cosworth leverancier van standaardmotor

Gestart door Karre, 05 december 2008 - 09:58:13

« vorige - volgende »

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 07 december 2008 - 16:03:43
Er hoort helemaal neits standaard te zijn in de F1. Geen limiet, geen rare regeltjes geen medailles systeem. Gewoon racen en de teams laten ontwikkelen. De enige grens en beperking zou de veiligheid moeten zijn. Het moet niet zonder risico's zijn natuurlijk, maar het moet zoveel mogenlijk worden voorkomen. Maar een traploze versnellings bak of actieve suspensie of turbo motoren, laat die ingineurs maar eens lekker  hun gang gaan en met mooie systemen komen. Hebben ze tenminste ook nog iets aan hun opleiding gehad.  ;D

Je spreekt jezelf tegen, je zegt zelf al dat de veiligheid gegarandeert moet kunnen worden. Dat kan niet als je de ontwerpers hun gang laat gaan, dan krijg je auto die met 300 een bocht haaks afslaan bij wijze van. Als er dan iets misgaat heb je meteen dooien, en niet alleen onder de coureurs maar ook in het publiek. Ik denk dat de verhouding snelheid = veiligheid op dit moment erg goed is.

Kostenreductie is natuurljik niet leuk maar wel nodig en als je elk jaar een goed show wil hebben moet je ook aardig gelijkwaardige teams hebben.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 10 december 2008 - 09:34:09
Citaat van: Burorri op 07 december 2008 - 16:03:43
Er hoort helemaal neits standaard te zijn in de F1. Geen limiet, geen rare regeltjes geen medailles systeem. Gewoon racen en de teams laten ontwikkelen. De enige grens en beperking zou de veiligheid moeten zijn. Het moet niet zonder risico's zijn natuurlijk, maar het moet zoveel mogenlijk worden voorkomen. Maar een traploze versnellings bak of actieve suspensie of turbo motoren, laat die ingineurs maar eens lekker  hun gang gaan en met mooie systemen komen. Hebben ze tenminste ook nog iets aan hun opleiding gehad.  ;D

Je spreekt jezelf tegen, je zegt zelf al dat de veiligheid gegarandeert moet kunnen worden. Dat kan niet als je de ontwerpers hun gang laat gaan, dan krijg je auto die met 300 een bocht haaks afslaan bij wijze van. Als er dan iets misgaat heb je meteen dooien, en niet alleen onder de coureurs maar ook in het publiek. Ik denk dat de verhouding snelheid = veiligheid op dit moment erg goed is.

Kostenreductie is natuurljik niet leuk maar wel nodig en als je elk jaar een goed show wil hebben moet je ook aardig gelijkwaardige teams hebben.
Je verwijt mij wel van onrealistische voorbeelden, maar zelf doe je het ook? Die van jou is zelfs onmogelijk. Maar goed ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar volgens mij was Actiive suspention niet eens onveilig en er is een verschil tussen een syssteem dat snel is en gevaarlijk is en een systeem dat snel en veilig is. Coureurs gaan echt niet rijden met een auto die te gevaarlijk is. Lotus had een keer een auto gebouwd met ideaal zwaartepunt(geloof ik, verbeter maar als hetfout is.) Die auto zo in theorie zo snel en goed moeten rijden dat hij de concurentie had weg geblazen. Nadeel was dat de coureur totaal geen gevoel had van de auto, geen idee wat er mee speelde. Dus de auto is nooit wat geworden verder.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

De zij skirts waardoor de auto aan het wegdek 'zoog'?

Folkert

Citaat van: 0634 op 10 december 2008 - 12:12:46
De zij skirts waardoor de auto aan het wegdek 'zoog'?
Dat zou kunnen, ik heb het nooit gelezen , maar mijn broertje kwam er mee. Zal eens gaan kijken.
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

The fancar schijnt ook heel snel te zijn geweest. Deed geloof ik 1 race mee, won gelijk en was de race erna verboden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert


deze dus. Klopt inderdaad dat die na de eerste race werd verboden. Jammer, want houd altijd wel van extreme ideeën.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Ah, die ventilator. Die ken ik van verhalen en foto's, ja. Schijnt een gevaarlijke auto te zijn geweest. Lauda won de enige wedstrijd waarin deze auto mocht rijden.

Was trouwens een Brabham en geen Lotus ;). Lotus had zijn groundeffect wagen en dit was Brabham's tegenhanger.

Folkert

Citaat van: 0634 op 10 december 2008 - 20:03:00
Ah, die ventilator. Die ken ik van verhalen en foto's, ja. Schijnt een gevaarlijke auto te zijn geweest. Lauda won de enige wedstrijd waarin deze auto mocht rijden.

Was trouwens een Brabham en geen Lotus ;). Lotus had zijn groundeffect wagen en dit was Brabham's tegenhanger.
Dat plaatje is ook niet de auto die ik bedoelde ;) F_A_Diaz kwam met de Bramham fan car, dus liet ik direct ff plaatje zien :P.

Ik zal eens kijken of ik die Lotus kan vinden, maar begin inens wat te twijfelen of het wel lotus was eigenlijk.
Trotse vader van Rosalie(L)

sloggerke

In feite nogal logisch dat die Brabham met turbine verboden werd.
Die turbine zoog de auto werkelijk aan het asfalt.
Het nadeel was dat allerlei vuil... zelfs kleine steentjes e.d. geprojecteerd werden tot tegen de achterliggers...
Dat was pas letterlijk "vuile lucht". ;D

Overigens, was toen niet ene Ecclestone teamleider bij Brabham....?
Die mooie tijden toch...

supersteven

o das waar en had die geen ruzie gemaakt met kersverse wereldkampioen Piquet omdat die inplaats van een overwinning een vierde plaats pakte om zijn wereldtitel veilig te stellen

en nu ontopic cosworth heeft in de jaren zeventig zonder hulp van de reglementen een monopolie op de F1 gehad met enige echte constante concurrentie van Ferrari.
dus waarom de motoren van Ferrari, BMW, Mercedes, Toyota en Renault aanpassen voor een fabrikant die in feite bewezen hebben dat ze het kunnen enkel waren ze vergeten dat ze in indianapolis een turbomotor met succes hebben ingezet (de mclaren m23 was ook gebaseerd op mclaren's indianapoliswagen).
let the sunshine shine in your heart

leproffesseur

Als ze allemaal die standaardversie moeten gebruikken en niet mogen de moter doorontwikkelen waar
zullen mercedes,toyota,renault,bmw dan nog kunnen ontwikkelen en dt is toch geen reclame meer om mee
naar buiten te komen of niet.Stel dat maclaren kampioen wordt met de standaard coswordtmoter hoe gaat mercedes
daar postive reclame voor maken?ik zie het al voor mij een advertentie van mercedes die pronkt met de kampioenswagen
van mclaren maar die met een coswordt rond reed...dat is toch bizar en waar haalt mercedes dan nog voordeel want het chassis
hebben ze niet gebouwd en dus is het aandeel in het behalen van de titel zeer klein!

F_A_Diaz

Standaardmotor zal nooit verplicht worden zolang de Formule 1 moet vertrouwen op autofabrikanten. Je moet het idee meer zien als iets voor de prive teams die zo onafhankelijk kunne blijven.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

leproffesseur

Maar vanaf volgend jaar rijdt iedereen,of is het nu 2010,toch rond met exact dezelfde moter en mag men niks meer
aan doorontwikkelengen of hoe zit dat nu?

scho0634

Vooraslnog komt er geen standaardmotor. En ik denk dat die er nooit komt. Althans niet verplicht.

Je mag nu al niks meer doorontwikkelen aan de motor. Alleen heeft Renault recent toestemming gekregen van de FIA en de FOTA om eea aan te passen.

Normaal gesproken mag dat niet. Alleen aan de betrouwbaarheid mag wat verbeterd worden.

robbert

Citaat van: 0634 op 24 december 2008 - 16:53:56
Vooraslnog komt er geen standaardmotor. En ik denk dat die er nooit komt. Althans niet verplicht.

Je mag nu al niks meer doorontwikkelen aan de motor. Alleen heeft Renault recent toestemming gekregen van de FIA en de FOTA om eea aan te passen.

Normaal gesproken mag dat niet. Alleen aan de betrouwbaarheid mag wat verbeterd worden.
ik vraag mij eigenlijk af waarom renault toestemming gekregen heeft?