Nieuw kwalificatiesysteem??

Gestart door NDCGN, 21 november 2008 - 22:57:10

« vorige - volgende »

NDCGN

Van f1racing.net
De Formula One Teams' Association, waarin alle Formule 1-teams zich hebben georganiseerd, zal volgende maand vergaderen over een nieuw kwalificatiesysteem. Zo meldt het Britse Autosport. Dit seizoen bestond de kwalificatie nog uit drie delen. In de eerste twee sessies vielen telkens de vijf langzaamsten af, waarna de tien overgebleven coureurs in de laatste sessie streden om de pole-position.

Een van de voorstellen die besproken zal worden, is de invoering van een kwalificatiesysteem waarbij alle wagens tegelijkertijd de baan opgaan met dezelfde hoeveelheden brandstof, waarbij na elke ronde de langzaamste afvalt. Na veertien ronden zouden de zes overgebleven rijders de kans krijgen om naar nieuwe banden te wisselen, waarna zij weer de baan op zouden komen om voor de pole te vechten, opnieuw met dezelfde hoeveelheden brandstof in de auto. Het behalen van de pole zou mogelijk ook een WK-punt en een geldbedrag op moeten gaan leveren.

De FOTA komt op donderdag 4 december bijeen om dit idee te bespreken.

robbert

kan nog spannend zijn, wie weet.
Maar zouden ze dan met dezelfde hoeveelheid benzine moeten starten in de race waarmee ze gestopt zijn in de kwalificatie? Of mogen ze die voor de race weer veranderen?

NDCGN

Citaat van: robbert op 22 november 2008 - 00:00:54
kan nog spannend zijn, wie weet.
Maar zouden ze dan met dezelfde hoeveelheid benzine moeten starten in de race waarmee ze gestopt zijn in de kwalificatie? Of mogen ze die voor de race weer veranderen?
kllinkt op zich goed idd.. één minder rondje kan je direct de kop kosten... op zich zou het wel mooi zijn als ze de race moeten beginnen met de brandstof die nog over is na de qualifying.. zou betekenen dat 1 en 2 op dezelfde strategie staan en dat de coureurs daar achter allemaal steeds een rondje zwaarder zijn... alleen lijkt het me op sommige circuits beetje  problematisch om met 20 auto's op de baan te zijn... en begint het volgende rondje direct of zit er steeds een tussenronde tussen?? met tussenronde lijkt het me te lang duren, zonder zou het kunnen dat sommige coureurs op een gegeven moment te dicht bij elkaar komen te rijden...maar het idee staat me wel aan iig.. hopen dat het haalbaar is..

McChouffe

En hoe wordt de volgorde bepaalde waarin iedereen op de baan mag komen? Het lijkt me dat de laatste serieus benadeeld is.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

scho0634

Op zich lijkt het mij spannend. Maar aangezien het geen FIA idee is zal het wel worden afgeschoten als onhaalbaar.

Hier nog meer erover:
http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-32-8144.html

Ferrari 2010

Citaat van: McChouffe op 22 november 2008 - 06:55:42
En hoe wordt de volgorde bepaalde waarin iedereen op de baan mag komen? Het lijkt me dat de laatste serieus benadeeld is.
Bwa, benadeeld, ik weet het niet direct. De laatste wordt sowieso opgehouden door de traagste. Maar aangezien die trager is dan jouw, valt die af. Je zal meestal niet de traagste zijn als je laatste rijdt, tenzij je een foutje maakt uiteraard. Vrije baan is uiteraard nog steeds het beste. Maar wat ze dan gaan doen met bijvoorbeeld een gele vlag, er is in principe een kwali race dan hé, en in races gebeuren wel eens ongelukken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Citaat van: Ferrari 2008 op 22 november 2008 - 10:31:49
Maar wat ze dan gaan doen met bijvoorbeeld een gele vlag, er is in principe een kwali race dan hé, en in races gebeuren wel eens ongelukken.

Dan neem ik aan dat ze rondjes blijven afhaspelen totdat het probleem op de baan verholpen is, daarna kunnen ze de kwalificatie weer verder zetten en valt de laatste weer af.

Ach, het moet toch eerst wat beter worden uitgewerkt, er zijn nog wat te veel vaagheden. Moest het er komen voel ik meer voor benzine ladingen die je zelf mag bepalen. Dan blijft er toch nog wat die spanning van heeft Team A niet meer benzine aan boord dan Team B, enz... Na de kwalificatie zoals voorgesteld door de FOTA, kan je er al bijna vanuit gaan dat de race winnaar reeds op zaterdag bekend is.

Ferrari 2010

Citaat van: _Makke_ op 22 november 2008 - 10:37:13
Citaat van: Ferrari 2008 op 22 november 2008 - 10:31:49
Maar wat ze dan gaan doen met bijvoorbeeld een gele vlag, er is in principe een kwali race dan hé, en in races gebeuren wel eens ongelukken.

Dan neem ik aan dat ze rondjes blijven afhaspelen totdat het probleem op de baan verholpen is, daarna kunnen ze de kwalificatie weer verder zetten en valt de laatste weer af.

Ach, het moet toch eerst wat beter worden uitgewerkt, er zijn nog wat te veel vaagheden. Moest het er komen voel ik meer voor benzine ladingen die je zelf mag bepalen. Dan blijft er toch nog wat die spanning van heeft Team A niet meer benzine aan boord dan Team B, enz... Na de kwalificatie zoals voorgesteld door de FOTA, kan je er al bijna vanuit gaan dat de race winnaar reeds op zaterdag bekend is.
Rondjes blijven draaien totdat de eersten zonder benzine vallen ;D ;D Would be nice :)
Verder ben ik ook wel voorstander van variabele benzinehoeveelheden, dan zie je tenminste écht het verschil. maar dan ga je écht wagens krijgen die zonder benzine vallen denk ik. Als iedereen dezelfde benzinehoeveelheid heeft, zien we echter eindelijk eens de échte verhoudingen. Want dit seizoen kon je vaak erg moeilijk zeggen wie nu echt de beste was en hoe groot het verschil is bij gelijke benzine.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

KVDracer

Geef mij maar terug de kwalificatie van vroeger. Een uur lang rondjes rijden en op het einde zien wie het het snelst is, met weinig benzine aan boord en extra zachte banden. Hoewel de kwalificatie van nu ook spannend is, alleen vind ik het laatste gedeelte niet goed. Dat je met dezelfde hoeveelheid benzine de race moet starten. Geef gewoon iedereen een lichte wagen, nu zit de pole een seconde boven de tijd van de tiende rijder, voor een leek lijkt het me niet zo vanzelfspekend.

leproffesseur

Waarom altijd dat altijd maar veranderen  >:(
Het is toch overduidelijk dat men niet weet wat men wilt.

scho0634

Citaat van: leproffesseur op 22 november 2008 - 20:00:15
Waarom altijd dat altijd maar veranderen  >:(
Hiermee sla je de spijker op zijn kop. Al dat veranderen is nergens goed voor. Is echt iets van de laatste 10 jaar ofzo.

_Makke_

Citaat van: Ferrari 2008 op 22 november 2008 - 10:31:49
Rondjes blijven draaien totdat de eersten zonder benzine vallen ;D ;D Would be nice :)

Dat lijkt me straf, dan zouden ze toch wel zéér weinig benzine aan boord hebben. Met de lading benzine die ze overhouden van de kwalificatie, moeten ze dan de race starten. Als je dan na een rondje of 3 extra (wegens gele vlag) al zonder benzine valt, heb je toch een zeer aparte race strategie ;). Op 3 ronden zijn zulke problemen toch wel opgelost, als het meer werk vergt kunnen ze de wagens altijd even terugroepen in de pits.

Forza F1

Nieuw systeem zou dus betekenen dat één wagen 20 ronden aan één stuk telkens zo snel mogelijk moet rijden (om uitschakeling te vermijden en pole te pakken).
Dat is behoorlijk veel... en als dit op een circuit zoals Spa is...

- Duurt enorm lang
- Motor ziet zwaar af

Motor moet volgend seizoen al 3 races meegaan, lijkt mij al meer dan genoeg... + de problemen die men hierboven aanhaalt... ik vind het huidige knock-out-systeem best wel leuk, houden zo!

F_A_Diaz

Citaat van: 0634 op 22 november 2008 - 22:09:16
Citaat van: leproffesseur op 22 november 2008 - 20:00:15
Waarom altijd dat altijd maar veranderen  >:(
Hiermee sla je de spijker op zijn kop. Al dat veranderen is nergens goed voor. Is echt iets van de laatste 10 jaar ofzo.

Valt ook wel mee, Formule 1 is altijd wel aan het veranderen. Vroeger ook wel.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

leproffesseur

Dat men de regelementen voor wagens veranderd vaak en nieuwe dingen oplegd  begrijp ik
maar de regels voor puntendeling en de kwalificatie veranderen lijkt me zinloos .
In de periode prost- senna was de kwalificatie ook niet zo goed omdat de tragere wagens het circuit schoon reden
en toppers vaak op het laaste pas alles gaven. Zo is het altijd wat en men weet gewoon niet meer wat goed is!