bedreigd door racisten

Gestart door dannymida834, 24 maart 2009 - 16:38:46

« vorige - volgende »

dannymida834

Het is toch niet normaal meer...

CitaatMELBOURNE -  Formule 1-coureur Timo Glock is na de bloedstollende ontknoping van vorig seizoen bedreigd. In de natte slotronde van de GP van Brazilië moest de met droogweerbanden racende Glock zijn achtervolger Lewis Hamilton voorbij laten gaan. Daardoor pakte Hamilton op het nippertje de vijfde plaats en dus de wereldtitel. Na afloop werd druk gespeculeerd of Glock wel echt trager was dan Hamilton.

Inmiddels is het Formule 1-circus neergestreken in Australië, waar zondag de GP van Melbourne wordt verreden. Glock blikte onder de Australische zon nog eens terug op het voorbije jaar. ,,De reacties van veel Duitse fans waren verschrikkelijk" zei Glock in de krant Darmstädter Echo. ,,Er blijken veel racisten te zijn die Hamilton niet graag wereldkampioen zagen worden. De reacties varieerden van 'we weten waar je ouders wonen' tot nog veel erger.

McLaren-piloot Hamilton, de eerste zwarte kampioen in de Formule 1, is vaker het mikpunt van racisme. In november gaf zijn vader Anthony nog toe dat zijn zoon heeft overwogen de sport de rug toe te keren.

Bron: www.Telegraaf.nl

Forza F1

Dat is inderdaad zéér jammer...

Voor Hamilton zou het al veel schelen mocht Alonso eens tegen zijn racistische fans ingaan...

sloggerke

Citaat van: Forza Ferrari op 24 maart 2009 - 22:34:05
Dat is inderdaad zéér jammer...

Voor Hamilton zou het al veel schelen mocht Alonso eens tegen zijn racistische fans ingaan...

Precies! Ben ik volledig met je eens!
Heel erg is dit!
Wie ooit eens het genoegen heeft kunnen smaken om een F1 race live mee te maken weet dat het een heel faire sport is. F1 fans van alle nationaliteiten die op hun beurt fan zijn van piloten van alle nationaliteiten zitten dagen broederlijk naast elkaar te feesten. In haast geen enkele sport vind je dit.
Maar blijkbaar kruipt het rasicme overal..

Alonso mag daar inderdaad eens een duit in het zakje doen. Alleen, hoe doe je zoiets? Je kan hem moeilijk met een megafoon naast het circuit zetten tijdens de opwarming van de GP van Spanje.
Er zullen overigens altijd wel rotte appelen blijven tussenzitten want het racisme kruipt....
Hij deed, vond ik, al een goede zaak in die richting door te zeggen dat hij nooit iets tegen Hamilton persoonlijk heeft gehad en door hem zelfs te gaan feliciteren in de pitbox van McLaren na afloop van het kampioenschap in Sao Paolo! Een mooi gebaar was dat!

Ferrari 2010

Volgens mij moet Glock de definitie van Racist eens leren. Het is niet omdat je Hamilton niet graag WK zag worden dat je racist bent hé ::)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Hoe weet jij nou door wie hij is bedreigt en wat ze riepen?

Denk je niet dat Glock dat zelf beter zal weten?

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 25 maart 2009 - 08:58:20
Hoe weet jij nou door wie hij is bedreigt en wat ze riepen?

Denk je niet dat Glock dat zelf beter zal weten?
Als ze Glock beledigen, dan zijn het geen racisten hé. En zelfs als ze geroepen hadden van "je had die *****neger van de baan moeten rammen, ...", wat dan? Dan hebben ze alleen gezegd dat Hamilton een neger is, wauw, wat een racisme! Iemand neger, Marrokaan of whatever noemen, is geen racisme. Of voel jij je ook door racisme aangevallen als ik je Nederlander noem? Als men Michael Jackson zou willen beledigen, zou men wsl iets over zen neus zeggen, bij Lewis iets over zen huidskleur. Het is nu eenmaal dat wat opvalt, dat is geen racisme!
Racisme is het effectief iets hebben tegen een ras (hoewel er geen rassen zijn onder mensen, maar dat doet niet terzake), dus hem effectief niet kunnen uitstaan omdat hij bruin is. Zo zullen er ook absoluut wel zijn, maar wat Glock doet is daar wel velen over dezelfde kam scheren.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Wat is nou je punt? Je zegt dat Glock niet is bedreigt door rascisten terwijl je geen flauw idee heeft wat er geroepen is...

Dan kan je wel allerlei voorbeelden aandragen, maar je hebt geen idee waar Glock het over heeft.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 25 maart 2009 - 09:12:33
Wat is nou je punt? Je zegt dat Glock niet is bedreigt door rascisten terwijl je geen flauw idee heeft wat er geroepen is...

Dan kan je wel allerlei voorbeelden aandragen, maar je hebt geen idee waar Glock het over heeft.
Je hebt denk ik men laatste zin (het besluit) vergeten lezen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Nee hoor. Maar maakt het uit? Glock zegt niet dat iedereen die hem bedreigde rascistisch is, maar dat hij bedreigt is door rascisten. Maar jij oordeelt dan dat hij niet weet wat rascisme is. En dat snap ik niet, want wij weten niets.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 25 maart 2009 - 09:20:06
Nee hoor. Maar maakt het uit? Glock zegt niet dat iedereen die hem bedreigde rascistisch is, maar dat hij bedreigt is door rascisten. Maar jij oordeelt dan dat hij niet weet wat rascisme is. En dat snap ik niet, want wij weten niets.
Ik vraag me af hoe je uit iemands reactie met grote zekerheid kan afleiden of hij racist is. Van daar vind ik Glocks reactie dat er veel racisten bij zijn, nogal voorbarig vind.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Er zijn zat reacties te bedenken waaruit je kan halen dat het door een rascist is bedacht. Zolang ik niet weet wat er gezegd is ga ik ervan uit dat Glock niet uit zijn nek lult.

RadioActiveMan

Citaat van: Ferrari 2009 op 25 maart 2009 - 09:08:11
Als ze Glock beledigen, dan zijn het geen racisten hé. En zelfs als ze geroepen hadden van "je had die *****neger van de baan moeten rammen, ...", wat dan? Dan hebben ze alleen gezegd dat Hamilton een neger is, wauw, wat een racisme! Iemand neger, Marrokaan of whatever noemen, is geen racisme.
Het woord neger wordt al tientallen jaren beschouwd als een racistische term en is dan ook iets heel anders dan een Belg een Belg noemen.
Als je die zin in de context gebruikt van "je had die ... van de baan moeten rammen!" net omdat het iemand met een andere huidskleur is kan je wel degelijk spreken over een racistische opmerking lijkt me.

Citaat van: Ferrari 2009 op 25 maart 2009 - 09:08:11
Het is nu eenmaal dat wat opvalt, dat is geen racisme!
Het zou niet mogen opvallen en dus ook niet speciaal vernoemd worden. Anders kan je continu spreken over "die homo", "die gehandicapte", etc...
Heel onpersoonlijk en associaal vind ik zulke dingen en ik heb het nu niet enkel over racisme. Als iedereen als gelijke moet worden beschouwt moet je ook niet iemand gaan aanspreken omdat hij/zij er anders uitziet.

Citaat van: Ferrari 2009 op 25 maart 2009 - 09:08:11
Racisme is het effectief iets hebben tegen een ras (hoewel er geen rassen zijn onder mensen, maar dat doet niet terzake), dus hem effectief niet kunnen uitstaan omdat hij bruin is. Zo zullen er ook absoluut wel zijn, maar wat Glock doet is daar wel velen over dezelfde kam scheren.
Glock zei niet meer dan dat er veel racistische reacties tussen zaten. Niet meer niet minder en zeker geen veralgemening dus.

Ferrari 2010

Citaat van: Beco op 25 maart 2009 - 12:06:12
Citaat van: Ferrari 2009 op 25 maart 2009 - 09:08:11
Het is nu eenmaal dat wat opvalt, dat is geen racisme!
Het zou niet mogen opvallen en dus ook niet speciaal vernoemd worden. Anders kan je continu spreken over "die homo", "die gehandicapte", etc...
Heel onpersoonlijk en associaal vind ik zulke dingen en ik heb het nu niet enkel over racisme. Als iedereen als gelijke moet worden beschouwt moet je ook niet iemand gaan aanspreken omdat hij/zij er anders uitziet.
Ik zit op kot in Gent. Hoor regelmatig dingen met "dien antwerpnaar" wanneer ze iets zeggen waarin ze iets negatief willen zeggen ofzo. Als je daar al moeilijk over moet gaan doen.

Maar soit, andere meningen, let it be, een discussie over wat wel en wat geen racisme is hoort niet in dit topic thuis misschien. Ik ben er alleen nogal zeker van dat het zogezegde racisme tegenover Lewis echt niet zo groot is. Het is een neger, en misschien beschouw je dat dan als racistisch, het meerendeel van de reacties waar neger in voorkwam is waarschijnlijk niet als racisme maar wel als eenvoudige benaming bedoelt voor iemand die in die zin negatief in het daglicht moet komen. Ik denk ook wel eens van "lap, die *****neger wint weer". Heb nochtans absoluut niets tegen negers op zich, en ben dus niet racistisch.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Kijk, als je Glock bedreigt omdat Hamilton wereldkampioen is geworden, dan is er meer aan de hand dan Hamilton 'niet graag zien rijden', lijkt me. Ik ben het met 0634 eens, je hebt er geen flauw idee van wat er allemaal gezegd is geweest dus zeggen dat het geen racisten zijn, is uit je nek kletsen...

Wizard

Citaat van: Beco op 25 maart 2009 - 12:06:12
Het woord neger wordt al tientallen jaren beschouwd als een racistische term en is dan ook iets heel anders dan een Belg een Belg noemen.

Neuh, dat men neger associëert met een scheldwoord, is een gebrek van diegene die het zo interpreteerd.

CitaatAls je die zin in de context gebruikt van "je had die ... van de baan moeten rammen!" net omdat het iemand met een andere huidskleur is kan je wel degelijk spreken over een racistische opmerking lijkt me.

In dat context slaat neger op de huidskleur van Hamilton. Mja, nog steeds is neger geen scheldwoord, dat het wordt gebruikt voor één ieder die een donkere huidskleur heeft, is wederom een gebrek van diegene die ieder mens met een donkere huidskleur, neger noemt. Bovendien, iemand een naam geven, is niet gelijk rascisme hé.