Ze zijn totaal GEK geworden!

Gestart door Tim C, 17 maart 2009 - 15:09:32

« vorige - volgende »

leproffesseur

Een verdiende titel is voor mij ook regelmaat hebben.
Stel dat een correur 6 gp wint in de beste auto van het veld
maar duidelijk meer rijdersfouten maakt dan de 2 e in de eindstand die er 5
wint maar praktisch geen fouten maakt in het seizoen is dat dan eerlijk...
Als je over de beste auto beschikt wordt het een stuk gemakkelijker om
de titel te winnen dan vroeger!Dan mag je al eens een seizoen regelmatig
blunderen.De kans dat spanning vroeg weg is in het seizoen is duidelijk groter dan
dan omgekeerd.Ik blijf het een stomme beslissing vinden van de fia en ze hadden
tenminste heel wat vroeger die beslissing bekend moeten maken!De technische regelementen zijn
een seriuze verbetering maar waarom ze om de zoveel jaar dat puntensysteem veranderen snap ik niet!
Een goed kampioenschap maak je niet door aan de beloning te prutsen maar door regels in te voeren
die inhalen bevorderen en als het kan de middellen beperken zodat er een nivelering komt tussen teams.

Bart VD

Citaat van: F_A_Diaz op 20 maart 2009 - 13:25:03
Dat kan maar, hoeft helemaal niet.

Maar met het nieuwe systeem is de kans wel veel groter.

CitaatAlleen met een dominante rijder/team kan het een paar races eerder beslist zijn. Met veel winnaars is het kampioenschap veel langer open.

De kans dat het met het puntensysteem langer open ligt is groter.

CitaatIn 2007 had je twee races voor het eind drie coureurs met vier overwinningen en 1 coureur met 3 overwinningen. 3 Coureurs hadden dan nog gelijke kansen op het WK gehad en 1 coureur had nog een redelijke kans gehad.

Het nieuwe systeem komt enkel tot zijn recht (in termen van de spanning erin houden) wanneer er veel verschillende winnaars zijn.  Naarmate het aantal titelkandidaten slinkt (en de meeste seizoenen hebben er na pakweg 3/4 van de races nog maar hooguit 2), verhoogt de kans op een vroegtijdig vaststaan van de eindwinnaar, en dit in beide systemen.  Alleen zal dat in het nieuwe systeem gemiddeld nog rapper zijn dan in het oude.

CitaatWaarom? Die onzinnige voorbeelden zijn toch geen maatstaf?

Het zijn geen onzinnige voorbeelden.  Schumi presenteerde ons enkele jaren geleden al zo'n seizoen.

CitaatEn vorig jaar had Hamilton 1 punt meer dan Massa maar Massa won een race meer, dat is ook niet echt logisch.

Klopt.  Beide systemen maken onlogische of vroegtijdige eindresultaten mogelijk.  Maar de kans dat dat gebeurt met het nieuwe systeem is mathematisch veel hoger.
This space for rent

scho0634

Citaat van: F_A_Diaz op 20 maart 2009 - 13:39:14

Met een goede betrouwbaarheid finish je vaak en neemt dus de kans om een GP te winnen toe, dus betrouwbaarheid is nog steeds belangrijk. En wat heeft tactiek er verder mee te maken. Dat verandert toch niet door deze regel.
Nee, maar dan had je even moeten terug lezen waar het over ging ;).

Eric


meatball

Citaat van: leproffesseur op 20 maart 2009 - 15:45:54
Een verdiende titel is voor mij ook regelmaat hebben.
Stel dat een correur 6 gp wint in de beste auto van het veld
maar duidelijk meer rijdersfouten maakt dan de 2 e in de eindstand die er 5
wint maar praktisch geen fouten maakt in het seizoen is dat dan eerlijk...
Als je over de beste auto beschikt wordt het een stuk gemakkelijker om
de titel te winnen dan vroeger!Dan mag je al eens een seizoen regelmatig
blunderen.De kans dat spanning vroeg weg is in het seizoen is duidelijk groter dan
dan omgekeerd.Ik blijf het een stomme beslissing vinden van de fia en ze hadden
tenminste heel wat vroeger die beslissing bekend moeten maken!De technische regelementen zijn
een seriuze verbetering maar waarom ze om de zoveel jaar dat puntensysteem veranderen snap ik niet!
Een goed kampioenschap maak je niet door aan de beloning te prutsen maar door regels in te voeren
die inhalen bevorderen en als het kan de middellen beperken zodat er een nivelering komt tussen teams.
Volledig gelijk heb je,wat er ook veranderd in de f1 het moet altijd zo blijven dat de piloot met de meeste punten wint,dat is de enige logische manier om een wk te organiseren.En het is dikke zever van te zeggen ze weten het van tevoren en het is voor iedereen gelijk,bij een wk over meerdere wedstrijden moet de meest regelmatige met de meeste punten winnen,daar kan en mag niet aan geraakt worden.Winnen is natuurlijk belangrijk maar het mag toch niet zo zijn dat enkel winnen nog van belang is.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat


dannymida834

Yes! Nu kijk ik veel meer uit naar Melbourne.. Ben hier erg blij mee :D :D


Folkert

Citaat van: sloggerke op 20 maart 2009 - 20:17:41
http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=22707
Het klinkt mij beetje zwak in de oren. "Ja maar wij dachten dat...." De FIA moet nou eens stoppen met zo denken en echt gaan denken en doen. En daar mee bedoel ik dat de FIA te snel doet en te weinig denkt. Ze zouden eens keer goed moeten na denken en met de teams om de tafel gaan zitten. Als F_A_Diaz gelijk heef, en de FIA trekt zich totaal niets aan van wat de FOTA wil, dan is de FIA helemaal niet goed bezig. Maar ik betwijfel of hij hier in gelijk heeft.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

De FIA luistert juist wel naar de FOTA, zoals vandaag blijkt.

Folkert

#234
Citaat van: 0634 op 20 maart 2009 - 20:58:19
De FIA luistert juist wel naar de FOTA, zoals vandaag blijkt.
Ja inderdaad. Maar kennelijk niet goed genoeg ;). Ze dachten dat ze wat anders zeiden ;) :P

Maar met die laatste regel, geven ze toch wel aan dat ze het graag willen door voeren. Iiig zo vat ik het op.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: 0634 op 20 maart 2009 - 20:58:19
De FIA luistert juist wel naar de FOTA, zoals vandaag blijkt.
en had de FOTA geen ander puntensysteem voorgesteld?? wat mij betreft mogen ze die alsnog invoeren dan.. als alle teams het ermee eens zijn tenminste..

scho0634

Citaat van: NDCGN op 20 maart 2009 - 21:28:20
Citaat van: 0634 op 20 maart 2009 - 20:58:19
De FIA luistert juist wel naar de FOTA, zoals vandaag blijkt.
en had de FOTA geen ander puntensysteem voorgesteld?? wat mij betreft mogen ze die alsnog invoeren dan.. als alle teams het ermee eens zijn tenminste..
Dat is zo. Maar het schijnt dus dat de FIA eerst begrepen had dat de FOTA ook hiervoor was. Onbegrijpelijk. Die gasten lezen zeker geen kranten. Maar op FIA.com is te lezen dat ze, omdat ze nu de mening van de FOTA weten, het niet gaat invoeren zonder unanieme goedkeuring van de teams:

On 17 March, the FIA World Motor Sport Council unanimously rejected FOTA's proposed amendment to the points system for the Formula One Drivers' Championship. The 'winner takes all' proposal made by the commercial rights holder (who had been told that the teams were in favour) was then approved.

If, for any reason, the Formula One teams do not now agree with the new system, its implementation will be deferred until 2010.

Jasper

#237
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 maart 2009 - 17:05:04
Citaat van: Jasper op 19 maart 2009 - 10:57:58
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 maart 2009 - 08:36:00Typisch mensen. Watjes, stuk voor stuk.
Ik stel voor dat je dan nu ergens in een grot gaat wonen en je volledig afsluit van de buitenwereld. ::)
Het is toch zo? Altijd maar zagen van de races zijn niet spannend, er is niet genoeg dit niet genoeg dat, dan doet men er eens iets aan is het weer niet goed. Ze willen het allemaal anders maar zijn te bang voor échte veranderingen. Dat is eigen aan de mens. Maar wie verder kijkt, ziet dat de voordelen toch niet zo slecht zijn. Maar waarschijnlijk zullen de meesten dat pas beseffen tegen dat we enkele races ver zijn.

Ik vind het jammer dat je ons zo laag inschat. Mij heb je trouwens de voorbije 2 jaar niet horen klagen dat de F1 saai is (als er occasioneel een saaie race is, dan ben ik bij de eersten om te klagen, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat er iets moet veranderen want saaie races zullen er altijd zijn).

Citaat van: Eric op 20 maart 2009 - 08:13:34
Het is al sinds een jaar of 5 dat de FIA constant zit regels te veranderen, soms ten goede maar meestal ten nadele van de sport.
Het is eigenlijk al erg dat de teams zelfs geen inspraak kregen in de vernieuwde regel over wie kampioen gaat worden, logisch dat deze regel afgeschoten ging worden ... het is eigenlijk bijna hetzelfde als Bernie zijn medaille systeem.

Geen mens die nog begrijpt hoe het allemaal in mekaar zit nu...die constante veranderingen beginnen stilletjes aan verwarrend te worden.
Zouden de oude zakken van de FIA en Bernie Ecclestone niet beter aftreden?

Off-topic, in de Knack van woensdag staat een interview met een Belg (soort van manager geweest van Boutsen en nu van d'Ambrosio) die Mosley en Ecclestone doodleuk de hemel zat in te prijzen. ::)

Citaat van: F_A_Diaz op 20 maart 2009 - 11:03:30
Citaat van: Eric op 20 maart 2009 - 08:13:34
Het is al sinds een jaar of 5 dat de FIA constant zit regels te veranderen, soms ten goede maar meestal ten nadele van de sport.
Het is eigenlijk al erg dat de teams zelfs geen inspraak kregen in de vernieuwde regel over wie kampioen gaat worden, logisch dat deze regel afgeschoten ging worden ... het is eigenlijk bijna hetzelfde als Bernie zijn medaille systeem.

De teams hebben wel inspraak gehad, zij wilden graag dat een overwinning belangrijker werd, dat is nu gebeurd. Alleen niet op dezelfde manier zoals zij dat voor ogen hadden.

Ik denk niet dat je dit zelf gelooft? Dit is eenzijdig beslist door de WMSC, het enige orgaan dat over zulke dingen kan beslissen. De teams hebben op geen enkele rechtstreekse manier inspraak in de regels van de formule 1 en daar is afgelopen week een heel mooi voorbeeld van gegeven.

Waarom denk je dat de FOTA een eigen voorstel had gedaan? Omdat ze het niet eens waren met het medaillesysteem. En precies dat medaillesysteem is nu goedgekeurd door de WMSC, en zeg niet dat het niet waar is want dat is het wél.

Citaat van: 0634 op 20 maart 2009 - 20:58:19
De FIA luistert juist wel naar de FOTA, zoals vandaag blijkt.

Ja hoor...

Als je nu niet doorhebt dat de FIA de FOTA gewoon negeerde... De FOTA maakt officiële persaankondigingen met veel media-aandacht. En dan ben ik er nog meer dan 100% zeker van dat er ook tussen FIA en FOTA communicatie is, al dan niet enkelrichting. Je gaat mij niet wijsmaken dat er bij de FOTA niemand is die zoiets denkt van, "hey, we hebben hier een aantal dingen bedacht om de F1 beter te maken, misschien moeten we de FIA op de hoogte brengen".

De WMSC wou de FOTA de pas afsnijden maar had de gevolgen verkeerd ingeschat... waardoor ze nu met flauwe smoesjes en het schaamrood op de wangen moeten vertellen dat ze misschien toch nog een tweede keer (of een eerste keer) zullen nadenken.

Enzo

Hert zal me allemaal verder een worst wezen, ik ben blij dat het niet door gaat. 8) 8) 8) :) :) :D :D ;D ;D
Ik geloof ook niet dat dit in 2010 van kracht gaat.


scho0634

Citaat van: Jasper op 21 maart 2009 - 00:47:11
Ja hoor...

Als je nu niet doorhebt dat de FIA de FOTA gewoon negeerde...
In eerste instantie wel ja. Maar nu niet blijkbaar.