budgetbeperking in aantocht?

Gestart door leproffesseur, 19 januari 2009 - 15:37:23

« vorige - volgende »

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:11:42
In de F1 wordt het circuit zelfs helemaal niet betaald, ze rijden gratis en voor niks, moeten startgeld betalen aan de FOM, maar die geven niets aan de circuits. ;)
[/quote]ja, dat zei ik dus ook.... ;).

Jij begon over circuits die betaald moeten worden, maar als ik het teruglees begrijp ik nu dat je het niet over de F1 had.

misverstandje tussen ons.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 19:30:54
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:11:42
In de F1 wordt het circuit zelfs helemaal niet betaald, ze rijden gratis en voor niks, moeten startgeld betalen aan de FOM, maar die geven niets aan de circuits. ;)
ja, dat zei ik dus ook.... ;).

Jij begon over circuits die betaald moeten worden, maar als ik het teruglees begrijp ik nu dat je het niet over de F1 had.

misverstandje tussen ons.

[/quote]Half en half wel. Je had wel ergens een punt hoor ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:23:31
Citaat van: janke op 19 januari 2009 - 18:15:53
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:11:42
Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:59:49
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 17:57:12
Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:47:20
Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.
Geen enkele klasse draait op zijn opbrengsten, dat is bijna onmogelijk denk ik. In lagere klassen stroomt er ook niets door naar de teams, hooguit een beetje prijzengeld. Het circuit moet ook nog betaald worden, het personeel daar, het onderhoud,
Het circuit wordt niet uit die pot betaald. Mosley had het ook over de teams, niet over de klasse in zijn geheel.

Ik zie het ook niet gebeuren hoor, daar niet van. Al is 50% voor Bernie wel wat veel...
In de F1 wordt het circuit zelfs helemaal niet betaald, ze rijden gratis en voor niks, moeten startgeld betalen aan de FOM, maar die geven niets aan de circuits. ;)

Maar als Mosley het enkel over de teams heeft, is het nog zinloos. Als er bespaard moet worden, moeten ze maar eens kijken naar Bernie's salaris. Die verdiend meer dan de top van Fortis. Het is zijn goed recht om veel te verdienen, de F1 is wat het is onder andere dankzij hem, maar hij zou toch iets meer respect mogen tonen aan de teams en de circuits. In principe is het spijtig dat de teams destijds hun plan voor een nieuwe klasse niet hebben doorgevoerd, het had goed geweest voor àlle partijen.
Kan me wel voorstellen dat de top van Fortis nu geld meebrengt. Maar wat doe je met bijv. 50 miljoen met alle hi-tec en windtunnels en noem het maar op?? Niets.
Daar kan je veel mensen mee gelukkig maken hoor. En als je het mij vraagt in de eerste plaats de circuits, want daar zuigt Bernie het geld gewoonweg uit. Maar waar dat geld aan besteed wordt hangt uiteindelijk af van de preferenties van degene die het moet verdelen hé.
circuits staan in de rij voor Formule 1.. dan is het logisch dat er flink voor betaald moet worden en dat niet de F1 de circuits gaat betalen...  ik snap niet zo goed waarom de F1 zo nodig anders moet doen als andere grote sporten.. dat ze maatregelen treffen om de competitie wat eerlijker/spannener te maken door de kleine teams wat meer tegemoet te komen vind ik prima, maar een budgetbeperking vind ik te ver gaan.. gewoon lekker de markt zn werk laten doen, als teams zoveel geld bij elkaar kunnen schrapen, laat ze dat dan ook uitgeven.. een tijdelijke maatregel ivm met de econische situatie zou ik nog kunnen begrijpen, maar laat het daarna weer lekker zn gang gaan..

janke

#33
Waarom denk je dan dat het slecht gaat met de Hockenheimring. Baten/Lasten hè. Ze moeten vet betalen voor een F1-race. Waarom krijgt zo'n circuit geen steun?? Ja Mercedes en BMW schreeuwen hoog van de daken dat er een F1-race moet blijven in Duitsland. Bernie heeft Spa ook leeggemolken, in ieder geval het landelijk bestuur daar hebben er miljoenen ingepompt om daar de streek toch wat te laten verdienen. Bernie heeft ook niet gezegd van, hier heb je een 110 miljoen om een race in England te laten voortbestaan. Knap de handel op en we gaan verder. Het zal hem een rotzorg zijn, geen België,Duitsland, geen England. En ja, ze staan in de rij. Waar??
Some things are too important to be left in the past.

NDCGN

Citaat van: janke op 19 januari 2009 - 21:11:23
Waarom denk je dan dat het slecht gaat met de Hockenheimring. Baten/Lasten hè. Ze moeten vet betalen voor een F1-race. Waarom krijgt zo'n circuit geen steun?? Ja Mercedes en BMW schreeuwen hoog van de daken dat er een F1-race moet blijven in Duitsland. Bernie heeft Spa ook leeggemolken, in ieder geval het landelijk bestuur daar hebben er miljoenen ingepompt om daar de streek toch wat te laten verdienen. Bernie heeft ook niet gezegd van, hier heb je een 110 miljoen om een race in England te laten voortbestaan. Knap de handel op en we gaan verder. Het zal hem een rotzorg zijn, geen België,Duitsland, geen England. En ja, ze staan in de rij. Waar??
tja, t is op zich ook wel een lastige kwestie, maar de F1 is geen sociale instelling ofzo... het is in principe niet Bernie's zorg om een circuit in leven te houden... plaatselijke overheid heeft er misschien meer belang bij aangezien zo'n race een enorm economisch impuls geeft aan de regio.. maar idd, t zou wel jammer zijn als alle traditionele circuits verdwijnen vanwege financiële problemen.. maar goed, ik denk niet dat je daar alleen de schuld van bij Bernie kunt neerleggen.. of misschien wel helemaal niet...

janke

Nee, het zit heel anders. Bernie heeft van deze circuit's zijn zakken kunnen vullen dankzij MS. Een lange tijd. Ze waren uitverkocht. Het circuit kon nog wat verdienen. Maar dat is over. En meneer schijnt dat niet te zien. Wie van de forummers neemt Valencia dan serieus?? Nou ik niet. Maar de handel hè. Bernie zal het een zorg zijn.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 19 januari 2009 - 22:07:50Wie van de forummers neemt Valencia dan serieus?? Nou ik niet. Maar de handel hè. Bernie zal het een zorg zijn.
Quasi niemand denk ik. Bernie is een goede zakenman, hij neemt degenen die het meeste bieden, maar helaas gaat iets wat de personen die langer fan zijn graag hebben, daardoor verloren. Hij wil de nieuwe markten inwinnen, zoals het oosten, er zit veel geld daar, dat is het enige wat hem interesseert. En dan moet je je dus eigenlijk de vraag stellen, wat wil men van de F1, een sport met traditie, of gewoon een commerciële molen? Voor de meeste teams is het toch meer dan commerce lijkt mij.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Het lijkt me voor veel teams commerce. Zeker de fabrikanten.
Some things are too important to be left in the past.

scho0634

Citaat van: janke op 19 januari 2009 - 22:07:50
Nee, het zit heel anders. Bernie heeft van deze circuit's zijn zakken kunnen vullen dankzij MS. Een lange tijd. Ze waren uitverkocht. Het circuit kon nog wat verdienen. Maar dat is over.

Vettel komt eraan. Zal volle zalen gaan trekken.

janke

Ik hoop het snel dan. Bernie blij, maar vooral de circuit's kunnen hun haggi zelf weer runnen. Want toen hoorde je niemand klagen. Dit is allemaal wel Off-Topic. Ook mijn schuld.
Some things are too important to be left in the past.

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:24:12
Citaat van: F_A_Diaz op 19 januari 2009 - 16:48:55
Een GP2 team kost ongeveer 1,5 miljoen per jaar om te runnen, laat de topteams een keer 2 miljoen gebruiken.

GP2 is denk ik na Formule 1 de meest professionele open wiel klasse, zelfs bij een budgetbeperking van 50 miljoen heeft de Formule 1 dan nog een budget wat 25x zo groot is als de grootste teams in GP2.

GP2 is ook een klasse zonder technische ontwikkeling, dus geen referentie voor de F1.

Vrijwel geen grote ontwikkeling tijdens het seizoen en die kant willen ze met F1 toch ook grotendeels op.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:40:36

De F1 moet inderdaad een klasse blijven met veel techologie, maar de vogelvlucht die de budgetten de laatste jaren namen is belachelijk en onhoudbaar. Zo blaas je je sport op.

Klopt, voor het imago en ontwikkeling van de sport is het nergens voor nodig om 300 + miljoen dollar per jaar uit te geven. Dat is alleen gekmakerij.

CitaatMaar goed, 40 of 50 mln is evenzo belachelijk natuurlijk,

Dat is taktiek, Mosley gaat natuurlijk niet het achterste van zijn tong laten zien. Als hij zegt 40 a 50 miljoen en de teams hebben het over 200 miljoen dan zal het uiteindelijk wel ergens op 120 miljoen uitkomen.

Citaatmaar mosley zei al eerder dat een F1 team gerund moet kunnen worden van de opbrengsten vanuit de sport zelf. Mede daarom wil hij dat Bernie een wat groter deel van de taart moet geven.

Van wat ik van The Concorde Agreement gehoord heb is dat de teams in verhouding bar weinig geld krijgen in vergelijking met de bedragen die erin gestopt worden. Verreweg het meeste geld gaat naar ene Bernie E. Die de teams in december 2004 gepaaid heeft met 260 miljoen pond (!!!) verspreid over 3 jaar om bij te tekenen tot december 2012.
Als beroeps gierigaard Ecclestone zulke bedragen weggeeft dan kan je wel nagaan hoeveel geld hij ermee binnen harkt jaarlijks.

CitaatAl weet ik niet wat het bedrag nu per team is wat ze krijgen...?

Dat weet niemand, The Concorde Agreement wordt altijd strikt geheim gehouden. Hoewel het verdrag van 1997 geloof ik een keer is uitgelekt, maar dat is ook alweer 11 jaar geleden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: janke op 19 januari 2009 - 18:15:53Maar wat doe je met bijv. 50 miljoen met alle hi-tec en windtunnels en noem het maar op?? Niets.

Je moet je niet blind staren op dat getal van 50 miljoen, dat is een bedrag wat geroepen is. Komt er een budgetbeperking dan zal die nooit onder de 100 miljoen uitkomen. Ik denk dat je uiteindelijke moet denken aan een maximaal budget tussen de 120 - 150 miljoen euro, dat zal het doel zijn van de FIA. En omdat te krijgen komen ze met een heel laag 1e voorstel van 50 miljoen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

leproffesseur

Ik heb de indruk dat de enige die niet aan kostenbesparing doet
Eccelstone is >:(
Met een pâar miljoen euro s minder zal hij nog niet hoeven klagen denk ik

_Makke_

Achja, die kostenbeperking... Ergens niet slecht, zodat er steeds voldoende teams op de startgrid kunnen staan. Anderzijds is de F1 een sport van extremen, tot zelfs extravagant, zoiets móet nu eenmaal veel geld kosten. Anders kunnen ze elkaar al evengoed met zeepkisten gaan bekampen.