Slicks en de gevolgen....!?

Gestart door Enzo, 27 februari 2009 - 00:40:33

« vorige - volgende »

Jasper

Mij lijkt het duidelijk dat het minder voordeel biedt om vaker te pitten, dus zullen er over het algemeen minder pitstops zijn. Driestoppers zullen zo goed als niet meer voorkomen en het zal vaker gebeuren dat er met een 1-stopstrategie wordt gereden. Eén van de gevolgen daarvan zou trouwens zijn dat het moeilijker is om vooruit te komen als je achteraan moet starten. Als het hele veld op een 1-stopper staat, kun je daar al niks mee winnen...

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 15 november 2009 - 14:21:28
Mij lijkt het duidelijk dat het minder voordeel biedt om vaker te pitten, dus zullen er over het algemeen minder pitstops zijn. Driestoppers zullen zo goed als niet meer voorkomen en het zal vaker gebeuren dat er met een 1-stopstrategie wordt gereden. Eén van de gevolgen daarvan zou trouwens zijn dat het moeilijker is om vooruit te komen als je achteraan moet starten. Als het hele veld op een 1-stopper staat, kun je daar al niks mee winnen...
Wat het aantal duels ten goede zou moeten komen. Enfin, dat is de theorie. Ik hoop erop dat de praktijk ook zo is :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Enzo

De coureurs zullen hun rijstijl ook moeten aanpassen, zeker degene die er tot nu toe een vrij agressieve manier van rijden op na houden.
Barichello en vettel bijv. eisen veel van de banden in tegenstelling tot bijv. Button die weer wat soepeler rijdt.
Ik vind het geen vooruitgang het tankverbod, zeker vanuit strategisch oogpunt zal het allemaal een stuk eenvoudiger worden.
Nu kan je met een lichte auto nog voor een stunt zorgen, maar volgend seizoen zal de beste auto zo goed als zeker winnen... ::)

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 15 november 2009 - 14:21:28
Mij lijkt het duidelijk dat het minder voordeel biedt om vaker te pitten, dus zullen er over het algemeen minder pitstops zijn. Driestoppers zullen zo goed als niet meer voorkomen en het zal vaker gebeuren dat er met een 1-stopstrategie wordt gereden. Eén van de gevolgen daarvan zou trouwens zijn dat het moeilijker is om vooruit te komen als je achteraan moet starten. Als het hele veld op een 1-stopper staat, kun je daar al niks mee winnen...

En dat is een nadeel..?

Hoe minder pitstops, hoe meer er op de baan ingehaald moet worden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

tune

Iedereen vertrekt met ongveer hetzelfde aantal benzine dus de snelste staat vooraan.
Dus om de snelste in te halen ga je al je best mogen doen. Natuurlijk zal veel afhangen van hoe de coureur met zijn banden omgaat.

Maar toch, toen er een lichte wagen op pole stond kon je nog spanning hebben met de pitstop.

Ik zie toch ook niet direct mensen poginen ondernemen om in te halen en het risico lopen dat ze een flat spot oplopen of hun banden daardoor nog sneller verslijten en dus nog sneller moeten binnenkomen.
Dan heeft hun inhaalpoging niet veel uitgehaald.
To finish first, first you need to finish

F_A_Diaz

Citaat van: tune op 16 november 2009 - 10:07:39
Iedereen vertrekt met ongeveer hetzelfde aantal benzine dus de snelste staat vooraan.

De snelste op dat moment in die configuratie. De 1 heeft misschien hardere banden waardoor hij in de beginfase wat verliest maar later juist sneller is. Bovendien zal niet iedereen een perfect rondje rijden. Sommige auto's doen het goede met veel benzine, andere auto's juist net andersom. Hetzelfde gaat op voor de coureurs.

CitaatMaar toch, toen er een lichte wagen op pole stond kon je nog spanning hebben met de pitstop.

Juist niet, dan heb je altijd de snelste wagens vooraan en is er helemaal geen kans om in te halen buiten de pits om. Nu krijg je tenminste actie op de baan.

CitaatIk zie toch ook niet direct mensen pogingen ondernemen om in te halen en het risico lopen dat ze een flat spot oplopen of hun banden daardoor nog sneller verslijten en dus nog sneller moeten binnenkomen.
Dan heeft hun inhaalpoging niet veel uitgehaald.

Het is een afweging die je maakt, als de mogelijkheid er is om in de pits in te halen zal men daar altijd voor kiezen.
Je moet overigens niet gaan vergelijken met 2005. Toen mochten er geen banden gewisseld worden, dat is heel wat anders. Dan ga je inderdaad in het begin van de race niet meteen een mega actie plaatsen die fout kan gaan want dan moet je nog 60+ ronden op die banden door kachelen. Dat hoeft nu niet meer, je kan gewoon banden wisselen als dat nodig is.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

robbert

we zullen zien hoe het gaat aflopen. Ik denk nu toch ook dat de snelste wagens vooraan zullen staan. Aangezien ze met evenveel benzine zullen rijden. Hopelijk gaan diegene die hoge verwachtingen hebben door het nieuwe reglement niet te veel teleurgestel zijn volgend seizoen, of we krijgen weer reacties van saaie races of saai seizoen

Folkert

Citaat van: Enzo op 15 november 2009 - 16:41:32
De coureurs zullen hun rijstijl ook moeten aanpassen, zeker degene die er tot nu toe een vrij agressieve manier van rijden op na houden.
Barichello en vettel bijv. eisen veel van de banden in tegenstelling tot bijv. Button die weer wat soepeler rijdt.
Ik vind het geen vooruitgang het tankverbod, zeker vanuit strategisch oogpunt zal het allemaal een stuk eenvoudiger worden.
Nu kan je met een lichte auto nog voor een stunt zorgen, maar volgend seizoen zal de beste auto zo goed als zeker winnen... ::)
Dat is meestal zo ;) Heb een minardi nog nooit WK zien worden :P.
Maar er is ook nog zeker een verschil met kwalificatie en race snelheid. Of kwalificatie coureur of een race coureur. Trulli kan goed een snelle ronde er uitknallen, maar in de race valt hij meestal terug.
Strategisch gaat er nu anders gereden worden. Hoe pak je je race aan. Agressief, afwachtend of constant?


Over de driestops, dat hangt er dan van af hoever verschillende compounds er zullen komen. Kan net zo goed zijn dat de zachtste band snel genoeg is voor 20 ronde, om dan een 3 stopper te doen. (even van uitgaan over gemiddelde van 60 ronden.)
In theorie word het denk ik een mooi jaar.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Enzo op 15 november 2009 - 16:41:32
De coureurs zullen hun rijstijl ook moeten aanpassen, zeker degene die er tot nu toe een vrij agressieve manier van rijden op na houden.
Barichello en vettel bijv. eisen veel van de banden in tegenstelling tot bijv. Button die weer wat soepeler rijdt.

Begrijp niet wat je hiermee bedoeld. Je mag gewoon banden wisselen, het is niet zoals in 2005. Toen was het juist andersom, je mocht wel tanken maar geen banden wisselen.

Het enige verschil is dat je nu bijna nooit meer een reguliere 3-stopper gaat zien en vaker een 1-stopper gaat zien. Het merendeel (80 %) zal gewoon 2-stops blijven denk ik.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

tune

Citaat van: F_A_Diaz op 17 november 2009 - 10:56:53
Citaat van: Enzo op 15 november 2009 - 16:41:32
De coureurs zullen hun rijstijl ook moeten aanpassen, zeker degene die er tot nu toe een vrij agressieve manier van rijden op na houden.
Barichello en vettel bijv. eisen veel van de banden in tegenstelling tot bijv. Button die weer wat soepeler rijdt.

Begrijp niet wat je hiermee bedoeld. Je mag gewoon banden wisselen, het is niet zoals in 2005. Toen was het juist andersom, je mocht wel tanken maar geen banden wisselen.

Het enige verschil is dat je nu bijna nooit meer een reguliere 3-stopper gaat zien en vaker een 1-stopper gaat zien. Het merendeel (80 %) zal gewoon 2-stops blijven denk ik.

Het zal ook wat afhangen van het circuit nee? Als er bvb een korte pitstraat is en het verschil tussen de zachte en de harde band is groot genoeg zal er misschien nog een 3 stopper van komen. Maar zoals je zegt het zullen waarschijnlijk hoogstens 2 stoppers zijn.

Ik vraag me bvb af hoeveel invloed het zal hebben op de strategie van elke race (zoals bvb stratencircuits zoals Monaco)
To finish first, first you need to finish

F_A_Diaz

Over het algemeen zal er meer ingehaald moeten worden omdat de strategieen weinig meer verschillen en je moet bovendien veel slimmer gaan rijden als coureur. Vooralsnog lijkt het mij een erg leuke ontwikkeling. Je gaat nu echt 60+ ronden racen, tot nu toe had je eigenlijk alleen maar 3 sprintraces van ongeveer 20 ronden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 17 november 2009 - 14:09:18
Over het algemeen zal er meer ingehaald moeten worden omdat de strategieen weinig meer verschillen en je moet bovendien veel slimmer gaan rijden als coureur. Vooralsnog lijkt het mij een erg leuke ontwikkeling. Je gaat nu echt 60+ ronden racen, tot nu toe had je eigenlijk alleen maar 3 sprintraces van ongeveer 20 ronden.

Dat is waar, de coureur moet nu aan de bak om zijn voorligger in te halen. Maar de sprintraces zoals jij ze noemt zullen er nog steeds zijn, maar dan alleen omdat er verschillende banden worden gebruikt. Alleen zullen ze wat minder zijn omdat het gewicht meer het zelfde is.

Vraag me dus af hoeveel banden compounds er zullen komen. Dat zal ook een groot verschil gaan uitmaken.
Trotse vader van Rosalie(L)

campos

Allemaal leuk die theorie, maar dr zijn natuurlijk verschillende scenario's denkbaar. Zal bv veel afhangen van de banden, als die een beetje ok zijn, zie ik de meesten zelfs wel een eenstopper doen. Een lange stint op harde banden en een korte op zachte banden met een lichtere auto. Kwalificatie is gewoon met lege auto's toch?? Dan is het te hopen dat de snelste auto's/coureurs met een lichte auto niet ook de snelsten zijn met de zware auto. Anders zou het wel eens heel saai kunnen worden. Maar goed, we zullen zien, misschien pakt het wel heel goed uit.

KVDracer

Ik had eigenlijk liever gezien hadden ze de bandenwissels ook afgeschaft, enkel dan bij noodzaak voor de veiligheid van de wagen.

robbert

Citaat van: KVDracer op 17 november 2009 - 18:17:26
Ik had eigenlijk liever gezien hadden ze de bandenwissels ook afgeschaft, enkel dan bij noodzaak voor de veiligheid van de wagen.
en dan tegenkomen zoals in 2005 zeker. Door de slijtage van de banden dat men zwaar crasht. Zoals raikkonen in nurburgring