Vrijwillige budgetlimiet van 30 miljoen pond per seizoen vanaf 2010

Gestart door McLaren_über_alles, 17 maart 2009 - 18:16:11

« vorige - volgende »

McLaren_über_alles

De FIA heeft vandaag eveneens een budget limiet van 33 miljoen € per seizoen per team afgesproken vanaf 2010.  (dat bedrag is volgens mij zelfs minder dan de topverdieners in de F1)

De teams bepalen zelf of ze er zich al dan niet aan houden:

- Als ze er zich aan houden mogen ze de motor verder ontwikkelen, en gelden er minder strenge regels omtrent de aërodynamica (zo mogen ze zelfs gebruik maken van bewegende onderdelen)

- Voor teams die er zich niet aan houden, en dus blijven verder werken met de huidige budgetten, blijven de huidige strenge regels omtrent de motor en aërodynamica gelden...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Ferrari 2010

Als ik het goed begrijp zeggen ze eigenlijk: ofwel mag je ontwikkelen, maar mag je er geen geld in steken en kan je dus amper deftig ontwikkelen, ofwel mag je niet ontwikkelen, maar mag je er wel zoveel geld in steken als je wil. Hoe dwaas. En 33 miljoen euro, wat stelt dat voor? Als je een toppiloot moet betalen, is dat er al bijna door ...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Wat dacht je van het personeel/medewerkers. Misschien wel de grootste last van een F1 team. En die bouwen de auto. Geen auto, geen coureur.
Some things are too important to be left in the past.

F_A_Diaz

Mijn eerste indruk is een vrij omslachtige budgetlimiet.

Ik ben voor een budgetlimiet maar niet op deze manier. Waarom niet max. 150 miljoen voor iedereen en klaar is kees? Waarom weer zo ingewikkeld.

Geldt die 30 miljoen pond overigens puur voor de onwikkelingskosten? Je mag dus niet meer dan 30 miljoen pond aan ontwikkeling uitgeven of moet je daar het hele team van betalen?

Dat laatste lijkt me erg moeilijk, dan krijg je hele kleine teams met tenten achter de paddock.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

scho0634

Citaat van: F_A_Diaz op 18 maart 2009 - 09:11:14

Dat laatste lijkt me erg moeilijk, dan krijg je hele kleine teams met tenten achter de paddock.
Nee, motorhomes vallen buiten het budget, dus tenten zijn niet nodig ;). Eventuele boetes overigens ook.

F_A_Diaz

Okee, is er dan ook bekend welke kostenposten binnen het budgetlimiet vallen?

als het alleen de ontwikkelingskosten zijn, vind ik het nog niet zo'n heel gek idee maar dan moet het wel voor iedereen gelden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

scho0634

Citaat van: F_A_Diaz op 18 maart 2009 - 10:36:20
Okee, is er dan ook bekend welke kostenposten binnen het budgetlimiet vallen?

als het alleen de ontwikkelingskosten zijn, vind ik het nog niet zo'n heel gek idee maar dan moet het wel voor iedereen gelden.
In principe alles. Ontwikkelingskosten maar ook personeel, rijders, windtunnels, tests, etc. Alleen motorhomes/hospitality rooms en boetes niet.

Dus op de centjes passen ;).

McLaren_über_alles

Citaat van: F_A_Diaz op 18 maart 2009 - 10:36:20
Okee, is er dan ook bekend welke kostenposten binnen het budgetlimiet vallen?

als het alleen de ontwikkelingskosten zijn, vind ik het nog niet zo'n heel gek idee maar dan moet het wel voor iedereen gelden.

The cost cap is £30m (currently approximately €33 or $42m). This figure will cover all expenditure of any kind. Anything subsidised or supplied free will be deemed to have cost its full commercial value and rigorous auditing procedures will apply.

To enable these cars to compete with those from teams which are not subject to cost constraints, the cost-capped cars will be allowed greater technical freedom.

The principal technical freedoms allowed are as follows:

1. A more aerodynamically efficient (but standard) under body.
2. Movable wings.
3. An engine which is not subject to a rev limit or a development freeze.

Autosport.com

Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Jasper

Ik dacht dat we in 2009 ook al bewegende vleugels hadden?

Ik ben wel voor een budgetlimiet gepaard gaand met technische vrijheid. Maar ten eerste moet het meer zijn dan 33 miljoen euro en dan ook voor iedereen gelden, zoals Diaz al zei.

scho0634

Ter verduidelijking Max Mosley op FIA.com:

MM: Everything except the motor home (if the team has one) and any fine(s) imposed by the FIA. All expenditure will be included, even the salaries of the drivers and team principal. If the team is profitable, it can pay a dividend to its shareholders, who may well include a chief engineer, team principal or even a driver. But we would make sure the team was genuinely making enough profit to cover the dividend.

F_A_Diaz

Het moet voor iedereen gelden gelden, anders vind ik het niks.

En 30 miljoen pond is wel heel weinig voor F1 begrippen, als daar echt alles van betaald moet worden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Ik vraag mij af welke teams hierin zullen meegaan. Force India zie ik het wel doen en Brawn GP waarschijnlijk ook. Misschien Williams als ze het moeilijk hebben. Maar ik vrees dat het dan al ophoudt. Dit zal met andere woorden weinig zoden aan de dijk brengen.

Folkert

Citaat van: McLaren_über_alles op 18 maart 2009 - 10:51:14
Citaat van: F_A_Diaz op 18 maart 2009 - 10:36:20
Okee, is er dan ook bekend welke kostenposten binnen het budgetlimiet vallen?

als het alleen de ontwikkelingskosten zijn, vind ik het nog niet zo'n heel gek idee maar dan moet het wel voor iedereen gelden.

The cost cap is £30m (currently approximately €33 or $42m). This figure will cover all expenditure of any kind. Anything subsidised or supplied free will be deemed to have cost its full commercial value and rigorous auditing procedures will apply.

To enable these cars to compete with those from teams which are not subject to cost constraints, the cost-capped cars will be allowed greater technical freedom.

The principal technical freedoms allowed are as follows:

1. A more aerodynamically efficient (but standard) under body.
2. Movable wings.
3. An engine which is not subject to a rev limit or a development freeze.

Autosport.com


Is veel te weinig. Dat is met salaris van de coureurs al op. En als ik dat dus goed lees: Iets wat je dus aan geboden krijgt, word gezien als een gekocht product en dus ook van de 30Miljoen pond af gehaald?
Trotse vader van Rosalie(L)


Jasper

Dat is vooral om de achterdeur niet te openen voor STR, denk ik. Maar natuurlijk ook gesponsorde computersystemen etc...