budgetbeperking in aantocht?

Gestart door leproffesseur, 19 januari 2009 - 15:37:23

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 11:38:14
Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 10:35:01
Citaat van: NDCGN op 21 januari 2009 - 16:53:01
Oh ja en wat inflatie betreft, dat tikt over een periode van15-20 a 3% ook best hard aan hoor... en zeker als je het in dollars omrekend (k zie de lijstjes vaak in dolars gerekend)

Ik heb het gewoon uitgerekend hoor, zie eerdere post, dus snap niet wat je hiermee wil zeggen.
omdat je niet goed leest.. ik zeg alleen dat het hard aantikt, niet dat het de complete stijging van budgetten verklaart..

Ik reageerde ook niet op wat jij zei, ik reageerde op Ferrari 2009, waarna jij je ermee ging bemoeien.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 12:37:07

en sponsoring heeft niet met marketing te maken??? met Red Bull geef je zelf al het voorbeeld dat het wel kan.. jij denkt dat Red Bull en alle autofabrikanten die in F1 zitten geen rekening hoeven te houden met een kosten/baten analyse??

Zij hebben een andere kosten/baten analyse dan de 'normale' sponsors. Red Bull is een bedrijf wat een bepaalde soort imago wil hebben. Hetzelfde geld voor autofabrikanten.
Het is echt niet zo dat Toyota ineens voor 500 miljoen meer auto's per jaar is gaan verkopen sinds ze meedoen, dat staat er los van bij hun maar dat speelt bij andere sponsoren wel een rol.
Het sponseren van een team doen ze niet voor de leuk, dat moet uiteindelijk ook meer winst opleveren wat is uit te drukken in geld.


Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 10:53:27

Dat is toch het zelfde als een hoofsponsor van Mclaren of Williams of welk ander team dan ook er mee stopt? Tuurlijk is dat geld er alleen als ze er zin in hebben(en zolang het contract geldig is) Het is niet voor niets een sponsor, of in geval van fabriekteams het grootse deel van het team zelf.

Het is geld dat niet te verantwoorden is door normale sponsoren. Stopt de fabrikant ermee dan ben je als team dus de lul. Zie mijn eerdere post. Ik ga niet alles twee keer typen.

Citaat
wie zegt dat hij het voor 1 dollar kon kopen?? Honda heeft alleen gezegd dat ze het eventueel zelfs voor 1 dollar wilden verkopen... als er zich dan 30 belangstellenden melden, dan lijkt het mij dat Honda qua vraagrprijs wel wat hoger in kan zetten...

Je ziet het verkeerd om, er melden zich 30 belangstellenden OMDAT bekend was dat ze het vrijwel gratis weg wilden doen

Citaatbovendien, je gebruikt nu Honda wel als argument, maar wat ga je zeggen als Honda zometeen wel een nieuwe eigenaar heeft dan???

Hoe bedoel je? Honda zal echt wel een nieuwe eigenaar krijgen maar geen eigenaar die het budget op 500 miljoen dollar kan houden. De helft van het personeel zal er wel uitvliegen en het budget wordt hooguit 120 miljoen dollar en ze rijden defintief achteraan rond met Honda chassis en Mercedes motor in elkaar geflansd. Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn.

Citaatik vind het trouwens prima dat jij je eigen mening hebt hoor en het gaat er ook niet om of ik of jij gelijk heb.. ik denk dat het op korte termijn ook wel verstandig is om de kosten terug te brengen, aangezien het momenteel niet echt geweldig gaat met de autoindustrie en de rest van de economie, maar als het weer wat bijtrekt, dan vind ik al die beperkingen niet nodig en ten koste gaan van waar Formule 1 voor staat...

Waar staat volgens jou Formule 1 voor dan?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 13:28:36
Citaat van: Burorri op 22 januari 2009 - 11:33:50
Ik snap zowieso al weer niet wat je er nou eigenlijk mee wilt zeggen.

Dat is denk ik inderdaad het probleem, dat jij het niet snapt.

Discussie heeft ook geen zin want jij wil toch niets aannemen van wat ik zeg, dat bepaal je van tevoren al als je mijn post leest, ook al onderbouw ik het goed en neem ik de tijd om dingen uit te rekenen en op te zoeken. Dat kost mij ook tijd en daar heb ik op deze manier geen zin als er toch niet serieus naar gekeken word.

Ik denk dat ik goed heb uitgelegd wat ik ervan vind en daar laat ik het dan ook bij. Het heeft geen zin om een welles nietes spelletje te gaan doen.
daar ben ik het wel mee eens.. beide punten wel een beetje.. dr moet gewoon puur op inhoud gereageerd worden niet op de naam die bij het bericht staat.. k wil niet zeggen dat Burrori dat bij iedereen doet, maar k af en toe de indruk dat hij dat bij jou wel een beetje doet.. maar kan ook toevallig zo kunnen zijn dat ie t gewoon echt nooit met je eens is...
maar ook al neem je de tijd om iets uit te rekenen of iets goed onderbouwd, dan wil dat nog niet zeggen dat het ook klopt of dat de ander het daar dan maar mee eens moet zijn...
en welles nietes heeft in dit geval zeker geen zin; ze zullen het er in de F1 zelf ook niet allemaal over eens zijn... voor de competitie is een budget cap misschien beter, voor de ontwikkeling van de sport en technologie waarschijnlijk niet... maar goed, daartussen liggen ook nog genoeg mogelijkheden..

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 13:28:36
Citaat van: Burorri op 22 januari 2009 - 11:33:50
Ik snap zowieso al weer niet wat je er nou eigenlijk mee wilt zeggen.

Dat is denk ik inderdaad het probleem, dat jij het niet snapt.

Discussie heeft ook geen zin want jij wil toch niets aannemen van wat ik zeg, dat bepaal je van tevoren al als je mijn post leest, ook al onderbouw ik het goed en neem ik de tijd om dingen uit te rekenen en op te zoeken. Dat kost mij ook tijd en daar heb ik op deze manier geen zin als er toch niet serieus naar gekeken word.

Ik denk dat ik goed heb uitgelegd wat ik ervan vind en daar laat ik het dan ook bij. Het heeft geen zin om een welles nietes spelletje te gaan doen.
Ik snap gewoon niet wat jij nou bedoelt met het voorbeeld Honda. Wat jij zegt klopt ook heb je helemaal gelijk in. Maar dat is ook niet meer dan logisch, Honda is Honda en als Honda er mee stopt blijft er niet veel van de structuur over. Natuurlijk gaat dat team dan(tijdelijk) onderuit. Dat heb ik ook net aangenomen, maar ik heb altijd het idee dat jij alleen leest wat je wilt lezen. En het is toevallig dat ik het vaak niet met jou eens ben of dat ik je tegen spreek, want ik ben het 90% van de tijd niet met jou eens. Maar als we het zo bekijken heb jij de zelfde instelling bij mij dan(Ben benieuwd of NDCGN het daar dan ook mee eens is.) Dat je tijd hebt genomen om het uit te zoeken is goed, maar als dat genee wat je hebt uitgezocht niet klopt ga ik niet zeggen dat je wel gelijk hebt. Zoals ikd us eerder zei: Het Kers systeem is iets wat iedereen moet gebruiken en waar het meeste aan kan worden ontwikkeld op dit punt. Het is nieuw en dan is het logisch dat iemand daar in mee gaat als de concurent verder ontwikkeld. Dat heeft niets met het ontwerp van de auto te maken, want dat is bij elke team anders.

Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 13:50:43
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 12:37:07

en sponsoring heeft niet met marketing te maken??? met Red Bull geef je zelf al het voorbeeld dat het wel kan.. jij denkt dat Red Bull en alle autofabrikanten die in F1 zitten geen rekening hoeven te houden met een kosten/baten analyse??

Zij hebben een andere kosten/baten analyse dan de 'normale' sponsors. Red Bull is een bedrijf wat een bepaalde soort imago wil hebben. Hetzelfde geld voor autofabrikanten.
Het is echt niet zo dat Toyota ineens voor 500 miljoen meer auto's per jaar is gaan verkopen sinds ze meedoen, dat staat er los van bij hun maar dat speelt bij andere sponsoren wel een rol.
Het sponseren van een team doen ze niet voor de leuk, dat moet uiteindelijk ook meer winst opleveren wat is uit te drukken in geld.
en de fabrikanten doen het ook niet voor de leuk.. uiteindelijk komt het beide op hetzelfde neer... sponsoring is een onderdeel van marketing net als deelname aan F1 dat voor de fabrieksteams is (naast technologische motieven)... en voor sponsoren kan het ook wel een kwestie van imago zijn... waarom denk je dat tabaksreclame altijd zo goed was vertegenwoordigd in auto en motorsport?? hoe dan ook, zowel voor fabrikanten als voor sponsoren zal er wat tegenover moeten staan... verschil is alleen dat een eigen team/auto qua marketing meer/ander effect heeft dan een paar stickertjes op een auto, vandaar dat het ook meer mag kosten...
en het doel van sponsoring is ook niet altijd meer verkopen.. hangt heel erg af van producten en levensfase waarin producten zich bevinden... de automarkt is niet echt een explosief groeiende markt, dus zullen er wat marketing betreft ook andere doelstellingen zijn.. kan best zijn dat toyota als doelstelling heeft om het marktaandeel gelijk te houden of misschien de afzetsvermindering zo beperkt mogelijk te houden... hoe dan ook marketing blijft een hele belangrijke bedrijfsfunctie en voor Toyota hoort daar dus ook F1 bij...
btw, k las gisteren dat Toyota afgelopen jaar 9 miljoen auto's heeft verkocht, dus die 500 miljoen van jou is wel erg ver uit de richting..

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 13:50:43
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 12:37:07
wie zegt dat hij het voor 1 dollar kon kopen?? Honda heeft alleen gezegd dat ze het eventueel zelfs voor 1 dollar wilden verkopen... als er zich dan 30 belangstellenden melden, dan lijkt het mij dat Honda qua vraagrprijs wel wat hoger in kan zetten...

Je ziet het verkeerd om, er melden zich 30 belangstellenden OMDAT bekend was dat ze het vrijwel gratis weg wilden doen
zou kunnen.. zou ik vreemd vinden en dr is nog niks over bekend, dus k zou er niet zomaar vanuit gaan dat jij gelijk hebt... Honda heeft het volgens mij iig nooit zo gezegd, zou dom zijn om zo laag in te zetten... ik denk dat ze er alleen mee aan wilden geven dat ze niet persè het onderste uit de kan willen halen en dat ze soepel willen zijn met de onderhandelingen voor overname..

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 10:53:27

Citaatbovendien, je gebruikt nu Honda wel als argument, maar wat ga je zeggen als Honda zometeen wel een nieuwe eigenaar heeft dan???

Hoe bedoel je? Honda zal echt wel een nieuwe eigenaar krijgen maar geen eigenaar die het budget op 500 miljoen dollar kan houden. De helft van het personeel zal er wel uitvliegen en het budget wordt hooguit 120 miljoen dollar en ze rijden defintief achteraan rond met Honda chassis en Mercedes motor in elkaar geflansd. Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn.
jij gebruikte het voorbeeld dat Richards Honda niet wilde hebben om te laten zien dat het niet mogelijk is om een fabrieksteam + kosten over te nemen.. dat Richards dat niet kan wil niet zeggen dat niemand dat kan... misschien was juist wel de voorwaarde van Honda dat niet de helft van het personeel eruit mocht en dat Richards het daar niet mee eens was... en Honda reed vorig jaar met wel een hoog budget ook al achteraan, dus t is misschien sowieso niet het ideale team om over te nemen... als Ferrari of McLaren in de verkoop zou gaan zou het misschien een heel ander verhaal zijn en zou het geld misschien wat makkelijker op tafel komen...ik zeg niet dat het zo is, maar jouw conclusie's vind ik iig nogal voorbarig en nattevingerwerk...
btw, honda had afgelopen jaar een budget van bijna 400 miljoen dollar, geen 500 miljoen...

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 13:50:43
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 12:37:07
]ik vind het trouwens prima dat jij je eigen mening hebt hoor en het gaat er ook niet om of ik of jij gelijk heb.. ik denk dat het op korte termijn ook wel verstandig is om de kosten terug te brengen, aangezien het momenteel niet echt geweldig gaat met de autoindustrie en de rest van de economie, maar als het weer wat bijtrekt, dan vind ik al die beperkingen niet nodig en ten koste gaan van waar Formule 1 voor staat...

Waar staat volgens jou Formule 1 voor dan?
iig voor zo weinig mogelijk beperkingen, de ongekende mogelijkheden, het neusje van de zalm, concurrentie... verder denk ik dat je zelf wel kunt bedenken wat ik bedoel..  de manier waarop je de vraag stelt geeft mij het gevoel dat je al ongeveer weet wat ik wil gaan zeggen en heb je daar je antwoord ook al op klaar... of heb je echt geen idee en is het gewoon oprechte belangstelling??

F_A_Diaz

#80
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51
en de fabrikanten doen het ook niet voor de leuk.. uiteindelijk komt het beide op hetzelfde neer...

Niet echt maar dat ga ik niet weer uitleggen.

Citaatbtw, k las gisteren dat Toyota afgelopen jaar 9 miljoen auto's heeft verkocht, dus die 500 miljoen van jou is wel erg ver uit de richting..

Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel dat Toyota niet voor 500 miljoen dollar meer aan auto's verkocht heeft, niet dat ze 500 miljoen auto's verkopen... Dat leek me wel logisch eigenlijk.

Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51Honda heeft het volgens mij iig nooit zo gezegd, zou dom zijn om zo laag in te zetten... ik denk dat ze er alleen mee aan wilden geven dat ze niet persè het onderste uit de kan willen halen en dat ze soepel willen zijn met de onderhandelingen voor overname..

Wat wil je nou ontkennen? Het is waar dat ze het voor 1 dollar te koop hebben gezet.

CitaatMexicaan redt Formule 1-stal Honda
Door GERARD DEN ELT
ROTTERDAM - De Mexicaanse zakenman Carlos Slim, één van de rijkste mensen ter wereld, zou op het punt staan de Formule 1-renstal van Honda over te nemen. Dat meldt de Italiaanse krant La Stampa.

Honda is in gesprek met vier kandidaten, onder wie de oud-teambaas van British-American Racing, David Richards. De voornaamste kandidaat lijkt echter Slim, die als sponsor (Telmex) betrokken is bij het Mexicaanse A1GP-team.

De Japanse autofabrikant heeft vanwege de kredietcrisis de renstal te koop gezet voor de symbolische prijs van één dollar, op voorwaarde dat de continuïteit wordt gegarandeerd. De 67-jarige Slim verdiende zijn eerste miljarden in de telecommunicatie (Telmex en het Braziliaanse Embratel).

Volgens Forbes Magazine neemt zijn vermogen elke dag met 27 miljoen dollar toe en is hij met zestig miljard dollar de op één na rijkste op aarde, ná de Amerikaan Warren Buffett (62 miljard), maar vóór Microsoft-oprichter Bill Gates.

In Brazilië wordt verwacht dat Bruno Senna zijn debuut maakt in de Formule 1, zodra Honda is verkocht aan Slim. Ayrton Senna's neef wordt gesteund door Embratel. Ook Jenson Button wordt genoemd. Dat zou betekenen dat Rubens Barrichello wordt geslachtofferd.

En zo zijn er veel meer berichten daarover.

Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51
jij gebruikte het voorbeeld dat Richards Honda niet wilde hebben om te laten zien dat het niet mogelijk is om een fabrieksteam + kosten over te nemen.. dat Richards dat niet kan wil niet zeggen dat niemand dat kan... misschien was juist wel de voorwaarde van Honda dat niet de helft van het personeel eruit mocht en dat Richards het daar niet mee eens was...

Dat zou kunnen maar dan verkopen ze het team nooit. Er bestaat niemand die prive een team kan overnemen met een budget van 500 miljoen dollar wat rendabel is.

Citaat
btw, honda had afgelopen jaar een budget van bijna 400 miljoen dollar, geen 500 miljoen...

In euro's, niet in dollars.

CitaatFinanciële crisis: Honda stopt met Formule 1

vrijdag 05 december 2008

De grote bazen van Honda droomden de afgelopen jaren van wereldtitels in de Formule 1. Topman Takeo Fukui maakte vrijdag echter bekend dat het gerenommeerde automerk komend seizoen niet meer actief is binnen de koningsklasse van de autosport. De teruglopende verkoop van auto's als gevolg van de wereldwijde financiële crisis heeft de Japanners doen besluiten zich terug te trekken uit de Formule 1. Honda hoopt het team nog voor de start van het nieuwe seizoen, eind maart in Australië, te kunnen verkopen.

Honda steekt jaarlijks naar schatting 500 miljoen dollar (392 miljoen euro) in het eigen Formule 1-team. "We hebben deze moeilijke beslissing genomen met het oog op de verslechterende omstandigheden in de autoindustrie'', verklaarde Fukui op een persconferentie in Tokyo. Honda spaarde de afgelopen jaren kosten noch moeite om een succesvolle aanval te doen op de topteams in de Formule 1. De honderden miljoenen die de Japanners de afgelopen jaren in het autosportteam pompten leverden slechts één zege op, twee jaar geleden op de Hungaroring van de Brit Jenson Button.

Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 12:37:07
iig voor zo weinig mogelijk beperkingen, de ongekende mogelijkheden, het neusje van de zalm, concurrentie... verder denk ik dat je zelf wel kunt bedenken wat ik bedoel..  de manier waarop je de vraag stelt geeft mij het gevoel dat je al ongeveer weet wat ik wil gaan zeggen en heb je daar je antwoord ook al op klaar... of heb je echt geen idee en is het gewoon oprechte belangstelling??

En dat kan je niet met 150 miljoen bereiken? Alleen maar met 500 miljoen? Hoe kan het dan dat het team met het grootste budget niet vooraan rijdt? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven. Jij doet net alsof het perse nodig is dat een team 500 miljoen uitgeeft.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

NDCGN

#81
Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51
en de fabrikanten doen het ook niet voor de leuk.. uiteindelijk komt het beide op hetzelfde neer...

Niet echt maar dat ga ik niet weer uitleggen.

Citaatbtw, k las gisteren dat Toyota afgelopen jaar 9 miljoen auto's heeft verkocht, dus die 500 miljoen van jou is wel erg ver uit de richting..

Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel dat Toyota niet voor 500 miljoen dollar meer aan auto's verkocht heeft, niet dat ze 500 miljoen auto's verkopen... Dat leek me wel logisch eigenlijk.
je hoeft het ook niet opnieuw uit te leggen; jij denkt dat fabrikanten er voor miljoenen instoppen en dat er niet iets tegenover staat wat van gelijke of meer waarde is... wat ook de reden is dat ze er in stappen ze doen het niet omdat ze het verplicht zijn... dus zal er wat tegenover staan.... zo simpel is het gewoon.. ze moeten ook verantwoording afleggen aan aandeelhouders, dus ik denk dat je snel af moet van het idee van F1 als speeltje of zo... iedereen die ergens geld instopt doet dat omdat men verwacht dat er wat tegenover staat, dat geld voor sponsors en dat geld voor autofabrikanten..
en dat van Toyota had ik idd verkeerd gelezen

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51Honda heeft het volgens mij iig nooit zo gezegd, zou dom zijn om zo laag in te zetten... ik denk dat ze er alleen mee aan wilden geven dat ze niet persè het onderste uit de kan willen halen en dat ze soepel willen zijn met de onderhandelingen voor overname..

Wat wil je nou ontkennen? Het is waar dat ze het voor 1 dollar te koop hebben gezet.

CitaatMexicaan redt Formule 1-stal Honda
Door GERARD DEN ELT
ROTTERDAM - De Mexicaanse zakenman Carlos Slim, één van de rijkste mensen ter wereld, zou op het punt staan de Formule 1-renstal van Honda over te nemen. Dat meldt de Italiaanse krant La Stampa.

Honda is in gesprek met vier kandidaten, onder wie de oud-teambaas van British-American Racing, David Richards. De voornaamste kandidaat lijkt echter Slim, die als sponsor (Telmex) betrokken is bij het Mexicaanse A1GP-team.

De Japanse autofabrikant heeft vanwege de kredietcrisis de renstal te koop gezet voor de symbolische prijs van één dollar, op voorwaarde dat de continuïteit wordt gegarandeerd. De 67-jarige Slim verdiende zijn eerste miljarden in de telecommunicatie (Telmex en het Braziliaanse Embratel).

Volgens Forbes Magazine neemt zijn vermogen elke dag met 27 miljoen dollar toe en is hij met zestig miljard dollar de op één na rijkste op aarde, ná de Amerikaan Warren Buffett (62 miljard), maar vóór Microsoft-oprichter Bill Gates.

In Brazilië wordt verwacht dat Bruno Senna zijn debuut maakt in de Formule 1, zodra Honda is verkocht aan Slim. Ayrton Senna's neef wordt gesteund door Embratel. Ook Jenson Button wordt genoemd. Dat zou betekenen dat Rubens Barrichello wordt geslachtofferd.

En zo zijn er veel meer berichten daarover.
die berichten ken ik wel, die heb ik vaak genoeg gelezen.. volgens mij hebben ze het bij Honda nooit zo gezegd en daar blijf ik voorlopig nog ff bij... en da's niet om eigenwijs te doen... dr staat trouwens wel meer in dat bericht wat niet klopt...
Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51
jij gebruikte het voorbeeld dat Richards Honda niet wilde hebben om te laten zien dat het niet mogelijk is om een fabrieksteam + kosten over te nemen.. dat Richards dat niet kan wil niet zeggen dat niemand dat kan... misschien was juist wel de voorwaarde van Honda dat niet de helft van het personeel eruit mocht en dat Richards het daar niet mee eens was...

Dat zou kunnen maar dan verkopen ze het team nooit. Er bestaat niemand die prive een team kan overnemen met een budget van 500 miljoen dollar wat rendabel is.
k weet het niet.. ik ga daar verder ook geen uitspraken over doen.. ik wil alleen maar zeggen dat Richards niet perse een goede maatstaf hoeft te zijn.. misschien komen zijn eisen gewoon niet overeen met de voorwaarden die Honda stelt... we gaan wel zien hoe het zich verder ontwikkeld... dat Richards als één van de eersten afvalt zegt misschien meer over hemzelf...

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
Citaat
btw, honda had afgelopen jaar een budget van bijna 400 miljoen dollar, geen 500 miljoen...

In euro's, niet in dollars.

CitaatFinanciële crisis: Honda stopt met Formule 1

vrijdag 05 december 2008

De grote bazen van Honda droomden de afgelopen jaren van wereldtitels in de Formule 1. Topman Takeo Fukui maakte vrijdag echter bekend dat het gerenommeerde automerk komend seizoen niet meer actief is binnen de koningsklasse van de autosport. De teruglopende verkoop van auto's als gevolg van de wereldwijde financiële crisis heeft de Japanners doen besluiten zich terug te trekken uit de Formule 1. Honda hoopt het team nog voor de start van het nieuwe seizoen, eind maart in Australië, te kunnen verkopen.

Honda steekt jaarlijks naar schatting 500 miljoen dollar (392 miljoen euro) in het eigen Formule 1-team. "We hebben deze moeilijke beslissing genomen met het oog op de verslechterende omstandigheden in de autoindustrie'', verklaarde Fukui op een persconferentie in Tokyo. Honda spaarde de afgelopen jaren kosten noch moeite om een succesvolle aanval te doen op de topteams in de Formule 1. De honderden miljoenen die de Japanners de afgelopen jaren in het autosportteam pompten leverden slechts één zege op, twee jaar geleden op de Hungaroring van de Brit Jenson Button.
volgens andere lijstjes is het toch echt 398 miljoen dollar, zo'n 300 euro...misschien een teken dat je niet zomaar alles moet geloven wat je op internet tegenkomt...

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
Citaat
iig voor zo weinig mogelijk beperkingen, de ongekende mogelijkheden, het neusje van de zalm, concurrentie... verder denk ik dat je zelf wel kunt bedenken wat ik bedoel..  de manier waarop je de vraag stelt geeft mij het gevoel dat je al ongeveer weet wat ik wil gaan zeggen en heb je daar je antwoord ook al op klaar... of heb je echt geen idee en is het gewoon oprechte belangstelling??

En dat kan je niet met 150 miljoen bereiken? Alleen maar met 500 miljoen? Hoe kan het dan dat het team met het grootste budget niet vooraan rijdt? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven. Jij doet net alsof het perse nodig is dat een team 500 miljoen uitgeeft.
oh, jij hebt altijd van die lekkere redeneringen.. het gaat uiteraard niet alleen om budgetten, maar als jij denkt dat je onder verder gelijkblijvende omstandigheden met 500 miljoen hetzelfde kunt bereiken als met 150 miljoen dan zit je wel mis  denk ik... en je denkt dat als Ferrari de afgelopen jaren een budget had gehad van 150 miljoen dat ze dan ook zo vaak wereldkampioen waren geworden?? geld is geen garantie voor succes in formule 1, maar wel een voorwaarde... kun jij een grote sport noemen waar ze wel aan budgetbeperking doen?? ik vind het niet passen bij F1...


janke

Bij Renault worden er een stuk of 100 ontslagen. Na de nieuwe reglementen drukken ze nu teveel op het budget. Die zijn al met beperken bezig.

F1Today.

Nieuwe regels gaan bij Renault gepaard met banenverlies
Het team van Renault voelt zich door de nieuwe reglementen gedwongen om ongeveer honderd werknemers te laten gaan. Vooral de aerodynamica-afdeling zou het moeten ontgelden vanwege de restricties op het gebruik van de windtunnel.

Renault bevestigde de reorganisatie tegenover ESPN Racing-Live.com. "Het is een consequente van de regelwijzigingen en bestaat uit het schrappen van een aantal banen. Een comité is effectief bezig met het op gang brengen van de reorganisatie."
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Was te verwachten. Dat is de andere zijde van de kostenbesparing hé, als je een hoop dingen niet meer moet testen, heb je er ook geen personeel meer voor nodig.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

F_A_Diaz: er staat toch duidelijk in je eigen dikgedrukte stukje: Symbolisch. Dus het gaat niet om 1 dollar, maar om aan te geven dat ze het voor weinig de deur uit willen doen. :)
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Citaat van: Burorri op 22 januari 2009 - 18:49:50
F_A_Diaz: er staat toch duidelijk in je eigen dikgedrukte stukje: Symbolisch. Dus het gaat niet om 1 dollar, maar om aan te geven dat ze het voor weinig de deur uit willen doen. :)
Dat is niet zo. Het kan dan echt gekocht worden voor 1 dollar. Dat noemen ze een symbolisch bedrag, want het vertegenwoordigd niet de reele waarde maar je geeft het ook niet letterlijk weg. Maar het is wél het bedrag dat dan betaald moet worden.

Overigens weet ik niet of het zeker is dat ze het voor 1 dollar gaan verkopen. Ik geloof dat dat later ontkend is.

Jasper

Mij lijkt logisch dat als geen enkele koper iets wil geven, dat ze het dan ook voor 1 symbolische dollar van de hand doen. Maar als een kandidaat-koper zegt dat hij er ook wel 100 miljoen voor wil geven (ik zeg maar iets), dan gaan ze uiteraard geen nee zeggen. Aangezien ze naar eigen zeggen redelijk wat kandidaat-kopers hadden, zal er ook wel tegen elkaar opgeboden worden neem ik aan.

Folkert

Citaat van: 0634 op 22 januari 2009 - 20:11:44
Citaat van: Burorri op 22 januari 2009 - 18:49:50
F_A_Diaz: er staat toch duidelijk in je eigen dikgedrukte stukje: Symbolisch. Dus het gaat niet om 1 dollar, maar om aan te geven dat ze het voor weinig de deur uit willen doen. :)
Dat is niet zo. Het kan dan echt gekocht worden voor 1 dollar. Dat noemen ze een symbolisch bedrag, want het vertegenwoordigd niet de reele waarde maar je geeft het ook niet letterlijk weg. Maar het is wél het bedrag dat dan betaald moet worden.

Overigens weet ik niet of het zeker is dat ze het voor 1 dollar gaan verkopen. Ik geloof dat dat later ontkend is.
Zo had ik het inderdaad niet bekeken. Had meer het idee dat die dollar symbool stond voor elk bedrag wat geboden word, word geaccepteerd. En ja dan zou het volgens die regel ook voor een Dollar kunnen als dat geboden word. Maar dat zou nooit gebeuren, want dan zijn er vast wel mensen die inderdaad tegen elkaar op bieden.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

"Verkopen voor 1 symbolische dollar/euro/pond" is een uitdrukking die vaak gebruikt wordt, wanneer bijvoorbeeld een failliet bedrijf alsnog wordt overgenomen of dergelijke. Maar dan is de verkoopprijs inderdaad wel effectief 1 dollar. Er zal waarschijnlijk ook nog wel één of andere administratieve/fiscale reden zijn waarom het dan niet gewoon gratis wordt weggegeven. :)

Maar in dit geval lijkt het me dus sterk dat het ook effectief voor 1 dollar weggaat, aangezien de kandidaat-kopers blijkbaar in de rij staan aan te schuiven. En dan geldt nog altijd de wet van vraag en aanbod, denk ik...

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 18:05:34
je hoeft het ook niet opnieuw uit te leggen; jij denkt dat fabrikanten er voor miljoenen instoppen en dat er niet iets tegenover staat wat van gelijke of meer waarde is... wat ook de reden is dat ze er in stappen ze doen het niet omdat ze het verplicht zijn... dus zal er wat tegenover staan.... zo simpel is het gewoon.. ze moeten ook verantwoording afleggen aan aandeelhouders, dus ik denk dat je snel af moet van het idee van F1 als speeltje of zo... iedereen die ergens geld instopt doet dat omdat men verwacht dat er wat tegenover staat, dat geld voor sponsors en dat geld voor autofabrikanten.. en dat van Toyota had ik idd verkeerd gelezen

Ik zeg niet dat ze het als speeltje zien. Ze zien het als prestige en imago verbetering. Het is niet heel toevallig dat na het succes van Mercedes in '98 en '99 met Hakkinen ineens ook Honda, Renault, BMW, Toyota en Jaguar mee gingen doen. Met Formule 1 kunnen de fabrikanten laten zien wat ze kunnen kwa technologie. het gaat om hun imago. Alleen is het totaal niet kostendekkend. Het is dus allemaal koek en ei zolang ze het kunnen betalen, kunnen ze dat niet dan gaat de stekker er meteen uit omdat het financieel nooit verantwoord kan zijn. Dat is het al niet wanneer ze nog wel winst dus laat staan wanneer ze verlies maken. Een normale sponsor die geld terug verdiend met sponsering zal dus altijd, in ieder geval langer, doorgaan met sponsoring.


Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51
die berichten ken ik wel, die heb ik vaak genoeg gelezen.. volgens mij hebben ze het bij Honda nooit zo gezegd en daar blijf ik voorlopig nog ff bij... en da's niet om eigenwijs te doen... dr staat trouwens wel meer in dat bericht wat niet klopt...

Dat maakt niet uit, daarom is het nog wel zo dat Honda het voor 1 dollar verkoopt. Dat is gewoon officieel bekend maar je hoeft het niet te geloven. Ik denk dat de feiten zelf voor zichzelf spreken.

Citaat
Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
Citaat van: NDCGN op 22 januari 2009 - 14:59:51
jij gebruikte het voorbeeld dat Richards Honda niet wilde hebben om te laten zien dat het niet mogelijk is om een fabrieksteam + kosten over te nemen.. dat Richards dat niet kan wil niet zeggen dat niemand dat kan... misschien was juist wel de voorwaarde van Honda dat niet de helft van het personeel eruit mocht en dat Richards het daar niet mee eens was...

Dat zou kunnen maar dan verkopen ze het team nooit. Er bestaat niemand die prive een team kan overnemen met een budget van 500 miljoen dollar wat rendabel is.
k weet het niet.. ik ga daar verder ook geen uitspraken over doen.. ik wil alleen maar zeggen dat Richards niet perse een goede maatstaf hoeft te zijn.. misschien komen zijn eisen gewoon niet overeen met de voorwaarden die Honda stelt... we gaan wel zien hoe het zich verder ontwikkeld... dat Richards als één van de eersten afvalt zegt misschien meer over hemzelf...

Richards is iemand die uiteindelijk geld wil verdienen met F1, of in ieder geval geen verlies wil maken. Dat is gewoon niet te doen als particulier, dat bewijst zijn stopzetten met onderhandelen.
Hij ziet direct al dat het helemaal geen zin heeft.

Citaat
volgens andere lijstjes is het toch echt 398 miljoen dollar, zo'n 300 euro...misschien een teken dat je niet zomaar alles moet geloven wat je op internet tegenkomt...

Post eens zo'n ander lijstje dan. Ik denk dat jij nu gewoon even de dollars en euro's door elkaar haalt.

Honda heeft een budget van 500 miljoen dollar, wat neer komt op 398 miljoen euro. Anders heb ik nog nooit ergens gelezen. Het is wel erg toevallig dat jij dan net ergens gelezen hebt 398 dollar, dat zal dan wel een foutje van de schrijver dan dat artikel geweest zijn.

Citaat
Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 15:48:06
En dat kan je niet met 150 miljoen bereiken? Alleen maar met 500 miljoen? Hoe kan het dan dat het team met het grootste budget niet vooraan rijdt? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven. Jij doet net alsof het perse nodig is dat een team 500 miljoen uitgeeft.
oh, jij hebt altijd van die lekkere redeneringen.. het gaat uiteraard niet alleen om budgetten, maar als jij denkt dat je onder verder gelijkblijvende omstandigheden met 500 miljoen hetzelfde kunt bereiken als met 150 miljoen dan zit je wel mis  denk ik... en je denkt dat als Ferrari de afgelopen jaren een budget had gehad van 150 miljoen dat ze dan ook zo vaak wereldkampioen waren geworden?? geld is geen garantie voor succes in formule 1, maar wel een voorwaarde... kun jij een grote sport noemen waar ze wel aan budgetbeperking doen?? ik vind het niet passen bij F1...

Er zijn heel veel sporten waar ze aan budgetbeheersing doen, kijk alleen maar naar de grote sporten in Amerika, daar werkt het prima.

McLaren heeft de afgelopen tien jaar altijd ongeveer hetzelfde budget en soms zelfs vaak iets meer gehad dan Ferrari. Afgelopen jaar hebben ze de eerste titel in tien jaar weer behaald, dus dat zegt ook niet zoveel. Jij denkt dat die 500 miljoen puur naar snelheidsverbeterende dingen gaat, dat is echt niet zo. Er worden tientallen miljoenen uitgegeven aan onbenullige dingen die makkelijk achterwege kunnen blijven, ooit een doorsnee motorhome gezien tegenwoordig? Dat zijn hotels op wielen, das ook nie gratis. De topteams nemen drie keer zoveel mensen mee naar een circuit als Toro Rosso. Waarom weet niemand.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."