Vrijwillige budgetlimiet van 30 miljoen pond per seizoen vanaf 2010

Gestart door McLaren_über_alles, 17 maart 2009 - 18:16:11

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 18 maart 2009 - 11:13:30
Ik vraag mij af welke teams hierin zullen meegaan. Force India zie ik het wel doen en Brawn GP waarschijnlijk ook. Misschien Williams als ze het moeilijk hebben. Maar ik vrees dat het dan al ophoudt. Dit zal met andere woorden weinig zoden aan de dijk brengen.
Ik weet niet, maar zijn zaken als een ongelimiteerde motor niet meer waard dan een ongelimiteerd budget? Ik denk dat die motor toch wel een verschil kan maken, en dat dan met beweegbare vleugels en een aerodynamisch onderstel, dat kan volgens mij wel wat maken.

Citaat van: Jasper op 18 maart 2009 - 12:44:59
Dat is vooral om de achterdeur niet te openen voor STR, denk ik. Maar natuurlijk ook gesponsorde computersystemen etc...
Ik vraag me af hoe ze daar de waarde van gaan schatten, vaak zijn die dingen niet op de markt verkrijgbaar, hoe gaan ze dat dan doen?

En dingen als een windtunnel, grotere teams die al een deftige windtunnel hebben, zijn nu wel serieus bevoordeeld, hoe ga je van 30 miljoen per jaar nog een windtunnel kunnen bouwen? En laat ze het dan bijvoorbeeld huren, stel dat Scuderia Ferrari bij Ferrari de tunnel "huurt", hoe gaat men die prijs vastleggen? Als Ferrari zegt dat ze x vragen, maar eigenlijk is het 2*x waard, wat dan?

Als ik 1 conclusie kan trekken, dan is het wel dat die budgetlimiet nog veel onderzoek nodug zal hebben en dat ze er toch nog goed over zullen moeten nadenken. Want het klinkt mooi, maar het is iets dat overvol achterdeurtjes zit.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Citaat van: 0634 op 18 maart 2009 - 11:08:49
Ter verduidelijking Max Mosley op FIA.com:

MM: Everything except the motor home (if the team has one) and any fine(s) imposed by the FIA. All expenditure will be included, even the salaries of the drivers and team principal. If the team is profitable, it can pay a dividend to its shareholders, who may well include a chief engineer, team principal or even a driver. But we would make sure the team was genuinely making enough profit to cover the dividend.

Aha okee, nu wordt het wat duidelijker. Je mag dus wel het verdiende prijzengeld en commerciele geld verdelen over de teamleden. Je geeft bijvoorbeeld een coureur 5 % aandeel en dan krijgt hij 5% van het verdiende geld uitgekeerd aan het eind van het seizoen, dat is op zich nog niet zo'n slecht idee. Dat zie je nu ook min of meer terug in contracten van teams met coureurs waarin staat dat ze een bepaald bedrag per punt krijgen uitgekeerd, dat blijft dan dus eigenlijk hetzelfde, alleen de enorme basis salarissen verdwijnen dan. Vind ik eigenlijk wel goed, meer dan tien miljoen euro per jaar hoeft een topcoureur ook niet te verdienen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Citaat van: Ferrari 2009 op 18 maart 2009 - 12:54:22
Citaat van: Jasper op 18 maart 2009 - 11:13:30
Ik vraag mij af welke teams hierin zullen meegaan. Force India zie ik het wel doen en Brawn GP waarschijnlijk ook. Misschien Williams als ze het moeilijk hebben. Maar ik vrees dat het dan al ophoudt. Dit zal met andere woorden weinig zoden aan de dijk brengen.
Ik weet niet, maar zijn zaken als een ongelimiteerde motor niet meer waard dan een ongelimiteerd budget? Ik denk dat die motor toch wel een verschil kan maken, en dat dan met beweegbare vleugels en een aerodynamisch onderstel, dat kan volgens mij wel wat maken.

Dat kan wel wat maken, maar de vraag is aan welke prijs. Je kunt wel zeggen dat je technische vrijheid hebt, met die 30 miljoen pond kun je er toch nooit het volle potentieel uithalen...


Om nog even terug te komen op die algemene budgetlimiet... De vraag is maar wat je wil bereiken. Enerzijds heb je de terechte wil vanuit de FIA om de F1 toch iets goedkoper te houden dan de voorbije jaren. Anderzijds is de F1 een technisch aspect waarbij het altijd zo geweest is dat verschillende teams verschillende auto's bouwen. Dat vraagt een zekere vrijheid in de technische reglementen maar ook een aardig budget. Ten derde heb je ook het (naar mijn mening niet onbelangrijke) gegeven dat de F1 een kweekvijver is voor technologie die ook op personenwagens kan worden toegepast. Dat mag van mij veel kosten ook.

Wat bereik je nu met de weg die de FIA momenteel inslaat, namelijk het afzonderlijk limiteren van de ontwikkeling van verschillende onderdelen (aerodynamica, aandrijflijn, binnenkort ook chassis en remmen...)? Nuja, dat is redelijk duidelijk: aerodynamicamensen worden ontslagen omdat er geen ontwikkeling meer gebeurt op dat vlak, en ook het invoeren van allerlei standaardonderdelen zal hetzelfde effect hebben bij andere afdelingen van de teams. Tegelijkertijd zie je ook het fenomeen dat de teams nu gewoon al hun geld ergens anders in zullen pompen. Heel veel geld voor belachelijk kleine ontwikkelingen, waarschijnlijk.

Met andere woorden, naar mijn mening wordt het goedkoper maken van de F1 op deze manier slecht bereikt, hebben de teams geen technische vrijheid om hun wagen te bouwen en zal er geen technologie ontwikkeld worden die later wereldwijd van nut kan zijn.

In dat opzicht lijkt me een algemene budgetlimiet met verder veel meer vrijheid op het vlak van ontwikkelingen, veel beter. Ten eerste bereik je zeer rechtstreeks een maximale hoeveelheid geld die teams mogen spenderen. Tegelijkertijd laat je de teams vrij om te kiezen aan welke aspecten van hun auto ze hun beperkte hoeveelheid geld zullen spenderen. Zo kan het ene team een perfect aerodynamisch verantwoord chassis bouwen met vleugeltjes en plaatjes en weet ik wat nog allemaal, maar dan zullen ze misschien moeten inboeten op het vlak van hun motor. Het andere team kan dan weer een beest van een motor bouwen maar een chassis hebben dat toch aan de zware kant is en een ophanging die niet zo goed met de kerbs overweg kan.

De teams zijn dus vrij om te ontwikkelen wat ze maar willen, maar ze zullen niet de middelen hebben om ALLES te ontwikkelen wat ze willen. Voor elke euro zal gevochten moeten worden maar toch zul je een F1 zien met veel technische ontwikkelingen, verschillende wagens, en innovaties die hun weg vinden naar jouw en mijn auto die we over een jaar of 10 kopen.