F1 wagens 2009

Gestart door Ferrari 2010, 12 januari 2009 - 10:05:20

« vorige - volgende »

Martin

Kubica waarschuwt voor gevaarlijke vleugel

Robert Kubica vreest dat de voorvleugel van zijn fonkelnieuwe F1.09-bolide tot extra ongelukken gaat leiden. De vleugels zijn 400 millimeter breden dan voorheen. "Met deze enorme vleugel, die zelfs uitsteekt ten opzichte van de banden, moeten we extra voorzichtig zijn bij inhaalacties", aldus Kubica na een testsessie in Spanje.



Kubica maakte in 2007 op het circuit van Montreal een zware crash mee. Bij een inhaalmanoeuvre brak de voorvleugel van Jarno Trulli (Toyota) af. Doordat de vleugel onder de wagen van de Pool raakte, vloog Kubica op hoge snelheid van de baan.

Bron: De Telegraaf

meatball

Nog voorzichtiger inhalen? Inhalen deden ze de laatste tijd al bijna niet meer,als dit waar is dan schieten alle nieuwe regels hun doel weer zwaar voorbij.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Ferrari 2010

Wat beter opletten in de eerste bocht. En verder, hoe meer kapotte vleugels hoe meer spektakel, niet? :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

meatball

Citaat van: Ferrari 2009 op 21 januari 2009 - 20:47:19
Wat beter opletten in de eerste bocht. En verder, hoe meer kapotte vleugels hoe meer spektakel, niet? :)
Hoe meer saaie rondjes onder sc bedoel je.De eerste vereiste van een racewagen moet toch zijn dat je ermee kan inhalen zonder dat er brokken afvliegen.
Eerst maar eens afwachten wat de seizoenstart geeft,maar het verleden bewijst dat nieuwe regels meestal het beoogde doel missen.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Ferrari 2010

Citaat van: meatball op 21 januari 2009 - 20:54:46
Citaat van: Ferrari 2009 op 21 januari 2009 - 20:47:19
Wat beter opletten in de eerste bocht. En verder, hoe meer kapotte vleugels hoe meer spektakel, niet? :)
Hoe meer saaie rondjes onder sc bedoel je.De eerste vereiste van een racewagen moet toch zijn dat je ermee kan inhalen zonder dat er brokken afvliegen.
Eerst maar eens afwachten wat de seizoenstart geeft,maar het verleden bewijst dat nieuwe regels meestal het beoogde doel missen.
Vroeger waren er geen vleugels, toen de vleugels kwamen kon men ook nog inhalen. Het vraagt gewoon een aanpassing van de rijder, de rijder moet wennen dat dat ding breder is, en moet daar rekening mee houden. En voor een vleugel op de baan moet je doorgaans geen SC de baan op sturen hé :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

robbert

ik wacht liever af tot de eerste wedstrijd van het seizoen, dan zal de echte waarheid aan het licht komen

F_A_Diaz

Waarschijnlijk zal een interviewer wel aan hem gevraagd hebben: "Denk je dat de nieuwe vleugels tot meer ongelukken leiden?". Dan zal hij wel zoiets gezegd hebben als: "Ja ze zjin breder dus waarschijnlijk wel."
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 10:58:39
Waarschijnlijk zal een interviewer wel aan hem gevraagd hebben: "Denk je dat de nieuwe vleugels tot meer ongelukken leiden?". Dan zal hij wel zoiets gezegd hebben als: "Ja ze zjin breder dus waarschijnlijk wel."
dat is een mogelijkheid, of het waarschijnlijk is betwijfel ik (voor de duidelijkheid, ik heb het over de 'waarschijnlijk' aan het begin van je post)

F_A_Diaz

Het lijkt me sterk dat Kubica zelf een journalist heeft opgebeld en gezegd heeft: "Joh, je moet morgen ff schrijven dat ik vind dat de vleugels veel te groot zijn en dat we voorzichtig moeten inhalen."

Toch?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Citaat van: janke op 21 januari 2009 - 10:32:00
Citaat van: Jasper op 20 januari 2009 - 22:17:14
Citaat van: Ferrari 2009 op 20 januari 2009 - 22:14:04Die moet er inderdaad weer uit, langs waar dat gebeurd is voor mij eigenlijk een raadsel, daar hebek nog nooit bij stilgestaan :)
Gewoon, een sidepod is toch nooit dicht aan de achterkant?

(een deel van de lucht die in de luchthappers gaat, gaat natuurlijk door de motor en via de uitlaat weer naar buiten, maar het grootste deel is volgens mij gewoon koellucht die langs de radiatoren stroomt en meteen de wagen weer verlaat)
Volgens mij gaat de lucht/zuurstof voor de motor alleen door de airbox. En dat het volume daarvan vastgesteld is door de FIA. Het zou wel een hele rare constructie moeten zijn hoe die lucht/zuurstof dan ook boven de motor moet komen bij de inlaatkelken vanaf de sidepod, lijkt me.

Yup, zal waarschijnlijk kloppen. ;)

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 22 januari 2009 - 13:53:32
Het lijkt me sterk dat Kubica zelf een journalist heeft opgebeld en gezegd heeft: "Joh, je moet morgen ff schrijven dat ik vind dat de vleugels veel te groot zijn en dat we voorzichtig moeten inhalen."

Toch?
dat lijkt me idd niet heel waarschijnlijk en daar doelde ik dus ook helemaal niet op... dr zijn wel 1000 mogelijke manieren waarop Kubica dit gezegd kan hebben... je hebt er nu 2 genoemd, waarvan één wel heel onwaarschijnlijk is... ik vraag me alleen af wat je er mee wilt zeggen...in je eerste post doe je het voorkomen alsof de woorden hem door een journalist in de mond zijn gelegd... ik denk dat Kubica juist iemand is die altijd zegt wat ie denkt en ie zich er misschien echt zorgen om maakt...

F_A_Diaz

Zou kunnen maar over het algemeen weten journalisten wel precies bepaalde vragen zo te stellen dat er min of meer een soort van statement uitrolt wat de coureur eigenlijk helemaal niet zo sterk bedoeld.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

scho0634

Ben benieuwd hoe Ferrari het probleem met de uitlaten gaat oplossen...

janke

En de slicks ivm grip, als ik het zo lees. Dat zgn. uitlaatprobleem lossen ze wel op. Die staan (en meerdere) toch niet met deze auto op de grid.
Some things are too important to be left in the past.

scho0634

Wat ik niet zo snap, is dat als iedereen weet dat je niet met die uitlaten aan het seizoen mag beginnen je toch een auto lanceert met die uitlaten. Om het dan vervolgens weer aan te passen.
Ik snap wel dat je de auto nav de tests hier en daar aanpast, maar iets wat je nooit mag gebruiken op je auto zetten is geldverspilling.