Het Maken van een legende.

Gestart door Folkert, 13 januari 2009 - 13:11:54

« vorige - volgende »

Folkert

1mei 1994, Aryton Senna laat op tragische wijze het leven. Een zwart dag, nee een zwart weekend voor de F1. Het grootse verlies in jaren en een slecht nieuws voor de populairiteit van de  F1. Senna was een icoon van de F1, een god in de auto volgens sommige.
Zou de F1 verder kunnen zonder Senna, zou de F1 net zo groot blijven als in de jaren 80 en 90?


De Formule 1 is altijd de top van de Formule 1 geweest, iedereen wilde op zijn minst rijden in de klasse der klasse en het liefst nog Wereld Kampioen worden ook. Dat was voor velen niet weg gelegd en sommige verdwenen door de achterdeur en zullen slechts herinnerd worden al seen mislukte poging. Formule 1 heeft altijd wel een grote populairiteit gekent, het was nog altijd minder dan voetbal, maar voor een sport als Formule 1 was de populairiteit groot. Toch heft het ook vaak in controversieel dag licht gestaan. Wie herinnerd zich Suzuka 89, 90 niet? Of Adelaide 94? Oostenrijk 2002? En natuurlijk USA 2005? Ofimola 88 Monza 90, Imola 94 Adelaide 96 USA 2005 en 2006? Het is altijd een sport geweest die een spanning met zich mee bracht.
De Formule 1 heeft altijd wel een held gehad, Fangio in de begin jaren, Jacky Steward en Lauda in de jaren60/ 70. Senna in de jaren 80/90. Na de vroegtijdige dood van Senna, zat de F1 zonder held, of een held die er niet meer was. Het was slecht voor de F1, de F1 stond in een kwaad daglicht, want het had iemand het leven gekost. Iemand die de sport groot maakte. Kan de F1 goed lezen zonder een grote held, zonder 1 iemand die boven de rest uitstak?

Ik heb nooit echt geloofd in een corrupt FIA, al had ik soms mijn bedenkingen. Zoals eerder al werd gezegt in een andertopic: wat voor baad heeft FIA er bij om  Ferrari te helpen? Commercieel is het inderdaad handig om dingen te beinvloeden om het spannender te maken.
En die gedachte is bij mij blijven hangen, commercie is tegenwoordig belangrijk, geld speelt een veel grotere rol dan vroeger. De Formule 1 zelf is op de 2de plaats verdrongen. De wereld draaid tegen woordig om geld, want geld is macht. De FIA, FOTA, Bernie en alle belangrijke mensen binnen de F1 zijn gebaat bij een sterk  commercieel geheel.  En wat maakt de Formule 1 nou sterk? Een held, een legend. Iemand die de Formule 1 draagt. Senna was die man, Senna was volgens velen de beste ooit. Dankzij zijn charisma en zijn buitenaardse rijkunsten stond hij vooraan.
De formule 1 is nu veiliger dan ooit, dankzij Steward en Senna werd er veel gedaan om de veiligheid van de coureurs te waarborgen. Nieuwe maatregelen hebben er voor gezorgt dat ongelukken als die van Senna niet meer zullen resulteren in een dodelijke afloop. Iedereen herinnerd zich 1996, waar Verstappen er in Stavelotte de banden in ging, op een vergelijkbare wijze als dat Senna overkwam 2 jaar eerder. De Formule 1 zou afzijn van zijn reputatie dodelijke ongevallen in de sport.

Om de Formule 1 weer sterk en populair te maken had de Formule 1 een held nodig, een idol. Zou het mogenlijk zijn er zo 1 te vinden en zou hij dat op eigen kracht kunnen berijken? Zou hij groot worden en de beste worden ooit, zonder hulp? Is er een mogenlijkheid  dat de FIA, Bernie of Max een handje hebben geholpen bij de successen van Schumacher en Ferrari? Af en toe een oogje dicht knijpen als Ferrari de regels overtrad?  Zo nu en dan proberen voor deel te geven aan Ferrari om te zorgen dat hun Kampioen zou ontstaan? Zou Schumacher gewoon niet zijn gemaakt door de FIA om Commercieel weer sterk te staan? Want eerlijk is eerlijk, Schumacher heeft de Formule 1 toch weer terug op de kaart gebracht. Duitsland is namelijk een groot autoland en brengt vele fans met zich mee.
En nu Schumacher met Pensioen is, zou ere en mogenlijkheid zijn dat ze met Hamilton een nieuwe legende willen maken?
Het is natuurlijk zeer riskant, want als dit uitkomt, zal dat een mokerslag zijn voor de Formule 1. Maar is er toch niet een hele kleine kans dat het werkelijk zo is?

Burorri
----------------------------------------------------------------------------


Dit stuk is natuurlijk Fantasie, heb het puur geschreven om eens een soortgelijk artikel te schrijven. En na het stukje van 0634 ben ik gaan na denken en eens gaan proberen wat op papier te krijgen. En voor de dduidelijkheid: Dit is geen poging om de FIA, Ferrari, Schumacher of Hamilton te bashen, het is gewoon een fantasie ideetje die ik beetje heb uitgewerkt. Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen.
Trotse vader van Rosalie(L)

FerrariMan

Waarom hebben mensen toch steeds die Hollywood-neigingen om overal een complot achter te zoeken?

CitaatIemand die de Formule 1 draagt. Senna was die man, Senna was volgens velen de beste ooit. Dankzij zijn charisma en zijn buitenaardse rijkunsten stond hij vooraan.

CitaatIs er een mogenlijkheid  dat de FIA, Bernie of Max een handje hebben geholpen bij de successen van Schumacher en Ferrari?

Waarom zouden ze Schumacher/Hamilton een handje helpen en Senna niet? Want in je tekst is Senna buitenaards terwijl de andere 2 misschien hulp hebben gekregen van de FIA.

Als we daar dan logica op toepassen, hetgeen volledig ontbreekt in die tekst vol fouten, dan wil dat zeggen dat de FIA zou helpen aan de afbraakwerken van haar eigen competitie. Ahja, want Schumacher reed alles en iedereen naar huis en de kijkcijfers lagen op een dieptepunt. Waarom zou men dat wel aanmoedigen?

Folkert

Citaat van: FerrariMan op 13 januari 2009 - 13:33:23
Waarom hebben mensen toch steeds die Hollywood-neigingen om overal een complot achter te zoeken?

CitaatIemand die de Formule 1 draagt. Senna was die man, Senna was volgens velen de beste ooit. Dankzij zijn charisma en zijn buitenaardse rijkunsten stond hij vooraan.

CitaatIs er een mogenlijkheid  dat de FIA, Bernie of Max een handje hebben geholpen bij de successen van Schumacher en Ferrari?

Waarom zouden ze Schumacher/Hamilton een handje helpen en Senna niet? Want in je tekst is Senna buitenaards terwijl de andere 2 misschien hulp hebben gekregen van de FIA.

Als we daar dan logica op toepassen, hetgeen volledig ontbreekt in die tekst vol fouten, dan wil dat zeggen dat de FIA zou helpen aan de afbraakwerken van haar eigen competitie. Ahja, want Schumacher reed alles en iedereen naar huis en de kijkcijfers lagen op een dieptepunt. Waarom zou men dat wel aanmoedigen?
Ik zoek helemaal niets, ik had gewoon zin in een stukje tekst te schrijven. Gewoon puur om te kijken hoe het is om zoiets op touw te zetten. En Senna's tijd was anders, die tijd had de commerciele industrie veel minder invloed dan tegenwoordig. En heb ook doelbewust gekozen voor het laten ontbreken van de logica, omdat het puur fantasie is. En als er logica in zou zitten, zou het geen fantasie meer zijn. :)

En ja, mijn winwoord wil niet overswitchen naar Nederlands spellings controle en veranderd nog wel eens woorden naar believen.

En zoals ik al zei: het is allemaal fantasie en inderdaad(zoals ik zelf al toegaf) zou het alleen maar slecht zijn als men er achterkwam dat alles gemaakt was en zouden ze hun eigen sport kapot hebben gemaakt.

CitaatAls we daar dan logica op toepassen, hetgeen volledig ontbreekt in die tekst vol fouten, dan wil dat zeggen dat de FIA zou helpen aan de afbraakwerken van haar eigen competitie. Ahja, want Schumacher reed alles en iedereen naar huis en de kijkcijfers lagen op een dieptepunt. Waarom zou men dat wel aanmoedigen?
Van te voren weet je niet wat jou beslissingen voor gevolgen hebben.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Fijn te weten dat ik mensen aan het denken zet ;)

Ik denk inderdaad dat de FIA soms beslissingen neemt uit commercieel belang. Maar ik geloof niet dat ze daarom perse Schumi hebben gesteund. Villeneuve was logsicher geweest.

Maar ik denk niet dat ze strutureel iets of iemand bevoordelen. Ik denk alleen dat er per beslissing wel eens commercieel gekeken wordt.

Folkert

Citaat van: 0634 op 13 januari 2009 - 13:53:06
Fijn te weten dat ik mensen aan het denken zet ;)

Ik denk inderdaad dat de FIA soms beslissingen neemt uit commercieel belang. Maar ik geloof niet dat ze daarom perse Schumi hebben gesteund. Villeneuve was logsicher geweest.

Maar ik denk niet dat ze strutureel iets of iemand bevoordelen. Ik denk alleen dat er per beslissing wel eens commercieel gekeken wordt.

hehe, misschien niet zo'n goed stukje of misschien neit zo'n goed gekozen onderwerp als jij :P, maar was gewoon benieuwd of ik buiten verhalen, gedichten en verslagen ook zoiets op papier kon zetten. Eerste poging, en ik vond hem zelf wel redelijk geslaagt :P


Maar daar in heb je ook helemaal gelijk, de FIA zou er volgens mij meer mee(kunnen) verliezen.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Als de FIA Schumacher wou helpen waarom schorsten ze hem dan in 1994 waardoor Hill nog zo dichtbij kon komen. Er zijn meer voorbeelden waarin Schumacher benadeeld wordt dan dat hij bevoordeeld word.

De FIA helpt alleen zichzelf, af en toe heeft Schumacher daar misschien een keer van meegeprofiteerd maar dat is andersom voor zijn concurrenten ook zo geweest.

En als de FIA zo graag een held wil dan hadden ze wel iemand anders genomen dan Schumacher, die gast heeft een lelijke kop (is gewoon zo, sorry Schumi fans), is totaal niet cool (buiten de auto) en ook nog eens Duitser waar zo'n beetje bijna iedere wereldburger een aangeleerde hekel aan heeft. Dan hadden ze wel een gladde kerel genomen zoals Irvine ofzo.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 13 januari 2009 - 13:56:41
hehe, misschien niet zo'n goed stukje of misschien neit zo'n goed gekozen onderwerp als jij :P, maar was gewoon benieuwd of ik buiten verhalen, gedichten en verslagen ook zoiets op papier kon zetten. Eerste poging, en ik vond hem zelf wel redelijk geslaagt :P


Het is een aardige poging maar er staan taalfouten in die je serieus niet kunt maken als je zo'n hoogdravend stuk wilt schrijven.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 13 januari 2009 - 13:57:02
Als de FIA Schumacher wou helpen waarom schorsten ze hem dan in 1994 waardoor Hill nog zo dichtbij kon komen. Er zijn meer voorbeelden waarin Schumacher benadeeld wordt dan dat hij bevoordeeld word.

De FIA helpt alleen zichzelf, af en toe heeft Schumacher daar misschien een keer van meegeprofiteerd maar dat is andersom voor zijn concurrenten ook zo geweest.

En als de FIA zo graag een held wil dan hadden ze wel iemand anders genomen dan Schumacher, die gast heeft een lelijke kop (is gewoon zo, sorry Schumi fans), is totaal niet cool (buiten de auto) en ook nog eens Duitser waar zo'n beetje bijna iedere wereldburger een aangeleerde hekel aan heeft. Dan hadden ze wel een gladde kerel genomen zoals Irvine ofzo.
Er zijn minimaal even veel voorbeelden te noemen waarin Schumacher wel werd bevoordeeld als dat hij werd benadeeld. Maar dat terzijde.
En dat iedere wereldburger een aangeleerde hekel heeft aan duitsers is wat kort door de bocht. Vooral laatste jaren. En de reden waarom bijvoorbeeld Schumacher zou zijn gekozen is omdat hij gewoon een aanstormend talent was. In de 3 jaar die hij toen in de F1 reed heeft hij meer dan eens laten zien dat hij minstens even goed was als Senna en Prost. Iemand als Irvine mist het talent om extreem goed te zijn. Was qua persoon misschien beter geweest, maar niet als coureur.
Maar goed het was allemaal Fixie.

Oja: ik weet dat het voltaal fouten staat. Dyslectisch en word weigerd over te schakelen naar Nederlandse spelling. Hij veranderd sommige woorden zelf in iets wat ik niet wil. Maar goed, probeer het te verbeteren.
Trotse vader van Rosalie(L)

leproffesseur

Citaat van: F_A_Diaz op 13 januari 2009 - 13:57:02
Als de FIA Schumacher wou helpen waarom schorsten ze hem dan in 1994 waardoor Hill nog zo dichtbij kon komen. Er zijn meer voorbeelden waarin Schumacher benadeeld wordt dan dat hij bevoordeeld word.

De FIA helpt alleen zichzelf, af en toe heeft Schumacher daar misschien een keer van meegeprofiteerd maar dat is andersom voor zijn concurrenten ook zo geweest.

En als de FIA zo graag een held wil dan hadden ze wel iemand anders genomen dan Schumacher, die gast heeft een lelijke kop (is gewoon zo, sorry Schumi fans), is totaal niet cool (buiten de auto) en ook nog eens Duitser waar zo'n beetje bijna iedere wereldburger een aangeleerde hekel aan heeft. Dan hadden ze wel een gladde kerel genomen zoals Irvine ofzo.
Zo had ik het nog niet bekeken :-\
Er waren genoeg f1 correurs die veel meer uitstraling hadden dan schumi dus is het twijfelachtig dat hij bevoordeeld werdt.

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 13 januari 2009 - 14:08:08En de reden waarom bijvoorbeeld Schumacher zou zijn gekozen is omdat hij gewoon een aanstormend talent was. In de 3 jaar die hij toen in de F1 reed heeft hij meer dan eens laten zien dat hij minstens even goed was als Senna en Prost. Iemand als Irvine mist het talent om extreem goed te zijn. Was qua persoon misschien beter geweest, maar niet als coureur.

Ja maar je zegt zelf toch dat de FIA hem zou helpen? Dan hoef je niet extreem goed te zijn. Dan kan de FIA je auto toch 10 kg lichter maken dan de rest.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 13 januari 2009 - 14:53:48
Citaat van: Burorri op 13 januari 2009 - 14:08:08En de reden waarom bijvoorbeeld Schumacher zou zijn gekozen is omdat hij gewoon een aanstormend talent was. In de 3 jaar die hij toen in de F1 reed heeft hij meer dan eens laten zien dat hij minstens even goed was als Senna en Prost. Iemand als Irvine mist het talent om extreem goed te zijn. Was qua persoon misschien beter geweest, maar niet als coureur.

Ja maar je zegt zelf toch dat de FIA hem zou helpen? Dan hoef je niet extreem goed te zijn. Dan kan de FIA je auto toch 10 kg lichter maken dan de rest.
Klopt, maar de hulp moet niet onuitputtelijk zijn. Ik doelde dus meer op een heel goede coureur net wat meer te helpen en dus niet alleen maar helpen. Want als je inderdaad een coureur als Irvine neemt, moet je echt heel veel hulp geven om hem beter te maken dan Schumacher. Maar nogmaals: het is maar fictie achteraf.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Mag ik vragen waar je met deze topic naartoe wilt, als het toch maar een verhaaltje is en je er dus geen discussie mee wilt beginnen?

Folkert

Citaat van: Jasper op 13 januari 2009 - 16:16:57
Mag ik vragen waar je met deze topic naartoe wilt, als het toch maar een verhaaltje is en je er dus geen discussie mee wilt beginnen?
Gewoon een vergezochte gedachte wat ruimte geven. Kijken hoe het voelt om zo'n stuk te schrijven en wat andere mensen van een vergezochte gedachte vinden.

Mag ik dan op mijn beurt weer vragen of ik op deze manier enige dan wel geschreven dan wel ongeschreven huisregels overtreed? Je reactie wekt namelijk het gevoel op, dat je liever hebt dat het topic word gesloten.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: FerrariMan op 13 januari 2009 - 13:33:23
Waarom zouden ze Schumacher/Hamilton een handje helpen en Senna niet? Want in je tekst is Senna buitenaards terwijl de andere 2 misschien hulp hebben gekregen van de FIA.

Omdat Jean-Marie Balestre aan het roer van het schip stond destijds.  ;D

CitaatAls we daar dan logica op toepassen, hetgeen volledig ontbreekt in die tekst vol fouten, dan wil dat zeggen dat de FIA zou helpen aan de afbraakwerken van haar eigen competitie. Ahja, want Schumacher reed alles en iedereen naar huis en de kijkcijfers lagen op een dieptepunt. Waarom zou men dat wel aanmoedigen?

Eigenlijk is dit alles zeggend. Volgens mij heeft de FIA juist een stokje willen steken voor de dominantie van Schumacher. Het moest allemaal closer. Dan gaan ze Schumacher niet nog eens bevoordelen/helpen.

Wizard

Citaat van: Burorri op 13 januari 2009 - 13:11:54
De Formule 1 is altijd de top van de Formule 1 geweest

?? Top van de autosport bedoel je?

Citaatiedereen wilde op zijn minst rijden in de klasse der klasse en het liefst nog Wereld Kampioen worden ook. Dat was voor velen niet weg gelegd en sommige verdwenen door de achterdeur en zullen slechts herinnerd worden al seen mislukte poging. Formule 1 heeft altijd wel een grote populairiteit gekent, het was nog altijd minder dan voetbal, maar voor een sport als Formule 1 was de populairiteit groot. Toch heft het ook vaak in controversieel dag licht gestaan. Wie herinnerd zich Suzuka 89, 90 niet? Of Adelaide 94? Oostenrijk 2002? En natuurlijk USA 2005? Ofimola 88 Monza 90, Imola 94 Adelaide 96 USA 2005 en 2006? Het is altijd een sport geweest die een spanning met zich mee bracht.

Nou, als 11 races in 20 jaar tijd een argument is, om aan te geven dat het een sport is wat spanning met zich meebracht, is het wel een matig argument. ;)