Opgelet: overnemen foto's/ nieuwsberichten toegestaan

Gestart door gloudiesaurus, 07 december 2008 - 16:05:34

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

De regels met betrekking tot het plaatsen van foto's en nieuwsberichten zijn vanaf nu veranderd. Het is weer toegestaan, als is het natuurlijk wel zo netjes bij het overnemen van een foto of nieuwsbericht een bronvermelding te plaatsen :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Martin


Ferrari 2010

Vraag ik me eigenlijk ook wel af. Normaal worden nieuwe regels beter, maar dit is gewoon een enorme schending van het copyright.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

gloudiesaurus

In mijn ogen is het juist geen schending van het copyright, mits de bron maar vermeld wordt :)

En in mijn ogen is het plaatsen van foto's/ nieuwsberichten een verrijking van het forum, vandaar dus de ommezwaai.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Ferrari 2010

Citaat van: gloudiesaurus op 07 december 2008 - 20:09:03
In mijn ogen is het juist geen schending van het copyright, mits de bron maar vermeld wordt :)

En in mijn ogen is het plaatsen van foto's/ nieuwsberichten een verrijking van het forum, vandaar dus de ommezwaai.
Met dat laatste ben ik het wel eens. Over foto's was de opmerking overigens vooral het gebruik van andermans bandbreedte. In verband met de schending van het copyright: het citeren van een tekst is toegestaan mits bronvermelding. Echter, een heel artikel is geen citaat meer, vandaar dat een bronvermelding niet meer volstaat. Vandaar dat bijvoorbeeld Google News van veel kranten geen artikels meer mag overnemen. Foto's kan je simpelweg niet citeren, dus spreekt het voor zich dat dit op copyrightvlak volledig verboden is.
Dat zijn de officiële regels in België, uiteraard is het zo dat heel het internet naar hartelust kopieert van elkaar, maar toch, als eigenaar van de site neem je dit risico op je.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Forza F1

Inderdaad, maar volstaat het dan niet van de post in kwestie te verwijderen na eventuele klachten van de auteur?

Ferrari 2010

Citaat van: Forza Ferrari op 07 december 2008 - 21:48:27
Inderdaad, maar volstaat het dan niet van de post in kwestie te verwijderen na eventuele klachten van de auteur?
In principe kan je als forumbeheerder moeilijk verantwoordelijk worden gesteld voor wat een ander post, je kan moeilijk van alles nagaan of het een schending is. Het zou kunnen dat de wet in principe stelt dat je dit toch moet, dat weet ik niet echt. Ik denk dat rechters daar iig een beetje redelijk zullen nadenken. Ik zeg het, ik zou het absoluut niet weten in hoeverre je eigenlijk de verantwoordelijkheid van je kan afschuiven. Maar, openlijk verklaren van 'gooi het er maar op', dan denk ik dat een rechter toch wel zal zeggen dat je (mede-)verantwoordelijk bent.
Maar ik wil wel even benadrukken, ik kan ook enkel zeggen wat ik in het vak intellectuele eigendomsrechten aan de unief heb gezien, ik ben geen kenner ervan ofzo, en wat ik post is ook maar mijn interpretatie ervan :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Schumi nr1

 Is het niet zo dat je eerst de toestemming moet vragen aan de auteur of publiceerder en dan past kan posten met bronvermelding als vereiste.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 07 december 2008 - 21:04:56
Dat zijn de officiële regels in België, uiteraard is het zo dat heel het internet naar hartelust kopieert van elkaar, maar toch, als eigenaar van de site neem je dit risico op je.
Is het nog wel een Belgische site sinds de overname? Ik heb geen verstand van die regels, maar ik zit ook regelmatig op een ander (niet F1-) forum, en daar worden wel gewoon foto's geplaatst. Net als citaten met bronvermelding.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 08 december 2008 - 07:33:02
Citaat van: Ferrari 2008 op 07 december 2008 - 21:04:56
Dat zijn de officiële regels in België, uiteraard is het zo dat heel het internet naar hartelust kopieert van elkaar, maar toch, als eigenaar van de site neem je dit risico op je.
Is het nog wel een Belgische site sinds de overname?
Waarschijnlijk niet, maar ik betwijfel het dat de Nederlandse regels zo sterk zullen verschillen ;)

Citaat van: Schumi nr1 op 07 december 2008 - 23:18:36
Is het niet zo dat je eerst de toestemming moet vragen aan de auteur of publiceerder en dan past kan posten met bronvermelding als vereiste.
Je hebt sowieso het recht om te citeren (mits bronvermelding uiteraard), daar kan een auteur niets tegen doen. Vanaf dat het meer dan een citaat is, moet je toestemming vragen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 08 december 2008 - 07:38:19

Waarschijnlijk niet, maar ik betwijfel het dat de Nederlandse regels zo sterk zullen verschillen ;)

Ik heb geen idee, maar het ander forum waar ik vaak kom doet volop quoten en foto's plaatsen....

gloudiesaurus

Citaat van: Ferrari 2008 op 08 december 2008 - 07:38:19
Citaat van: 0634 op 08 december 2008 - 07:33:02
Citaat van: Ferrari 2008 op 07 december 2008 - 21:04:56
Dat zijn de officiële regels in België, uiteraard is het zo dat heel het internet naar hartelust kopieert van elkaar, maar toch, als eigenaar van de site neem je dit risico op je.
Is het nog wel een Belgische site sinds de overname?
Waarschijnlijk niet, maar ik betwijfel het dat de Nederlandse regels zo sterk zullen verschillen ;)

Citaat van: Schumi nr1 op 07 december 2008 - 23:18:36
Is het niet zo dat je eerst de toestemming moet vragen aan de auteur of publiceerder en dan past kan posten met bronvermelding als vereiste.
Je hebt sowieso het recht om te citeren (mits bronvermelding uiteraard), daar kan een auteur niets tegen doen. Vanaf dat het meer dan een citaat is, moet je toestemming vragen.

Officieel volgens de reglementen valt de website nu onder Nederlands recht :) Ik heb deze maatregel genomen en neem dus ook de verantwoording op me.

Daarnaast vinden de meeste websites het helemaal niet erg als hun foto's of artikels hier geplaatst worden. Tevens zal een website altijd allereerst een waarschuwing naar de forumbeheerder sturen. Dus mocht het al fout gaan, die kans acht ik al klein omdat het gewoon toegestaan zover ik weet, is er nog geen nood aan de man :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Ferrari 2010

Citaat van: gloudiesaurus op 08 december 2008 - 16:07:19
Daarnaast vinden de meeste websites het helemaal niet erg als hun foto's of artikels hier geplaatst worden. Tevens zal een website altijd allereerst een waarschuwing naar de forumbeheerder sturen. Dus mocht het al fout gaan, die kans acht ik al klein omdat het gewoon toegestaan zover ik weet, is er nog geen nood aan de man :)
Ik kan me vergissen, ùaar ik denk dat die regels er net gekomen zijn nadat een website een waarschuwing had gestuurd. Maar daar weet ik het fijne niet van. Je doet er mee wat je wil hé ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

gloudiesaurus

Citaat van: Ferrari 2008 op 08 december 2008 - 16:46:20
Citaat van: gloudiesaurus op 08 december 2008 - 16:07:19
Daarnaast vinden de meeste websites het helemaal niet erg als hun foto's of artikels hier geplaatst worden. Tevens zal een website altijd allereerst een waarschuwing naar de forumbeheerder sturen. Dus mocht het al fout gaan, die kans acht ik al klein omdat het gewoon toegestaan zover ik weet, is er nog geen nood aan de man :)
Ik kan me vergissen, ùaar ik denk dat die regels er net gekomen zijn nadat een website een waarschuwing had gestuurd. Maar daar weet ik het fijne niet van. Je doet er mee wat je wil hé ;)

Dat was voor mijn tijd, dus ik weet er net zoveel van als jij. Maar ik zie niet in waarom wij als F1-forum anders zouden moeten werken dan allle andere F1-forums op het www :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Ferrari 2010

Citaat van: gloudiesaurus op 08 december 2008 - 17:23:32
Citaat van: Ferrari 2008 op 08 december 2008 - 16:46:20
Citaat van: gloudiesaurus op 08 december 2008 - 16:07:19
Daarnaast vinden de meeste websites het helemaal niet erg als hun foto's of artikels hier geplaatst worden. Tevens zal een website altijd allereerst een waarschuwing naar de forumbeheerder sturen. Dus mocht het al fout gaan, die kans acht ik al klein omdat het gewoon toegestaan zover ik weet, is er nog geen nood aan de man :)
Ik kan me vergissen, ùaar ik denk dat die regels er net gekomen zijn nadat een website een waarschuwing had gestuurd. Maar daar weet ik het fijne niet van. Je doet er mee wat je wil hé ;)

Dat was voor mijn tijd, dus ik weet er net zoveel van als jij. Maar ik zie niet in waarom wij als F1-forum anders zouden moeten werken dan allle andere F1-forums op het www :)
Ik zie niet in waarom forums anders zouden mogen werken dan wat de wet voorschrijft ;) Maar soit, je doet er mee wat je niet laten kan hé, je bent absoluut niet de enige die er zo over denkt :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.