budgetbeperking in aantocht?

Gestart door leproffesseur, 19 januari 2009 - 15:37:23

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 16:50:23
Maar ik bedoel meer een 'concurrende klasse' als indy's?

Dat zal iets meer zijn. Heb ergens gelezen dat je voor 5 miljoen dollar een full time team kan draaien. Maar goed, dan rij je natuurljik met 'oude rommel'.
Ik schat dat de topbudgetten daar tussen de 20 - 25 miljoen dollar zitten, maar weet ik niet 100 % zeker.

Voor de top van Amerika moet je meer naar de NASCAR kijken, dat is daar het populairst en komt het dichtst in de buurt van de Formule 1. Daar rijden de absolute topteams wel met een budget van ongeveer 100 miljoen dollar sponsering op de auto, dus zeg maar de budgetten van de kleine teams in F1.
Maar NASCAR is een andere soort autosport dan Formule 1 en daar verdienen coureurs ook veel omdat daar nog veel op de coureur aankomt.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 19 januari 2009 - 16:48:55
Een GP2 team kost ongeveer 1,5 miljoen per jaar om te runnen, laat de topteams een keer 2 miljoen gebruiken.

GP2 is denk ik na Formule 1 de meest professionele open wiel klasse, zelfs bij een budgetbeperking van 50 miljoen heeft de Formule 1 dan nog een budget wat 25x zo groot is als de grootste teams in GP2.
Maar iedereen kent de F1 en op de F1 fans na kent bijna niemand de GP2. Absoluut niet vergelijkbaar naar mijn mening. Rijden ze daar overigens ook nit met standaardwagens? En de rijders moeten daar bovendien alles zelf betalen. (tenzij ze in een young driver program zitten)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: F_A_Diaz op 19 januari 2009 - 16:48:55
Een GP2 team kost ongeveer 1,5 miljoen per jaar om te runnen, laat de topteams een keer 2 miljoen gebruiken.

GP2 is denk ik na Formule 1 de meest professionele open wiel klasse, zelfs bij een budgetbeperking van 50 miljoen heeft de Formule 1 dan nog een budget wat 25x zo groot is als de grootste teams in GP2.

GP2 is ook een klasse zonder technische ontwikkeling, dus geen referentie voor de F1.

Edit: en NASCAR is toch ook met gepimpte road cars? Dus daar moeten de teams ook geen eigen auto van nul ontwikkelen.

scho0634

Dat zegt Diaz indirect ook: veel geld naar de rijder.

De F1 moet inderdaad een klasse blijven met veel techologie, maar de vogelvlucht die de budgetten de laatste jaren namen is belachelijk en onhoudbaar. Zo blaas je je sport op.

Maar goed, 40 of 50 mln is evenzo belachelijk natuurlijk, maar mosley zei al eerder dat een F1 team gerund moet kunnen worden van de opbrengsten vanuit de sport zelf. Mede daarom wil hij dat Bernie een wat groter deel van de taart moet geven.

Al weet ik niet wat het bedrag nu per team is wat ze krijgen...?

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:40:36
De F1 moet inderdaad een klasse blijven met veel techologie, maar de vogelvlucht die de budgetten de laatste jaren namen is belachelijk en onhoudbaar. Zo blaas je je sport op.
Dan moet je die budgetten eens opzoeken, als ik me niet vergis zijn die de afgelopen jaren al énorm gezakt.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:47:20
Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.
Geen enkele klasse draait op zijn opbrengsten, dat is bijna onmogelijk denk ik. In lagere klassen stroomt er ook niets door naar de teams, hooguit een beetje prijzengeld. Het circuit moet ook nog betaald worden, het personeel daar, het onderhoud,
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 17:42:43
Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:40:36
De F1 moet inderdaad een klasse blijven met veel techologie, maar de vogelvlucht die de budgetten de laatste jaren namen is belachelijk en onhoudbaar. Zo blaas je je sport op.
Dan moet je die budgetten eens opzoeken, als ik me niet vergis zijn die de afgelopen jaren al énorm gezakt.
Vooropgesteld: Ik ben niet voor vaste budgetten. Ik ben voor kostenreductie.

Teams die 400 miljoen spenderen overdrijven wel wat. Honderduizende euro's vliegen eruit voor 2 tienden winst. Waar niemand van profiteert.

Dat is mijn punt. Maar ik vind 50 mln ook echt belachelijk, hoor.

Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 17:57:12
Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:47:20
Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.
Geen enkele klasse draait op zijn opbrengsten, dat is bijna onmogelijk denk ik. In lagere klassen stroomt er ook niets door naar de teams, hooguit een beetje prijzengeld. Het circuit moet ook nog betaald worden, het personeel daar, het onderhoud,
Het circuit wordt niet uit die pot betaald. Mosley had het ook over de teams, niet over de klasse in zijn geheel.

Ik zie het ook niet gebeuren hoor, daar niet van. Al is 50% voor Bernie wel wat veel...

janke

50 Miljoen?? Als je de logistieke en salariskosten neemt dan hou je niet veel meer over.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:59:49
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 17:57:12
Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:47:20
Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.
Geen enkele klasse draait op zijn opbrengsten, dat is bijna onmogelijk denk ik. In lagere klassen stroomt er ook niets door naar de teams, hooguit een beetje prijzengeld. Het circuit moet ook nog betaald worden, het personeel daar, het onderhoud,
Het circuit wordt niet uit die pot betaald. Mosley had het ook over de teams, niet over de klasse in zijn geheel.

Ik zie het ook niet gebeuren hoor, daar niet van. Al is 50% voor Bernie wel wat veel...
In de F1 wordt het circuit zelfs helemaal niet betaald, ze rijden gratis en voor niks, moeten startgeld betalen aan de FOM, maar die geven niets aan de circuits. ;)

Maar als Mosley het enkel over de teams heeft, is het nog zinloos. Als er bespaard moet worden, moeten ze maar eens kijken naar Bernie's salaris. Die verdiend meer dan de top van Fortis. Het is zijn goed recht om veel te verdienen, de F1 is wat het is onder andere dankzij hem, maar hij zou toch iets meer respect mogen tonen aan de teams en de circuits. In principe is het spijtig dat de teams destijds hun plan voor een nieuwe klasse niet hebben doorgevoerd, het had goed geweest voor àlle partijen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:11:42
Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:59:49
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 17:57:12
Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:47:20
Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.
Geen enkele klasse draait op zijn opbrengsten, dat is bijna onmogelijk denk ik. In lagere klassen stroomt er ook niets door naar de teams, hooguit een beetje prijzengeld. Het circuit moet ook nog betaald worden, het personeel daar, het onderhoud,
Het circuit wordt niet uit die pot betaald. Mosley had het ook over de teams, niet over de klasse in zijn geheel.

Ik zie het ook niet gebeuren hoor, daar niet van. Al is 50% voor Bernie wel wat veel...
In de F1 wordt het circuit zelfs helemaal niet betaald, ze rijden gratis en voor niks, moeten startgeld betalen aan de FOM, maar die geven niets aan de circuits. ;)

Maar als Mosley het enkel over de teams heeft, is het nog zinloos. Als er bespaard moet worden, moeten ze maar eens kijken naar Bernie's salaris. Die verdiend meer dan de top van Fortis. Het is zijn goed recht om veel te verdienen, de F1 is wat het is onder andere dankzij hem, maar hij zou toch iets meer respect mogen tonen aan de teams en de circuits. In principe is het spijtig dat de teams destijds hun plan voor een nieuwe klasse niet hebben doorgevoerd, het had goed geweest voor àlle partijen.
Kan me wel voorstellen dat de top van Fortis nu geld meebrengt. Maar wat doe je met bijv. 50 miljoen met alle hi-tec en windtunnels en noem het maar op?? Niets.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 19 januari 2009 - 18:15:53
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:11:42
Citaat van: 0634 op 19 januari 2009 - 17:59:49
Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 17:57:12
Citaat van: Jasper op 19 januari 2009 - 17:47:20
Het is een mooi idee dat de sport moet kunnen leven van eigen opbrengsten, maar dan is het inderdaad een grote schande wat Ecclestone allemaal achterhoudt. Dus dan moet Mosley maar beginnen met daar iets aan te doen, in plaats van de budgetten zo drastisch in te krimpen.
Geen enkele klasse draait op zijn opbrengsten, dat is bijna onmogelijk denk ik. In lagere klassen stroomt er ook niets door naar de teams, hooguit een beetje prijzengeld. Het circuit moet ook nog betaald worden, het personeel daar, het onderhoud,
Het circuit wordt niet uit die pot betaald. Mosley had het ook over de teams, niet over de klasse in zijn geheel.

Ik zie het ook niet gebeuren hoor, daar niet van. Al is 50% voor Bernie wel wat veel...
In de F1 wordt het circuit zelfs helemaal niet betaald, ze rijden gratis en voor niks, moeten startgeld betalen aan de FOM, maar die geven niets aan de circuits. ;)

Maar als Mosley het enkel over de teams heeft, is het nog zinloos. Als er bespaard moet worden, moeten ze maar eens kijken naar Bernie's salaris. Die verdiend meer dan de top van Fortis. Het is zijn goed recht om veel te verdienen, de F1 is wat het is onder andere dankzij hem, maar hij zou toch iets meer respect mogen tonen aan de teams en de circuits. In principe is het spijtig dat de teams destijds hun plan voor een nieuwe klasse niet hebben doorgevoerd, het had goed geweest voor àlle partijen.
Kan me wel voorstellen dat de top van Fortis nu geld meebrengt. Maar wat doe je met bijv. 50 miljoen met alle hi-tec en windtunnels en noem het maar op?? Niets.
Daar kan je veel mensen mee gelukkig maken hoor. En als je het mij vraagt in de eerste plaats de circuits, want daar zuigt Bernie het geld gewoonweg uit. Maar waar dat geld aan besteed wordt hangt uiteindelijk af van de preferenties van degene die het moet verdelen hé.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Ben het met je eens dat circuits al jaren uitgemolken worden. Maar we hebben het toch over het verlagen van het team budget??  Ga je dit nu doen, dan zal de kwaliteit hard achteruit gaan. Je zal af moeten stappen van hoog ontwikkelde motoren en versnellingsbakken, remmen enz. Of moeten we terug naar stalen remschijven ipv keramisch of carbon, kleppen die weer gewoon aangestuurd worden met stoters en veren en niet pneumatisch, en schakelen gaan we weer met de hand doen en niet met een flippertje. Zeg maar, back to the roots. Ik vraag maar.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Akkoord, het ging over het budget van de teams, maar ik vind het zo dom: teams gaan limiteren en ondertussen rustig zelf het geld van circuits erdoor draaien, beetje hypocriet. Schakelen met een flipper heb je niets pneumatisch voor nodig, dus dat kan blijven :) Dat gebeurt bij fietsen tegenwoordig ook zo. Verder, pneumatische dingen hebben hun nut, maar wat is het nut van keramische remschijven? Dat men daarop wil besparen kan ik nog geloven, dat vindt zijn doorstroming naar de auto-industrie toch niet. (wegens: stalen volstaan bij gewone wagens)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Citaat van: Ferrari 2009 op 19 januari 2009 - 18:51:15
Akkoord, het ging over het budget van de teams, maar ik vind het zo dom: teams gaan limiteren en ondertussen rustig zelf het geld van circuits erdoor draaien, beetje hypocriet. Schakelen met een flipper heb je niets pneumatisch voor nodig, dus dat kan blijven :) Dat gebeurt bij fietsen tegenwoordig ook zo. Verder, pneumatische dingen hebben hun nut, maar wat is het nut van keramische remschijven? Dat men daarop wil besparen kan ik nog geloven, dat vindt zijn doorstroming naar de auto-industrie toch niet. (wegens: stalen volstaan bij gewone wagens)
Ik heb het niet over schakelen met lucht. Dat doe je met vrachtauto's bijv. Maar bediening van in/uitlaatkleppen. En wat denk je wat al die electronica kost om die bak te besturen. Een pook en stang is toch goedkoper. Gewone auto's volstaan met een schakel of een gewone automatische bak. De kleppen worden met lucht en electronica bestuurd, vandaar dat ze zulke hoge toerentallen aankunnen. Niet nodig in de auto van de straat. Ga dan geld uitgeven aan ontwikkelingen die gebruikt kunnen worden in de personenauto,s die werkelijk nut hebben. Maar dan is in één klap de F1 een van de saaiste autosporten geworden. Dus verminderen van budget vind ik heel slecht voor de F1. Mijn bescheiden mening.
Some things are too important to be left in the past.