Slicks en de gevolgen....!?

Gestart door Enzo, 27 februari 2009 - 00:40:33

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: robbert op 17 november 2009 - 22:12:29
Citaat van: KVDracer op 17 november 2009 - 18:17:26
Ik had eigenlijk liever gezien hadden ze de bandenwissels ook afgeschaft, enkel dan bij noodzaak voor de veiligheid van de wagen.
en dan tegenkomen zoals in 2005 zeker. Door de slijtage van de banden dat men zwaar crasht. Zoals raikkonen in nurburgring
Dat moet niet hé. Ze zouden het bijvoorbeeld zo kunnen maken dat je aan de banden kan zien hoe het met de slijtage staat, bijvoorbeeld door in een bepaalde laag verf te doen, zodat je kan zien dat de banden versleten zijn. Met de huidige technologieën moet zoiets toch mogelijk zijn.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

robbert

Citaat van: Schumi 2009 op 18 november 2009 - 08:45:27
Citaat van: robbert op 17 november 2009 - 22:12:29
Citaat van: KVDracer op 17 november 2009 - 18:17:26
Ik had eigenlijk liever gezien hadden ze de bandenwissels ook afgeschaft, enkel dan bij noodzaak voor de veiligheid van de wagen.
en dan tegenkomen zoals in 2005 zeker. Door de slijtage van de banden dat men zwaar crasht. Zoals raikkonen in nurburgring
Dat moet niet hé. Ze zouden het bijvoorbeeld zo kunnen maken dat je aan de banden kan zien hoe het met de slijtage staat, bijvoorbeeld door in een bepaalde laag verf te doen, zodat je kan zien dat de banden versleten zijn. Met de huidige technologieën moet zoiets toch mogelijk zijn.
maar dan krijgen we zeker de snelste wagen bijna altijd op pole en wordt er weer niet ingehaald omdat de snelste vooraan rijd

Enzo

Citaat van: F_A_Diaz op 17 november 2009 - 10:56:53
Citaat van: Enzo op 15 november 2009 - 16:41:32
De coureurs zullen hun rijstijl ook moeten aanpassen, zeker degene die er tot nu toe een vrij agressieve manier van rijden op na houden.
Barichello en vettel bijv. eisen veel van de banden in tegenstelling tot bijv. Button die weer wat soepeler rijdt.

Begrijp niet wat je hiermee bedoeld. Je mag gewoon banden wisselen, het is niet zoals in 2005. Toen was het juist andersom, je mocht wel tanken maar geen banden wisselen.

Het enige verschil is dat je nu bijna nooit meer een reguliere 3-stopper gaat zien en vaker een 1-stopper gaat zien. Het merendeel (80 %) zal gewoon 2-stops blijven denk ik.

Wat begrijp je niet dan? Het is volgend jaar belangrijk om zo lang mogelijk door te rijden op een setje banden of i.i.g. zo min mogelijk stops maken, dit in combinatie met de zware branstof lading zorgt ervoor dat de coureurs heel soepel moeten rijden willen ze de banden niet aan gort rijden.

F_A_Diaz

Je begrjipt het niet helemaal, coureurs gaan nog steeds minimaal 1 stop maken, want je moet op zowel zacht als hard rijden. Als je toch al 1 stop moet maken, is het dan toch bijna altijd voordeliger om er dan maar 2 te doen. De banden zullen iets harder worden, verder verandert er nagenoeg niets.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: robbert op 18 november 2009 - 12:14:30
Citaat van: Schumi 2009 op 18 november 2009 - 08:45:27
Citaat van: robbert op 17 november 2009 - 22:12:29
Citaat van: KVDracer op 17 november 2009 - 18:17:26
Ik had eigenlijk liever gezien hadden ze de bandenwissels ook afgeschaft, enkel dan bij noodzaak voor de veiligheid van de wagen.
en dan tegenkomen zoals in 2005 zeker. Door de slijtage van de banden dat men zwaar crasht. Zoals raikkonen in nurburgring
Dat moet niet hé. Ze zouden het bijvoorbeeld zo kunnen maken dat je aan de banden kan zien hoe het met de slijtage staat, bijvoorbeeld door in een bepaalde laag verf te doen, zodat je kan zien dat de banden versleten zijn. Met de huidige technologieën moet zoiets toch mogelijk zijn.
maar dan krijgen we zeker de snelste wagen bijna altijd op pole en wordt er weer niet ingehaald omdat de snelste vooraan rijd
Zoals vaak is gebleken zijn er altijd auto's die een sneller raceritme hebben dan een kwalificatie ritme. (natuurlijk ook auto's die beiden hebben.) Daarnaast verwacht ik met benzine verbruik en banden sparen toch zeker verschillende strategieën. Coureurs die eerst snelle stint rijden om een gat te slaan en hopen op voldoende voorsprong en rijders die precies andersom doen. Ik denk dat Inhalen er wel op vooruit gaat, want zoals Diaz al zei: Je moet nu wel inhalen, want met pitstops word het veel lastiger om voor iemand te komen. Al zal dat natuurlijk ook altijd wel mogelijk zijn als blijkt dat een coureur langer door kan rijden dan gepland.
De banden slijtage gaat nu heel erg mee spelen.

Ik denk dat Enzo gelijk heeft, veel rijders moeten zich nu aanpassen op de nieuwe banden. Banden mogen altijd gewisseld worden, dat is waar. Maar Banden zullen nu sneller slijten omdat er ook veel meer benzine in de auto's zit. Als je al een agressieve rijstijl hebt, zal de banden slijtage veel meer toenemen en is het inderdaad handig een wat soepelere rijstijl te ontwikkelen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

http://www.youtube.com/watch?v=WrjwaqZfjIY&feature=related

Ik begrijp het prima, als door je agressieve rijstijl je banden sneller slijten zullen ze mindere prestaties leveren.
Mogelijk gevolg is een extra bandenstop wat weer meer tijd kost, dat wil je niet dus zul je voorzichtig met je banden moeten omspringen.

CAPICHE?

F_A_Diaz

Je begrijpt het dus niet helemaal. Je blijft gewoon 20 ronden op een band rijden, die band is iets harder omdat je meer benzine hebt de 1e twee stints, dus waarom zou je volgend jaar voorzichtiger moeten doen dan bijvoorbeeld afgelopen jaar?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Enzo

Citaat van: F_A_Diaz op 18 november 2009 - 14:41:20
Je begrijpt het dus niet helemaal. Je blijft gewoon 20 ronden op een band rijden, die band is iets harder omdat je meer benzine hebt de 1e twee stints, dus waarom zou je volgend jaar voorzichtiger moeten doen dan bijvoorbeeld afgelopen jaar?

Zie de toegevoegde waarde niet om hierover door te zeuren, als je me niet begrijpt vind ik dat ook goed.

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 18 november 2009 - 14:41:20
Je begrijpt het dus niet helemaal. Je blijft gewoon 20 ronden op een band rijden, die band is iets harder omdat je meer benzine hebt de 1e twee stints, dus waarom zou je volgend jaar voorzichtiger moeten doen dan bijvoorbeeld afgelopen jaar?
Omdat er niet iets meer benzine in de auto's zit, maar 3 keer zo veel. Dat heeft echt wel een meer effect op de banden. Slijtage is gewoon veel hoger in de eerste 2 stints. Als ik het goed begreep, zou die volle tank iets van 2000KG druk geven in race situatie. Je blijft inderdaad maar 20 ronden ongeveer op die banden rijden, maar de toename van het gewicht is aanzienlijk veel groter, waardoor de banden harder slijten en nog harder slijten als je rijstijl al veel van de banden vraagt.

Waar ik nog steeds benieuwd naar ben is de banden compounds en moet je inderdaad weer op minimaal 2 compounds rijden?
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

zucht...

Je hebt weer wat gehoord maar weet weer niet waar de klepel hangt...

Totale neerwaartse druk is 2000 kg...

CitaatBridgestone verwacht weinig problemen in 2010

14 november 2009

Bridgestone verwacht niet veel hinder te ondervinden van het verbod op bijtanken in 2010. De banden moeten wel sterker gemaakt worden om het extra gewicht te kunnen dragen, maar volgens Hirohide Hamashima, directeur bandenontwikkeling van Bridgestone Motorsport, kan de Japanse bandenfabrikant dat makkelijk opvangen.

"De auto's zullen volgend jaar bij de start van de race zo'n honderd kilo zwaarder zijn, dus de banden moeten sterker zijn. Je moet je echter bedenken dat de kracht van de neerwaartse druk kan overeenkomen met 2000 kilo, dus dan valt honderd best wel mee", aldus Hamashima.

Uitgeluld.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: Enzo op 18 november 2009 - 14:48:35
Citaat van: F_A_Diaz op 18 november 2009 - 14:41:20
Je begrijpt het dus niet helemaal. Je blijft gewoon 20 ronden op een band rijden, die band is iets harder omdat je meer benzine hebt de 1e twee stints, dus waarom zou je volgend jaar voorzichtiger moeten doen dan bijvoorbeeld afgelopen jaar?

Zie de toegevoegde waarde niet om hierover door te zeuren, als je me niet begrijpt vind ik dat ook goed.

Je bent niet te begrijpen omdat je iets zegt wat niet te begrijpen valt omdat het niet klopt.

Een coureur moet altijd met beleid omgaan met zijn banden. Een band is altijd geconstrueerd op maximum prestatie. Daar verandert niks aan. Alleen in 2005 was het veel extremer omdat je daar de hele race met 1 set banden moest doen, dan werkt een flat spot de hele race door.
Nu kan je na 20 ronden gewoon wisselen dus het risico verandert niet, dat blijft hetzelfde als in 2009.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

campos

Citaat van: F_A_Diaz op 18 november 2009 - 16:17:08
zucht...

Je hebt weer wat gehoord maar weet weer niet waar de klepel hangt...

Totale neerwaartse druk is 2000 kg...

CitaatBridgestone verwacht weinig problemen in 2010

14 november 2009

Bridgestone verwacht niet veel hinder te ondervinden van het verbod op bijtanken in 2010. De banden moeten wel sterker gemaakt worden om het extra gewicht te kunnen dragen, maar volgens Hirohide Hamashima, directeur bandenontwikkeling van Bridgestone Motorsport, kan de Japanse bandenfabrikant dat makkelijk opvangen.

"De auto's zullen volgend jaar bij de start van de race zo'n honderd kilo zwaarder zijn, dus de banden moeten sterker zijn. Je moet je echter bedenken dat de kracht van de neerwaartse druk kan overeenkomen met 2000 kilo, dus dan valt honderd best wel mee", aldus Hamashima.

Uitgeluld.
de discussie ging toch niet over hoe goed de banden van Bridgestone zijn?? het gaat er juist om dat als je zuinig met je banden om kunt gaan voordeel hebt. Misschien kun je een keer minder stoppen als je concurrenten of anders heb je misschien aan t eind van de stint of race een vooordeel tov je concurrenten. Juist met het verbod op bijtanken worden de banden en slijtage belangrijk.

F_A_Diaz

Waarom moet je zuinig met je banden zijn, je moet gewoon 20 ronden met je banden doen, geen 60 zoals in 2005.

Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 18 november 2009 - 16:17:08
zucht...

Je hebt weer wat gehoord maar weet weer niet waar de klepel hangt...

Totale neerwaartse druk is 2000 kg...

CitaatBridgestone verwacht weinig problemen in 2010

14 november 2009

Bridgestone verwacht niet veel hinder te ondervinden van het verbod op bijtanken in 2010. De banden moeten wel sterker gemaakt worden om het extra gewicht te kunnen dragen, maar volgens Hirohide Hamashima, directeur bandenontwikkeling van Bridgestone Motorsport, kan de Japanse bandenfabrikant dat makkelijk opvangen.

"De auto's zullen volgend jaar bij de start van de race zo'n honderd kilo zwaarder zijn, dus de banden moeten sterker zijn. Je moet je echter bedenken dat de kracht van de neerwaartse druk kan overeenkomen met 2000 kilo, dus dan valt honderd best wel mee", aldus Hamashima.

Uitgeluld.
Ik had het inderdaad verkeerd begrepen met die 2000KG, had dat op Duitse site gelezen volgens mij.

En misschien iets minder betweterig discussieren zou wat aangenamer zijn voor mij en de andere hier op het Forum, ik gaf al aan dat als ik het goed begreep, dus ik presenteerde het niet als een feit.

Maar waar ben ik op uitgelult dan? :)
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

Citaat van: campos op 18 november 2009 - 16:25:12
Citaat van: F_A_Diaz op 18 november 2009 - 16:17:08
zucht...

Je hebt weer wat gehoord maar weet weer niet waar de klepel hangt...

Totale neerwaartse druk is 2000 kg...

CitaatBridgestone verwacht weinig problemen in 2010

14 november 2009

Bridgestone verwacht niet veel hinder te ondervinden van het verbod op bijtanken in 2010. De banden moeten wel sterker gemaakt worden om het extra gewicht te kunnen dragen, maar volgens Hirohide Hamashima, directeur bandenontwikkeling van Bridgestone Motorsport, kan de Japanse bandenfabrikant dat makkelijk opvangen.

"De auto's zullen volgend jaar bij de start van de race zo'n honderd kilo zwaarder zijn, dus de banden moeten sterker zijn. Je moet je echter bedenken dat de kracht van de neerwaartse druk kan overeenkomen met 2000 kilo, dus dan valt honderd best wel mee", aldus Hamashima.

Uitgeluld.
de discussie ging toch niet over hoe goed de banden van Bridgestone zijn?? het gaat er juist om dat als je zuinig met je banden om kunt gaan voordeel hebt. Misschien kun je een keer minder stoppen als je concurrenten of anders heb je misschien aan t eind van de stint of race een vooordeel tov je concurrenten. Juist met het verbod op bijtanken worden de banden en slijtage belangrijk.

Juist Campos, jij begrijpt het... :)